Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sopeutuuko vajaa 3-vuotias viikko-viikkosysteemiin?

Vierailija
31.07.2016 |

Meillä on kaikkiaan kolma lasta 14v, 8v ja 2v 9kk. Isommille tuo vuoroviikkosysteemi olis varmasti ok, mutta pienimmän kohdalla en ole ollenkaan niin varma. Pienin on vauvasta asti reagoinut voimakkaasti muutoksiin, jos ollaan oltu vaikka sukulaisen luona, niin siellä ei ole osannut nukkua vaan on vähän väliä herännyt öisin ym. Kotona on kaikki ollut hyvin, mutta selkeästi oireilee, jos päivärytmissä on suurempia muutoksia.

Mietin myös aiheutuuko pienimmälle jotain hallaa, jos olis vuoroviikoin minulla ja isällään? Tuntuu niin pieneltä ja huomioiden hänen kykynsä sietää muutoksia niin en usko, että olisi vielä tässä kohtaa kauhean hyväksi. Sitten ois tilanne eri, kun on muutaman vuoden vanhempi.

Mies haluaisi mieluiten juurikin tän viikko-viikko systeemin eikä ole oikeen halukas ymmärtämään, ettei se ole välttämättä pienimmälle se paras vaihtoehto.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä, jos sen sijaan hommaatte yksiön, jossa te aikuiset olette vuoroviikot ja lastenhoitoviikolla taas kotona. Tiedän yhden perheen, jossa tämä on käytäntönä, ja toimii kuulemma ihan hyvin, kun aikuiset ovat puheväleissä ja huolehtivat sovitusti esim. siivoamiset niin, ettei tarvitse mennä siivottomaan kämppään.

Olisi kaikin puolin inhimillisempää lapsille, että he saisivat asua omassa kodissaan, eikä tarvitsisi aikuisten toilailujen takia kärsiä ja rampata. 

Jos sitten aikanaan solmitte uusia suhteita ja perustatte uusioperheitä, niin siitä yksiöstä voi luopua ja miettiä järjestelyjä uudelleen. Mutta olisi aika kohtuullista ainakin tässä shokkivaiheessa, että lapset eivät menettäisi perheen lisäksi vielä kotiaankin.

Tämä ei ole mahdollista. Joka toisen viikon lapset saisivat joka tapauksessa olla siinä tutussa kodissaan, jos päädytään vuoroviikkosysteemiin.

ap

Miksi ei ole mahdollista? Jos miehellä tai sulla on uusi kumppani, voi hän asua uuden kanssa vuoroviikot ja vuoroviikoin voi olla kotona ha tapailisi uutta muuten.

Kaikki on mahdollista jos halutaan toimia lasten parhaaksi.

No kun ehdotin tätä yhtenä vaihtoehtona miehelle, mutta ei ole miehelle ok. Kummallakaan ei ole uusia kumppaneita tai näin mies on sanonut, ettei hällä ole. Varmaksi en voi tietää.

ap

Vierailija
22/74 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin erolapsi aikoinaan ja vuoroviikko-järjestely sopi oikein hyvin. Turhaan väitätte että vuoroviikko-systeemi olisi jotenkin haitallinen lapselle. Se mikä on haitallista on, kun ei näe omaa vanhempaa kuin muutaman päivänä kuukaudessa.

Mutta onhan se mahdollista että tuon ikäinen ei pitäisi tuosta. Kokeilkaa ja katsokaa mikä on tilanne.

Suomessa eletään henkisesti 50-lukua, jossa äiti on automaattisesti lähivanhempi ja mies saa kerjätä että saa nähdä lastaan pari kertaa kuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin erolapsi aikoinaan ja vuoroviikko-järjestely sopi oikein hyvin. Turhaan väitätte että vuoroviikko-systeemi olisi jotenkin haitallinen lapselle. Se mikä on haitallista on, kun ei näe omaa vanhempaa kuin muutaman päivänä kuukaudessa.

Mutta onhan se mahdollista että tuon ikäinen ei pitäisi tuosta. Kokeilkaa ja katsokaa mikä on tilanne.

Minäkin olin erolapsi ja tuo oli hirveää paskaa. Ei ollut omaa kotia vaan aina oli jossain kylässä. Ei tuntunut kivalta

Vierailija
24/74 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pahasti hän on vajaa?

Eli vika on miehessä kun tämä haluaa olla aktiivisesti mukana lapsensa elämässä?

Vinkki ap:lle, jos olet niin huolissasi lapsen hyvinvoinnista viikko-viikko systeemilla, miksi et suostu että lapsi on kokonaan isällään? Miksi juuri sinä olet automaattisesti se lähivanhempi?

En sanonut, että vika on miehessä kun haluaa tavata lapsiaan, se on hyvä asia. Mutta en ymmärrä miksi on niin ehdoton siinä, että vaan vuoroviikkosysteemi sopii tapaamisten suhteen.

En kyllä missään sanonut, että musta tulisi lähivanhempi, jos ei tule vuoroviikkosysteemiä. Miehestä tulee lähivanhempi riippumatta siitä millä systeemillä lapset tapaavat vanhempiaan.

ap

Vierailija
25/74 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies haluaisi mieluiten juurikin tän viikko-viikko systeemin eikä ole oikeen halukas ymmärtämään, ettei se ole välttämättä pienimmälle se paras vaihtoehto.

Tokihan te nyt toimitte miehen toiveiden mukaan. Lapsillekin parempi, ettei isälle tule paha mieli.

Vierailija
26/74 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko vaihdon pakko olla viikon välein, voisiko se olla vaikka 4-5 päivää?

Vierailija
27/74 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin vuoroviikkoasumisen 25 vuotta sitten, 10-vuotiaana enkä sopeutunut. Olen nähnyt  koko aikuisikäni painajaisunia pakkaamisesta ja lähtemisestä.

Vierailija
28/74 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sopeutuu jos on pakko. Kuitenkin lapsella voi olla vain yksi koti. Surullista että lapset ovat ne joita retuutetaan ja saavat kärsiä aikuisten vääristä valinnoista. Taatusti tulevaisuus näyttää miten nämäkin vaikuttaa ihmismieleen, jälkiä jää se on varma.

Vierailija
29/74 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempi oli alle 4v. kun erottiin ja viikko-viikko systeemi on pelannut alusta asti hyvin. Asutaan lähekkäin (huippu juttu koulujen ja kaveripiiri takia) ja harrastustenkin takia näkee monta kertaa viikossa. Helpotusta toi varmaan se, että itsellä työ jo ennestään sellaista, että joka toinen vko oli iltavuoroa, jolloin ei juurikaan lapsia nähnyt, koska olivat päiväkodissa.

Molempien lasten suusta on monesti ja ihan spontaanisti tullut palautetta, että nyt on kivampi olla, kun äiti ja isä ei tappele koko ajan. Se vuoroviikko elämä ei kaikille sovi, arvostelijoita löytyy joka nurkan takaa, mutta jos molemmat vanhemmat pistää lapset edelle, pystyy kommunikoimaan ja näkemään ilman tappeluita, niin se onnistuu.

Vierailija
30/74 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies ei ole huomannut että 3-vuotiaalle matkustaminen jo sukulaisissakin on hankalaa? Mä oon ymmärtänyt et vuoroviikkosysteemi on kaikista huonoin lapsille. Miksi ihmeessä mies sellaista haluaa?

On kyllä huomannut ja kun tästä on keskusteltu niin mies on sanonut, että kyllä se nuorinkin siihen sopeutuu, minä en ole ihan yhtä vakuuttunut, että sopeutuu. Tai voi tietty sopeutua ainakin näennäisesti, mutta aiheuttaako sitten jotain hallaa esim. tulevaisuudessa? Miehen perustelu, miksi vuoroviikkosysteemiä haluaa on se, että lapset ois molemmilla yhtä paljon.

ap

Niinhän niiden lasten pitäisikin olla.

Olen tässä samaa mieltä, että pitäis, mutta ei tuo vuoroviikkosysteemi ole ainoa tapa mahdollistaa sitä, että näkisivät molempia vanhempia yhtä paljon.

ap

Vierailija
31/74 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on vajaa?

Vierailija
32/74 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kokeilkaa. Älä nyt ala omimaan sitä pienimmäistä.

Vierailija
33/74 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa eletään henkisesti 50-lukua, jossa äiti on automaattisesti lähivanhempi ja mies saa kerjätä että saa nähdä lastaan pari kertaa kuussa.

No meillä mies tulee olemaan lähivanhempi, riippumatta siitä millä systeemillä lapset näkevät vanhempiaan.

ap

Vierailija
34/74 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on vajaa?

Kuka?

ap

Vierailija
35/74 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin toimi meillä 1 v 3 kk iästä lähtien. Lapsi on nyt jo 16-vuotias.

Vierailija
36/74 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kokeilkaa. Älä nyt ala omimaan sitä pienimmäistä.

En ole omimassa, miehestä tulee joka tapauksessa lähivanhempi.

ap

Vierailija
37/74 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin toimi meillä 1 v 3 kk iästä lähtien. Lapsi on nyt jo 16-vuotias.

Miten tiedät miten se on toiminut, kun et pääse lapsen pään sisälle?

Vierailija
38/74 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatat olla oikeassa, mutta vaikea sanoa. Lapsissakin on eroja. Voihan tuota kokeilla ensin ja katsoa mitä tapahtuu. Koko lapsuus vuoroviikkosysteemillä on aika pitkä aika.

Vierailija
39/74 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te saatanan mätisäkit osaa lukea, vai ettekö te ymmärrä lukemanne.

Ap on monta kertaa sanonut ettei hänestä tule lähivanhempaa, niin ei mene jakeluun.

Lukekaa ensin ja kommentoikaa vasta sitten.

Vierailija
40/74 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä, jos sen sijaan hommaatte yksiön, jossa te aikuiset olette vuoroviikot ja lastenhoitoviikolla taas kotona. Tiedän yhden perheen, jossa tämä on käytäntönä, ja toimii kuulemma ihan hyvin, kun aikuiset ovat puheväleissä ja huolehtivat sovitusti esim. siivoamiset niin, ettei tarvitse mennä siivottomaan kämppään.

Olisi kaikin puolin inhimillisempää lapsille, että he saisivat asua omassa kodissaan, eikä tarvitsisi aikuisten toilailujen takia kärsiä ja rampata. 

Jos sitten aikanaan solmitte uusia suhteita ja perustatte uusioperheitä, niin siitä yksiöstä voi luopua ja miettiä järjestelyjä uudelleen. Mutta olisi aika kohtuullista ainakin tässä shokkivaiheessa, että lapset eivät menettäisi perheen lisäksi vielä kotiaankin.

Mun vanhemmat tekivät näin. Olin 6v heidän erotessaan. Siitä saakka, kun aloin asioista ymmärtämään enemmän niin toivoin, että olisin saanut asua äidin tai isän kanssa vakituisesti ja käynyt toisella sitten aina vaan vierailuilla. Tuo ei sopinut mulle mitenkään.