Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En kestä omia vanhempiani (olen 38)

Vierailija
29.07.2016 |

Elämässä ollut paljon kaikenlaista viime vuosina ja rahat tiukilla. Eilen yritin lainata kirjastosta kirjoja mutta huomasin että kortilla on sakkoja jotka kuitenkin vanhenevat jo vuodessa. Ajattelin joko olla tuon ajan lainaamatta tai pyytää vanhemmiltani korttia lainaksi tuoksi ajaksi. Nykyään elämä jo sen verran säännöllistä ja rauhallista, että palautan kirjat ajoissa eli siitä ei huolta. Kysyin asiaa vanhemmiltani ja normaalin kyllä-ei vastauksen sijaan olen kuunnellut nyt kahtena päivänä kuinka en hoida asioitani, kuinka keksin riitaa jotteivat he näkisi lapsenlapsiaan, kuinka hankin heille velkavankeutta, kuinka he ovat huolissaan ja nyt päättivät olla minusta ja lapsista toistaiseksi erossa kun on niin hankalaa. Herranjumala, yksi kirjastokortti! Isäni kävi oikein ovella ihmettelemässä kuinka en ole voinut tehdä töitäni kun minulla on niin suuret velat. Ja että he haluavat maksaa sen velan että saan nukuttua. Aivan käsittämätöntä! Onko kenelläkään muulla pieneen liioitteluun taipuvaisia vanhempia? Yritän nyt keräillä itseäni, kun äitinikin soitti ja haukkui minut. Siis yleensä nämä ovat ihan ystävällisiä ja auttavaisia, mutta jos tulee jotain mitä eivät ymmärrä, niin sen sijaan että kysyisivät, niin saavat siitä asiasta maailmaa suuremman synnin.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis minulla ei ole mitään velkoja ja käyn ihan töissä. Haluan vain mieluummin vaikka ostaa kirjoja ison sakkomaksun summalla mieluummin kuin maksaa taas yhteen suuntaan isoja summia, joista itselleni ei mitään iloa. Kirjat toki on palautettu jo silloin pari vuotta sitten. Ap

Vierailija
2/31 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä suuruinen summa on maksamatta lainojen myöhästymisistä?

Oletko palauattanut ko. kirjat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit, että nykyään elämäsi on säännöllistä ja rauhallista - mitä se siis oli ennen? Kuulostaa siltä, että taustalla on muutakin kuin yksi kirjastokortti ja se jokin huolettaa vanhempiasi. Tähän on vaikea ottaa kantaa, kun ei tiedä, mistä on kyse.

Vierailija
4/31 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että olet erittäin hankala lapsi vanhemmillesi ja vaikka nyt omasta mielestäsi tilanne on rauhoittunut niin vanhempasi muistavat millainen olet. Heti olit vinkumassa heitä auttamaan niinkin pienen asian kanssa kuin kirjastokortin. Vanhempasi totesivat että voi ei taas se alkaa ja tekivät pienestä asiasta ison jottet enäö menisi vinkumasn heille joka asiasta. Äitiiiäitiiiäitiii, isiiiisiiiisiiii. Onko tullut rampattua vanhempien luona joka ongelman kanssa kuin lapsi?

Vierailija
5/31 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pari vuotta sitten mies lähti ja haastoi oikeuteen huoltajuudesta. Hänellä on mt-ongelmaa, mikä teki tuosta ajasta todella raskasta, enkä esim palauttanut kirjoja ajallaan. Sakkoa noin satanen. Siitä lähtien asiat ovat koko ajan menneet parempaan suuntaan ja kaikki laskuni sun muut kyllä maksan ajallaan ja työni ja lapseni hoidan. Rahaa on tilillä, mutta haluaisin sitä siellä pitääkin, koska yksin vastaan kasvavista lapsista. Pitkästä aikaa kävin eilen kirjastossa ja sakot tajuttuani ajattelin ettei tämä ole pakollinen maksu. Kirjaston ihminen itse kertoi milloin sakot vanhenevat. Ei ollut lainkaan tuomitseva. En ajatellut tästä kummempaa. Ap

Vierailija
6/31 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet omalla toiminnallasi sen kirjastokortin lainaoikeuden menettänyt, samoin saat sen maksamlla takaisin. Sakot on määrätty siksi että kirjastyon kirjat pitäisi olla kaikkien käytössä eikä sinun kirhahyllyssäsi.

Osta itse itsellesi kirjat jatkossa.

Ymmärrän täysin miksi vanhempasi eivät korttiiaan lainaa, kortti on tarkoitettu henkilön omaan käyttöön ja hän on siitä itse vastuussa.

Vierailija
7/31 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis pari vuotta sitten mies lähti ja haastoi oikeuteen huoltajuudesta. Hänellä on mt-ongelmaa, mikä teki tuosta ajasta todella raskasta, enkä esim palauttanut kirjoja ajallaan. Sakkoa noin satanen. Siitä lähtien asiat ovat koko ajan menneet parempaan suuntaan ja kaikki laskuni sun muut kyllä maksan ajallaan ja työni ja lapseni hoidan. Rahaa on tilillä, mutta haluaisin sitä siellä pitääkin, koska yksin vastaan kasvavista lapsista. Pitkästä aikaa kävin eilen kirjastossa ja sakot tajuttuani ajattelin ettei tämä ole pakollinen maksu. Kirjaston ihminen itse kertoi milloin sakot vanhenevat. Ei ollut lainkaan tuomitseva. En ajatellut tästä kummempaa. Ap

Maksan laskuni ajallaan? No maksa sitten tämä velkakin. Ei ole pakollinen maksu? Kummallinen tapa ajatella. Vaikka vastaatkin lapsista, velat on silti hoidettava.

Vierailija
8/31 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet omalla toiminnallasi sen kirjastokortin lainaoikeuden menettänyt, samoin saat sen maksamlla takaisin. Sakot on määrätty siksi että kirjastyon kirjat pitäisi olla kaikkien käytössä eikä sinun kirhahyllyssäsi.

Osta itse itsellesi kirjat jatkossa.

Ymmärrän täysin miksi vanhempasi eivät korttiiaan lainaa, kortti on tarkoitettu henkilön omaan käyttöön ja hän on siitä itse vastuussa.

Joo, ja näin ajattelen itsekin noin yleensä. Ja näin vanhempanikin olisivat voineet vastata. Että eivät lainaa korttiaan näistä tai ainakin noista kahdesta alemmasta syystä. Ja yleensä hoidan asiani säntillisesti tai maksan itse sakot, tietenkin. Nyt oli vain kyse ajasta jolloin elämä oli pitkään vain selviytymistä ja josta olen jo joutunut maksamaan tuhansia euroja aivan turhia kuluja. En vain haluaisi maksaa taas yhtä turhaa tuon ajan aiheuttamaa kulua. Ap

Vierailija
9/31 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satanen ei kuulosta työssäkäyvälle mahdottomalta. Maksa vaan, niin vanhempasikin saavat mielenrauhan asiassa ja pääset lainaamaan taas.

Vierailija
10/31 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kenelläkään muulla ole tällaisia vanhempia, joilla pienet merkityksettömät asit muuttuvat maailmaa suuremmiksi loukkauksiksi? Ap

Vierailija
11/31 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satanen ei kuulosta työssäkäyvälle mahdottomalta. Maksa vaan, niin vanhempasikin saavat mielenrauhan asiassa ja pääset lainaamaan taas.

Joo, taidan tehdä niin. Ajattelin vain kerran elämässäni säästää joustamalla sääntöjä. Tosi usein saa kuulla kuinka ihmiset joustaa sääntöjä ja säästää isojakin summia. Itse en ole koskaan niin tehnyt ja viime aikoina on ollut monia aivan turhia rahanmenoja (siis tyyliin pesukone mennyt rikki), joten ajattelin kerrankin itsekin säästäväni tällä tavoin. Mutta en ikinä kuvitellut mitä mittasuhteita ehdotukseni saisi.. Ap

Vierailija
12/31 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kenelläkään muulla ole tällaisia vanhempia, joilla pienet merkityksettömät asit muuttuvat maailmaa suuremmiksi loukkauksiksi? Ap

Vierailija
13/31 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoida se maksu äläkä valita omista vanhemmistani!! Siis sä oot jo 38v. ja vanhempien pitäis kirjastokorttikin lainata,kun sä et viitsisi/jaksa maksaa itse aiheuttamaasi maksua. Mieti nyt taas ihan itekin. Milloin oot aatellu aikuistua?

Vierailija
14/31 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on! Tänne ei kannata kirjoitella, täällä saa vaan sontaa niskaansa. Ihmiset harvemmin ymmärtävät lukemaansa sinun tarkoittamallasi tavalla.

Mulla on samankaltainen äiti - ymmärrän sinua hyvin. Ja vaikken taustoja tiedäkään kuulostaa siltä, että olet varsin itsenäisesti taisteluksi taistellut ja päässyt sieltä suosta itse ylös. Joten sinua on täällä turha mollata!

Juu laskut pitää maksaa mutta jos tuo kirjastosakko vaan vanhenee ilman mitään seuraamuksia niin anna vanheta ja säästä tuo raha. Osta joku kelpo kirja ( kirppareilla kirjoja saa melkein ilmaiseksi) ja ota etäisyyttä vanhempiisi jos he myrkyttävät elämääsi.

Sinä selviät kyllä !

Vierailija
15/31 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän on taas ärhäkkää väkeä liikkeellä. 

Mulla ei ole ongelmia vanhempieni kanssa mutta olenkin jo liki 50. Vedä henkeä ja annan heidän pitää etäisyyttään. Selvää ylireagointia heiltä. 

Vierailija
16/31 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan tuo hieman ylireagointia vanhemmiltasi, mutta lienevät vain huolissaan sinusta?

Minä olen tkk:lta valmistunut, tehnyt nuoresta asti uraa samalla, on iso asunto, aviomies ja lapsi tulossa. Olen aina tehnyt kaiken tismalleen "oikein", esim. harrastan hyväntekeväisyyttä, soitan viulua ja olen huomattavasti "menestyneempi" kuin vanhempani. Olemme läheisiä, mutta tuo ylireagointi... Sairastan useaa pitkäaikaissairautta ja aina kun joudun olemaan sairaslomalla kun en pääse edes sängystä ylös ilman apua, ovat vanhempani aivan ihmeissään miten saan edes pitää työpaikkani kun sairastelen välillä ja enkö nyt kuitenkin menisi töihin. Ja äitiyslomalla minun kuulemma pitäisi tehdä töitä, koska niinhän kaikki muutkin tekee!

Että sellaista ylireagointia..

Vierailija
17/31 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on! Tänne ei kannata kirjoitella, täällä saa vaan sontaa niskaansa. Ihmiset harvemmin ymmärtävät lukemaansa sinun tarkoittamallasi tavalla.

Mulla on samankaltainen äiti - ymmärrän sinua hyvin. Ja vaikken taustoja tiedäkään kuulostaa siltä, että olet varsin itsenäisesti taisteluksi taistellut ja päässyt sieltä suosta itse ylös. Joten sinua on täällä turha mollata!

Juu laskut pitää maksaa mutta jos tuo kirjastosakko vaan vanhenee ilman mitään seuraamuksia niin anna vanheta ja säästä tuo raha. Osta joku kelpo kirja ( kirppareilla kirjoja saa melkein ilmaiseksi) ja ota etäisyyttä vanhempiisi jos he myrkyttävät elämääsi.

Sinä selviät kyllä !

No huh. Edes joku joka vähän ymmärtää. Olen tosiaan ottanut tietoisesti etäisyyttä vanhempiini. He tarkoittavat hyvää mutta usein eivät tiedä asioista ja silti omaavat vahvoja mielipiteitä. He mielellään auttavat lastenhoidossa mutta mistään elämääni liittyvistä päätöksistä esimerkiksi en voi heidän kanssaan keskustella jollen itse ole jo tehnyt päätöstä ja pysty sitä heille kunnolla perustelemaan. Tällaisia hermostumisia heidän osaltaan tuntuu tulevan kun he eivät tajua jotain ja minultahan he eivät voi asioita kysyä. Nytkin he kuulemma olivat koko eilisen illan olleet huolissaan kuinka minulle tulee merkintä papereihin ja joudun velkavankeuteen ja kuinka en ole voinut tehdä töitä kun en saa lainattua mitään kirjoja (olen yo:lla töissä ja siellä eri järjestelmä). Ja mitä vielä, aivan käsittämätöntä minusta. Ja sitten tämä että tullaan ovelle huolestumaan ja soitetaan ja haukutaan. En vain voi ymmärtää. En ikimaailmassa olisi kuvitellut tällaista reaktiota. Eikä se sakkomaksu edes ole mikään kynnyskysymys. Kunhan ajattelin. Nyt en tiedä miten taas toimisin noiden vanhojen ihmisten kanssa että rauha palautuisi. Pahinta on se että ehtivät tosiaan aika inhottavasti haukkua, mutta kai tässä pitäisi olla aikuinen ja vain unohtaa. Niin ja muille, veikkaan että vastaavassa tilanteessa kuin minulla (sakot lähestyvät vanhenemista) olisi puolison kortti otettu käyttöön ilman keskusteluja. Ap

Vierailija
18/31 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt oli vain kyse ajasta jolloin elämä oli pitkään vain selviytymistä ja josta olen jo joutunut maksamaan tuhansia euroja aivan turhia kuluja. En vain haluaisi maksaa taas yhtä turhaa tuon ajan aiheuttamaa kulua. Ap

Puhut itseäsi pussiin. Sanoit a), että mies lähti kaksi vuotta sitten ja b) että kirjaston velat vanhenevat vuodessa. Nämä velat ovat siis paljon uudempia mokiasi.

Älä vetoa vanhoihin ongelmiin.

Vierailija
19/31 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Pesukoneen rikki meneminen kuuluu normaaleihin asioihin, joita elämässä nyt vaan tapahtuu. Hassua kutsua semmoista "aivan turhaksi rahanmenoksi".

Vierailija
20/31 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä selviät kyllä !

Mulla on sellainen käsitys, että nykyään ne kirjastosaatavat voi mennä ulosottoon..? Olenkohan väärässä?