Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sivutoiminen työ yksityishenkilölle - verotus?

Vierailija
22.07.2016 |

Olen ammatiltani opettaja. Tuttavani kysyi, voisinko pitää hänelle lyhyen kertauskurssin opettamani aineen sisällöistä, palkkaa vastaan totta kai, ja suostuin sen enempiä miettimättä, mikäs siinä. Olen aiemminkin tehnyt joitakin sivutoimisia projekteja, mutta työnantajana on aina ollut yritys, joten homma on ollut yksinkertaista: sivutuloverokortti työnantajalle, palkka tilille, verot maksettu ja kaikki ok. Mutta miten verotus käytännössä menee nyt, kun työnantajana ja palkanmaksajana onkin yksityishenkilö?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin palkkion käteisellä, kaikkein yksinkertaisinta ja taloudellisinta niin.

Vierailija
2/5 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottaja sivujen kautta myös yksityinen työnantaja voi maksaa ennakonpidätyksiä. Mutta jos kysymyksessä on muutaman tunnin kertaluonteinen homma, niin helpointa on se, että työnantaja ei maksa ennakonpidätyksiä, vaan ilmoitat tulot veroehdotuksen korjauksessa kohdassa muut tulot. Näin ne otetaan huomioon lopullisessa verotuksesssa. Lisäksi pitää maksaa eläkemaksut, jos kuukaudessa maksetta palkkio on yli n. 58 euroa (en muista ihan tarkkaa summaa). Sekin hoituu helposti eläkeyhtiön nettisivujen kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon nro 2!

Yksinkertaisintahan toki olisi ottaa maksu käteisellä, mutta nyt on kyseessä niin lainkuuliainen ihminen, ettei tuohon varmastikaan suostu :)

Ap

Vierailija
4/5 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin noin, että ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöön ja hoitaa verot vuosi-ilmoituksessa. Mutta huomaa, että sivutulojen verprosentti on noin 50 % ja jos maksat itse vakuutusmaksut, käteen ei jää mitään. Palkan tulee ollla kaksinkertainen normituntipalkkaasi verrattuna, jotta jotain jää käteen. Siksi juuri autosi huoltohinta on noin 60 euroa tunnilta.

Vierailija
5/5 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta huomaa, että sivutulojen verprosentti on noin 50 % ja jos maksat itse vakuutusmaksut, käteen ei jää mitään. Palkan tulee ollla kaksinkertainen normituntipalkkaasi verrattuna, jotta jotain jää käteen.

Onko tosiaan noin? Kannattaakohan koko työtä sitten ottaa vastaankaan :S

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan