Hallitus ei ymmärrä "työllisyystoimistaan" tätä:
Varsin moni elää jo nyt niin, ettei työnteko kannata.
Ja tarkoitan nimenomaan siitä näkökulmasta, että vaikka tekee töitä raha ei vaan riitä kun minimiin, eli halpaan asuntoon, punalaputettuun ruokaan, jne.
Nyt JOS nuo 'muutokset' saadaan läpi, moni varmaan lyö haskat tiskiin jo periaatteesta kun ei edes arvostusta saa, ja työsuhde muuttuu epävarmemmaksi (heikennykset irtisanomissuojaan) ja entisestään pieni palkka laskee (esim. palkaton saikkupäivä).
Tarkoitan sitä porukkaa, jolla on pienistä tuloista riippumatta ollutmUskoa Tulevaisuuteen! Kun se viedään, eli nuppia kiristetään liikaa, millään ei lopulta.ole väliä.
Ja tuosta (parhaimmillaan) voi syntyä ns. laajempi kansanliike, joka alkaa vaatia parannuksia asioihin. Jos tarpeeksi moni ensin "luovuttaa" (jättäytyy töistä pois) siitä seuraa sekä (vähäisenkin) kulutuksen laskua sekä työvoimaapulaa --> molemmat LASKEVAT yritysten tuottoja ja sitä kautta verotuloja.
Lopulta tilanne on se, että työntekijöiden asemaa on parannettava, jotta työssäkäymisessä on järkeä, ja palkkoja sekä työehtoja on nostettava paremmiksi.
Jo nyt suusta suuhun leviää tieto siitä mitä työpaikkoja kannattaa vältellä/mihin kannattaa mennä, ja esim. hoitoalalla keikkaillen usein tienaa paremmin/voi valikoida työnsä.
Huvin KÄRJISTÄEN(!) jos kaikki "duunarit" irtisanoutuisivat joukolla huomenna, yritykset (ja koko yhteiskunta) olisi pulassa --> duunarit voisivat pitkälti sanella ehdot millä,palaavat töihin.
Nythän esim. Orpo näkee asian toisin päin, että valta olisi yrityksillä, mutta niinhän se ei todellisuudessa ole. Harva firma tai laitos pyörii ilman työntekijöitä, mutta jostain syystä työvoimalle ei hakuta maksaa/se nähdään vain kuluna, vaikka on se millä koko roska pyörii!
Kommentit (19)
Aika uskomatonta miten ihan muutamassa kuukaudessa Suomi on ottanut suunnan, jossa rahattomuus on oikeasti rikos josta tuomitaan kastiin joka joutuu tekemään työtä ilman että siitä maksetaan palkkaa.
Eihän työtön ole "työtön" jos tämä tekee työtä, vaan tälle kuuluu tukien sijasta palkka.
Mikä tosin sopisikaan paremmin oikeistolaiselle kuin se, että hän laskuttaa työstä, mutta työvoimakustannusta ei ole ollenkaan.
Vastenmielinen jakautuminen ja kastiutuminen on käynnissä, ne joilla on ennen huhtikuuta 2023 ollut rahaa ovat turvassa, ja muut ovat jatkuvan orjuutusuhan alla.
Itse menen mielummin vankilaan kuin teen jollekin kokoomuslaiselle ilmaista työtä.
lapsenlapseni tekee jo tuollaisessa 'työpajassa' hommia. tekevät jotain heijastimia, heijastintarroja ym. joita menee myyntiin prismaan. ei tule mitään muuta kuin 9 euron kulukorvaus päivässä ja päivät ovat kuusituntisia.
firman omistajan tulot ovat viime vuodelta yli 120 tonnia.
en olisi uskonut että oman elämäni aikana menee tällaiseksi riistoksi tämäkin maa. ihan kuin jossain kehitysmaassa. töitä pitää tehdä mutta tuntipalkasta tai kuukausipalkasta ei ole tietoakaan. ihminen pysyy hengissä vain jos kela antaa almuja ruokaa varten, ja niitä ei saa jos ei mene sinne pajalle.
en pysty auttamaan jälkikasvuani koska olen kansaneläkkeellä elävä eläkeläinen itsekin.
Itse olen tuta (tuotantotalous)-inssi. Ehdotettiin karenssin uhalla että olisin mennyt päiväkotiin sijaiseksi 55 kilometrin päähän. En mennyt ja otin karenssin. Onko päiväkodeissakin niin riistopalkat että sinne yritetään repiä tällainen 41v erakkomies? Eikö sinne ole mitään pedagogisia vaatimuksia?
Orpon kuvitelmista ja toiveista huolimatta, hallituksen työ- ja talouspoliittinen esitys luo Suomeen pitkäaikaistyöttömien joukon, joka ei työllisty edes seuraavan, mahdollisesti vasemmalle kallellaan olevan hallituksen toimista. Joukon ihmisiä, jotka eivät voi kouluttautua, eivätkä pääse töihin, ja joilta leikataan toimeentuloa lopun elämän ajan.
Kiitos Orpo! Ihan silleen vitus...
Vierailija kirjoitti:
lapsenlapseni tekee jo tuollaisessa 'työpajassa' hommia. tekevät jotain heijastimia, heijastintarroja ym. joita menee myyntiin prismaan. ei tule mitään muuta kuin 9 euron kulukorvaus päivässä ja päivät ovat kuusituntisia.
firman omistajan tulot ovat viime vuodelta yli 120 tonnia.
en olisi uskonut että oman elämäni aikana menee tällaiseksi riistoksi tämäkin maa. ihan kuin jossain kehitysmaassa. töitä pitää tehdä mutta tuntipalkasta tai kuukausipalkasta ei ole tietoakaan. ihminen pysyy hengissä vain jos kela antaa almuja ruokaa varten, ja niitä ei saa jos ei mene sinne pajalle.
en pysty auttamaan jälkikasvuani koska olen kansaneläkkeellä elävä eläkeläinen itsekin.
Jo varmaan yli 10 vuotta sitten oli Ylen ohjelmassa miten samaa teetti alihankintana suomalainen MM (laitan vaan lyhenteen tarkoituksella) niminen pääasiassa vaatteita valmistava ja myyvä yritys. Siis siinä myös nuoret kokosivat ja pussittivat heijastimia. Sen koommin en ole kyseiseen MM jalallani astunut.
Persut ja kokoomus ajaa Suomeen kastijakoa.
Puhuvat puolukanvarsista, kun muut puolueet puhuu koko metsästä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tuta (tuotantotalous)-inssi. Ehdotettiin karenssin uhalla että olisin mennyt päiväkotiin sijaiseksi 55 kilometrin päähän. En mennyt ja otin karenssin. Onko päiväkodeissakin niin riistopalkat että sinne yritetään repiä tällainen 41v erakkomies? Eikö sinne ole mitään pedagogisia vaatimuksia?
Ei ole sijaiselle. Itse olin palkkatuella ja samaan aikaan sijaisina pyöri kokonaan ilman ammatillista koulutusta oleva, merkonomi ja baarityöntekijä nyt ainakin. Toki myös alalle kouluttautuvia ja päteviä oli jos niitä vaan saatiin. Ja työkokeilija (ylioppilas) jolla korvattiin sijaisten tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Olisit vaan ilmoittanut että olet pedofiili niin ei sinua olisi palkattu.
Ei siitä irtisanomisesta tartte olla huolissaan, jos on kunnollinen työntekijä eikä saikuttele noita yksiä päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Aika uskomatonta miten ihan muutamassa kuukaudessa Suomi on ottanut suunnan, jossa rahattomuus on oikeasti rikos josta tuomitaan kastiin joka joutuu tekemään työtä ilman että siitä maksetaan palkkaa.
Eihän työtön ole "työtön" jos tämä tekee työtä, vaan tälle kuuluu tukien sijasta palkka.
Mikä tosin sopisikaan paremmin oikeistolaiselle kuin se, että hän laskuttaa työstä, mutta työvoimakustannusta ei ole ollenkaan.
Vastenmielinen jakautuminen ja kastiutuminen on käynnissä, ne joilla on ennen huhtikuuta 2023 ollut rahaa ovat turvassa, ja muut ovat jatkuvan orjuutusuhan alla.
Itse menen mielummin vankilaan kuin teen jollekin kokoomuslaiselle ilmaista työtä.
Äläs nyt. Niinistökin on sunnuntaina jossain hyväntekeväisyyskävelyssä jossa on tarkoitus "jutella toistemme ymmärtämisen tarpeesta". Samaa tuubaa tuuttaa Stubbikin miten on huolissaan kansamme kahtia jakautumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Niille riittää kunhan et ole raiskannut lapsia. Ainakaan niin että olisit kiinni jäänyt
Vierailija kirjoitti:
Yllä olevasta seuraavan lainauksen voisi ottaa iskulauseeksi siitä, mikä kaikki Orpon politiikassa on vikana:
"Aika uskomatonta miten ihan muutamassa kuukaudessa Suomi on ottanut suunnan, jossa rahattomuus on oikeasti rikos josta tuomitaan kastiin joka joutuu tekemään työtä ilman että siitä maksetaan palkkaa."
Minä ymmärrän sen ajatuksen että jokaisen (työkykyisen) pitäisi elättää itsensä työllään, mutta työstä pitää maksaa palkka.
Tuollaiset 9e/päivä heijastinpajat ovat käytännössä orjuuttamista. Ihmisille pitäisi vaikka viime kädessä valtion toimesta keksiä hommia, vaikka jotain "ojankaivuuta", ja maksaa siitä kunnon palkka..!
Ylipäätään viime vuosina on ollut paljon juttuja asuntosijoittajista ym. joiden vuokralaisista moni saa asumistukea. Vuonna 2021 maksettiin 1,6 MILJARDIA asumistukea, jotamyleensä on maksettu enemmän mitä esim. opinto- ja perustoimeentukia YHTEENSÄ.
Jos asumistukimenot saataisiin lähelle nollaa, niin silloin esim. em. tuet voitaisiin tuplata. En sano että noin pitäisi tehdä, mutta esimerkkinä siitä mittakaavasta paljonko vuodessa maksetaan rahaa mikä pitkölti valuu asuntosijoittajien taskuihin.
1,6miljardia tekee esim. 5miljoonalla (n. Suomen väkiluku jaettuna) n.320e vuodessa per henkilö, vauvasta vaariin. Tuolla rahalla vatmasti saataisiin muutakin aikaan, jos valtion toimesta pakotettaisiin jollakin tavalla asumisen hinta mahdollisimman alas.
Vierailija kirjoitti:
Ostat metsästysaseen ja hankit elantoa. Ei ole ilmaisia lounaita.
Joopa - minä olen sijoittanut kalastusvehkeisiin sekä uisteluveneeseen rahaa Keski-Suomalaisen kerrostalokaksion ostohinnan verran ihan vaan saadakseni ilmaisia kaloja.
Vierailija kirjoitti:
Orpon kuvitelmista ja toiveista huolimatta, hallituksen työ- ja talouspoliittinen esitys luo Suomeen pitkäaikaistyöttömien joukon, joka ei työllisty edes seuraavan, mahdollisesti vasemmalle kallellaan olevan hallituksen toimista. Joukon ihmisiä, jotka eivät voi kouluttautua, eivätkä pääse töihin, ja joilta leikataan toimeentuloa lopun elämän ajan.
Tohon päälle se, että nämä sairaat tai muut muuten vaan lisätuloja hankkimalla, niin viedään se 300e suojaosuus pois. Eihän ne kukaan jatka töissä edes sitä vähää, kun toi raha viedään pois. He sentään tekevät edes ton verran työtä minkä pystyvät. Kaveri on just sellasessa paikassa, että saa sen 300e tehdä, kun hänellä lonkka hajalla kolarista. SIlti hän haluaa tehdä edes jotain kykynsä mukaan. Hän lopettaa ne työt, kun toi laki tulee voimaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä irtisanomisesta tartte olla huolissaan, jos on kunnollinen työntekijä eikä saikuttele noita yksiä päiviä.
Olipa typerä kommentti!
Perusta yritys ja ryhdy rikkaaksi! Jos olet sitä mieltä, että yritykset saavat rahaa helpolla, niin ole hyvä, Suomessa kuka tahansa voi perustaa firman.
Vai yritätkö seuraavaksi sanoa, että ei ole rahaa eikä asiakkaita eikä osaamista, mutta rahaa pitää saada!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tohon päälle se, että nämä sairaat tai muut muuten vaan lisätuloja hankkimalla, niin viedään se 300e suojaosuus pois. Eihän ne kukaan jatka töissä edes sitä vähää, kun toi raha viedään pois. He sentään tekevät edes ton verran työtä minkä pystyvät. Kaveri on just sellasessa paikassa, että saa sen 300e tehdä, kun hänellä lonkka hajalla kolarista. SIlti hän haluaa tehdä edes jotain kykynsä mukaan. Hän lopettaa ne työt, kun toi laki tulee voimaan.
Ei suojaosuuden poisto tarkoita sitä, että 300 e/kk otetaan palkasta pois!
Niin, painostus toimii jos ruokahuolto ja asuminen toimii 'lakon' aikana. Orpon hallituksen strategianahan on ajaa kapinoitsijat nälkäkuolemaan, ovat yrittäneet selvittää perustuslakivaliokunnan kautta mm. sitä, voiko palkattomasta orjatyöstä kieltäytyvältä jopa poistaa kokonaan toimeentulotuen.