Onko muita pienten koululaisten vanhempia joilla ei lapselle hoitajaa kesällä?!?
Miten saatte koululaisen loman sujumaan? Ja miten jaksatte? Meillä ei ole yhtään päivää yhteistä lomaa koska koululaisen loma kestää 10 viikkoa ja meillä molemmilla miehen kanssa 4vkoa lomaa per nuppi. Pakko pitää lomat niin että toinen on aina lapsen kanssa kotona ja siltikin jää monta päivää niin ettei lapsen kanssa ole kukaan. Eipä kyllä lomalta tunnu tämä. 😔 Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat jaksatte ja olette järjestäneet kesät?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Leirit. Ja ainahan voi palkata apua.
Juu, ensi kesäksi on pakko laittaa lapsi jollekin leirille. Ei vaan ole ollut milloinkaan poissa kotoa yötä niin tiedä sitten miten tuokin sujuisi. Olen niin kateellinen niille joilla on tukiverkostoja lapsen hoitoon. 😢
2 viikkoa päiväleiriä, viikko naapurissa, sitten lomarahat vapaiksi ja limitetyt lomat, näin saa pari viikkoa koko perheelle yhteistäkin aikaa. Ja naapurin muksu on meillä parin viikon arkipäivät elokuussa.
Mun piti jäädä palkattomalle lomalle. Perheessä 2 pikkukoululaista, 7 ja 8v. En ole vakityössä vaan teen sijaisuuksia, niin onnistui tämä. Toki ottaa kukkaron päälle, mutta mies on onneksi kohtuu hyvin palkattu. Harmittaahan se tavallaan, mutta ei nyt nähty muutakaan vaihtoehtoa.
Olen joutunut ottamaan palkatonta. Ei ole meilläkään ns. tukiverkkoja. Kaveri vielä oikein leveilee, kuinka heidän lapsensa ovat viikkotolkulla isovanhempien luona ja heillä kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa. Lakkais jo hokemasta sitä joka kesä, kun näkee, että meillä muilla hankalampaa.
Voi kun ois joku paikka minkä kautta ihmiset voisi pyytää ja tarjota apua näissä tilanteissa. Itse oon ollut kotona 1v:n, 5v:n ja 8v:n kanssa koko kesän ja hyvin olisin voinut parille pikkukoululaiselle siinä sivussa hoidon tarjota joko omin eväin tai pari egee/pv ruokarahalla. Enempi siitä ois iloa ollut saada kavereita lapsille kuin mitä vaivaa minulle, tuon ikäisethän kuitenkin jo ulkoilee itse, keksivät puuhaa itse jne eli riittää kun oon olemassa ja annan lämpimän ruuan.
Ei minun tokaa aloittava 8v ainakaan edes uskaltaisi olla päivää yksin, hyvä jos tunnin.
Olen monesti miettinyt, että eikö esim. alan opiskelijoilla olisi intoa työllistää itsensä kesäksi ja perustaa koululaisille kesähoitopaikka ja eikö kunnat tulisi vastaan?
Meillä tuo tilanne on jo ohi, mutta meillä kun esikoinen vielä erityislapsi, niin ei voinut olla yksinään vielä alaluokkalaisena, vasta vitosen ja kutosen välillä uskallettiin jättää ja silloin onneksi molemmilla joustavat työajat, niin toinen lähti aikaisin ja toinen lähti niin myöhään kuin oli mahdollista. Lisäksi meillä molemmilla oli lyhyehkö työmatka, joten pidimme ruokikset eri aikaan ja kävimme ruokiksella kotona. Koulupäivinä oli iltapäivähoitoa, mutta ei lomien aikana.
Kerran meillä oli MLL:n kautta alan opiskelija, joka kierteli hoitamassa erityislapsia koko kesän, eli MLL:n hinnat maksoin ja ruuat päälle. Matkoja ei tarvinnut, koska asui lähellä. Yhtenä kesänä oli sukulaistyttö, jolle maksoin MLL:n taksojen mukaan. Maksoin kiltisti myös sivukulut. Koko palkka siltä ajalta meni silti eikä ihan riittänytkään. Sitten joku kesä oli sellainen päiväleiri pari viikkoa, jotain kaupungin järjestämiä, mihin hän jo kykeni. Poika on aina ollut rauhallinen, joten pystyi lähettämään kun puheenymmärrys tuli ikätasolle. Hyvin se meni, vaikka olikin arka. Yöksi siis tuli aina kotiin, keskustasta oli bussikuljetus leiriläisille.
Vierailija kirjoitti:
Olen monesti miettinyt, että eikö esim. alan opiskelijoilla olisi intoa työllistää itsensä kesäksi ja perustaa koululaisille kesähoitopaikka ja eikö kunnat tulisi vastaan?
Meilläpäin kuntakin haluaa päästä helpolla ja järjestää kesäohjelmaa vain yli 10-vuotiaille. Siis maailman pöntöin systeemi, pienemmäthän sitä aikuista enemmän tarvitsevat!
Olen elänyt tuon vaiheen kolmen lapsen totaaliyksinhuoltajana. Isä siis ei kuvioissa ollenkaan ja yksi lapsista kehitysvammainen.
Mahdoton tilanne. Osan vuoroista järjestin niin, että palkkasin kaupan ilmoitustaulun kautta hoitajan. Osan naapuriavulla. Osan ystävättären avulla. Kun sain lapset mummolaan viikonlopuksi, tein kahden vuorokauden aikana sitten neljä työvuoroa (kolmivuorotyö, jossa omia vuoroja sai vaihdella ja järjestellä).
