Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alentuva, alentava ja alemmuudentuntoinen

Vierailija
30.07.2016 |

Palstalla on ennenkin ollut ongelmia näiden sanojen ymmärtämisesssä. Oikeasti suomenkielessä nämä sanat tarkoittavat tätä:

-alentuva= kun joku kuvittelee olevansa muita parempi, ja seurustelee hyväntahtoisen patrinosoivasti alenmpiensa kanssa, hän on alentuva. Joskus 1800-luvulla, kun ihmisten kuuluikin olla eriarvoisia, tämä oli jopa hyvä ominaisuus ylemmän säädyn ihmisessä. Nykyään se on merkki siitä, että kuvittelee olevansa toista parempi.

-alentava=kun kohtelee toista kuin paskaa, on tätä kohtaan alentava

-alemmuudentuntoinen=kun kuvittelee itse olevansa paskaa.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoinkin joku pistää niin, että asia on pläkki!

Vierailija
2/4 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on vielä tää ihana markkinointitermi "tunnettuus"! (eli tunnettavuus/tunnettuneisuus)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on vielä tää ihana markkinointitermi "tunnettuus"! (eli tunnettavuus/tunnettuneisuus)

Sanan tunnettavuus tilalla olen nähnyt sanan tunnettuus, onko oikein?

Kyllä on. Tunnettuus on johdettu sanasta tunnettu, ja se tarkoittaa jonkin asian tai seikan tunnettuna olemista. Se on itse asiassa ajatuksellisesti ja kieliopillisesti täsmällisempi kuin sana tunnettavuus, joka on johdettu sanasta tunnettava.

http://www.kielitohtori.fi/suomen-kielenhuollon-kysymys/sanan-tunnettav…

Vierailija
4/4 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap,  opettele sinäkin kirjoittamaan oikein kielet: suomen kieli.

Mitään tunnettuneisuus-sanaa ei ole olemassakaan. Tunnettuisuus on, mutta senkin kohdalla lukee Kielitoimiston sanakirjassa: paremmin: tunnettuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi