Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa itsekeskeistä ystävääni!

Vierailija
21.07.2016 |

Ystäväni on muutamassa vuodessa muuttunut jostain syystä kamalan itsekeskeiseksi. Hänen kanssaan ei voi keskustella mistään muusta kuin hänestä ja hänen tekemisistään. Lisäksi hänelle on kehittynyt ärsyttävä tapa arvostella esim. ohikulkijoita tyyliin: "Kato mikä läski, miten toi voi elää ittensä kanssa!" En ole lähtenyt mukaan näihin typeriin juttuihin ja ystävä saattaakin välillä huomauttaa, etten "tue hänen näkemyksiään"! Kaiken arvostelun ja itsekeskeisyyden takana vaikuttaisi olevan heikko itsetunto, mutta en lähde arvioimaan tätä enempää, koska en ole mikään ammattilainen.

Olemme tunteneet n. 15 vuotta ja tämä muutos on tapahtunut suunnnilleen neljän viimeisen vuoden aikana, vähitellen. Ystävä sai viitisen vuotta sitten lapsen ja jäi tämän kanssa kotiin moneksi vuodeksi. Tuntuu että luonteen muutos on tapahtunut tämän aikana. Aika moni hänen kaverinsa on jo kaikonnut ympäriltä, voin vain arvella miksi... Pidän ystäväni muuttunutta käytöstä todennäköisenä syynä siihen, mikseivät ihmiset jaksa hänen seuraansa.

On raivostuttavaa, kun välillä tuntuu, ettei ystävä ole ollenkaan kiinnostunut minun asioistani, vaan kaikki pyörii vain hänen elämänsä ympärillä. Hyvänä esimerkkinä, että aloitin muutama vuosi sitten opiskelut, valmistuin ja löysin hyvän työpaikan, mistä olin erittäin iloinen. Ystäväni ei reagoinut tähän juuri mitenkään ja vähän aikaa sitten kävi ilmi, ettei hän edes tiedä/"muista", mitä olen opiskellut ja missä olen töissä. Eikä tämä ole ainoa asia, vaan hän ei tunnu tietävän elämästäni juuri mitään... Sen sijaan hänen asiansa pitäisi tietää alusta loppuun erittäin tarkasti.

Voiko tällaista ihmistä mitenkään saada enää heräteltyä vai pitäisikö vain luovuttaa? Hän kuitenkin oli vielä muutama vuosi sitten mukava, enimmäkseen positiivinen ja empaattinen ihminen.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vaan käy niin, että ihmiset kasvavat eri suuntiin ja muuttuvat iän myötä. Jos et viihdy hänen seurassaan ja ajatusmaailmanne poikkeavat suuresti toisistaan, niin miksi pitäisi olla ystäviä "väkisin". Oikea ystävyys tulee pakottamatta (ei ole velvollisuus) ja on luonnostaan vastavuoroista. Voithan yrittää hienovaraisesti kysyä, että onko hänellä kaikki kunnossa elämässään, koska olet huomannut muutosta käytöksessä. Siitä voi kyllä herkkänahkaisempi loukkaantua, joten varaudu siihenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän