Tyttöystävä halusi eron, kun ihastui toiseen - Jätti vauvan mulle
Ollaan molemmat 2-kymppisiä, joku sitä kuitenkin kysyy, kuten myös sitä oliko vauva harkittu. Ei ollut, ehkäisy oli käytössä mutta petti. Päätettiin silti pitää vauva. Nyt vauva on 4kk.
Tyttöystävä ilmoitti about kuukausi sitten että on ihastunut johonkin toiseen äijään. Sanoi ettei tiedä voiko jatkaa suhdetta. No kaksi viikkoa tästä ilmoitti että haluaa erota eikä halua vauvaa itselleen. Olen nyt ollut 2 viikkoa vauvan kanssa yksin, eikä tyttöystävästä ole kuulunut mitään. Ei ole kertaakaan kysynyt edes vauvasta mitään. Puheluihin eikä viesteihin ei vastaa. Kaveri kertoi nähneensä hänet viikonloppuna kaupassa käsikädessä jonkun äijän kanssa, varmaan sen ihastuksensa.
Meillä menee vauvan kanssa täällä ihan jees, ei mitään sen suurempia ongelmia. Paitsi että mun loma loppuu elokuussa ja täytyis palata töihin. Lomaa en oikein pysty jatkamaan, paitsi palkatonta mutta se ei oikein käy kun täytyy kuitenkin elääkkin jollain. Jos jollain on joku ratkasu tähän tilanteeseen niin olisin aika hiton tyytyväinen.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Mitä omat vanhempasi ja lapsen äidin vanhemmat sanovat asiasta? Onko heistä auttamaan jatkossa?
Molemmat aika ihmeissään. Varsinkin eksän vanhemmat. Molemmat on kumminkin luvannu auttaa myös jatkossa 👍.
Täällä on taas show pystyssä. Jaan tänne niin voitte ehdottaa mitä kannattais tehdä.
Eli... Eksä oli yöllä laittanut viestiä että haluais ottaa pikku tyypin hoitoon, yöksi. En innostunu ajatuksesta koska tilanne on jo valmiiks hemmetin sekava niin ihme on jos ei jo nyt vaikuta lapseen mitenkään. Lisäks kyseessä täysin vieras paikka ja aiemmin ei oo ollu missään yökylässä. Tohon vielä päälle joku ventovieras ihminen siihen pyörimään. Se eksän uusi meinaan.
Sanoin että kiva kun haluaa olla lapsen kanssa, mutta tollanen on varmaan liian kova muutos tän kaiken keskellä, mutta jos haluaa nähdä pikku tyyppiä niin voi alkuun koska vaan tulla tänne, sovitusti ja katotaan sitten miten jatkossa. Eksä ei tosta innostunut ja alko syyttelemään mun omivan lasta ja vetos siihen että hänellä on oikeus olla oman lapsen kanssa sillon kun haluaa.
- Minä joka aloitin keskustelun
Ei missään nimessä vauvaa yökylään noin epävakaalle ihmiselle. Saa todistaa ensin pystyvänsä sitoutumaan häneen. Nyt ei näytä niin tekevän.
Hoidat paperit kuntoon ja lapsen äiti saa tavata lasta alkuun valvotusti
mitä nopeemmin sen parempi lapselle ja sulle.
Miten pystyt pysymään rauhallisena noissa eksän älyttömissä raivoomisissa?
Vierailija kirjoitti:
Miten pystyt pysymään rauhallisena noissa eksän älyttömissä raivoomisissa?
Oon melko rauhallinen tyyppi. En menetä hermoja kauheen helposti ja yritän välttää turhia riitoja. Tottakai noissa tilanteissa on joutunu tekemään aika hemmetin paljon töitä ettei oo tullu sanottua mitä vaan. Ei se eksän provosointi mitään auta. Riehukoon itekseen pahaa oloaan pois jos auttaa sitä itteään jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Moi ap! Tsemppiä täältäkin, näyttää siltä että pärjäät vittumaisessa tilanteessa loistavasti! Äiti on mitä on, mutta sinussa on todellakin isämateriaalia!
Hoida nyt tällä viikolla noita raha- ja muuttoasioita kuntoon. Täällä on tullut niin monenlaista neuvoa, että ehkä olisi parasta ottaa yhteyttä oikeusaputoimistoon.
Toinen juttu: nyt on se vaihe missä selviät tilanteesta vielä sisulla, mutta sitten kun hässäkkä laantuu ja pikkutyypillä näyttää olevan kaikki hyvin, tunteet voivat nousta enemmän pintaan ja voit masentua. Toivottavasti niin ei sinulle käy, mutta se olisi ihan terve reaktio tuon tilanteen jälkeen, kannattaa vain varautua siihen mahdollisuuteen. Elikkä lähinnä tietää, mistä hakea apua: neuvolasta tai terveyskeskuksesta.
Ja tosiaan: eksän kanssa viestittely mahdollisimman pitkälle tekstarein/sähköpostilla/facessa tms. minkä voi ottaa talteen.
Asiat järjestyvät, kun ne järjestät. Nyt on paskin vaihe, mutta se menee ohi.
Paljon iloa viikkoosi pikkutyypin seurassa!
Kiitti. Tosi hyvä kommentti. Hyvää alkavaa viikkoa myös sinne 👍.
Vierailija kirjoitti:
Ei missään nimessä vauvaa yökylään noin epävakaalle ihmiselle. Saa todistaa ensin pystyvänsä sitoutumaan häneen. Nyt ei näytä niin tekevän.
Joo, just toi arveluttaa. Käytös on viimeaikoina jättäny niin paljon toivomisen varaa vastuun ottamisen suhteen, että pitäis saada jotain näyttöä siitä sitoutumiseen pystymisestä.
Jos haluaa lasta tavata, niin tapaa nyt sun valvonnas. Sulla on nyt kaikki oikeus omiakin lapsi.
Aivan pihallahan se mimmi tuntuu olevan.
Voimia sulle ja pienelle. :)
Nää tuntuu aina yhtä pahalta, kun joku hylkää oman lapsensa. :(
Ehkäpä äidillä on joku psykoosi? Oliko teillä vastaavia ongelmia jo aikaisemmin vai tuliko tämä yllätyksenä?
Tässähän on jo ehdoteltu kaikenlaista, mutta eikös vanhempainvapaata saa pitää isäkin eli vaihtaa äidin vapaa nyt isän nimiin. Isälle kuuluu vähintään tietty määrä viikkoja isäinvapaata, jotka voisi ottaa tähän alkuun loman jatkoksi. Ehkä isovanhemmat voisivat myös ottaa lomaansa vuoroerissä auttaakseen aina vähän eteenpäin kunnes lapsen saa päiväkoti-ikään.
Varmaan äitikin ilmestyy melko pian vaatimaan oikeuksiaan. Voisivatko hänen vanhempansa auttaa asiassa, kun eivät ilmeisesti tyttärensä tekoa täysin kannata.
Kun mietit, miten tilanne vauvaan vaikuttaa, niin muista aina että kaikkein eniten varmasti vaikuttaa se että hänellä on iskä joka rakastaa, pitää huolta ja tuo turvaa. Kun hänen elämässään on vielä isovanhemmat ja turvaverkko läsnä, siitä ei puutu mitään ratkaisevan tärkeää. Sinä voit antaa lapsellesi sen mitä hän tarvitsee paljon paremmin kuin epävakaa äiti.
Jos käytännön vinkin voi heittää, niin se olisi että pidä häntä paljon sylissä tai rintarepussa, juttele, hassuttele ja laula pöhköjä pikku lauluja ei se taito vaan se tunne-periaatteella. Jos häntä imetettäisiin, hän saisi siinä myös vanhemman läheisyyttä. Mutta tissit eivät sitä läheisyyttä tuo, turvallinen lämmin syli löytyy isältäkin.
Oletko aloittaja selvittänyt oikeuttasi vanhempainrahaan? Voiko systeemi todella olla niin nurinkurinen, että jäisit ilman tukea, jos et asu yhdessä lapsen kanssa... No, voihan se olla, joten selvitä asiaa ajoissa. Mielenkiintoista olisi saada tietää Kelan vastaus asiaan.
Yksi sana unohtui viestistäni... Piti kirjoittaa: ... jos et asu yhdessä lapsen ÄIDIN kanssa...
Kiitos taas kerran viesteistä.
Arki alkaa täällä pikkuhiljaa tasottua ja asiat järjestyä, eli oikeeseen suuuntaan ollaan menossa ☺.
Vierailija kirjoitti:
Nää tuntuu aina yhtä pahalta, kun joku hylkää oman lapsensa. :(
Itketkö silloinkin, kun isät hylkäävät lapsensa ja jättävät äidin kahdestaan lapsen kanssa?
Moi ap! Tsemppiä täältäkin, näyttää siltä että pärjäät vittumaisessa tilanteessa loistavasti! Äiti on mitä on, mutta sinussa on todellakin isämateriaalia!
Hoida nyt tällä viikolla noita raha- ja muuttoasioita kuntoon. Täällä on tullut niin monenlaista neuvoa, että ehkä olisi parasta ottaa yhteyttä oikeusaputoimistoon.
Toinen juttu: nyt on se vaihe missä selviät tilanteesta vielä sisulla, mutta sitten kun hässäkkä laantuu ja pikkutyypillä näyttää olevan kaikki hyvin, tunteet voivat nousta enemmän pintaan ja voit masentua. Toivottavasti niin ei sinulle käy, mutta se olisi ihan terve reaktio tuon tilanteen jälkeen, kannattaa vain varautua siihen mahdollisuuteen. Elikkä lähinnä tietää, mistä hakea apua: neuvolasta tai terveyskeskuksesta.
Ja tosiaan: eksän kanssa viestittely mahdollisimman pitkälle tekstarein/sähköpostilla/facessa tms. minkä voi ottaa talteen.
Asiat järjestyvät, kun ne järjestät. Nyt on paskin vaihe, mutta se menee ohi.
Paljon iloa viikkoosi pikkutyypin seurassa!