Olen menettämässä etuhampaan...
Juurihoidettu, mutta ilmeisen paha, eikä parane ilman leikkausta. Varmasti tuo hammas otetaan pois, tai lähtee itse. Onko jollian kokemusta, että miten tämä käytännössä menee. Eli joudunko olemaan ilman etuhammasta jonkun aikaa, vai tehdäänkö se valmiiksi. Kunnallisella puolella.
Kommentit (17)
Saat väliaikaisen , joka napsautetaan paikalleen, ulkonäkökäyttöön, sillä ei veli syödä :) Kun ien on parantunut, laitetaan implantti. Muistaakseni meni pari kuukautta . Tsemppiä ! Kyllä se siitä !
Kunnallisella harvemmin laitetaan implantti. Riippuu tietysti iästä, mutta täysi-ikäiselle ei ainakaan.
2000-2500€ maksaa sitten yksityisellä koko hoito :)
Itse en laittanut kun takaa poistettiin yksi joka oli juuri tulehtunut. Jos ei elämää häiritse niin anna olla.
Lisätään vielä, että hammaslääkärit suosittelee, että mikäli sen implantin ottaa niin mitä nopeammin sen päätöksen tekee sen parempi. Toki parantuminen vie sen 3-4kk poiston jälkeen
En mie implanttia tarkottanutkaan, vaan siltaa. joo tiedän, että ei enää pureskella kovaa. Mutta ei näillä muillakaan hampailla sitä tehdä.
Siis saakohan sen heti?
Hammas on etuhampaan ja kulmahampaan väinen hammas, joten en todellakaan halua olla päivääkään ilman hammasta. Tulehdus on niin paha, että tuo tulehduspaikka joudutaan varmasti putsaamaan leikkauksella. Mutta ei kai se vaikuta siltaan. Tai muutenkaan paraneminen.
Kunnallisella tehdään sellainen muoviproteesi. Itse suosittelisin implantteja, mutta kuitusillasta voisit ottaa myös selvää. Tehdään yksityisellä ja hinta n. 300-400€/hammas.
Jos hammas poistetaan juurineen kirurgisesti, ja jos kyseessä on vielä tulehtunut juuri, joudut odottelemaan leukaluun paranemista noin 2 -3 kk. Sinä aikana ei implanttia voida laittaa, koska leukaluun täytyy luutua ensin.
Itselläni on juuri paraikaa tuo paranemisprosessi menosaa ja ärsyttää, kun puhuessa välillä sylki roiskuu kun yksi hammas edestä puuttuu. Väliaikaista muoviproteesia tarjottiin, mutta sanoin, että en ala sellaisen kanssa pelleilemään. Ja se olisi maksanutkin lisää. Joten olen nyt sitten ilman. Pian saan implantin.
🇺🇦🇮🇱
Mulle tehtiin hammassilta julkisella, hinta päälle tonnin.
Kaffepulla kirjoitti:
Jos hammas poistetaan juurineen kirurgisesti, ja jos kyseessä on vielä tulehtunut juuri, joudut odottelemaan leukaluun paranemista noin 2 -3 kk. Sinä aikana ei implanttia voida laittaa, koska leukaluun täytyy luutua ensin.
Itselläni on juuri paraikaa tuo paranemisprosessi menosaa ja ärsyttää, kun puhuessa välillä sylki roiskuu kun yksi hammas edestä puuttuu. Väliaikaista muoviproteesia tarjottiin, mutta sanoin, että en ala sellaisen kanssa pelleilemään. Ja se olisi maksanutkin lisää. Joten olen nyt sitten ilman. Pian saan implantin.
Mutta sillan voi ottaa? Implanttiin ei ole varaa, ei sitten mitenkään päin.
Itselläni parodontiitti,jota kunnallisessa ei koskaan huomattu/välitetty. Vakituisen työpaikan saatuani oli varaa käydä yksityisellä hammaslääkärillä, joka aloitti hoidon. Työpaikalla tuli yt-neuvottelut ja jouduin työttömäksi,ei ollut varaa enää yksityislääkärin hoitoon. Jouduin kunnallisen hoidon piiriin taas. Kiskottiin 2 hammasta pois ja annettiin aika röntgeniin, jossa kävin huhtikuussa. Lääkäri lupasi ottaa yhteyttä. Tämän jälkeen ei ole kuulunut mitään muuta kuin lasku, 80 euroa. Hampaita puuttuu alhaalta , syöminen vaikeata, mitään kovaa ei voi pureskella. Jatkuva verenvuoto jossain, lankaamisesta ja harjauksesta huolimatta.
Meillä maksaa silta noin 170 € plus käyntimaksut. Siis terveyskeskuksessa. Kuitusiltaa yksityiseltä olen myös ajatellut. Yksi hammaslääkäri meidän kaupungissa tekee niitä.
Saa sillan teettää heti. Tai menee siinä muutama päivä kun on erilaisia työvaiheita, ja sen sillan tekee hammasteknikko, hml hioo ensin viereiset hampaat ja ottaa jäljennöksen, jonka mukaan teknikko tekee.
Sen jäljennöksen oton jälkeen tehdään väliaikainen silta, sillä kyllä kehtaa paripäivää elellä.
Yleensä 3-4 vrk kuluttua silta on valmitettu ja se liimataan paikoilleen.'
Tämä episodi siis jos olet täysi-ikäinen. Jos alle 18v, kaupunki/kunta tekee
sillan tms. ilmaiseksi, kuten on kaikki muukin hammashoito alle 18v.
Vierailija kirjoitti:
Juurihoidettu, mutta ilmeisen paha, eikä parane ilman leikkausta. Varmasti tuo hammas otetaan pois, tai lähtee itse. Onko jollian kokemusta, että miten tämä käytännössä menee. Eli joudunko olemaan ilman etuhammasta jonkun aikaa, vai tehdäänkö se valmiiksi. Kunnallisella puolella.
Onko siihen tullut ikeneen sellainen muutaman millimetrin kokoinen pyöreä patti, jossa mätää tms.?
Itselläni kävi sillä tavalla juurihoidetun ylhäällä olevan etuhampaan kanssa, noin reilu vuosi sitten. Aluksi sanottiin, että on leikattava. Sitten kun meni muutama viikko, patti hävisi yli vuodeksi, eikä mitää tarvinnutkaan tehdä. Nyt keväällä tuli taas uudestaan ja näytin hammaslääkärille. Otti röntgenkuvan ja sanoi, että rustoa kasvanut siihen, mutta ei mätää. Nyt koko patti häipynyt lähes kokonaan viimeisen kuukauden aikana.
Ei ole pattia tullut. Aluksi sanottiin mullekin, että pitää leikata. Sitten hoidettiin ja täytettiin, eikä kuulema ollut enää tarvetta leikkaukselle. Mutta hammas joka ei itsessään ollut kipeä, on ollut täytön jälkeen kipeä. Ja koko ajan pahentunut.
Ilmeisesti tuo hammas jo heiluukin. Maanantaina soitan päivystykseen. En kestä enää.
Ja kun se hammas on kuollut ja juurihoidettu, niin miten se on niin kipeä ja kuumanherkkä?
Se ei sitä ollut, kun tämä homma huomattiin. Nenänpielestä vaan sattui lujaa.
Minullekin laitettiin keraaminen hammassilta julkisella poistetun puruhampaan kohdalle . Siihen ei mitään muovisiltaa voi laittaa. Halvempi kuin implantti, mutta silti päälle tuhat euroa.
Vierailija kirjoitti:
Minullekin laitettiin keraaminen hammassilta julkisella poistetun puruhampaan kohdalle . Siihen ei mitään muovisiltaa voi laittaa. Halvempi kuin implantti, mutta silti päälle tuhat euroa.
Mä otan varmasti siihen yksityiseen lekuriin yhteyttä, ja teetän kuitusillan. Jos pystyy, koska myös viereinen hammas on juurihoidettu.
Enpä usko, että kunnallinen tekee mitään implanttia, vaan joudut sen yksityisellä teettämään ja se vie kyllä aikansa, että sen saa, kohdan pitää parantua aikansa. Muutaman kk:n kuluessa voit saada sen implantin. Maksaa muutaman tonnin.