Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voileipäkakku - itse tehty vai tilattu? Jeesiä juhlajärjestelyihin

Vierailija
30.07.2016 |

Paljonko on voileipäkakun menekki/henkilö jos on muutakin suolaista (esim piirakkaa, karjalanpiirakoita) tarjolla?

Missä hinnoissa voileipäkakut pyörivät? Oletko koskaan ostanut Prismasta tai Citymarketista valmista voileipäkakkua? Oliko hyvä?

Kuinka työläs on tehdä itse ja raaka-aineiden hinnat verrattuna tilattuun kakkuun?

Vai söisitkö mieluummiin valmiita juhlavia voileipiä?

Kyseessä noin 25 henkilön sukujuhlat ja lämmin ruoka tai salaatti ei nyt tule kyseeseen tällä kertaa.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäpäin asut? Tilasimme voileipäkakut Itäkeskuksen Hansa-sillalla olevasta Laineen kotileipomon jälleenmyyjältä. Oikein hyvät olivat taas, toinen kerta kun tilasimme. 15 hengen kakut muistaakseni 52 euroa. Kaikki tuli syötyä, itse asiassa menivät ensimmäisinä loppuun.

Vierailija
2/27 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen aina itse. Valmiiden hinnat on ihan järkyttäviä ja ne on yleensä kuivia. Menekki on kolmikerroksisella kakulla 9 paahtoleipäpalaa/ kerros n 15 aikuista. Aikaa yhden kakun tekoon menee n 1,5h kaikkineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voileipäkakunkin voi tehdä monella tavalla. Minusta helpoin on pyöreä.

Pohjalle hapankorppumurusta ja rasvasta seos, jonka päälle ranskankerma-kermaviili/jogurtti-mausteseos.

Seoksen voi maustaa kalan, lihan, kanan tai kasvisten teemalla. Hyytyneen kakun päälle makuaineita koristeeksi ja tunnukseksi.

Yhdestä kakusta (halkaisija n. 26 cm mun vuoalla) on meillä tullut noin kymmenen palaa.

Kustannus vaihtelee tosi paljon sen täytteen mukaan; kylmäsavuporosta tulee paljon kalliimpi kuin mätitahna-katkarapusetistä. Samoin esim. Valion ranskankerma on paljon kalliimpaa kuin Lidlin iso jogurttisanko. (Itse kyllä siltä käytän sitä Valion ranskista, se on näppärän jämäkkää. Ohennan sitä usein suolakurkkuliemellä, kalakakkuihin matjes- tai sherrysillin liemellä.)

Valmiit voileipäkakut kannattaa minusta ostaa hyviltä paikallisilta leipomoilta. Ne teollisemmat on maultaan valjuja, ne joita olen maistanut.

Olikohan täsä nyt mitään apua... Tarkkoja reseptejä mulla ei ole; teen niin että varaan koristeiksi makuaineita ja loput silppuan. "Tahnan" teen tuntumalla niin että on hyvin tönkköä.

Vierailija
4/27 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaan aina Linkosuolta. Tampere.

On hyvän ja raikkaan makuinen ja kostea, mitoitus on sopiva. (Siis koon voi tilata vierasmäärän mukaan ja siihen voi luottaa.)

Tilasin ekan ja viimeisen kerran makean kakun Branderilta. Se oli kyllä hyvän makuinen, mutta loppui pahasti kesken, vaikka oli 4 henkeä suuremmalle määrälle kuin syöjiä oli ja oli paljon muutakin herkkua tarjolla. Ärsytti todellakin. Ei kannata tilata Branderilta.

Vierailija
5/27 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missäpäin asut? Tilasimme voileipäkakut Itäkeskuksen Hansa-sillalla olevasta Laineen kotileipomon jälleenmyyjältä. Oikein hyvät olivat taas, toinen kerta kun tilasimme. 15 hengen kakut muistaakseni 52 euroa. Kaikki tuli syötyä, itse asiassa menivät ensimmäisinä loppuun.

Lisään vielä.. nämä siis todella meheviä, "kosteita" ja maukkaita, sen vuoksi uudestaan tilasinkin. Joskus teen itse, mutta nyt olisi tullut liikaa hommaa yhdelle aamupäivälle. Hintakin kohdillaan mielestäni, reilun kokoisia. Otimme lohi- ja kinkkukakut, kun kelpaavat kaikille. Lisäksi olisi ollut kana- ja kasviskakut, näitä en ole maistanut.

Vierailija
6/27 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehty voileipäkakku hakkaa maultaan mennen tullen useimmat ostetut. Olin pari viikkoa sitten synttäreillä, ja siellä tarjottiin itse tehtyä voileipäkakkua. Oli kolmea makua, lohi, kana ja kinkku. Todella maukkaita ja meheviä, koska en syö punaista lihaa, söin tuota lohi- ja kanakakkua. Todella hyvää oli. Leipomoiden kakut ovat todella kalliita. En ikinä maksaisi voileipäkakusta yli 50 euroa. Synttäreiden isäntäväki oli viikkoa aikaisemmin tehnyt pienet harjoituskakut varmistaakseen onnistumisen.

Vierailija
7/27 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voileipäkakunkin voi tehdä monella tavalla. Minusta helpoin on pyöreä.

Pohjalle hapankorppumurusta ja rasvasta seos, jonka päälle ranskankerma-kermaviili/jogurtti-mausteseos.

Seoksen voi maustaa kalan, lihan, kanan tai kasvisten teemalla. Hyytyneen kakun päälle makuaineita koristeeksi ja tunnukseksi.

Yhdestä kakusta (halkaisija n. 26 cm mun vuoalla) on meillä tullut noin kymmenen palaa.

Kustannus vaihtelee tosi paljon sen täytteen mukaan; kylmäsavuporosta tulee paljon kalliimpi kuin mätitahna-katkarapusetistä. Samoin esim. Valion ranskankerma on paljon kalliimpaa kuin Lidlin iso jogurttisanko. (Itse kyllä siltä käytän sitä Valion ranskista, se on näppärän jämäkkää. Ohennan sitä usein suolakurkkuliemellä, kalakakkuihin matjes- tai sherrysillin liemellä.)

Valmiit voileipäkakut kannattaa minusta ostaa hyviltä paikallisilta leipomoilta. Ne teollisemmat on maultaan valjuja, ne joita olen maistanut.

Olikohan täsä nyt mitään apua... Tarkkoja reseptejä mulla ei ole; teen niin että varaan koristeiksi makuaineita ja loput silppuan. "Tahnan" teen tuntumalla niin että on hyvin tönkköä.

No ei tuota voi edes sanoa voileipäkakuksi

Vierailija
8/27 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tehty voileipäkakku hakkaa maultaan mennen tullen useimmat ostetut. Olin pari viikkoa sitten synttäreillä, ja siellä tarjottiin itse tehtyä voileipäkakkua. Oli kolmea makua, lohi, kana ja kinkku. Todella maukkaita ja meheviä, koska en syö punaista lihaa, söin tuota lohi- ja kanakakkua. Todella hyvää oli. Leipomoiden kakut ovat todella kalliita. En ikinä maksaisi voileipäkakusta yli 50 euroa. Synttäreiden isäntäväki oli viikkoa aikaisemmin tehnyt pienet harjoituskakut varmistaakseen onnistumisen.

Ammattilaisten tekemät voileipäkakut maksaa. Isälläni mm on todella menestyvä catering-firma. Hän ottaa 20 hengen voileipäkakusta 150 euroa, koska ei pihtaile täytteistä ja tekee tahnat itse. Itse olin hetken catering-firmassa töissä, missä otettiin 50 euroa 15 hengen kakusta, mutta sisällä oli valmista italiansalaattia, valmiita tahnoja kaupasta ja ties mitä muuta sontaa. Hävetti suorastaan tarjota moista kakkaa asiakkaille

Vierailija
9/27 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voileipäkakku on helppo tehdä ja sen voi (tai pitää) tehdä edellisenä päivänä/iltana. Ei mene puoltatoista tuntia todellakaan yhteen kakkuun, kyllä 2 kakkua saa tehtyä siinä ajassa :) Toki täytteet maksaa, mutta säästät noin 60% itse tekemällä.

Vierailija
10/27 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattilaisten tekemät voileipäkakut maksaa. Isälläni mm on todella menestyvä catering-firma. Hän ottaa 20 hengen voileipäkakusta 150 euroa, koska ei pihtaile täytteistä ja tekee tahnat itse. Itse olin hetken catering-firmassa töissä, missä otettiin 50 euroa 15 hengen kakusta, mutta sisällä oli valmista italiansalaattia, valmiita tahnoja kaupasta ja ties mitä muuta sontaa. Hävetti suorastaan tarjota moista kakkaa asiakkaille

20 hengen kakusta 150 euroa? Niin varmaan.

Vierailija
11/27 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskot tai et, aivan sama minulle. Laatu maksaa.

Vierailija
12/27 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinne väliin on oikein laitettu? Ei ne "tahnat" nyt sentään noin arvokkaita ole, vaikka itse tekeekin.

Vierailija
13/27 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja asiakkaita on oikein jonoksi asti noilla hinnoilla?

Taidat olla se palstan kotileipuri , joka yrittää uskotella, että kotileipomuksistakin voi nyhtää kohtuuttomia hintoja, olet ollut useissa ketjuissa.

Leipomoiden kate on keskimäärinkin parhaimmillaan 30%, joten kulujen vähennyksen jälkeen kakun raaka-aineiden hinta olisi noin 90 euroa per kakku.

Mitkä tahnat maksavat niin paljon ?

Vierailija
14/27 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse teet, niin älä pliis laita väliin ainakaan maksapasteijaa, tai italiansalaatteja.

Vierailija
15/27 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä ehdottomasti itse, jos on vähänkään ruoanlaittotaitoinen. Pohja edellisenä iltana kaappiin tekeytymään ja makuuntumaan, juhlapäivänä koristelu ja kuorrutus.

Vierailija
16/27 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voileipäkakuille tulee kyllä hintaa itse tehdenkin, mutta maku palkitsee eikä ne ole kovin vaikeita tehdä. Niissä on sekin hyvä puoli, että ne pitää tehdä etukäteen eikä ne vie tilaa voileipiin verrattuna.

Lapsuudessa ei voileipäkakkuja ollut vaan voileivillä mentiin. Ne piti tehdä juhlapäivän aamuna, koristeleminen oli pipertämistä ja voileivät piti asetella yksitellen tarjoiluvadeille, eihän niitä päällekäin voinut laittaa. Säilytykseen pitää olla iso kylmäsäilytystila, normajääkaappiin niitä ei saa sopimaan. Mutta hyviä ne oli.

Vierailija
17/27 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtykää jo vuodelle 2016. Voileipäkakku?

Vierailija
18/27 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas sanoisin, että jos on elämänsä ensimmäistä voileipäkakkua tekemässä, niin 25 hengen kakun tekemiseen menee reilusti enemmän kuin 1,5 tuntia. Kokenut tekijä kyllä voi tehdä sen nopeammin rutiinilla, mutta ei ensikertalainen. Ensin pitää tehdä tahnat, leikata leipäpaloista ylimääräiset reunat ja kostuttaa, koota kakku täytteiden kanssa ja laittaa se jääkaappiin painon alle (tähän tarvitsee reilusti tilaa jääkaapissa). Juhlapäivänä pitää sitten leikata kakun reunat tasaisiksi, levittää päällyste ja koristella kakku.

Vierailija
19/27 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siirtykää jo vuodelle 2016. Voileipäkakku?

Voileipäkakuissa ei ole mitään vikaa, jos niistä tykkää, ei ole pakko mennä trendien mukaan. Vai mietitkö sinä itse, että "tykkään niin paljon muffinsseista, mutta en tee niitä, koska ne ei ole enää muotia"?

Vierailija
20/27 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta voileipäkakkua tehneenä voin kertoa, että olen saanut aineisiin nenemään 70-90 e. Esim. Kylmäsavulohi ja graavilohi on kalliita, mutta todella hyvää tulee kun ostaakunnon ainekset. Tekemäni kakut ovat olleet aika suuria 2 x 5-6 paahtoleivänpalaa ,kolme kerrosta ja runsaat päällykset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän