Sain heippalapun haukkumisesta - koira on yksin hyvin vähän
"Hei; sinun koirasi haukkuu KOKO AJAN ja se häiritsee minua. Voitko tehdä jotain, että se loppuu. Kiitos"
En tiennyt tätä, ja osaan kyllä hoitaa asian. Täällä asuu 1,5v villikoira, en yhtään ihmettele, jos se haukkuu joskus, kun olen pois. Toinen koira on vanhempi ja helpompi.
Mutta, teen työtä kotona, ja koirat ovat hyvin vähän yksin! Näin kesällä ollaan mökilläkin paljon. Yksinoloa (ja haukkumista?) on 3-5h kerrallaan, kolmisen kertaa viikossa.
Niin ja nauhoitin eilen niitä, olin kolme tuntia poissa ja sinä aikana metelöivät yhteensä alle 10 min. Ehkä ne aina muulloin haukkuvat koko ajan...
Kysymys kuuluu, onko kohtuullista odottaa, että koirat ovat päivisin kerrostalossa hipihiljaa? Minusta ei, ja tiedän, että mitään "virallista" kantaa tähän ei ole.
Kommentit (36)
Onko talossa muita koiria? Ehkä joku toinen koira haukkuu ja naapuri ei osaa paikallistaa ääntä oikein.
Ei ne välttämättä hauku vaikka valitetaan. Joskus se valittaja on oikein käynyt postiluukkua räpläämässä ja kolistelemassa jos ei muuten hauku, että pääsee valittamaan. Osa vaan etsii aina jotain valittamisen aihetta tai ei muuten pidä koirista.
Onko varma, että talossa ei ole muita koiria kuin sinun koirasi? Jos koirat haukkuvat 10 minuuttia 3 tunnin yksinolon aikana ja vielä keskellä päivää, ei ole syytä valittaa jatkuvasti haukkuvista koirista.
Yhtäjaksoista haukuntaa ei jaksa kuunnella paria minuuttiakaan putkeen. Pari haukkua silloin tällöin taas ei häiritse ainakaan päivällä.
Kuulostaa kerrostalokyttääjältä. Kannattaa soittaa isännöitsijälle itse ja kertoa tilanteesta, jolloin saat etulyöntiaseman. Tuon tyyppinen naapuri tekee jossain vaiheessa takuuvarmasti valituksen mutta jos olet itse jo ehtinyt keskustella isännöitsijän kanssa, osoitat, että olet vastuullinen ja järkevä ihminen.
Näitä "minun tulee saada asua kerrostalossa kuin omakotitalossa 10 hehtaarin tontilla" valitettavasti riittää, varmaan vähintään yksi joka taloon.
Vierailija kirjoitti:
Onko talossa muita koiria? Ehkä joku toinen koira haukkuu ja naapuri ei osaa paikallistaa ääntä oikein.
On! Ainakin 4 kpl, joista 2 samassa kodissa.
Mutta tässä kerroksessa (toiseksi ylin) ja ylimmässä ei taida olla muita.
Usein rappuun astuessa kuuluu väyväyväy jostain alempaa. Meille sisään ei kuulu mitään. Aika hyvät äänieristeet täällä muutenkin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Onko varma, että talossa ei ole muita koiria kuin sinun koirasi? Jos koirat haukkuvat 10 minuuttia 3 tunnin yksinolon aikana ja vielä keskellä päivää, ei ole syytä valittaa jatkuvasti haukkuvista koirista.
Niinpä. On tosiaan muita. Mutta mulla ainut isoääninen iso koira.
Voihan olla, että välillä mun koirat on haukkuneet enemmän. Jatkan nauhoituksia, ainakin haluaisin tietää, onko eroahdistusta vai haukkuuko rapun äänilke. Vähän eri "hoito" näille nimittäin... Jos siis on mun koira.
ap
Koiravihaajat ovat kovia liioittelemaan, pahempia haukkujia kuin koirat konsanaan. Omakotitalossa mun naapuri väitti mun koiran haukkuneen KOKO päivän tarhassa, kellonajatkin (alkamis+loppumis) määritteli :), harmi vaan kun koiruli oli monta tuntia päivällä välissä sisällä. Oli vissiin kyylääjältä kyylääminen herpaantunut. Älä ole vaan vahingossakaan noille kiltti, ne vaan riemastuu kahta kauheemmiksi.
Homma olisi paljon selkeämpi ja helpompi hoitaa, jos lapussa olisi ollut joku yhteystieto, nimi, oven numero, puh.nro..
Hyvä juttu, että ilmoitus haukkumisesta tuli.
Mutta aikuiset eivät kommunikoi nimettömin lippulappusin. Minusta tuo on töykeää.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ne välttämättä hauku vaikka valitetaan. Joskus se valittaja on oikein käynyt postiluukkua räpläämässä ja kolistelemassa jos ei muuten hauku, että pääsee valittamaan. Osa vaan etsii aina jotain valittamisen aihetta tai ei muuten pidä koirista.
Niin, silloin kun lappu on kolahtanut eteiseen, on varmasti haukuttukin... Eivät pääse eteiseen yksin ollessaan tosin, juuri siksi ettei rapun äänet provosoisi haukkumaan.
ap
Niinpä niin. Täällä saatiin vastikään häädettyä eräs wt-mamma jonka rotweileri louskutti joka risauksen ja mamman mielestä se vain haukahteli pari kertaa päivässä, jos sitäkään. Eli enpä taida välttämättä uskoa väitteitäsi.
Meillä kävi yhteen aikaan joku naapuri soittelemassa ovikelloa monta kertaa päivässä. Yritti tahallaan provosoida koiraa haukkumaan. Hän vaan ei tainnut tietää, että olin itse lomalla. Naapuri jäi äkkiä kiinni touhuistaan ja valituskin loppui onneksi siihen. Koira ei muuten haukkunut vaikka naapuri tahallaan yrittikin provosoida.
Kandee jättää tv/radio auki koiralle kun jää yksin niin ei kuule niin hyvin ääniä rapusta. Meillä koira sekos aina kun posti tuli, väliovi ois hyvä myös olla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi yhteen aikaan joku naapuri soittelemassa ovikelloa monta kertaa päivässä. Yritti tahallaan provosoida koiraa haukkumaan. Hän vaan ei tainnut tietää, että olin itse lomalla. Naapuri jäi äkkiä kiinni touhuistaan ja valituskin loppui onneksi siihen. Koira ei muuten haukkunut vaikka naapuri tahallaan yrittikin provosoida.
Uskomatonta koiravihaa. Vai olisko jo mt-ongelmista kyse?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jotkut ovat hulluja!!!!
Onneks sait kiinni itse teossa :)
Äänet on kerrostaloissa joskus tosi hämääviä. Entisessä talossa mä sain kerran valituksia mun yläkerran naapureiden mekkaloinnista. Siis mekkaloinnista, joka itseänikin häiritsi ja joka siis tuli yläkerrasta. Seinänaapurini sitten keksi että minä olen mekkaloija. En ollut ja lopulta valitus kohdistettiin oikeaan osoitteeseen.
Nykyisessä asunnossani kuuluu lasten leikien ääniä yläkerrasta. Se vaan, että yläkerrassa ei asu lapsiperhettä, mutta alakerrassani asuu. :D Jotenkin ilmanvaihdon kautta kulkeutuu hassusti äänet.
Ehkä tosiaan Ap:nkin naapuri kuulee äänet jostain toisestä kämpästä?
Meille on myös mainittu haukkumisesta yöllä. Sitruunapanta ratkaisi sen ongelman. Myös voi olla että kyseinen ihminen on ylinipo, päivällä hetkellinen haukunta pitää kestää, mutta kuten aiempi kirjoitti, ota yhteys isäntään, mainitse miten olet saanut maininnan että jatkuvasti haukutaan, kerrot kotonaolo aikasi ja miten huolestuneena olet nauhoittanut mitä he tekevät ja kerrot kuinka kauan haukutaan.
Tuttuni meinasi saada häädön haukkuvien koirien takia. Ongelmana tilanteessa syyttelijälle vaan oli, ettei koirat olleen monesti kotona, vaan viikonlopun yli olevissa näyttelyissä, kun kuulemma räyhäsivät koko päivän ja yön. Lopulta selvisi että kyseessä oli jonkun muun koirat. Eikä nekään paljoa kuulemma oikeasti haukkuneet.
Myös olen kuullut naapurista, joka valitti haukkuvista koirista. Kerran isäntä olikin ollut kotona ja haukkumisen syy selvisi, kun naapuri olikin rämpytellyt postiluukkua ja huudellut koirille sisään.
Näitä hulluka riittää joka paikkaan, parhaiten selviät niistä, kun löydät muita selväjärkisiä taloyhtiöstäsi. Ja otat ennakoivan otteen, tuo valittaja kohta työntää huopikkaita käteesi ettet pidä liikaa ääntä kävellessäsi käytävällä.
Ei sun tarvitse tuohon reagoida mitenkään, jos sun koirat ei kerran hauku! Silloin tällöin ei ole koko ajan, ja sitä kyllä pitäisi kerrostaloasukkaiden sietää.
Kyllä mullakin menis hermot vaikka se koira haukkuiskin "vaan" 3-5h aikana. Voihan olla että koira haukkuu koko tuon ajan taukoamatta.
Sanokaa joku jotain. Saako kuulua joskus hauhauhau, jos on muuten hiljaista?
No, soitan arkena isännöitsijälle, ja kysyn, mitä mielta on. Ostin jo Dappin.