Talveksi kausitöihin Lappiin?
Elämäntilanne sellainen, että voisi olla mahdollista; lapsi jo täysi-iän kynnyksellä, ei parisuhdetta.
Vakituinen työpaikka on, ihan kiva ja hyvä työ, josta ei kuitenkaan mitään virkavapaan tyylistä muutaman kuukauden poissaoloa varmastikaan saa. Eli on irtisanouduttava, jos mieli tekee muualle.
Omistusasunto, josta lainaa. Asumismenot kuitenkin melko pienet ja voisin ehkä voida maksaa tämän lisäksi jostain kimppakämpästä.
Mutta onko oikeasti sitten järkeä. Järkeä rahallisestikaan, maksaa kahdesta asunnosta (nykyistä en halua myydä enkä vielä vuokratakaan, koska lapsi tarvitsee kodin). Verohyötyäkään ei taida juuri saada, työssäkäyntimatkoja jonkinverran, työasuntovähennyksessäkin 3 kk:n omavastuu...
Palkka ehkä vähän isompi, mutta mitä sitten, kun kausi loppuu...
Kommentit (22)
Mikä ammatti? Minkälaisiin töihin? Kokiksiko? Kelpaako kimppakämppä siellä?
En ole ap mutta kiinnostaa minua myös. Ei kimppakämppää, koska perhe mukana(ei lapsia mutta koira). Siivoushommat tuttuja.
Minustakin olisi ihana mennä talveksi töihin Lappiin. Vapaa-ajalla sitten kävisin hiihtämässä ja laskettelemassa ja nauttisin luonnosta. Yksi vaihtoehto mitä olen miettinyt, on että jäisin opintovapaalle ja menisin johonkin kouluun Lappiin vuodeksi. Opintovapaahan on työnantajan pakko myöntää.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin olisi ihana mennä talveksi töihin Lappiin. Vapaa-ajalla sitten kävisin hiihtämässä ja laskettelemassa ja nauttisin luonnosta. Yksi vaihtoehto mitä olen miettinyt, on että jäisin opintovapaalle ja menisin johonkin kouluun Lappiin vuodeksi. Opintovapaahan on työnantajan pakko myöntää.
Millä voimilla? Mikäli lehtijuttuja on uskominen, kausityöläiset tekevät ne pari kuukautta töitä kuin pienet elukat ja ovat vapaapäivinä niin väsyneitä, että lähinnä koomailevat punkassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen kuva, että sesonkityöläisillä voi tyypillisesti olla melkoinen biletysmeininki. Toki kukin vapaa-ajallaan tekee mitä tykkää, mutta jos itse on luonnosta nautiskelevaa tyyppiä, niin ei ole välttämättä kivaa asua samassa kimppakämpässä kuin jatkuvasti bilettävät ravintolatyöntekijät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen kuva, että sesonkityöläisillä voi tyypillisesti olla melkoinen biletysmeininki. Toki kukin vapaa-ajallaan tekee mitä tykkää, mutta jos itse on luonnosta nautiskelevaa tyyppiä, niin ei ole välttämättä kivaa asua samassa kimppakämpässä kuin jatkuvasti bilettävät ravintolatyöntekijät.
Jep, sen takia kouluun meno olisikin parempi, esim eräopaskoulutus.
Paikalliset kausiyrittäjät tekevät ainakin ihan ympäripyöreää päivää. Minusta tuntuu, että heidän työntekijänsä painavat myös erittäin pitkää päivää. Ne viikot, kun töitä on tarjolla.
Mutta jos on päätä sanoa ei, ja tehdä vain tietyt tunnit, niin kai sitä vapaa-aikaakin jäisi. Jopa päivällä, kun on auringonvaloa. Joku hiihto-opas kuulostaa hienolta. Aamupäivisin hieman hiihtokoulua lapsille. Iltapäivällä laskee itsekseen. Toimii ehkä joillakin.
Ei mitenkään huono ajatus tulla Lappiin opiskelemaan. Asunto yleensä järjestyy edullisesti jossain asuntolan tapaisessa. Mikään ei estä tekemästä työtä opiskelun ohella.
