Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako opintolainan maksaa takaisin heti halutessaan?

Ap
30.07.2016 |

Minulla on siis rahaa tiedossa syyskuussa, mutta vielä elokuu tulisi pärjätä jotenkin. Jos nostan elokuulta opintolainan, saanko maksaa sen takaisin heti kun minulla jälleen on rahaa vai onko olemassa joku säädös siitä, milloin takaisinmaksu tulee suorittaa? Lähinnä minua siis häiritsee ajatus siitä että mulla olisi laina maksettavana joskus vuosien päästä jos olisin kykenevä maksamaan sen pois jo aiemmin. Kiitos jos joku osaapi neuvoa :)

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan mun annettu maksaa yhtään enempää kuin mitä sopimuksessa on sanottu. Ja arvaa ketuttaako.

Vierailija
2/12 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hörhö =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osuuspankissa ainakin saa maksaa ylimääräistä tai kokonaan poiskin ennen aikojaan. Jotain kuluja siitä saattaa kyllä tulla.

Vierailija
4/12 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä opintolainan takaisinmaksu aloitetaan kahden vuoden päästä opintojen päättymisestä.

Vierailija
5/12 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin maksoin, eikä ollut ongelmia. Sovi pankin kanssa.

Vierailija
6/12 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et kysy asiaa pankistasi? Ei täällä voida kuin arvailla ja kertoa omia kokemuksia, jotka ovat selvästikin ristiriitaisia.

Vierailija
7/12 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä opintolainan takaisinmaksu aloitetaan kahden vuoden päästä opintojen päättymisestä.

Mutta sitä ei tässä kysytty.

Vierailija
8/12 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä makselin jossain vaiheessa opintolainojen jämät pois, kun oli mahdollista. En keskustellut pankin kanssa, enkä mitään. Sen kun vain maksoin sen jäljellä olevan summan, eikä tullut mitään urputusta.

Vierailija
9/12 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lainan ehdoista, niitä on erilaisia. Jotkut lainat ovat sellaisia, että pankki haluaa joka tapauksessa ennakoidut lainan tuotot ts. korot pois. Eli toki voit maksaa lainan mutta saatat joutua maksamaan myös "sakkona" ne korkokulut, jotka pankki jää vaille lainasuunnitelmaa nopeammasta takaisinmaksusta. Eli et voi muuta kuin tutkia ensin lainasopimuksesta ehdot ja jos ei siitä selviä, kysyä asiaa pankistasi.

Vierailija
10/12 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa maksaa.

Vierailija
11/12 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan mun annettu maksaa yhtään enempää kuin mitä sopimuksessa on sanottu. Ja arvaa ketuttaako.

Mikä pankki? Oletko varma, että kyse oli nimenomaan opintolainasta?

Kyllä aina saa maksaa, mutta joissakin tapauksissa voi joutua maksamaan jotain korvausta pankille saamatta jääneistä koroista.

Mutta jos ei voi maksaa, voi tallettaa opintolainaan tarkoitetun rahan sellaiselle tilille, jolta se aikanaan menee suoramaksuna. Ja ehkä sille maksetaan pikkuisen korkoakin.

Vierailija
12/12 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksoin opintolainani kahdessa erässä pois ennen kuin takaisinmaksu oli alkanut. Asiassa ei ollut mitään ongelmaa tai ylimääräisiä kuluja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme