Oletko ottanut asuntolainaasi korkokaton?
Hei,
Olen ottamassa yksin isohkoa asuntolainaa (200 000). Minulla on keskipalkkainen vakituinen työ ja olen 38-vuotias. Pankki suositteli minulle korkokattoa 5-7 ensimmäiselle vuodelle. Jos korot nousevat 2 prosenttiyksikköä, asuntolainakuluni kuukaudessa nousevat jo 200 euroa, mikä on minulle paljon.
Kaipaisin kovasti mielipiteitänne. Ottaisitteko korkokaton? Tai oletteko jo ottaneet? Kukaanhan ei lopulta tiedä talouden tulevia suuntia, mutta jotain neuvoja kaipaisin. Ja olenkohan hullu kun olen ottamassa noin suuren lainan 25 vuodelle yksin?
Kommentit (36)
Meillä ei ole korkokattoa, koska meillä on hyvät taloudelliset puskurit. Korkoputkea voisin jopa harkita, koska sen saa ilmaiseksi. Korkoputkessa lainan korolle asetaan ylärajan lisäksi myös alaraja (ja tuolla alarajalla kustannetaan ylärajan aiheuttamat kustannukset).
Jos sinulle 200€ on iso raha, niin kyllä tuo laina kuulostaa hieman suurelta. Toisaalta esim. Nordealla on lainoissa mukana aina lyhennysjousto, jolla saat muutettua asuntolainan lyhennystä vaikka kuukausittain aina tilanteeseen sopivaksi, joten joustavan maksuohjelman kanssa tuo lainamäärä ei välttämättä ole paha.
En ole ottanut, jos olisin, niin kyllä harmitraisi. Tosin lainakin on otettu jo vuosia sitten ja kohta maksettu. Näin jälkikäteen ajateltuna korkokatto olisi ollut täysi huijaus. Muistaakseni tarjosivat 5 % korkokattoa ja korko ei ole käynyt kertaakaan lähelläkään sitä. Nyt huidellut viime vuodet jo lähellä nollaa. Ja silloin, kun otin lainan, peloteltiin jo suuresti, että kohta korot nousee hirvittävästi ja asuntojen hinbat romahtaa. Onneksi en uskonut. Ollaan kuule kaukana siitä lamasta, jolloin OPINTOlainan korko oli melkein 10 prosenttia, kun sitä makselin 90-luvulla. Että niin halpaa opintolainaa minä sain valtiontakauksella!
Toki pankit tuota tarjoavat, kun eikös siinä ole kiinteä korko nuo ekat vuodet? Ja se on korkeampi kuin euribor. Todennäköisesti maksat tyhjästä turvasta ellei koko rahaliitto nyt hajoa äkkiä tai Suomi eroa eurosta, mitkä kumpikin on prosesseja, jotka on aija epätodennäköisiä ja joihin menisi vuosia aikaa.
Se on pankkineidin lisämyyntiä, ei hyötyä sulle vaan pankille.
Me otettiin kiinteä korko viideksi vuodeksi, erotus pelkkään marginaaliin oli 0,29 %, minkä verran kuvittelisin euriborin tässä ajassa vähintään nousevan, kun nythän se on miinuksella. Minusta ainakin on helpottavaa tietää korkotaso edes viideksi vuodeksi eteenpäin.
...jos mikä on hullua, niin on se, että sulla taitaa laina olla laskettu jo maksimimaksuajalle eli jos ja kun korot nousee, niin maksuaika ei voi enää pidentyä, vaan kuukausierä nousee. Itse en uskaltaisi ottaa asuntolainaa noin, vaan mieluummin sen verran lainaa, että kuukausierän nousun sijaan laina-aika pitenisi. Eli lainan maksuajaksi olisi laskettu 15-20 vuotta. Tällöin korkojen nousu ei heti aiheuta ongelmia kuukausibudjettiin ja olisi helpompi saada maksuvapaatakin, jos jotain yllättävää kävisi.
Paljonko korkokatto maksaa? Varmaankin about 10000e?
En itse ottaisi.. Tosin en ottaisi noin isoa lainaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Me otettiin kiinteä korko viideksi vuodeksi, erotus pelkkään marginaaliin oli 0,29 %, minkä verran kuvittelisin euriborin tässä ajassa vähintään nousevan, kun nythän se on miinuksella. Minusta ainakin on helpottavaa tietää korkotaso edes viideksi vuodeksi eteenpäin.
Minä taas en viidelle vuodelle olisi viitsinyt ottaa, mutta kymmenelle otin, siinä ajassa saattaa korot jo nousta. Suunniteltu takaisinmaksuaika oli 16 vuotta, kymmenen vuoden kuluttua on niin vähän jäljellä ettei raju koronousukaan heilauta taloutta.
Meilläkin on. Kymmenelle vuodelle.
Kiitos tärkeistä kommenteista.
Esim. Danske Bankista saisin korkoputken 0,9 %yksikköä korkeammalla marginaalilla viideksi vuodeksi niin, että maksaisin lyhennystä 10-40 euroa enemmän kuussa korkotasosta riippuen. Vaikea valinta. Viisi vuotta on lyhyt aika.
Lukisin mielelläni lisääkin näkemyksiä!
Tasalyhennys. Ei koron heilahtelu haittaa.
En ottanut, ja olen taputtanut itseäni päähän sen ansiosta. Otin lainan vuonna 2010, eikä korot ole nousseet yhtään.
Ottaen huomioon tämänhetkisen ECB:n korkopolitiikan ja sen, että Euroopan talous virkoaa hyvin hitaasti ja Brexitin takia voi uudelleen notkahtaakin, en usko, että lähivuosina tapahtuu suurta korkonousua. Korothan nousevat yleensä vain talouskasvun kiihtyessä, nyt sitä ei valitettavasti ole näköpiirissä.
Kuten ykkönen neuvoi, kannattaa panna sama summa säästöön, ja käyttää tarvittaessa korkojen nousuun. Jos 5-7 vuoden päästä korot eivät olekaan nousseet, sinulla on mukava hätärahasto käytössä.
Sinänsä otat aika suuren lainan, olethan varmistanut, että sinulla jää nettopalkasta lainalyhennysten jälkeen riittävästi rahaa elämiseen. Noin hanskasääntö on, että korkeintaan 40% nettopalkasta saa mennä lainanhoitoon. Lyhennyksesihän on melkein 900 euroa kuussa, ja päälle tulevat asumiskulut (mahd. yhtiövastikkeet, rahoitusvastikkeet, sähköt, vakuutukset jne.).
Toki asunnosta aina pääsee eroonkin, varsinkin jos se on kasvukeskuksessa. Mutta silti, lainasi on maksettu vasta pari vuotta eläkeikäsi alkua.
Vierailija kirjoitti:
Tasalyhennys. Ei koron heilahtelu haittaa.
Ap:lla haittaisi kyllä, koska laina-aika pitenisi, ja laina olisi nykykoroillakin maksettuna vasta, kun hän on 63-vuotias. Tuskin pystyy eläkkeestä makselemaan lyhennyksiä.
Ei, koska ollaan saamassa reilusti ennakkoperintöä jolla voidaan maksaa asuntolainaa pois. Muuten olisin varmaan ottanut jonkinlaisen korkosuojan
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Olen ottamassa yksin isohkoa asuntolainaa (200 000). Minulla on keskipalkkainen vakituinen työ ja olen 38-vuotias. Pankki suositteli minulle korkokattoa 5-7 ensimmäiselle vuodelle. Jos korot nousevat 2 prosenttiyksikköä, asuntolainakuluni kuukaudessa nousevat jo 200 euroa, mikä on minulle paljon.Kaipaisin kovasti mielipiteitänne. Ottaisitteko korkokaton? Tai oletteko jo ottaneet? Kukaanhan ei lopulta tiedä talouden tulevia suuntia, mutta jotain neuvoja kaipaisin. Ja olenkohan hullu kun olen ottamassa noin suuren lainan 25 vuodelle yksin?
Tee itsellesi stressitesti: laita se 200 euroa kuussa syrjään ja sijoita se hyviin osakkeisiin tonnin välein. Korkojen noustessa sinulla on omaisuutta, jonka voit myydä ja lyhentää pääomaa niin ettei koronnosto sinua heilauta.
Minä en ottais korkokattoa, koska korot ovat osittain miinuksella. Pyrkisin mieluummin ennakoimaan korkojen nousun tässä kertomallani tavalla eli katsoisin paljonko sitä maksuvaraa olisi jos korot olisivat nykyistä korkeammalla.
Korkokatto on todennäköisesti turhaa rahanmenoa.
Muakin kiinnostaisi kuulla lainaratkaisuista. Kuinka moni on ottanut turvan työkyvyttömyyden ja työttömyyden varalle? Kuinka monella kiinteä korko? Korkokatto/korkoputki? Rahastosäästäminen samalla..? Miten lainanmaksajat olette varautuneet uhkiin?
Ja sitten ne korot nousee 8 vuoden päästä... Me ei otettu enkä tiedä ketään, joka olisi ottanut.
Miksi pankki myisi sinulle tuotteen joka aiheuttaa pankille tappion? Kun olet vastannut tuohon, voit kysyä itseltäsi uudelleen kannattaako korkokatto sinulle.
Paljonko korkokattosi tulisi sinulle maksamaan?
Jos pistäisit saman summan jemmatilille ja korkojen noustessa sit käyttäisit sitä maksun erotukseen, paljonko korot saisi silloin nousta?