Sesonkityö on kyllä usein tiivistä työntekoa vähän yli sen mitä laki sallii.
Palkat huonot
Asuminen kallista
Ei järkeä, sopii lähinnä nuorille ekaksi duuniksi
Laskepa oikeasti rahat ja kulut. Halvemaksi tulee pitkäkin hiihtoloma
Ap:n ajatukset kuulostavat aika kalliilta.
Tuo loman pitäminen kuulostaa realistisemmalta. Säästä kaikki lomat talveen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä voimilla? Mikäli lehtijuttuja on uskominen, kausityöläiset tekevät ne pari kuukautta töitä kuin pienet elukat ja ovat vapaapäivinä niin väsyneitä, että lähinnä koomailevat punkassa.
Olen ollut kolme kertaa Lapissa sesonkihommissa ja kaikista ihanista kokemuksista ja muistoista huolimatta, allekirjoitan täysin tuon lehtijuttujen "luulon". Kuin myös tämän:
"Mulla on sellainen kuva, että sesonkityöläisillä voi tyypillisesti olla melkoinen biletysmeininki. Toki kukin vapaa-ajallaan tekee mitä tykkää, mutta jos itse on luonnosta nautiskelevaa tyyppiä, niin ei ole välttämättä kivaa asua samassa kimppakämpässä kuin jatkuvasti bilettävät ravintolatyöntekijät."
Eli mietippä ap nyt ihan tarkkaan.
Lapissa on myös isommissa hiihtokeskuksissa ihan järjetön asuntopula, eli kimppakämpän saaminenkin on monesti jo lottovoitto, mutta niissä voi joutua asumaan ahtaasti ja kauempana palveluista. Työpäivät on pitkiä ja rankkoja, ja varsinkin jos matkaakin on, voi vapaapäivinä olla iso kynnys lähteä hiihtämään tai laskettelemaan.
En myöskään jättäisi "täysi-ikäistymisen kynnyksellä" olevaa teiniä moneksi kuukaudeksi yksin kotiin asumaan. Nimimerkillä nuori, jonka vanhempi muutti pois kotoa uuden puolisonsa luo ja jätti minut 17-vuotiaana yksin kotiimme vuotta vanhemman sisaruksen kanssa. Tuo hylkäyskokemus jätti vuosiksi katkeruuden vanhempaani kohtaan.
Kittilässä olisi kuulemma kaivoshommia missä hyvät palkat koska työntekijöitä vaikea löytää sinne.
7päivää töitä ja 7vapaata.
Jos talven olisi aina töissä ja kesän vapaalla?
M kirjoitti:
Kittilässä olisi kuulemma kaivoshommia missä hyvät palkat koska työntekijöitä vaikea löytää sinne.
7päivää töitä ja 7vapaata.
Jos talven olisi aina töissä ja kesän vapaalla?
Mistä luulet johtuvan että on vaikea löytää työntekijöitä? Kokeile painaa 7 12 tunnin yövuoroa putkeen ja ihmettele sitten.
Kevytyrittäjänä voisi lähteä nyt Pohjoiseen tekemään kausitöitä. Kevytyrittäjänä jää enemmän palkkaa käteen töistä ja voit itse vaikuttaa siihen mitä teet sekä kuinka paljon. Voi tehdä esimerkiksi päivällä töitä rinteessä ja illalla hotellin respan aulassa. Tai sitten sopia pidempi sopimus koko kauden ajaksi tiettyyn paikkaan. Omasta mielestä ainakin todella toimiva vaihtoehto. Varsinkin tällaisessa epätietoisessa tilanteessa kun talven sesonkikausi on alkamassa. Aiheesta pääsee lukemaan enemmän täältä mikäli kiinnostaa: https://free.fi/revontulot-tulloo/
Palkka olisi ollut ihan ok tarjoilijana, mutta en todellakaan lähde kimppakämppään, jossa ei ole omaa huonetta. 200 olisi joutunut vielä itse maksamaan, että saa asua sermeillä jaetussa yksiössä. No kiitti eips
Kiinnostaisi myös