raskausdiabetes jälkiseuranta
Mulla todettiin raskausdiabetes kun olin raskaana. Synnytyksestä vuoden päästä kävin seuranta sokerirasituksessa. Kaikki oli ok, diabetes ei ollut jäänyt päälle. Nyt on siitä yli vuosi, painoa tullut lisää ja pelkään että diabetes onkin palannut. Saanko helpolla ajan diabeteshoitajalle ja lähetteen sokerirasitukseen ihan vain oman tuntemukseni vuoksi?
Kommentit (12)
Se sinun pitää kysyä omalta terveysasemaltasi. Emme suinkaan täällä tiedä, mikä käytäntö omassa kunnassasi on.
Toki kysyn omalta ta:ltä, muut ajattelin etä olisiko jollain omaa kokemuksia. Ap
Mikä aiheuttaa diabetesta? Miksi diabetes näyttäytyy juuri raskauden aikana, ja sitten häviää usein raskauden loputtua?
Ei mulla vain ole ollut mitään seurantaa. Silloin, kun sain raskausdiabeteksen en edes ollut lihava. Alkupaino raskaudessa oli alle 55 kg ja paino nousi 9 kg koko aikana.
Nyt olen kamala ryhävalas ja joskus aina miettinyt, että saanko kohta diabeteksen.
Mitä oireita sulla on?
Minulle sanottiin, että raskausajan diabetes häviää synnytykseen. Minkäänlaista seurantaa tms. ei ollut. Tämä Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanottiin, että raskausajan diabetes häviää synnytykseen. Minkäänlaista seurantaa tms. ei ollut. Tämä Helsingissä.
Helsingissä tehdään sokerirasitus vuosi synnytyksen jälkeen.
Rd voi kyllä hävitä synnytykseen, mutta osoittaa, että on kohonnut riski 2-tyypin diabetekseen. Haima ei enää ole täydessä iskussa.
Mitä tarkoittaa ettei haima ole enää täydessä iskussa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa ettei haima ole enää täydessä iskussa?
Ei tuota riittävästi insuliinia, jos tulee kunnon hiilihydraattilataus.
Eikö sulla jäänyt yli neuloja ja liuskoja, joilla voit itse seurata sokereita? Ja kyllä itse joskus sain lähetteen sokerirasitukseen vain sillä perusteella, että raskaudessa aikoinaan sokerit oli virtsassa olleet koholla. Normaalipainoinen olen. Silloin sokerit oli normaalit, mutta myöhemmässä raskaudessa todettiin rdi. Ja ihmettelijöille tiedoksi, että raskaus rasittaa haimaa ja sen insuliinituotantoa. Rdi kertoo taipumuksesta 2-tyypin diabeetekseen. Oikea ravinto ja liikunta ovat parhaat keinot taistelussa sitä vastaan.
Ei muita oireita, kuin paino noussut, yleinen voimaton ja saamaton oli. Ravinto huonoa ja on olo, että saattaa sokerit olla vinksin vonksin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei muita oireita, kuin paino noussut, yleinen voimaton ja saamaton oli. Ravinto huonoa ja on olo, että saattaa sokerit olla vinksin vonksin. Ap
No pitäisikö sun syödä parempaa ravintoa ja laihduttaa. Varmaan toi voimaton ja saamaton olokin vähenisi ?
Uskon, että saat. Sullahan on todistetusti kohonnut riski sairastua kakkostyypin diabetekseen.