19-20-vuotiaan koulunkäynti/opiskeluasiat kuuluvat vanhemmille.
Kun kerran opintotukea hakiessa pitää ilmoittaa vanhempien yhteenlasketut tulot, niin todellakin kuuluu.
Kommentit (10)
Jos on alle 18 ja asuu biologisen vanhemman ja tämän uuden aviopuolison luona, myös tämän uuden aviopuolison tulot vaikuttavat opintotukeen. Mietipä sitä, ap. Jos äippä on pokannut rikkaan ukon itselleen, et saa opintotukea, vaikka äijä ei maksaisi pennin hyrrää muijansa aiemman liiton hedelmälle.
Mun lapsi on 19v, kukaan ei ole kysellyt vanhempien tuloja. Mistä keksit tuollaisen teorian?
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi on 19v, kukaan ei ole kysellyt vanhempien tuloja. Mistä keksit tuollaisen teorian?
Ei niitä tarvitsekaan ilmoitella. Kela pyytää tiedot suoraan verottajalta.
Höpsis. Valitettavasti vanhempien tulot vaikuttavat tukiin, mutta nuori vastaa opinnoistaan ja asioistaan ihan itse siitä lähtien, kun täyttää 18.
Ei kuulu. Vanhempien tulot vaikuttavat, jos on alle 20. Eli 20-vuotiaan tukiin ei enää vaikuta vanhempien tulot.
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Valitettavasti vanhempien tulot vaikuttavat tukiin, mutta nuori vastaa opinnoistaan ja asioistaan ihan itse siitä lähtien, kun täyttää 18.
19-vuotiaan tukiin joo, mutta ei enää 20-vuotiaan. Vanhempien tulot siis vaikuttaa alle 20-vuotiaan toisen asteen opiskelijan tukeen.
Se, että sinä et laihduta, on koko yhteiskunnan asia, koska maksamme laiskuussairautesi yhteisistä verovaroista.