Kitkuttelin eteenpäin päivä kerrallaan ja se oli niin uuvuttavaa, etten muista mitään varsinaisesta kesälomastani. Pakko sellainenkin on ollut olla, mutta muistikuvia ei ole jäänyt. Olen ollut ihan lopussa. Rahat lopussa. Lopulta piti luopua siitä palkatusta hoitajastakin.
En ymmärtänyt aloitusta. Miksi ap:sta ei tunnu lomalta? Senkö takia, että täytyy olla joka päivä oman lapsen kanssa?
Ap voisi säästää talven aikana ja pitää kaksi viikkoa palkatonta kesäloman yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärtänyt aloitusta. Miksi ap:sta ei tunnu lomalta? Senkö takia, että täytyy olla joka päivä oman lapsen kanssa?
Ap voisi säästää talven aikana ja pitää kaksi viikkoa palkatonta kesäloman yhteydessä.
Silloin kun koko perhe ei ole lomalla ja ainoastaan toinen vanhemmista joutuu huolehtimaan arjesta ja järjestämään tekemiset ja muut, niin silloin en koe että se olisi samanlaista lomaa kuin silloin kun kaksi vanhempaa lomalla. Eikä omankaan lapsen kanssa aina ja jatkuvasti ole mukava olla. Olen sellainen ihminen joka tarvitsee myös omaa aikaa ja hengähdystä. Me ihmiset olemme erilaisia. Silloin kun molemmat vanhemmat ovat lomalla arkea voi jakaa ja se tuntuu helpommalta. Muutoinkin esim. pienet reissut on tuolloin helpompia tehdä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun koko perhe ei ole lomalla ja ainoastaan toinen vanhemmista joutuu huolehtimaan arjesta ja järjestämään tekemiset ja muut, niin silloin en koe että se olisi samanlaista lomaa kuin silloin kun kaksi vanhempaa lomalla. Eikä omankaan lapsen kanssa aina ja jatkuvasti ole mukava olla. Olen sellainen ihminen joka tarvitsee myös omaa aikaa ja hengähdystä. Me ihmiset olemme erilaisia. Silloin kun molemmat vanhemmat ovat lomalla arkea voi jakaa ja se tuntuu helpommalta. Muutoinkin esim. pienet reissut on tuolloin helpompia tehdä.
-ap
Ja vielä lisään että olen ollut oman lapseni kanssa 365 päivää/vuosi kahdeksan vuoden ajan. Mainitskinkin tuolla aiemmin ettei tukiverkostoja ole eikä lapsi ole ollut esim. yhtään yötä poissa kotoa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ensi kesäksi on pakko laittaa lapsi jollekin leirille. Ei vaan ole ollut milloinkaan poissa kotoa yötä niin tiedä sitten miten tuokin sujuisi. Olen niin kateellinen niille joilla on tukiverkostoja lapsen hoitoon. 😢
No fiksu vanhempi opettaa lapselle ikätasoiset taidot. Ja niitä leirejä on miljoona ihan päiväleireinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apJa vielä lisään että olen ollut oman lapseni kanssa 365 päivää/vuosi kahdeksan vuoden ajan. Mainitskinkin tuolla aiemmin ettei tukiverkostoja ole eikä lapsi ole ollut esim. yhtään yötä poissa kotoa.
-ap
Ei meilläkään mitään tukiverkkoja ole. Koululaiset yökyläilee kavereilla.
Mä ainaki voisin hoitaa muksuja koko kesän rahaa vastaan arkisin klo 8-13. Joutuisivat siinä tietty olemaan ton iltapäivän yksin mutta parempi senkun ei mitään.
Meillä lapsi menee jo kolmannelle ja on ihan mielellään yksin kotona. 2,5 viikkoa tosin vain on sellaista että pitää olla yksin, muuten joko vanhemmat ollu lomalla tai ollu leirillä. Viime vuonna oli yhden viikon myös mummolassa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi menee jo kolmannelle ja on ihan mielellään yksin kotona. 2,5 viikkoa tosin vain on sellaista että pitää olla yksin, muuten joko vanhemmat ollu lomalla tai ollu leirillä. Viime vuonna oli yhden viikon myös mummolassa.
Mitä lapsesi tekee että saa ajan kulumaan? Asutteko omakotitalossa vai rivi/kerrostalossa? Meillä iso kerrostalo ja kaupungissa asutaan.
Meillä on nyt sinänsä helppoa, kun lapsilla ikäeroa 5v. Vanhempi lapsi kaitsee nuorempaa. Huono puoli, että isomman kaverit ei voi sinä aikana tulla meille. Aika paljon pelaavat😞. Täällä ei ole lapsille mitään koko päivän kerhoja. Viime vuonna vielä tokaluokalle menijä sai kuukaudeksi hoitopaikan. Lapset nyt 14 ja 9.
Vanhoina hyvinä aikoina meillä lapsilla oli avain kaulassa ja itse huolehdimme itsestämme. Ei ollut kännyköitä eikä pelikoneita. Lämmityspatterin päällä sulatin evääksi itselleni pakastetun pullan. Pihalla juostiin kavereiden kanssa. Isompana luin kirjoja. Tein ristikoita ja katsoin videoita.
Täällä myös limitetään lomat, niin että kaksi viikkoa yhteistä aikaa. Alkukesän lapset olivat erilaisilla päiväleireillä. Elokuun päivät menee sitten niin, että tehdään vuoroon etäpäivää, lyhennetään työpäiviä ja toivotaan, että lapset pääsevät vastavuoroiselle vierailuille niihin koteihin, joiden lapsia on ollut meillä kesän aikana. Lomarahat vaihdettu vapaaksi, mutta niitä pidetään sitten syys- ja joululomalla.