Paljonko teillä kuluu rahaa ruokaan kuukaudessa?
Yritän tässä miettiä, ollaanko me pieni- vai isokulutusperhe, kun ei ole mitään käsitystä, kuinka paljon keskimäärin ihmisiltä kuluu rahaa ruokaostoksiin. Meitä on kaksi, äiti + teinipoika, ja olen nyt vuoden verran seurannut ostoksiamme. Keskimäärin kuukaudessa kannan kauppaan n. 350 euroa ruokaostoksiin (emme käy koskaan ravintoloissa syömässä). Eli siis about 175 euroa/henkilö. Kovasti kiinnostaa tietää, paljonko teillä?
Kommentit (235)
Laskevatko ihmiset nyt summaan mukaan ollenkaan työpaikkalounaita? Vai pelkän kauppalaskun? Aika uskomattoman vähällä tuntuvat ihmiset tulevan toimeen. Minulla menee enemmän kuin tuo yleinen 300 euroa, koska yritän syödä terveellisesti.
Kuukaudessa 145 € / hlö. Ruokailijoita 5 - 6. Teen ruuat alusta alkaen itse, lihat ostetaan isona eränä tilalta tukkuhinnalla, marjastan, säilön, leivon, jne. Eli eineksiä ja jalosteita ostan hyvin vähän. Alkoholia kuluu minimaalisesti.
Lisäksi ravintolassa 1 krt / kk ja snägärilla 1 krt / kk.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran menee mitä on käytössä, tällä hetkellä se on n. 45€/kk. Luit aivan oikein rakas lukijani, neljäkymmentäviisi euroa kuukaudessa. Pääasiassa se koostuu makaronista. Saas nähdä mitä sairauksia puhkeaa ajan myötä, mutta köyhän ei auta nirsoilla. Ja kaikki tuet käytössä, ei pikavippejä mutta asuminen stadissa maksaa joten siitä ei ole kyse :)
Taatusti pystyisit ostamaan vaikka halpoja omenoita, joka päivä aamupuuron kera. Alle euron kilo nytkin. Tee perunoista uunipaistos. Saisit samaan hintaan kuin makaronit.
Vierailija kirjoitti:
Teen itse melkein kaiken, silti menee 190-240, yksin asuva.
Ilmeisesti käytät luomua ja kalliita raaka-aineita, koska nuo on isoja summia jos kaiken ruuan tekee itse. Tai sitten käyt kalleimmissa kaupoissa. (vs. Lidl)
400€ laitetaan kerran kuussa omalle ruokatilille. 2 aikuista + kaksi kissaa. Budjettiin kuuluu, että käydään joka toinen viikko kahvilla viettämässä aikaa ja juttelemassa kaikista asioista. Jää joka kuussa muutaman kymppi.. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran menee mitä on käytössä, tällä hetkellä se on n. 45€/kk. Luit aivan oikein rakas lukijani, neljäkymmentäviisi euroa kuukaudessa. Pääasiassa se koostuu makaronista. Saas nähdä mitä sairauksia puhkeaa ajan myötä, mutta köyhän ei auta nirsoilla. Ja kaikki tuet käytössä, ei pikavippejä mutta asuminen stadissa maksaa joten siitä ei ole kyse :)
Taatusti pystyisit ostamaan vaikka halpoja omenoita, joka päivä aamupuuron kera. Alle euron kilo nytkin. Tee perunoista uunipaistos. Saisit samaan hintaan kuin makaronit.
Täytyy kokeilla :)
Ruokaan menee 450 - 600 euroa/kk kahdelta aikuiselta. Ruokatililtä maksetaan toki myös pesuaineet, veskipaperi ja kahvilassa tai syömässä käyminen. Käydään kahvilassa, jätskillä tai syömässä ulkona 2 - 5 kertaa/kk.
Vierailija kirjoitti:
Hei jos oot Facebookissa niin liity sellaiseen ryhmään kuin "Pula-ajan ruoka -ohjeita ja vinkkejä". Siellä toiset pienituloiset kertoo omista minibudjetilla kokkailuistaan, paljon hyvii ohjeita oon sieltä saanut. :)
Noin 5 euroo päivä, eli about ~150e /kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei jos oot Facebookissa niin liity sellaiseen ryhmään kuin "Pula-ajan ruoka -ohjeita ja vinkkejä". Siellä toiset pienituloiset kertoo omista minibudjetilla kokkailuistaan, paljon hyvii ohjeita oon sieltä saanut. :)
Kuulostaa mielenkiintoiselta mutta en ole facessa :)
Vierailija kirjoitti:
Noin 5 euroo päivä, eli about ~150e /kk.
Annas ku mä arvaan: ostat joka päivä viis euron juustoa Mäkkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai harmi, jo tuon takia kannattais mennä faceen :p Sulla on kuitenkin nettiyhteys ja tietokone kotona? No mut, sitten on paljon blogeja jossa kirjotellaan vinkkejä halvoista aterioista (ja muustakin nuukailuista). Ite luin aikoinaan tämmöstä opiskelijakundin pitämää ruokablogia: http://halpojaherkkuja.blogspot.fi/search/label/alle%20euro
Noin 500-600e, perheessä on minä ja teinityttö. Tyttö syö paljon kasviksia, marjoja, vihanneksia jne. Urheilee myös paljon, eli ruokaa kuluu. Tykkäämme myös syödä hyvää ja laadukasta ruokaa. :)
Helvetisti liikaa. Limuihin menee jo satanen. Varmaan yht 700e ja kaksi aikuista.
Noin 1000-1300 euroa, sisältäen myös ravintolakäynnit (mutta ei alkoholia siellä). Kaksi aikuista.
Posetiivari kirjoitti:
Meillä menee tavallisesti arkena ruokakaupassa 120-180 e viikossa, ja siihen sisältyy myös esimerkiksi hammastahnat, yhden lapsen vaipat, pyykinpesuaineet ja muut siivoukseen tarvittavat aineet. Eli kuukaudessa noin 600-720 euroa, mutta sisältää jonkin verran muutakin kuin ruokaa. Ulkona syödään 2-3 krt kuukaudessa, joskus mies saattaa ostaa jotain jostain työpäivän aikana, ja ne tulee tietysti tähän ruokakauppalaskun päälle.
Ollaan nelihenkinen perhe, jossa kaksi pientä lasta, ja yksi ruokavieras useampana päivänä viikossa.
Jossain täytyy olla laskuvirhe, jos me söisimme kerran kuukaudessa ulkona (3 hlöä) siihen jo menisi vähintään 100€, 3x tekisi jo lähes puolet koko kuukauden rahoista??
En ymmärrä miten monet saa niin paljon rahaa meneen ruokaan. Silloin ku oli tiukempaa niin budjetti oli 400e/kk ja perheessä 2 aikuista, 2 teiniä ja 2 lasta. Nykyään ei aavistustakaan paljonko menee, mutta max 1000e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai harmi, jo tuon takia kannattais mennä faceen :p Sulla on kuitenkin nettiyhteys ja tietokone kotona? No mut, sitten on paljon blogeja jossa kirjotellaan vinkkejä halvoista aterioista (ja muustakin nuukailuista). Ite luin aikoinaan tämmöstä opiskelijakundin pitämää ruokablogia: http://halpojaherkkuja.blogspot.fi/search/label/alle%20euro
Tosi kivan tuntunen blogi! Ainesten terveellisyyskin otettu huomioon. Innostuin tästä kovasti ja varmaan tulee kokeiltua reseptejä. (en tosin oo toi 45 eurolla elävä kommentoija)
Ruokakauppaan menee reilu tonni kuussa, lisäksi mahdolliset ravintolasyömiset ja usein lounaat. Perheessä 2 aikuista ja 3 kouluikäisten.
Minusta ap:lla kuluu varsin vähän. Meitä on kaksi aikuista, 7v ja 2v ja kauppaan menee 750-850e/kk. Tähän sisältyy myös pesuaineet ja vaipat. Mielestäni aika hirveän paljon, mutta toisaalta emme edes yritä säästää ruoasta.