miehen juominen
Olen vasta 17- vuotias tyttö. Minulla alkaa uusi koulu syksyllä. Asun 23-vuotiaan poikaystäväni kanssa kahdestaan ja meillä on kissa. Kaikki meillä on muuten hyvin, mutta poikaystävän alkoholinkäyttö mietityttää ja ahdistaa jatkuvasti. En pidä häntä alkoholistina, mutta jonkinlainen ongelma hänellä tuntuu olevan.. Koko tämä kevät ja kesä on mennyt juodessa, ryyppyreissujen välissä on ollut viikko tai kaksi. Minun mielestä ihan liian vähän väliä. Juodessaan hän helposti innostuu ja ottaa aina sovittua enemmän, ihan känniin asti. Monesti on käyttäytynyt minua kohtaan todella ilkeästi ja tökerösti humalassa. Kavereiden kanssa innostuu aina helpoiten. Minä en itse juo oikeastaan ollenkaan enää, kun ei kiinnosta sellanen. Olen puhunut monesti poikaystäväni kanssa hänen juomisesta, lähinnä siitä että en haluaisi että sitä olisi niin useasti.. Lupaa ja lupaa aina, mutta silti vähintään 2vk välein tulee tarve juoda.. Nyt pari viikkoa sitten, oli ajanut humalassa autolla?? Moottoritiellä? Säikähdin ihan hirveästi sitä, mitään ei sattunut eikä kiinni jäänyt, ihme.. Mutta ois voinu sattua ties mitä.. Sovittiin että kuukaus ois aina väliä noilla ryyppäämisillä, se oli hänelle ihan ok, mutta nyt haluais taas juoda. Minua ahdistaa tällanen ihan hirveästi, se on kuin eri ihminen humalassa eikä selvinpäin ajattelis että ikinä ajais humalassa.. Kun yksi rattijuopumussyyte jo löytyy.. Mitä minun pitäisi tehdä? Tiedän että nuorena pidetään hauskaa mutta minun mielestä viikon tai kahden välein on liikaa.. Ja varsinkin jos humalapäissään tekee tollasia päätöksiä, että lähtee ajamaan kännissä? Tunnen itseni vielä aika pieneksi ja nuoreksi, ja tämä tilanne ahdistaa paljon.. Neuvoja? :(
Kommentit (4)
Alkoholisti ei pysty kontrolloimaan päihteiden käyttöään, ja tarvitsee apua. Nollalinja on ainut vaihtoehto hänelle, eli täysin päihteetön elämä. Sinä tarvitset apua alkoholistin läheisenä, koska alkoholisti sairastuttaa lähipiirinsä.
Tiiätkö, nyt jos jäät katteleen tota touhua ja toivomaan "parempaa", niin voin kertoa et 20-vuoden kuluttua olet ihan rikki ja haet eroa alkoholistista. Kadut samalla, ettet nuorena jättänyt tyyppiä ja valinnut kunnon miestä.
Puhun kokemuksesta :(
Tuon ikäisenä monet juo paljon. Huono merkki on se, että juodessa mies ei pysty pitämään päätöstään juomien määrästä taikka kontrolloimaan käytöstään sinua kohtaan. Kannatan ehdotusta muuttaa omilleen. Näin altistut huomattavasti vähemmän hänen ryyppäämiselleen.
Sä oot ihan liian nuori pilaamaan elämäsi alkoholiongelmalla. Tiedän että on varmaan turha sanoa, mutta mun mielestä sun pitäisi todellakin muuttaa erikseen poikaystävästäsi. Tokihan nuorena useat pitää hauskaa juomalla, mutta siinä vaiheessa jos juominen aiheuttaa noin selkeitä ongelmia, kannattaa vakavasti harkita, haluatko jatkaa ongelman katselua. Nyt ehkä vielä poikaystäväsi saisi ongelman kuriin, jos huomaisi, että todellakin menettää sut jos ei rauhoitu, mutta jos jatkat vain ymmärtämistä ja anteeksiantamista, hän voi rauhassa jatkaa ja jatkaa ja jatkaa ja jatkaa...