Mistä voisi johtua tällainen ajatusten pätkintä ym?
Usein ajatukset menee mun päässä nykyään lyhyinä pätkinä. En ehdi ajatella yhtä ajatusta loppuun kun se jo keskeytyy ja tilalle tunkee joukko muita ajatuksen alkuja. Tunne on sekava. Usein kun puhunkin jotain, en saa sanottua tai edes ajateltua ajatusta loppuun asti. Lisäksi olen alkanut änkyttää jonkun verran ja puhe on pätkivää ja katkeilevaa. Lisäksi usein muita menee ohi mitä mulle on puhuttu. Muistan ehkä pätkän siitä. Tätä on välillä enemmän ja välillä vähemmän. Kunnolla tilanteeseen keskittyminen auttaa jonkin verran. Olen myös usein ahdistunut ja stressaantunut ja heräilin aamuyöllä jolloin ajatukset on pätkittäistä sekametelisoppaa. Mulla on ollut stressiä lähiaikoina ja nuoruudessa muutama paniikkihäiriökohtaus, voisko ne selittää tätä? Epäilen jotain psyykkistä....
Kommentit (13)
Meinasin kysyä että onko sulla stressiä, mutta viestisi lopussa kerroitkin siitä.
Todennäköisesti oireesi johtuu stressistä.
Ps. Lukeminen ja kirjoittaminen sujuu paljon paremmin kuin puhuminen ja kuunteleminen. Tosin siinäkin muisti ja ajatus pätkii. Unohdan nopeasti mitä luin/kirjoitin mutta pätkimistä ja ajatusten katoamista ei ole niin paljon kuin puhuessa. Johtunee siitäkin et voin tarkistaa mitä kirjoitin/luin tekstistä. Puhetta ei voi tarkistella jälkeenpäin. Ap
Kiitos! En juo juuri lainkaan alkoholia.
Ap
Tää voi kuulostaa kaukaa haetulta, mutta mulla ainakin hajamielisyys kasvaa sitä mukaa, kun jännitysniska pahenee. Kun niska/hartiat on kunnolla jumissa, ei ajatus yksinkertaisesti kulje, olen kuin horroksessa 24/7.
Niskatkin on kyllä työn takia jumissa.
Ap
Lisään vielä, että haasta aivojasi sitten kun elämäntilanne sallii. Juuri katselin eilen dokkarin Teemalta, joka liittyi muusikoiden aivoihin (mutta pätee kyllä muihinkin): aivot ovat muokkaamiskykyisiä ja niitä voi jumpata.
Haasta muistiasi lukemalla, tekemällä ristikoita, sudokuja ja muita ongelmanratkaisuhaasteita. Älä anna periksi muistin pätkimiselle ja tyydy siihen, vaan käy asian kimppuun ihan tietoisesti. Itselläni on samanlaista kokemusta vuosien uupumisen ja stressihäiriön myötä, ja olen lähtenyt purkamaan tilannetta juuri liikunnalla (punttistreeni) ja opettelemalla pari uutta taitoa, joissa tarvitaan opettelua kirjoista, laskemista ja kädentaitoa.
1
Ihan samoja oireita tuli kun olin hyvin stressaantunut. Tasaa stressitasot ensin vaikka joogalla.
Oletko työelämässä? Minkä ikäinen olet?
Onko työkaverit tai lähipiiri huomannut saman kuin sinä?
Pahimmassa tapauksessa aivokasvainen tai alkava Alzheimer tai muu dementoiva sairaus. Parhaimmassa tapauksessa vain stressi tai esim. jo mainitusta uniapneasta johtuva sakajavaka väsymystila.
Meni vain 11 viestiä kun otettiin kasvaimet/syöpä puheeksi. Tuo on se loppupäätelmä millä lääkäriin kannattaa lähteä...
Kun nyt menet sinne lääkäriin, niin otata veriarvot.
B-vitamiinin puutos aiheuttaa just tuollaista tolloilua. Itsellä auttoi, kun aloin napsimaan purkista lisäravinteita, vaikka olen aina ollut sitä mieltä että elimistön rakennusainekset pitäisi saada ruuasta... Mutta kyllä se vaan kummasti auttoi.
Varmaankin juuri sitä stressiä ja kenties liian vähäistä tai huonolaatuista unta. Käytätkö paljon alkoholia?
Tylsä neuvo, mutta kyllä muistiin auttaa oikeasti terveellinen elämänrytmi ja tutkitusti myös liikunta. Käy nyt ainakin kolme kertaa viikossa puolen tunnin-tunnin kävelylenkki tai fillarilenkki tekemässä.