Rv 18, paino -1 kg ja mahaa ei näy. Tarviiko huolestua?
Olen normaalipainon ylärajalla. Paino on laskenut raskauden alusta noin kilon, eikä mahassa näy juurikaan mitään pientä pömppistä lukuunottamatta. Eli kukaan ulkopuolinen ei siis ole huomannut raskakautta, kaikki normaalit vaatteet mahtuu jne. Olen kuitenkin mielestäni tuntenut vauvan liikkeitä melkein joka päivä viimeisen viikon ajan, eli ei varmaan tarvitse huolestua vielä, vaikka ei paino nouse/maha kasva? Seuraava nla on vasta 3 viikon päästä.
Kommentit (7)
Ihan normaalia. Olen ollut raskauksissa sekä hoikka että pulleampi. Hoikkana paino nousee alusta asti, pulleampana laskee johonkin puoleen väliin asti, ja sitten nousee maltilla. Rasvaa sinulla on riittävästi, ja vauva ei vielä paljoa paina. Kyllä se paino nousee jonkin ajan päästä.
Kuulostaa ihan normaalilta.Varsinkin, jos tunnet, että sikiö liikkuu. Ei sen vatsan tarvitse vielä tuossa vaiheessa olla juurikaan kasvanut. Mullakin töissä muut alkoivat huomaamaan raskauden vasta noin rv 25 lähtien. Rv 30 lähtien vatsa on alkanut kunnolla pyöristymään. Painon ei tarvitse sulla myöskään hirveästi nousta, jos olit jo raskauden alussa normaalipainon ylärajoilla. Ehkä se paino alkaa tuosta pikkuhiljaa nousemaan, kun sikiökin kasvaa kokoa.
Hmm. Itsellä paino laski 8kg raskauden ensimmäisen puoliskan aikana järjettömän pahoinvoinnin myötä (olin silloin muistaakseni n bmi 30?). Kukaan terveydenhuollossa ei ollut huolestunut, vaikka itsellä oli niin huono olo että hyvä että pysyin jaloillani.
Lapsi on nyt 8v ja fiksu pieni koululainen nyt, eli meillä ei ollut hätää. Kysy neuvolasta tai seiraavalla kerralla kun menet lääkäriin (toki ota yhteyttä aiemmin jo jos tuntuu että tilanne muuttuu jotenkin huolestuttavampaan suuntaan).
Mulla myös tilanne oli se että maha alkoi näkymään vasta selvemmin vkolla 24, ja silloinkin vielä sai tarpeen mukaan imaistua vähän sisään päin ettei olisi välttämättä erottanut normaalista mahaturvotuksesta hyvän ruokailun jälkeen. Siitä se sitten kasvoi maltillisesti ja kyllä kun äp lomalle jäi tiesi mahan kanssa olevansa raskaana, eli totesin että ihan hyvä kun ei enää tarvinnut vääntäytyä töihin sen kanssa.
Painoni laski myös tuonne vkolla 24 asti, ja siitä se vähitellen lähti nousemaan siten että koko raskausajalta kiloja tuli noin 8kg, mitkä sitten synnytyksen jälkeen lähtivät ihan hyvin. Kävin myös itse huolestuneena ko. vkoilla ekstraultrassa yksityisellä muttei mitään hätää, kaikki oli ihan ok ja lääkäri vain kehotti nauttimaan kun olen hyvässä kunnossa eikä ongelmia liikkumisen/voinnin kanssa. Harrastin siis kevyttä urheilua 8.kk asti, se auttoi paljon myös synnytyksessä. Ensimmäiset 4-5kk liikuin normaalisti 4kertaa vkossa, joten vaikutti varmaan myös se.
Mä olin ekassa raskaudessa hoikka, paino laski ekalla puoliskolla -5kg, synnytyksessä oli sitten kuitenkin +6kg lähtöpainosta. Oksentelin rajusti koko raskauden, tiputusta ja muuta. Taaksepäin kallistunut kohtu niin maha ei näkynyt juuri lopussakaan. Naapurit oli aika yllättyneitä kun käveltiin vauvan kanssa.
Toisessa raskaudessa olin lievästi ylipainoisen ylärajoilla (bmi), paino laski ekalla puoliskolla muutaman kilon ja lopussa oli +11kg muistaakseni lähtöpainosta. Oksentelin lievästi ekat 4kk. Viimeisellä kuulla uskalsi "puolitutut" kysellä onko toinen tulossa.
Normaaleja lapsia molemmat vaikka keskivertoa pienempiä syntymäpainoltaan.
Ihan normaalia. Jos on eka raskaus, ei maha vielä näy,mulla näkyi vasta viikolla 22 -> silleen, että muut saattoivat arvata. Ja olen hoikka. Tokassa raskaudessa maha hyppäsi heti esiin mutta vkolla 12 todettiin keskenmeno ni ei oo toista kokemusta :(
Mulla alkoi näkyä raskaus vasta rv25, nyt oon rv35 ja painoa tullut 6kg koko raskauden aikana. Normipainoinen siis olen. Älä suotta siis ole huolissas :)