Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko huomanneet jenkkileffoissa tms? Taloista

Vierailija
24.07.2016 |

Ulkoapäin kuvattuna useissa leffoissa esim jännäreissä tms omakotitalo ulkoapäin kuvattuna valtava linna ja monta kerrosta. Sitten kun kuvataan kohtauksia sisältä, niin talo onkin ahtaan oloinen, pieni kämänen keittiö, olohuone jne. Ei aina, mutta melko usein.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mun havaintojen mukaan tilanne menee toiste päin. Tai että ne talot on toki ulkoakin suuria, mutta sisältä löytyy sitten kolmisen kerrosta, joku 100 neliöinen olkkari, 50 neliöinen keittöä ja 4-5 makkaria. 

Vierailija
2/40 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan leffasta. Olen havainnut saman kuin kakkonen. Talot ihan valtavia myös sisältä, kun juoksee murhaajaa karkuun on portaita ihan joka paikassa ja hirveästi huoneita ja sokkeloita oleskelutiloja yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta niiden talot on isoja sisältä ja ulkoa. Mm ihania avaria makkareita ja lapsillakin mahtuu hyvin väh 120cm leveä sänky. Näin siis leffoissa ja sarjoissa.

Vierailija
4/40 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itekki huomannu sen, että kohtalaisen kokoselta näyttävä talo on sisältä valtava kartano.

Vierailija
5/40 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäkuvauksiahan ei ole tehty siinä talossa, vaan studiossa.

Vierailija
6/40 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas olen huomannut sen (niin leffoissa kuin irl), että taloissa ei ole ollenkaan eteisiä, vaan asuntoon astellaan sisään suoraan olohuoneeseen.

Vierailija
7/40 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas olen huomannut sen (niin leffoissa kuin irl), että taloissa ei ole ollenkaan eteisiä, vaan asuntoon astellaan sisään suoraan olohuoneeseen.

Johtunee siitä, että heillä ei varsinaisesti ole eteisiä, koska ne oikeastikin kulkee sisällä kengät jalassa, niin eteisille ei ole tarvetta.

Vierailija
8/40 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maan tapa. Kato vaikka Hurja remontti, niin ei niissä taloissa yleensä oo eteistä.

Vierailija
9/40 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisäkuvauksiahan ei ole tehty siinä talossa, vaan studiossa.

No shit, Sherlock

Vierailija
10/40 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten naurattaa kuin leffoissa valitetaan ettei pariskunta millään mahdu kyseiseen asuntoon asumaan. Hahmot voivat ola ihan tavallisia ei rikkaita ihmisiä. Kyseinen talo on kuitenki kaksi kerroksinen ja makuuhuoneita on useita

Vierailija
11/40 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahah joo 10!:)

Aika leveesti tuntuu asuvan. Myös IRL. Muistan kun Teen Momissa se yks blondi jolla oli vaalee poika valitteli kun oli niin ahdasta, asui kakskerroksisessa paritalossa/rivarissa tms. Oli ainakin 4 mh. Etsi uutta asuntoa. Kai se tuntui pieneltä kun hänen lapsuudenkotinsa oli aikamoinen kartano (näytettiin sitäkin sarjassa useasti.) HITTO kun ei tule mieleen sen tytsyn nimeä. Oli suosikkini alkuperäisistä teen momeista. Seurusteli sen kusipää Ryanin kanssa ja sitten erosivat kun lapsi (tässä välissä googletin, siis Maci) syntyi.

Vierailija
12/40 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on huomattu

Vierailija
13/40 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua eniten ihmetyttää se kun on päähenkilönä joku huonotuloinen nainen jolla on huono auto ja sitten se asuukin jossain kunnon luksus omakotitalossa täydellisen miehensä kanssa joka on myös huonotuloinen, yleensä palomies tai poliisi.

Vierailija
14/40 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua eniten ihmetyttää se kun on päähenkilönä joku huonotuloinen nainen jolla on huono auto ja sitten se asuukin jossain kunnon luksus omakotitalossa täydellisen miehensä kanssa joka on myös huonotuloinen, yleensä palomies tai poliisi.

Asunnot Yhdysvalloissa on paljon halvempia kuin Suomessa. Suomessa saa vanhan pienen puutalon maaseudulta samalla hinnalla millä Yhdysvalloissa saa miltei kartanon puutarhalla ja uima-altaalla hyvältä alueelta.

Vierailija
15/40 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä on aina sisäänpäin aukeavat, paperinohuet pääovet. En uskaltaisi semmoisen takana asua, jos pienellä potkulla lentää karmeineen auki

Vierailija
16/40 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa riippua myös siitä, missä päin laajaa USAta kys. elokuva tapahtuu. Lämpimissä osavaltioissa okt:ssa saattaa olla enemmän ja isompia ikkunoita ja ne saavat talot näyttämään ulkoapäin isommilta kylmässä Suomessa asuvan katsojan silmään. 

Rakennusperinne on myös kovin erilainen niin isossa ja monikulttuurisessa maassa. Vertaa esim. keskenään Louisianaa (True Detective/ 1), Mainea (Olive Kitteridge), New Mexicoa (Breaking Bad?) ja Alaskaa. 

Ihan vain tällainen viiltävän terävä analyysi tuli avauksesta mieleen ... 

Vierailija
17/40 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnot Yhdysvalloissa on paljon halvempia kuin Suomessa. Suomessa saa vanhan pienen puutalon maaseudulta samalla hinnalla millä Yhdysvalloissa saa miltei kartanon puutarhalla ja uima-altaalla hyvältä alueelta.

Tiedän kyllä sen olen yhdysvalloissa asunut mutta silti ihmetyttää että kuinka harvoin leffoissa näytetään oikeasti huonotuloisia jenkkejä jotka ei missään omakotitaloissa asu.

Vierailija
18/40 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa jenkkilässä tai Kanadassa kuvatuissa remppa/muuttosarjoissa asuvat aina omien sanojensa mukaan ahtaasti ja tarvitsevat enemmän tilaa, ja aina se niiden ahdas koti on suurempi kun perus suomalainen kämppä :D Ja aina on se "master bedroom" jonka pinta-ala kylppäri ja walk in closet mukaan luettuna on suurempi kuin pienen suomalaisen perheen kolmio. Oikeasti, Suomessa asutaan ahtaasti verrattuna jenkkeihin, missä jokaista makuuhuonetta kohden on usein oma wc ja makuuhuoneet ovat kunnollisen kokoisia.

Muistan kun asuin jenkeissä ja ajeltiin joskus rikkaiden asuinalueella, niin tuttava mies joka asui perheineen kohtuuhintaisella omakotitaloalueella missä paikallisen mittapuun mukaan talot olivat pieniä sanoi, että he tekivät aikanaan valinnan missä voivat asua ahtaammin, mutta sitten on aikaa olla kotona. Kuulema ne tosi prameiden talojen asukkaat joutuvat usein tekemään pitkää päivää eivätkä ehdi olla kotona juurikaan, koska talon ylläpitäminen on niin järjettömän kallista.

Se mitä en ymmärrä suomalaisessa rakentamisessa edelleenkään, miksi makuuhuoneista tehdään niin hemmetin pieniä ja sitä kaappitilaa ei oikeasti saada sinne kunnolla. Eteinen on lähes aina pieni, ensin se neliön kokoinen tuulikaappihökötys (epäkäytännöllinen ja turha) ja sitten pitkulainen eteinen. Tai sitten kodinhoitohuoneesta toinen sisäänkäynti toiseen kapeaan pitkulaiseen tilaan, ja kengille ei ole paikkoja kun siinä on pyykinkuivausteline ja toisella puolella työtasoja.

Hervottomat kattoon asti avonaiset oleskelutilat ja iso L-mallinen keittiö ja kaksi vessaa, joista toinen suihkussa. Jenkeissä olisi ihan kauhistus jos suihkun vieressä olisi vessanpönttö omakotitalossa. Inhoan sitä itsekin, joku käynyt juuri paskalla kun menet suihkuun ja tuntuu, että kakanhaju jää iholle:O

Jenkeissä talot tehdään viihtymistä varten, etenkin ne pienemmät talot. Oli ihanaa astua suureen aulaan ja kun kodinhuoltotilat oli erillään ja niistä pääsi autotalliin. Sosiaaliset tilat olivat erillään eikä vieraiden tarvinnut nähdä pyykkikasoja ja vierasvessat oli erikseen. Suomessa joissain isoissa miljoonataloissakin näkee ihan tosi epäkäytännöllisiä valintoja, ja etenkin näissä makuuhuoneissa.

Vierailija
19/40 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niissä on aina sisäänpäin aukeavat, paperinohuet pääovet. En uskaltaisi semmoisen takana asua, jos pienellä potkulla lentää karmeineen auki

Niillä ei ole myöskään kynnyksiä ja tuuli puhaltaa oven alta kylmää ilmaa ja roskia. Tilkitsevät sitten noita vuotoja oven eteen asetettavilla kangasmakkaroilla, joissa on jotain painavaa massaa sisällä.

Ilmastointikin kuulemma toimiin niin, että ensin ulkoilmaa lämmitetään ja jos sisällä on liian kuuma, niin sitten se sama ilma viilennetään. Kuluttaa kuulemma kolme kertaa enemmän sähköä kuin Atlantin tällä puolella käytettävissä laitteissa. Sitten niillä on vielä paukkuvat vesijohtoputket ja netissä on paljon ohjeita miten niistä äänistä pääsee eroon. Itse en ole täällä ollut kuin yhdessä rakennuksessa, jossa vesijohto pamahti kun joku laski pitkään kuumaa vettä. Sitten vielä niiden ikkunat ovat yleensä saranattomia ja avautuvat liu'uttamalla. Ovat sitten joko jumissa, tai niin väljiä, että eristys kärsii. "Iso maa - Isot toleranssit" sanotaan sekä USA:sta, että Venäjästä. Ei niillä ole käytännön asioiden logiikassa paljon eroa.

Vierailija
20/40 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä mieltä te itse olette? Asuuko amerikkalaiset isossa talossa, jossa on valtavat huoneet? Kuvaako se todellisuutta vai onko ns. hollywoodia? Onko tuollainen tyypillistä USA:ta vai puuttuuko amerikkalaisesta viihteestä realistisuus?

Tuli vain mieleeni: aikoinaan kun tuli kymmenisen vuotta sitten se Virpi Suutarin dokkari niistä syrjäytymisvaarassa olevista nuorista kainuulaispojista, niin silloin palstalla ihmeteltiin, et miten niillä voi olla hyvännäköinen rivitalonpätkä käytössä, tuollainen työtön nuori poika, ihan nätisti sisustettu ja äiskä toi pikku pihalle vielä kukkiakin. Niin. Se konteksti. Mites se meni...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi