Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

joku muu joka ei huoli elatusmaksua lapsesta ja miksi?

Vierailija
21.07.2016 |

Ero edessä. Enkä ole kertaakaan miettinyt edes että mies maksaisi elatusta minulle. Oikeesti. Haluan että ollaan ystäviä kuten nytkin viimeiset vuodet ollut. Lapsi 12v. Syynä tähän on että hän antaa ostaa ja maksaa niin paljon hänelle, jalkapalloharrastus sinänsä maksaa satoja kk:ssa. Sen lisäksi tyttö tulee olemaan meidän luona ihan niin kun itse haluaa, ja yhtä paljon varmasti molempien luona.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko on harhaanjohtava, sillä mies osallistuu lapsen elatukseen.

Näin on suurimmalla osalla vanhempia, sopivat keskenään mitä etävanhempi maksaa.

Niin kuin itsekin totesit, miehesi maksaa useamman satasen kuussa.

Vai mitä yrität aloituksella sanoa?

Vierailija
2/31 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle taas ei ole tullut koskaan edes mieleen, ettekö huolisi elatusmaksuja tai etteikö x-mieheni maksaisi niitä, vaikka hän ei siirrä tililleni rahaa, mutta hän maksaa varmasti oman osuutensa suoraan lapsen kuluista, ostamalla vaatteita, maksamalla päiväkotimaksun, harrastukset jne.

Lapsen elatusvelvollisuuden jokainen vanhempi ratkaisee parhaaksi katsomallaan tavalla, siirtävätkö rahaa toisen tililtä toiselle tai hoidetaanko lapsen kulut muulla tavoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekoitat keskenään oman elatuksesi ja lapsen elatuksen. Erossa toinen osapuoli voidaan poikkeustapauksessa määrätä maksamaan elatusapua entiselle puolisolle.

Sen sijaan laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta määrää molemmat vanhemmat elatusvelvollisiksi. Mies ei maksa elatusmaksuja sinulle, vaan lapselle. Sopimus, jolla elatusmaksuista yritetään luopua, on mitätön, ja elatus voidaan periä myös takautuvasti.

Vierailija
4/31 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekoitat keskenään oman elatuksesi ja lapsen elatuksen. Erossa toinen osapuoli voidaan poikkeustapauksessa määrätä maksamaan elatusapua entiselle puolisolle.

Sen sijaan laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta määrää molemmat vanhemmat elatusvelvollisiksi. Mies ei maksa elatusmaksuja sinulle, vaan lapselle. Sopimus, jolla elatusmaksuista yritetään luopua, on mitätön, ja elatus voidaan periä myös takautuvasti.

mutta kyllähän elatusvelvollisuus voidaan toteuttaa myös muulla tavoin kuin rahan lähivanhemman tilille. täten voidaan varmistaa se että raha todella menee lapsen kuluihin eikä lähivanhemman omiin kuluihin kuten esimerkiksi asunnon vuokraan.

Vierailija
5/31 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ovat viikon minulla ja viikon miehellä. Maksetaan kaikki kulut puoliksi. Lapsilisät tulevat minun tililleni ja ostan niillä lasten vaatteet. Kaikki sen yli menevät kulut puolitetaan. Jos jompikumpi haluaa viedä lapset ulkomaille, huvipuistoon tai ulos syömään, hän maksaa. Harrastuksista sovitaan yhdessä ja kulut menevät puoliksi. Kumpikin haluaa lasten parasta, joten ei ole ollut ongelmia. Ongelma tulee silloin, jos vanhemmat ajattelevat vain omaa etuaan. Niitäkin vanhempia valitettavasti on.

Vierailija
6/31 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan huolin, mutta en käytä rahoja. Ne on jotenkin ällöttäviä, vaikka eivät edes tule suoraan biologiselta isältä vaan Kelasta. Olen hillonnut ne lapsen tilille, kai ne sille kelpaa.

Vierailija
7/31 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen työkaveri ei halunnut rahaa exältään. Tai olisi varmaan halunnut, mutta mies ei maksa eikä kaveri ole niitä alkanut penäämään, koska siitä seuraisi hervoton paskamyrsky ja ties mitä. Lähti suhteesta, koska mies oli mm. väkivaltainen ja saattaisi hyvinkin tulla oven taakse jos alkaisi kysellä rahojen perään, helpompi siis näin. Lapsi käy isällään, mutta isän suhautuminen on kuulemma varsin evvk eikä oikeastaan ikinä tee mitään lapsen kanssa. Joskus harvoin ostaa lapselle jotain jos äiti pyytää, kuten vaikka uudet kengät, mutta ne on sitten halvimmat mitkä löytyy.

Vierailija
8/31 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostetaan lapsille tavaraa kun tarttee ja sovitaan jälkikäteen tarvitseeko toisen osallistua. Ollaan ystäviä ja lapset hoidetaan 50/50. Turha elatuksia maksaa. Pärjätään paremmin näin.

Vierailija
9/31 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi sopia elarit. Kun tulee uusia kumppaneita alkaa ikävyydet.

Jos mies lisääntyy uuden kumppanin kanssa rahat voi olla tiukassa ja uusi naaras ryhtyy pomottamaan mihin rahaa käytetään.

Parempi sopia asiat ennen kuin uudet puolisot on kuvioissa mukana.

Vierailija
10/31 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ero edessä. Enkä ole kertaakaan miettinyt edes että mies maksaisi elatusta minulle. Oikeesti. Haluan että ollaan ystäviä kuten nytkin viimeiset vuodet ollut. Lapsi 12v. Syynä tähän on että hän antaa ostaa ja maksaa niin paljon hänelle, jalkapalloharrastus sinänsä maksaa satoja kk:ssa. Sen lisäksi tyttö tulee olemaan meidän luona ihan niin kun itse haluaa, ja yhtä paljon varmasti molempien luona.

Ajattele järkevästi. Nyt sinusta ja miehestäsi saattaa tuntua, että kaikesta pystytään sopimaan, MUTTA tulee mahdollisesti uusia puolisoita ja lapsia, uusi perhe, NIIN se elatusapu tulee olemaan ainoa mitä oikeasti saat. Sovi myös opiskeluista esim.lukion kirjat ja autokoulusta. Ota nyt ne vaaleapunaiset satusilmälasit pois päästäsi, äläkä anna kusettaja itseäsi.

Vierailija
11/31 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kirjoitus on miehen kirjoittama. Tiedoksi, elatusapu kuuluu maksettavaksesi. Lähivanhempi päättää mitenkään rahan käyttää, se ei kuulu sinulle. Hän voi tosiaan käyttää rahan vaikka omaan lomamatkaansa, se ei kuulu sinulle.

Vierailija
12/31 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mutta kyllähän elatusvelvollisuus voidaan toteuttaa myös muulla tavoin kuin rahan lähivanhemman tilille. täten voidaan varmistaa se että raha todella menee lapsen kuluihin eikä lähivanhemman omiin kuluihin kuten esimerkiksi asunnon vuokraan.

Niin ja se lapsi elää pyhällä hengellä? Minä saan kahdesta lapsesta 320 euroa kuussa ja se kattaa nippanappa asumiskustannukset, oma osuuteni niistä on 700 euroa. Ruoka,vaattet, harrastukset, matkaliput, lomat ja muut vievät yli 400 euroa kuussa per penska.

Vierailija
13/31 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"eikä lähivanhemman omiin kuluihin kuten esimerkiksi asunnon vuokraan."

Asunnon vuokrahan on mitä suurimmissa määrin lapsen elatukseen liittyvä meno. Ei olisi mitään tarvetta asua kolmiossa jos ei olisi kahta lasta, tavallaan siis yksiön ja kolmion vuokran erotus, mikä on monta sataa euroa kuussa, on suoraan lapsen elatukseen liittyvä asia.

Vierailija
14/31 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi. Aloitus oli vähän ristiriitainen, mutta ymmärsin, mitä siinä tarkoitetaan. Meilläkään lasten isä ei maksanut elatusmaksuja, mutta osallistui lastensa elatukseen maksamalla vaatteita, harrastuksia, urheiluvälineitä, viihde-elektroniikkaa, ulkomaanmatkoja jne. Lapset ovat nyt jo täysi-ikäisiä, mutta ex antaa edelleen opiskeleville lapsilleen taloudellista apua aivan kuten minäkin. Tällainen järjestely edellyttää, että molemmat vanhemmat laittavat lasten edun kaiken muun edelle. Meillä oli aikoinaan selvä käsitys, että lasten elintaso ei saa erostamme huolimatta laskea vaan heillä tulee olla mahdollisuus hintatasoltaan sellaisiin tarvikkeisiin, harrastuksiin ja elämyksiin kuin heillä olisi ollut siinäkin tapauksessa, että heidän vanhempansa eivät olisi eronneet. Lasten tarpeista ja niiden kustannuksista meille ei tullut koskaan erimielisyyksiä. 

Vierailija
15/31 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on niin hyvät tulot ja perintörahoja, että vapautin miehen elatusmaksuista. Virallisesti olisi maksukykyinen eli en siis saa Kelan elatustukeakaan. 

Kyse on siis kohdallani miljoonaomaisuudesta. Mies ei ole puilla paljailla, mutta jäi ilman omaisuutta erossa, koska meillä oli avioehto. Kaikki oli minun nimissäni. Hän on keskituloinen ja kerryttäähän hän näin lapsille perintöä eli saavat osuutensa sitten myöhemmin. Nyt ei ole tarvis. 

Vierailija
16/31 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan huolin, mutta en käytä rahoja. Ne on jotenkin ällöttäviä, vaikka eivät edes tule suoraan biologiselta isältä vaan Kelasta. Olen hillonnut ne lapsen tilille, kai ne sille kelpaa.

Mulla sama. Jotenkin vituttaa ja naurattaa ja nöyryyttää, että iskä voi muutamalla minimielarieurolla korvata kaiken. Hyi helvetti, me ei tarvita mitään siltä! Mä oon säästäny rahat myös, ne menee sitten lapsen ajokorttiin yms.

Olen ehdottanut, että mies ei maksaisi mitään vaan viettäisi lapsen kanssa aikaa (työtön), mutta ei... On niin hankalaa ja kiire.

Vierailija
17/31 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, ei tollasessa tilanteessa edes menis läpi vaatimus elatusmaksuista.

Ei varmaan yksikään lastenvalvoja suosittelisi muuta kun "0€ elatusta ja vanhemmat sopivat asiat keskenään"

Vierailija
18/31 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samankokoiset tulot, lapset 50/50. Ei mitään järkeä maksaa elatusta. Uudet kumppanit on. Ei mitään ongelmaa.

Vierailija
19/31 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kikkailtiin tämän kanssa. Miehellä isot tulot joten olisi joutunut maksamaan ihan älyvapaat summat... Laitoimme lapsen kirjoille isän luo joten maksumieheksi joudun minä. Tai siis Kela koska tuloni ovat niin pienet.... Maksan vain muutaman kympin ja nekin menee suoraan lapsen säästötilille. Suosittelen!

Vierailija
20/31 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs kaverini on hyvätuloinen ja eksänsä vähän kaltevalla pinnalla, mutta töissä sentään välillä. Kaveri on sitä mieltä, ettei ota eksältään elaria. Sanoin suoraan, että älä leiki. Sinä maksat yksin kaiken, kalliit harrastukset, ihan kaiken. Lapsi on hyvissä vaatteissa ja saa kaiken tarvitsemansa ja ei toi äiti nyt sentään mikään miljonääri ole. Lopulta kaveri sopi, että eksä maksaa 100 Euroa elaria ja äiti laittaa sen 100 Euroa lapselle säästöön joka kuukausi. Isälle raha ei ole liian iso ja tavallaan kerää lapselleen pesämunaa tuota kautta. Ihan fiksua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä