Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juustoleipä vai leipäjuusto?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juustoleipä on leipä, jonka päällä on juustoa. Leipäjuusto on sitä hyvää, joka narskuu hampaissa.

Ihankuin hyydytettyä kusta hajua myöden

Vierailija
22/42 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitatteko te juustoleipäihmiset sen päälle voita ja muita leivänpäällisiä?

Lakkahilloa päälle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäjuusto on esim.Edam,emmental sinihomejuusto.Juustoleipä on kokonaan eri jutska

Vierailija
24/42 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahavijuusto

Vierailija
25/42 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyssanan ensimmäinen sana viittaa siihen mitä se asia on. Onko se leivästä tehty juusto eli leipäjuusto vai juustosta tehty leipä eli juustoleipä. Se on siis juustoleipä. Riisikakkukin on riisistä tehty kakku ette tekään sano että kakkuriisi.. Eli kieliopillisesti oikein on juustoleipä mutta eri murrealueilla eri tavoin. Itse käytän molempia😛

Vierailija
26/42 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdyssanan ensimmäinen sana viittaa siihen mitä se asia on. Onko se leivästä tehty juusto eli leipäjuusto vai juustosta tehty leipä eli juustoleipä. Se on siis juustoleipä. Riisikakkukin on riisistä tehty kakku ette tekään sano että kakkuriisi.. Eli kieliopillisesti oikein on juustoleipä mutta eri murrealueilla eri tavoin. Itse käytän molempia😛

Muuten hyvä logiikka, mutta missäpäin maailmaa tehdään juustoa leivästä, ja mitä se oikein on?

Vierailija
27/42 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletkos ikinä syönyt teeleipiä? :D

Taidat juoda ne teeleivät, mutta minä syön.

Vierailija
28/42 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, samoin kuin linja-auto on linja eikä auto ja polkupyörä polku eikä pyörä. 

Vierailija
29/42 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha keskustelu, mutta jätän tämän vain tähän

https://yle.fi/a/74-20072476

Vierailija
30/42 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli siis voileipä on voista tehty leipä vai miten tämä menee? 

Vierailija
31/42 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juustoleipä, kainuulainen olen

Tätä on ikävä. Mmm. Auran sinappi tämän kanssa on mmmm. Dijonilla on paikkansa, mutta. Kohta Suomeen!

kainuulaisittain kai sinappiaura?

Vierailija
32/42 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hillolakkaa päälle niin tulee kiiltävä pinta!

Vierailija
33/42 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, pitääpä ottaa väliin kahvillinen kuppia.

Vierailija
34/42 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäjuusto. Lakkahillon kera ihanaa.

Karppaajan herkku taas suolaisena, kuten mikrotettuna metukan kanssa. 

Vierailija
35/42 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tai sitten se on leipäjuusto juuri siitä syystä, että se on leivän muotoinen juusto. Eihän juustosta tehdä leipää, jolloin juustoleipä on sellainen leipä, jonka päällä on juustosiivu(ja).

Vierailija
36/42 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tai sitten se on leipäjuusto juuri siitä syystä, että se on leivän muotoinen juusto. Eihän juustosta tehdä leipää, jolloin juustoleipä on sellainen leipä, jonka päällä on juustosiivu(ja).

Kyllä vain juustoakin, varsinkin sulatejuustoa, käytetään leipätaikinan ainesosana. Ihan hyvältä maistuu.

Vierailija
37/42 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kyllä.

Vierailija
38/42 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autopalo vai paloauto?

Paloämpäri vai ämpäripalo?

Yhdyssanan sisäinen järjestys määrittää yhdyssanan tarkoituksen ja sisällön. Jäätelötötterö vai tötteröjäätelö?

Vierailija
39/42 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kumpaakin sanaa. En tiedä miksi mutta molemmat tuntuvat oikeilta.

Vierailija
40/42 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nimitystä siellä Kainuussa käytetään leipäviipaleesta, jonka päällä on juustoviipaleita?

Mä en ole kainuulainen, mutta olettaisin sen olevan ihan rehellinen JUUSTOVOILEIPÄ. Tai juustovoikkari. Meilläkin se on sitä ja juustoleipä on litteän leivänmuotoisen narskuvan juuston nimi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän