Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

18-vuotias lukiota käyvä tyttäreni aikoo kieltää wilmaan pääsyn.

Vierailija
22.07.2016 |

Ei kyllä vetele tällainen niskurointi. Jos tyttö sen tekee, saa luvan muuttaa omaan kotiin omalla rahalla. Niin kauan kun asuu kotona, asiat tehdään kuten vanhemmat haluavat. Todellakin kuuluu 18-vuotiaan opiskelut vanhemmille.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaxuhali<3

Vierailija
2/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kuule kuulu kun on täysikäinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö saa tehdä kuten haluaa, mutta niin voi myös vanhematkin. Jos koulumenestys alkaa heikkenemään huomattavalla lailla, ja jos alkaa lintsailemaan koulusta niin rahahanat kiinni. Huolihdette toki perustarpeista mutta kaikki ylimääräinen raha pois. Siinä teini saa oppia kantapään kautta jotain elämästä, ettei kaikki ole suurta juhlaa ja velvollisuuksien laiminlyöntiä.

Vierailija
4/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu koska hän on täysi-ikäinen. Muistathan että jos meinaat heittää pihalle niin saat maksaa sitten sitä elämistä hänelle koska hän on edelleen alle 20v ja toisen asteen opinnoissa?

Vierailija
5/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lukion 2009-2012, minusta ne vanhemman tunnukset vaan lakkas toimimasta, kun täytin 18. Sitten jos halusi, niin sai antaa vanhemmille pääsyn Wilmaan.

18v. on vastuussa itsestään, eikä sulla sillon ole enää oikeutta nähdä hänen asioitaan, liittyi kouluun tai vaikka verkkopankkiin, mutta melko typerää heittää lukiolainen nuori kesken opiskelun omaan kotiin asumaan. Valtiohan sen kustantaa loppupeleissä, mutta miten muuten luulet nuoren pärjäävän? Malttaako käydä koulun loppuun kunnialla? Tai jaksaako edes, jos yks kaks joutuukin pihalle. Voi olla aika stressaava tilanne.

Mieti vielä. Tuskin ne arvosanat muuttuu täysi-ikäistyttyään. Jos on hyvin hoitanut tähänkin saakka, niin varmasti hoitaa hienosti loppuun. Ole tukena, äläkä ensimmäisenä mieti jotain Wilma-tunnuksia!

Vierailija
6/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko aika antaa vastuuta omista tekemisistä. Itse huolehdin omat poissaoloni 16-vuotiaasta alkaen ja hyvin pärjättiin.

Vierailija
7/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä ulos vaan ja maksa. Hän on alle 20v. Miten luulet, kuinka käy opiskelujen, kun päästät juuri 18v. täyttäneen viettämään itsenäistä elämää?

Mitäs jos annat vaan olla. Kysyt niitä arvosanoja nuorelta. Tiedät nykyisen tason, niin tuskinpa hirveesti alkaa heittelemään. Tsemppaa lastasi!

Vierailija
8/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta nuori saa asian päättää itse. Hän on täysi-ikäinen !!!

Vierailija
9/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka nuori kieltäisi Wilmaan pääsyn, sinulla on silti mahdollisuus saada jaksoarvioinnit esim. paperilla. Kouluun vaan yhteys. Poissaoloja sun muita niistä ei tosin näe, mutta koulumenestystä voi seurata.

Vierailija
10/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole vingunnut mitään wilma-tunnuksia, kun nuoreni ovat täyttäneet sen 18v. Koulut menivät kaikilta ihan ok, ja joskus, kun pyysin, niin näyttivät arvosanojaan jne. Nuorin näytti ihan pyytämättäkin. Aikuisia ovat silloin, kun täyttävät sen 18 ja sen jälkeen hoitavat omat tekemisensä (ovat siis vastuussa) ja tekemättä jättämisensä. Jos perseilevät, niin sinähän et voi mitään, osuutesi olet jo tehnyt aikaisemmin.

Vierailija
11/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä aiemmat sukupolvet saivat koulut käytyä kun ei ollut wilmaa ja äityliä vahtimassa että kaikki menee varmasti hyvin... 

Varmaan laittaisit vaipatkin tyttärellesi jos voisit. 

Vierailija
12/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetahan kontrollin haluinen narsisti se tyttäresi tyrannisointi ja kyttääminen, hän on jo lain mukaan täysi-ikäinen ja täten ollen on vastuussa itse itsestään.

Vierailija
13/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitä ulos vaan ja maksa. Hän on alle 20v. Miten luulet, kuinka käy opiskelujen, kun päästät juuri 18v. täyttäneen viettämään itsenäistä elämää?

Mitäs jos annat vaan olla. Kysyt niitä arvosanoja nuorelta. Tiedät nykyisen tason, niin tuskinpa hirveesti alkaa heittelemään. Tsemppaa lastasi!

Monet 18-vuotiaat asuvat omillaan. Millä perusteella täysi-ikäinen ei kykenisi hoitamaan itse opintojaan? Jos ei siihen kykene niin on aika huolestuttavaa, koska 1-2 vuoden päästä kuitenkin pitäisi aloittaa korkeakouluopinnot. Vai kuvitteletko kaikkien 19-20-vuotiaiden yliopisto/amk opiskelijoiden asuvan vanhempiensa luona heidän valvottavaan? Vanhemmat eivät voi kieltää 18-vuotiaan omilleen muuttoa ja piste. 

Vierailija
14/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi ettei ap:lla ole sellaista suhdetta jälkeläiseensä, että asioista voisi keskustella ja kuulumisia vaihtaa normaalisti, vaan asiat pitää urkkia jonkun wilman kautta. 

Vierailija
15/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
16/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Olen sun kanssa samaa mieltä. Kun sitten muuttaa opiskelemaan lukion jälkeen niin se on ihan eri juttu.

Vierailija
17/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä wilmatunnukset lakkasivat vasta ylioppilaskirjoitusten jälkeen. Muutenkin tässä lukiossa oltiin sitä mieltä, että vanhempien kuuluu osallistua vielä vaikka lapsi onkin 18v. 

Vierailija
18/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin ketjua lukion opettajana. Huoltajatunnukset poistuvat automaattisesti opiskelijan täyttäessä 18 vuotta, mutta niiden poistamisen voi estää etukäteen tai ne voi palauttaa jälkikäteen opiskelijan kirjallisella luvalla. Yritämme vanhempainilloissa ja tiedotteissa korostaa, että huoltajatunnuksien säilyttäminen olisi useimpien nuorten kohdalla parasta. Usein kuitenkin juuri ne nuoret, joilla on ongelmia koulunkäynnissä, ovat hanakoita estämään huoltajansa pääsyn Wilmaan. On valitettavan tavallista, että poissolomäärät tuplaantuvat ja arvosanat romahtavat välittömästi täysi-ikäistymisen myötä, kun poissaolot voi selvittää itse eivätkä vanhemmat näe välikokeiden arvosanoja ja mahdollisia tuntityöskentelyä koskevia huomautuksia. Teidän huoltajien kannattaisikin siis kysyä, miksi nuori ei halua vanhempiensa pääsevän Wilmaan - yleensä tämä on merkki siitä, että siellä on jotain, mitä vanhempien ei haluta näkevän. Mikäli nuori asuu kotona ja vanhemmat tukevat häntä taloudellisesti, voi mielestäni vaatia, että opiskelu sujuu. Jos nuori haluaa estää huoltajiltaan Wilman käytön, voitte vaikka pyytää häntä toimittamaan jaksotodistuksen kunkin jakson päättyessä. Koululla ei valitettavasti ole lupaa olla vanhempiin yhteydessä, vaikka koulu menisi ihan penkin alle, mikäli opiskelija on täysi-ikäinen ja kieltänyt yhteydenotot.

Vierailija
19/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet 18-vuotiaat asuvat omillaan. Millä perusteella täysi-ikäinen ei kykenisi hoitamaan itse opintojaan? Jos ei siihen kykene niin on aika huolestuttavaa, koska 1-2 vuoden päästä kuitenkin pitäisi aloittaa korkeakouluopinnot. Vai kuvitteletko kaikkien 19-20-vuotiaiden yliopisto/amk opiskelijoiden asuvan vanhempiensa luona heidän valvottavaan? Vanhemmat eivät voi kieltää 18-vuotiaan omilleen muuttoa ja piste. 

Voi kyllä minä tiedän. Muutin itsekin 19v. Lukio kesken pois kotoota ja suoritin loppuun. Oli ehkä hieman kärjistetty esimerkki, mutta tuskin on ihan täysin paikkaansa pitämätöntä, että nuorella 18-vuotiaalla alkaa omillaan mennä vähän lujempaa. Varsinkin jos uhmaa jo pelkästään jollain wilma-tunnuksien eväämisellä.

Tässä ei edes ollut kyse kenenkään kyvystä asua omillaan, mutta olisitko itse hyvillä mielin lähtenyt kodistasi, kun sinut HEITETÄÄN ulos joidenkin nettitunnareiden takia. Mä en ainakaan olisi.

Ap ei puhunut mistään omaan kotiin muuton estämisestä, vaan ulos heittämisestä, jos wilma-tunnuksia ei heru.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi