Miksi kissa vie kielen ja kissa nostetaan pöydälle?
Yleensä sanonnoissa joku logiikkaa tai viivaus takana, mutta näistä en sellaista löydä vaikka kuinka etsin.
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä vilukissa sanonta..
No kissathan hakeutuvat lämpimiin paikkoihin (tiettyyn rajaan asti), joten tuon sanonnan nyt ymmärtää.
Aika hyvä sanonta kun tarkemmin ajattelee rivien välistä.
Kissat ei kuitenkaan hytise kylmyydessä samalla tavalla kuin koirat.
Veikö KIssa KIelen -sanonnan takana ehkä vain tuo toistuva ja siten sanontaa vahvistava peräkkäisten sanojen ensimmäiset kirjaimet?
Yleensä kissa nousee itse pöydälle, pyytämättämättäkin.
Silloin kun kissaa "nostetaan" pöydälle, niin tuodaan joku sellainen asia esille, joka olisi ihan yhtä hyvin joutanut olla lattiallakin, unohduksissa ... ainakin joidenkin mielestä.
Kun kissa vie kielen, niin ollaan kai verbaalisti jo niin umpikujassa, ettei suloisuutta sanotuksi saa.
Kissa on olennainen osa yhteiskuntaa.
Sitten on kissan hännänveto. Se tarkoittaa ehkä sellaista väittelyä, jossa ei päästä mihinkään tulokseen. En oo tosta varma.
Onko sellainenkin kuin kissa kiitoksella elää? Vaikka eihän se kyllä elä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kissa nousee itse pöydälle, pyytämättämättäkin.
Silloin kun kissaa "nostetaan" pöydälle, niin tuodaan joku sellainen asia esille, joka olisi ihan yhtä hyvin joutanut olla lattiallakin, unohduksissa ... ainakin joidenkin mielestä.Kun kissa vie kielen, niin ollaan kai verbaalisti jo niin umpikujassa, ettei suloisuutta sanotuksi saa.
Kyllä. Tämä ei ole epäselvää, mutta se ei ole topikin pointti.
Pointti on se, että millä tavalla kumpikaan liittyi kissoihin?
Meillä kissat ei hypi pöydillä eikä niitä pöydälle nostella!
Kissa on nostettava pöydälle, jotta sillä voitaisiin kätevästi pyyhkiä pöytä, joka onkin pyyhkimisen tarpeessa, koska aina kun kissa on poissa, esimerkiksi kuumalla katolla, hyppivät hiiret pöydällä.
Meillä on kissat pöydällä,ja joskus ne sinne nostetaankin.Mutta niiden häntää ei vedetä,eivätkä viihdy kuumalla katolla/parvekkeella.Mutta kun ilta tuo viileän tunteen ja aamu samoin,ne asustavat parvekkeella.Nyt on meikäläisellä niin väsynyt olo,ettei jaksa kissaa sanoa.
Koska kana ei kynittynä enää jaksa viedä kieliä, eikä sitä kehtaisi pöydällekään nostaa.
Täällä AV:lla, tiettyjen aiheiden yhteydessä, olen oppinut kiertämään asiaa, kuin kissa kuumaa puuroa. Tekee mieli sanoa, mutta ei voi ihan suoraan sanoa.
Kukas sen kissan hännän nostaa, ellei kissa itse.
Onpa tosiaan paljon kissoihin liittyviä hauskoja sanontoja! :-)
Kissa on älykäs ja viehättävä eläin, tekee mitä tahtoo. Se kuvastuu monissa noissakin sanonnoissa. Kissa elää ihmisen kanssa, on läsnä, mutta elää samalla omaa elämäänsä myös :-)
Ja vielä vilukissa sanonta..