Sopeutuuko vajaa 3-vuotias viikko-viikkosysteemiin?
Meillä on kaikkiaan kolma lasta 14v, 8v ja 2v 9kk. Isommille tuo vuoroviikkosysteemi olis varmasti ok, mutta pienimmän kohdalla en ole ollenkaan niin varma. Pienin on vauvasta asti reagoinut voimakkaasti muutoksiin, jos ollaan oltu vaikka sukulaisen luona, niin siellä ei ole osannut nukkua vaan on vähän väliä herännyt öisin ym. Kotona on kaikki ollut hyvin, mutta selkeästi oireilee, jos päivärytmissä on suurempia muutoksia.
Mietin myös aiheutuuko pienimmälle jotain hallaa, jos olis vuoroviikoin minulla ja isällään? Tuntuu niin pieneltä ja huomioiden hänen kykynsä sietää muutoksia niin en usko, että olisi vielä tässä kohtaa kauhean hyväksi. Sitten ois tilanne eri, kun on muutaman vuoden vanhempi.
Mies haluaisi mieluiten juurikin tän viikko-viikko systeemin eikä ole oikeen halukas ymmärtämään, ettei se ole välttämättä pienimmälle se paras vaihtoehto.
Kommentit (74)
Älä vain sano, että tää on taas sellanen järjestely, jossa lapset joutuvat matkustamaan
Normaali 3-vuotias kyllä sopeutuu, vajaasta en tiedä.
joko sopeutuu tai itkee ja sepeutuu!
Onko kodit kuinka kaukana toisistaan?
Jos ollaan naapurissa niin 2v voisi tavata toista vanhempaansa muutaman tunnin joka ilta niin ei kokonaan unohda.
Mitäpä, jos sen sijaan hommaatte yksiön, jossa te aikuiset olette vuoroviikot ja lastenhoitoviikolla taas kotona. Tiedän yhden perheen, jossa tämä on käytäntönä, ja toimii kuulemma ihan hyvin, kun aikuiset ovat puheväleissä ja huolehtivat sovitusti esim. siivoamiset niin, ettei tarvitse mennä siivottomaan kämppään.
Olisi kaikin puolin inhimillisempää lapsille, että he saisivat asua omassa kodissaan, eikä tarvitsisi aikuisten toilailujen takia kärsiä ja rampata.
Jos sitten aikanaan solmitte uusia suhteita ja perustatte uusioperheitä, niin siitä yksiöstä voi luopua ja miettiä järjestelyjä uudelleen. Mutta olisi aika kohtuullista ainakin tässä shokkivaiheessa, että lapset eivät menettäisi perheen lisäksi vielä kotiaankin.
Uusimpien tutkimusten mukaan viikko-systeemi on haitallinen lapselle. Googlaamalla löytyy tietoa enemmän. Järkevämpää on yksi koti, josta käydään toisessa kodissa kaksi viikonloppua kuukaudessa ja toisinaan lomilla. Itse en lastani laittaisi viikko-systeemiin ennen teini-ikää enkä silloinkaan, jos eivät halua.
Vuoroviikkosysteemi ei ole minkään ikäiselle lapselle hyvä vaihtoehto. Paras jos lapsilla on yksi turvallinen koti, jossa vietetään suurin osa ajasta ja toinen koti etävanhemman luona jossa käysään ns kylässä vaikka joka toinen viikonloppu.
Mies ei ole huomannut että 3-vuotiaalle matkustaminen jo sukulaisissakin on hankalaa? Mä oon ymmärtänyt et vuoroviikkosysteemi on kaikista huonoin lapsille. Miksi ihmeessä mies sellaista haluaa?
Lapsille pysyvä koti, jossa vanhemmat vuorottelevat käyden vuoroviikoin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pahasti hän on vajaa?
Tietääkseni mies tai nuorin lapsi ei kumpikaan ole vajaa
ap
Vierailija kirjoitti:
Älä vain sano, että tää on taas sellanen järjestely, jossa lapset joutuvat matkustamaan
Ei ole, ihan samassa kaupungissa asutaan, noin 10km välimatkaa
ap
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä, jos sen sijaan hommaatte yksiön, jossa te aikuiset olette vuoroviikot ja lastenhoitoviikolla taas kotona. Tiedän yhden perheen, jossa tämä on käytäntönä, ja toimii kuulemma ihan hyvin, kun aikuiset ovat puheväleissä ja huolehtivat sovitusti esim. siivoamiset niin, ettei tarvitse mennä siivottomaan kämppään.
Olisi kaikin puolin inhimillisempää lapsille, että he saisivat asua omassa kodissaan, eikä tarvitsisi aikuisten toilailujen takia kärsiä ja rampata.
Jos sitten aikanaan solmitte uusia suhteita ja perustatte uusioperheitä, niin siitä yksiöstä voi luopua ja miettiä järjestelyjä uudelleen. Mutta olisi aika kohtuullista ainakin tässä shokkivaiheessa, että lapset eivät menettäisi perheen lisäksi vielä kotiaankin.
Tämä ei ole mahdollista. Joka toisen viikon lapset saisivat joka tapauksessa olla siinä tutussa kodissaan, jos päädytään vuoroviikkosysteemiin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Uusimpien tutkimusten mukaan viikko-systeemi on haitallinen lapselle. Googlaamalla löytyy tietoa enemmän. Järkevämpää on yksi koti, josta käydään toisessa kodissa kaksi viikonloppua kuukaudessa ja toisinaan lomilla. Itse en lastani laittaisi viikko-systeemiin ennen teini-ikää enkä silloinkaan, jos eivät halua.
Näin vähän muistelinkin. Isompien suhteen mä olisin suostuvainen tuohon vuoroviikkosysteemiin, mutta tän pienimmän kohdalla en.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole mahdollista. Joka toisen viikon lapset saisivat joka tapauksessa olla siinä tutussa kodissaan, jos päädytään vuoroviikkosysteemiin.
ap
Miksi ei ole mahdollista? Jos miehellä tai sulla on uusi kumppani, voi hän asua uuden kanssa vuoroviikot ja vuoroviikoin voi olla kotona ha tapailisi uutta muuten.
Kaikki on mahdollista jos halutaan toimia lasten parhaaksi.
Itse olin erolapsi aikoinaan ja vuoroviikko-järjestely sopi oikein hyvin. Turhaan väitätte että vuoroviikko-systeemi olisi jotenkin haitallinen lapselle. Se mikä on haitallista on, kun ei näe omaa vanhempaa kuin muutaman päivänä kuukaudessa.
Mutta onhan se mahdollista että tuon ikäinen ei pitäisi tuosta. Kokeilkaa ja katsokaa mikä on tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, ihan samassa kaupungissa asutaan, noin 10km välimatkaa
ap
Liikaa välimatkaa tuon ikäisille lapsille
Vierailija kirjoitti:
Mies ei ole huomannut että 3-vuotiaalle matkustaminen jo sukulaisissakin on hankalaa? Mä oon ymmärtänyt et vuoroviikkosysteemi on kaikista huonoin lapsille. Miksi ihmeessä mies sellaista haluaa?
On kyllä huomannut ja kun tästä on keskusteltu niin mies on sanonut, että kyllä se nuorinkin siihen sopeutuu, minä en ole ihan yhtä vakuuttunut, että sopeutuu. Tai voi tietty sopeutua ainakin näennäisesti, mutta aiheuttaako sitten jotain hallaa esim. tulevaisuudessa? Miehen perustelu, miksi vuoroviikkosysteemiä haluaa on se, että lapset ois molemmilla yhtä paljon.
ap
Vierailija kirjoitti:
Eli vika on miehessä kun tämä haluaa olla aktiivisesti mukana lapsensa elämässä?
Vinkki ap:lle, jos olet niin huolissasi lapsen hyvinvoinnista viikko-viikko systeemilla, miksi et suostu että lapsi on kokonaan isällään? Miksi juuri sinä olet automaattisesti se lähivanhempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä huomannut ja kun tästä on keskusteltu niin mies on sanonut, että kyllä se nuorinkin siihen sopeutuu, minä en ole ihan yhtä vakuuttunut, että sopeutuu. Tai voi tietty sopeutua ainakin näennäisesti, mutta aiheuttaako sitten jotain hallaa esim. tulevaisuudessa? Miehen perustelu, miksi vuoroviikkosysteemiä haluaa on se, että lapset ois molemmilla yhtä paljon.
ap
Niinhän niiden lasten pitäisikin olla.