Ärsyttää suunnattomasti tällaiset hyönteisansat ulkona. Helvetin luonnosta vieraantuneet ihmisperseet.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016072921972568_uu.shtml
En välitä jos asunnon sisälle tuleva hyönteinen, kuten amppari tai vastaava, tapetaan vaikka senkin voi aivan hyvin mieluummin siirtää ulos, mutta onko helvetti pakko tehdä ulos tällaisia ansoja, joilla oikein houkutellaan ja tapetaan luonnon kiertokululle tärkeitä hyönteisiä. Hyönteiset _kuuluvat_ ulkoilmaan. Ne yhteyttävät ja ovat elintärkeeä ravintoa esim. monelle lintulajille. Ymmärrän hyttyssavut ja vastaavat, koska ne ei tapa hyönteisiä, vaan ainoastaan karkottaa ne. Sen sijaan tämmöistä täydellistä luonnosta vieraantumista ja luonnon vahingoittamista ei tervejärkinen ihminen voi hyväksyä.
Jos et kestä ampiaisia ulkona niin ratkaisu ei ole tappaa niitä vaan pitää se luonnosta vieraantunut ahterisi 24/7 sisätiloissa koko kesän tai opetella kestämään luontoa.
Pahimpana esimerkkinä olen nähnyt varsinkin Pohjois-Amerikassa oikein tällaisia kuistille asennettavia tappoansoja, jossa valolla houkutellaan hyönteiset tapattamaan itsensä lampun ympärillä olevaan sähköverkkoon. Tekisi mieli itse tuikata tällaisia ansoja käyttävät ihmisperseet sähkötuoliin.
Kommentit (43)
Odottakaapa rauhassa hyönteistenvihaajat, kohta talvi tappaa kaikki hyönteiset. Ja muistakaa vihanne sitten, kun synnytte tänne seuraavassa elämässä hyönteiseksi.
Vierailija kirjoitti:
En välitä jos asunnon sisälle tuleva hyönteinen, kuten amppari tai vastaava, tapetaan vaikka senkin voi aivan hyvin mieluummin siirtää ulos, mutta onko helvetti pakko tehdä ulos tällaisia ansoja, joilla oikein houkutellaan ja tapetaan luonnon kiertokululle tärkeitä hyönteisiä. Hyönteiset _kuuluvat_ ulkoilmaan. Ne yhteyttävät ja ovat elintärkeeä ravintoa esim. monelle lintulajille. Ymmärrän hyttyssavut ja vastaavat, koska ne ei tapa hyönteisiä, vaan ainoastaan karkottaa ne. Sen sijaan tämmöistä täydellistä luonnosta vieraantumista ja luonnon vahingoittamista ei tervejärkinen ihminen voi hyväksyä.
Jos et kestä ampiaisia ulkona niin ratkaisu ei ole tappaa niitä vaan pitää se luonnosta vieraantunut ahterisi 24/7 sisätiloissa koko kesän tai opetella kestämään luontoa.
Pahimpana esimerkkinä olen nähnyt varsinkin Pohjois-Amerikassa oikein tällaisia kuistille asennettavia tappoansoja, jossa valolla houkutellaan hyönteiset tapattamaan itsensä lampun ympärillä olevaan sähköverkkoon. Tekisi mieli itse tuikata tällaisia ansoja käyttävät ihmisperseet sähkötuoliin.
Hyönteiset yhteyttävät? Aina sitä oppii.
Luonnosta vieraantunut ihmisperse olet sinä, jos noin ahdistaa joku hyönteisten tappaminen.
Meillä ope sanoi, että yhteyttäminen pitää jokaisen osata, jos meinaa päästä luokaltaan. Oltiin varmaan nelosluokkalaisia, koska kolmosella oli eri opettaja. Ap olisi meidän koulussa vieläkin ala-asteella. Itse en ansoja ole tarvinnut, mutta veljeni on ollut tiputuksessa ampiaisen piston takia ja pelkään kotona ampiaisia siksi, jos hän on paikalla ja koetetaan muilla keinoin estää niiden paikalle tulo. Pesät saa kyllä lähteä jos niitä ilmaantuu.
Naapurini esitelmöi ampiaisten tärkeydestä mutta hänen kuistilleen ne eivät ole tervetulleita. Jep jep.
En tiennytkään, että ampiaiset ovat tärkeitä ravinnonlähteitä linnuille, nimenomaan kun niiden kelta-musta väritys viestii saalistajille, että ovat myrkyllisiä.
Millähän tavalla ne ampiaiset tosiaan ovat hyödyllisiä? Eikö mehiläiset ja muut "ystävällisemmät" lajit aja saman asian?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän seinänaapuri (hallituksen puh.joht.) on jo kaksi kesää aikonut kaataa rivariyhtiömme takapihalta upean vaahteran, joka on oravien ja linnuston ahkerassa käytössä. Metsän laidalla asutaan. Onneksi on kaupungin nämä viereiset metsät, niin ei niin helposti kaatele. Tämäkin puu on täysin terve, ainoastaan ne syksyn putoavat lehdet heitä ärsyttävät. Tunnissa ne haravoi ja liikuntaa saa samalla.
Harmittaa kyllä nuo kaikki hyönteiset. Jo itikan pistokin saa paikan turpoamaan ja kutiamaan tosi pitkään. Mitenköhän kävisi, jos amppari pistäis...
Olen laittanut siirapista, mehusta ja hedelmistä täkyjä kauemmas patiolta (en siis tappoansoja), mutta ei...
Huoh. Kuule, ne oravat ja linnut etsivät vain uuden pesäpuun. Luonnossakin kaatuu puita koko ajan, ei yhtä vaahteraa tarvitse jäädä itkemään.
Huomaa, että sinä ja ap olette itse todella luonnosta vieraantuneita city-vihreitä.
No kuule huoh vaan sinnekin :D Mä olen ensinnäkin maalta kotoisin ja siellä pitkään asunut ja nauttinut mökkeilystä vuosia niin, että vesi kannetaan ja kaasulla pelataan. Olen ollut mukana porsaan poikimiset ja sian lahtaamiset. Kylvöt ja korjuut. Jopa hirvimetsällä ja poroerotuksissa. Vetänyt pohjoisessa harrilautaa, nukkunut laavulla ja savustanut ahventa. :D Täysin luontoihminen koirineni.
Vaahteramme on todella upea "pihaistutus" (ei metsää enää varsinaisesti, vaikka sen reunassa onkin) tällä hetkellä, eikä sitä voi maisemallisesti korvata mitenkään. Se nyt vaan kuuluu tähän pihaan. Sama jullikka laittoi asukkaat poistamaan kaikki köynnöskasvit ja suunnittelee nyt myös asfaltointia koko pihaan. Talot ovat kauniisti punamaalin väriset ja valtaisat pihlajat tervehtivät portilla tulijaa. Minähän tässä juuri vastustan kolkkoa cityasumista!!!!
Huomaa, että sinä teet päätelmiä täysin omasta päästäsi. Moi vaan ja hyvää jatkoa.
Vierailija kirjoitti:
En tiennytkään, että ampiaiset ovat tärkeitä ravinnonlähteitä linnuille, nimenomaan kun niiden kelta-musta väritys viestii saalistajille, että ovat myrkyllisiä.
AP ei ymmärrä luonnosta mitään. Ampiainen on haittahyönteinen, joka tulokaslajina kylvää ongelmia ympäri maailmaa.
Ixy kirjoitti:
Aamun Hesarissa oli juttua, että poikkeavan kesän vuoksi ampiaisista on tullut ongelmia. Kylmän kesän vuoksi pesän kuningatar häipyi aikaisin, ja työläisten elämän tarkoutus hävisi. Periaatteessa en tykkää hyönteisansoista, mutta kyllä ne tietyissä paikoissa puoltavat paikkaansa, esim. kahvilat tai puistot, joissa on paljon pieniä lapsia.
Jotenkin mua naurattaa ajatella kuinka kuningatarpörriäinen otti ja häipyi. The queen has left the building. :D
Joo, olen vähän väsynyt.
Ampiaiset eivät ole tervetulleita asuntoni ulko-ovieni läheisyyteen tai asuntooni sisälle. Jossain muualla saavat puolestani mellastaa vapaasti.
Osa ihmisistä on erittäin allergisia ampiaisille, jotka voivat saada ampiaisen pistosta henkeä uhkaavan allergisen reaktion. Ampiaisen pisto voi olla myös terveelle ihmiselle vaarallinen, jos pisto osuu päähän, kuten suuhun, nenään tai kaulaan tai jos pistoja tulee useita. Siksi ei ole mielestäni mitenkään väärin, että ampiaispesät hävitetään omasta pihapiiristä.
Pihapiiriini en kaipaa myöskään hyttysiä. On tästä jo 15-20-vuotta aikaa, mutta olipa eräänä kesänä hyttysparvi pesiytynyt asunnon ilmastointikanavaan. Sieltä sitten yhtenä yönä pölähti koko parvi sisälle asuntoon. Ei ollut mikään kiva kokemus.
Mä voin kyllä pyydystää vaikka kaikki ötökät pihaltani ja lähettää ne sulle, jos niin paljon niistä tykkäät. Laitetaanko vielä hyttysparvi tulemaan ilmastointikanavan kautta sisälle asuntoon?
Vierailija kirjoitti:
Odottakaapa rauhassa hyönteistenvihaajat, kohta talvi tappaa kaikki hyönteiset. Ja muistakaa vihanne sitten, kun synnytte tänne seuraavassa elämässä hyönteiseksi.
Ai nyt täällä lähdettiin jo tuolle linjalle, että kerrotaan väitteitä, joiden paikkaansapitävyydestä ei ole mitään tieteellistä näyttöä? Seuraavan elämän olemassaolosta ylipäätään kun ei ole mitään todisteita.
Ihminen ei saa tältä planeetalta hyönteisiä tapettua, vaikka mitä tekisi. Hyönteiset ovat erittäin muutautumiskykyisiä, sopeutuvaisia ja sitkeitä eläimiä. Ennemmin täältä ihmiset kuolevat kuin hyönteiset.
On jopa sellaisia arvioita, että hyönteiset voisivat olla ainoita ydinsodasta selviytyjiä. Miettikää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Älä vingu, kusipää.
Tapan hyttyset vaikka millaisella massamurhalaitteella jos huvittaa.
Aivan helvetin yhdentekevää mitä olet siitä mieltä.
Joo ja punkkejakaan ei saa tappaa..on niin hyödyllisiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän seinänaapuri (hallituksen puh.joht.) on jo kaksi kesää aikonut kaataa rivariyhtiömme takapihalta upean vaahteran, joka on oravien ja linnuston ahkerassa käytössä. Metsän laidalla asutaan. Onneksi on kaupungin nämä viereiset metsät, niin ei niin helposti kaatele. Tämäkin puu on täysin terve, ainoastaan ne syksyn putoavat lehdet heitä ärsyttävät. Tunnissa ne haravoi ja liikuntaa saa samalla.
Harmittaa kyllä nuo kaikki hyönteiset. Jo itikan pistokin saa paikan turpoamaan ja kutiamaan tosi pitkään. Mitenköhän kävisi, jos amppari pistäis...
Olen laittanut siirapista, mehusta ja hedelmistä täkyjä kauemmas patiolta (en siis tappoansoja), mutta ei...
Huoh. Kuule, ne oravat ja linnut etsivät vain uuden pesäpuun. Luonnossakin kaatuu puita koko ajan, ei yhtä vaahteraa tarvitse jäädä itkemään.
Huomaa, että sinä ja ap olette itse todella luonnosta vieraantuneita city-vihreitä.
No kuule huoh vaan sinnekin :D Mä olen ensinnäkin maalta kotoisin ja siellä pitkään asunut ja nauttinut mökkeilystä vuosia niin, että vesi kannetaan ja kaasulla pelataan. Olen ollut mukana porsaan poikimiset ja sian lahtaamiset. Kylvöt ja korjuut. Jopa hirvimetsällä ja poroerotuksissa. Vetänyt pohjoisessa harrilautaa, nukkunut laavulla ja savustanut ahventa. :D Täysin luontoihminen koirineni.
Vaahteramme on todella upea "pihaistutus" (ei metsää enää varsinaisesti, vaikka sen reunassa onkin) tällä hetkellä, eikä sitä voi maisemallisesti korvata mitenkään. Se nyt vaan kuuluu tähän pihaan. Sama jullikka laittoi asukkaat poistamaan kaikki köynnöskasvit ja suunnittelee nyt myös asfaltointia koko pihaan. Talot ovat kauniisti punamaalin väriset ja valtaisat pihlajat tervehtivät portilla tulijaa. Minähän tässä juuri vastustan kolkkoa cityasumista!!!!
Huomaa, että sinä teet päätelmiä täysin omasta päästäsi. Moi vaan ja hyvää jatkoa.
Et yksinkertaisuuttasi edes huomaa vaihtaneet lennosta argumenttiasi kun eka todettiin tyhmäksi.
Nyt oli puhe suojeluarvoista luonnon kannalta. Siitä puhuit ja sitä minä kommentoin.
Se, mitä kukin pitää nättinä on eri asia ja siitä voit kinata naapurisi kanssa maailman tappiin saakka.
Kaupunkilainen tietämättömyytesi paljastuu juuri tuossa, että et osaa erottaa puun merkitystä luonnolle ja puun merkitystä sinun silmällesi
Ixy kirjoitti:
Aamun Hesarissa oli juttua, että poikkeavan kesän vuoksi ampiaisista on tullut ongelmia. Kylmän kesän vuoksi pesän kuningatar häipyi aikaisin, ja työläisten elämän tarkoutus hävisi. Periaatteessa en tykkää hyönteisansoista, mutta kyllä ne tietyissä paikoissa puoltavat paikkaansa, esim. kahvilat tai puistot, joissa on paljon pieniä lapsia.
Höpö höpö. Juuri lasta ampiaisen pitääkin pistää. Lapsen maailmankuva avartuu ja pistolla on kasvatuksellinen merkitys. Oppiipa tulemaan toimeen vieraiden kulttuurien kanssa.
Isoja pesiä tekevät ampparit ei juurikaan pölytä vaan pistävät. Kimalaiset ja esimerkiksi muurariampparit päästän ikkunastakin aina ulos mutta ampparit (yleinen ampianen, Vespula vulgaris) saavat tappotuomion. Jos huomaan pesäntekoa pihapiirissä niin listin sen heti kun voin. Jos pesä on hankalassa paikassa niin ruuttaan hyönteisten kulkuaukosta superraidia tilan täyteen ja uusin käsittelyn parin päivän välein kunnes pesä on kuollut.
Minulla on tarpeeksi kokemuksia omista ja koirieni saamista pistoksista niin että en tarvitse enää yhtään lisää. Kyykäärmeen saatan vielä viedä ämpärillä kauas tontilta jos siihen on mahdollisuus mutta ampparipesään kosken vain tappotuomio mielessäni.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja punkkejakaan ei saa tappaa..on niin hyödyllisiä!
http://www.nytimes.com/1990/03/06/science/wasps-enlisted-to-fight-ticks…
AP on normaali cityvihreä, joka ei erota rusakkoa metsäjäniksestä.