Supistuksistako kysymys?
Eilis illasta lähtien on vatsaani kivistänyt, tuntuu kun koko vatsa kovettuisi kivikovaksi. Olen rv 22, pitäisikö huolestua? Miten tiedän koska pitää mennä lääkäriin. Kohdun kasvukivuilta ne eivät tuntuneet, ei tuntunut venytykseltä vaan kivisti eri tavalla. Jäin tänään kotiin lepäämään, mutta menenkö lääkäriin vai mitenköhän pitäisi toimia?Onko kyseessä vain harjoitussupistukset?
Kommentit (2)
...supistuksia nuo kuvaamasi mahan kovettumiset. Itselläni oli kummassakin raskaudessa vastaavanlaisia noin rv 20 lähtien ihan loppuun saakka, yleensä rasituksessa, jos käveli reippaasti tai muuten rehki kotona tmv., maha meni kivikovaksi kunnes rasitus lakkasi, mutta ei sattunut lainkaan (varsinaiset synnytyssupistukset olivat ihan eri tyyppisiä, vaikkeivat nekään minulla mitään erityisen kivuliaita olleet). Kuopusta odottaessani en enää stressannut näistä kivuttomista suppareista, mutta esikoista odottaessani säikähdin aluksi sen verran, että kävin neuvolassa varmuuden vuoksi kuulemassa että kaikki on ok. Soita terkkarille sinäkin niin saat mielenrauhan. Onnea loppuodotukseen!
kyseessä on ihan normaalit harjoitussupistukset. Niissä vatsa muuttuu kovaksi ja saattaa myös tuntea sen jännittyneisyytenä. Mustaakseni minulla saattoi kestää jopa lähes minuutin ajan (tai no, pitkältä se aika kuitenkin tuntui).
Synnytykseen liittyvät supistukset ovat oikeasti kipeitä enenevässä määrin. Joten niin kauan kuin eivät ole kivuliaita, niin ei hätää.
Vithan tietysti soittaa neuvolaan, jos asia sinua vaivaa.