Tyttöystävä halusi eron, kun ihastui toiseen - Jätti vauvan mulle
Ollaan molemmat 2-kymppisiä, joku sitä kuitenkin kysyy, kuten myös sitä oliko vauva harkittu. Ei ollut, ehkäisy oli käytössä mutta petti. Päätettiin silti pitää vauva. Nyt vauva on 4kk.
Tyttöystävä ilmoitti about kuukausi sitten että on ihastunut johonkin toiseen äijään. Sanoi ettei tiedä voiko jatkaa suhdetta. No kaksi viikkoa tästä ilmoitti että haluaa erota eikä halua vauvaa itselleen. Olen nyt ollut 2 viikkoa vauvan kanssa yksin, eikä tyttöystävästä ole kuulunut mitään. Ei ole kertaakaan kysynyt edes vauvasta mitään. Puheluihin eikä viesteihin ei vastaa. Kaveri kertoi nähneensä hänet viikonloppuna kaupassa käsikädessä jonkun äijän kanssa, varmaan sen ihastuksensa.
Meillä menee vauvan kanssa täällä ihan jees, ei mitään sen suurempia ongelmia. Paitsi että mun loma loppuu elokuussa ja täytyis palata töihin. Lomaa en oikein pysty jatkamaan, paitsi palkatonta mutta se ei oikein käy kun täytyy kuitenkin elääkkin jollain. Jos jollain on joku ratkasu tähän tilanteeseen niin olisin aika hiton tyytyväinen.
Kommentit (137)
On pitänyt tässä kiirettä, joten tää keskustelu on jäänyt lukematta. Oon saanut asiat liikkelle ja se jo vähän helpottaa. Tietysti tässä miettii että mitähän tästä tulee, mutta luovuttaa en aio. Toi pikku tyyppi on mulle niin tärkee että ansaitsee todellakin vaan parasta.
Eksään olen ollut yhteyksissä, mutta edelleen sama meininki jatkuu, ei vastaa puheluihin eikä viesteihin. Ilmotin kuitenkin että kävin Kelassa yms ja pyysin tekemään muutaman jutun. Ne kyllä hoiti, mutta ei ilmottanut mulle mitään. No pääasia että hoiti.
Oon lukenu teiän kaikkien viestit ja on aika tosi hienoo miten tuntemattomat ihmiset viittii neuvoa, kirjotella pitkiä kommentteja ja noin. Arvostan 👍
- Minä joka aloitin keskustelun
Itsekin tiedän yhden vastaavan tapauksen. Tämä nuori mies muutti sitten takaisin vanhempiensa luokse vauva-ajaksi. Mielestäni aivan oikein, niin kova juttu kuitenkin niin henkisesti kuin käytännön tasollakin jäädä yksin sen pienen vauvan kanssa. Nyt tää tyyppi asuu kaksin ala-asteella olevan pojan kanssa, äiti tapaa lastaan epäsäännöllisesti viikon loppuisin silloin kun menojalkaa ei vipata liikaa.
Tämän tuntemani tapauksen lapsen äidistä sanottakoon, että hänen oma lapsuutensa on ollut aika kamala. Ei hän sitten kyennyt ottamaan vastuuta ja ehkä ahdisti se lapsen ehdoton riippuvaisuus. Jotenkin luulen että ei se äiti kyennyt rakastamaan lastaan kun ei ole itse lapsena rakkautta saanut, eikä ollut kyennyt selvittämään tätä traumaansa. Luuli kai liikoja itsestään ennen kuin vauvaperheen arki lävähti kaikessaan eteen. Ei se olekaan niin helppoa.
No mutta onneksi on se isä ja isän suku sentään lapsella.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti tuo, että huoltajuus ja tapaamissopimus on kaksi eri asiaa. Lähivanhemman kannattaa aina hakea ysinhuoltajuutta vaikka tapaamissopimuksen mukaan lapsi olisikin 50% kummankin vanhemman luona. Juuri noi passi-, pankki-, koulu-, ym. asiat on helpompia kun on yksi lähivanhempi, joka ne hoitaa.
Me tehtiin se virhe, että otettiin yhteishuoltajuus ja kyllä oli hankalaa kun joka ikiseen passinuusimiseen piti olla kummankin paikalla ja joka ikiseen koulun lappuun piti saada molempien allekirjoitus. Sitten vasta vuosien saatossa tajuttiin, että voidaan käydä se lastenvalvojalla muuttamassa ja käytiinkin, kun oltiin yhtä mieltä siitä, että on aivan älytöntä, että kummankin nimi pitää jokaiseen lippulappuun saada.
Kouluilla on ilmeisesti erilaisia käytäntöjä. Asun Helsingissä ja täällä ei ole tarvinnut kuin yhden huoltajan allekirjoitus koulun papereihin. Myös passihakemus hoitui netin kautta. Isälle lähti linkki, jota kautta hän kirjoitti suostumuksensa. Pankkitilinkin avasin lapselle yksin, vaikka meillä on yhteishuoltajuus. Suosittelen kyllä yksinhuoltajuutta silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti tuo, että huoltajuus ja tapaamissopimus on kaksi eri asiaa. Lähivanhemman kannattaa aina hakea ysinhuoltajuutta vaikka tapaamissopimuksen mukaan lapsi olisikin 50% kummankin vanhemman luona. Juuri noi passi-, pankki-, koulu-, ym. asiat on helpompia kun on yksi lähivanhempi, joka ne hoitaa.
Me tehtiin se virhe, että otettiin yhteishuoltajuus ja kyllä oli hankalaa kun joka ikiseen passinuusimiseen piti olla kummankin paikalla ja joka ikiseen koulun lappuun piti saada molempien allekirjoitus. Sitten vasta vuosien saatossa tajuttiin, että voidaan käydä se lastenvalvojalla muuttamassa ja käytiinkin, kun oltiin yhtä mieltä siitä, että on aivan älytöntä, että kummankin nimi pitää jokaiseen lippulappuun saada.
Kouluilla on ilmeisesti erilaisia käytäntöjä. Asun Helsingissä ja täällä ei ole tarvinnut kuin yhden huoltajan allekirjoitus koulun papereihin. Myös passihakemus hoitui netin kautta. Isälle lähti linkki, jota kautta hän kirjoitti suostumuksensa. Pankkitilinkin avasin lapselle yksin, vaikka meillä on yhteishuoltajuus. Suosittelen kyllä yksinhuoltajuutta silti.
Onko tohon passi- ja pankkiasiaan tullut joku muutos viimevuosina? Mietin, että miten tuo lain mukaan voi olla mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tohon passi- ja pankkiasiaan tullut joku muutos viimevuosina? Mietin, että miten tuo lain mukaan voi olla mahdollista?
Ainakin passihakemuksen voi tehdä. Eli sähköpostilla tulee toiselle vanhemmalle linkki poliisin sivuille, siellä tunnistaudutaan esim pankkitunnuksilla jotta voi olla varma että juuri oikea ihminen allekirjoittaa hyväksynnän.
Paljon tsemppiä! Olet hyvä isä! Toivottavasti saat kaiken kaipaamasi avun. Matalalla kynnyksellä pyydä apua läheisiltäsi :) Ensimmäisen vuoden jälkeen helpottaa huomattavasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin passihakemuksen voi tehdä. Eli sähköpostilla tulee toiselle vanhemmalle linkki poliisin sivuille, siellä tunnistaudutaan esim pankkitunnuksilla jotta voi olla varma että juuri oikea ihminen allekirjoittaa hyväksynnän.
Tosiaan passia haettiin tänä vuonna ja tuon pankkitilin aukaisin vuonna 2009 Nordeaan. Silloin ainakin onnistui. En osaa nykytilanteesta sanoa.
Hei ap! Muista käydä siellä lastenvalvojalle he ja Sen tyttöystävän pitää tehdä se osoitteenmuutos heti! Muista myös käydä kelassa kysymässä asumisen tuet yms.Kaikkea hyvää sulle ja vauvalle,vaikutat fiksulta nuorelta mieheltä, tuolla asenteella pärjäätte varmasti!
n. 50v.
Vierailija kirjoitti:
On pitänyt tässä kiirettä, joten tää keskustelu on jäänyt lukematta. Oon saanut asiat liikkelle ja se jo vähän helpottaa. Tietysti tässä miettii että mitähän tästä tulee, mutta luovuttaa en aio. Toi pikku tyyppi on mulle niin tärkee että ansaitsee todellakin vaan parasta.
Eksään olen ollut yhteyksissä, mutta edelleen sama meininki jatkuu, ei vastaa puheluihin eikä viesteihin. Ilmotin kuitenkin että kävin Kelassa yms ja pyysin tekemään muutaman jutun. Ne kyllä hoiti, mutta ei ilmottanut mulle mitään. No pääasia että hoiti.Oon lukenu teiän kaikkien viestit ja on aika tosi hienoo miten tuntemattomat ihmiset viittii neuvoa, kirjotella pitkiä kommentteja ja noin. Arvostan 👍
Kuulostat mukavalta tyypiltä. Olet varmasti hyvä isä. Hae apua aina kun tarvitset. Selviätte kyllä. Eksäsi ei edes tajua mitä menettää.
Soita töihin heti ja kerro tilanne. Osaavat varautua esim. niin että kesälomatuuraaja saa jatkaa kunnes saat hoitopaikan vauvalle.
Mene lastenvalvojalle kertomaan tilanteesta. Samoin Kelaan. Sinulle kuuluu Kelan rahat kun hoidat vauvan. Ei äidille. Äiti on osoittanut olevansa epäluotettava kun katosi noin. Saat yksinhuoltajuuden aika varmasti. Osa päiväkodeista ottaa 8-9 kk vauvoja hoitoon. Myös perhepäivähoitajat. Kysy töistä vapaata siihen asti. Varmasti päivähoitotoimistoon soitto auttaa myös, selvitä tilanne sinnekin. Nuo yhteydenotot hoitaisin ensin. Myös neuvolassa kertoisin 5 kk käynnillä.
Kaikkea hyvää sinulle ja vauvalle! Kyllä te pärjäätte, mutta muista pyytää herkästi apua esimerkiksi niiltä isovanhemmilta. Sinun jaksamisesi on vauvankin etu.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea hyvää sinulle ja vauvalle! Kyllä te pärjäätte, mutta muista pyytää herkästi apua esimerkiksi niiltä isovanhemmilta. Sinun jaksamisesi on vauvankin etu.
Kiitos, sulle ja muille jotka olette tsempanneet. Apua kyllä saan aina tarvittaessa. Esim. treenien yms ajan vauva on isovanhemmilla tai kummitädillään, ei mitään pitkiä aikoja kumminkaan, max pari h. Jeesaa hemmetisti kun saa välillä vähän itsekseen tehdä jotain, saa ajatuksia muualle tästä tilanteesta ja jaksaa taas pitää taloa pystyssä ja hoitaa pikku tyyppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, sulle ja muille jotka olette tsempanneet. Apua kyllä saan aina tarvittaessa. Esim. treenien yms ajan vauva on isovanhemmilla tai kummitädillään, ei mitään pitkiä aikoja kumminkaan, max pari h. Jeesaa hemmetisti kun saa välillä vähän itsekseen tehdä jotain, saa ajatuksia muualle tästä tilanteesta ja jaksaa taas pitää taloa pystyssä ja hoitaa pikku tyyppiä.
Jetsulleen näin! Asiat loksahtavat paikoilleen pikku hiljaa. Menestystä ja onnea taipaleelle. Tuolla asenteella varustettuja pitäisi olla enemmän.
Kaikkea hyvää teidän elämään! Jos jaksat, niin kuin joku jo ehdottikin, niin lue Eve Hietamiehen kirjat Yösyöttö ja jatko siihen Tarhapäivä. Hyviä kirjoja, jotka kertovat tilanteestasi huumoria unohtamatta. Kirjastosta. Sitten myöhemmin voit käydä siellä lapsesi kanssa lainaamassa lukemista.
Vierailija kirjoitti:
Tuo lapslisän saanti isälle on aika hankalaa ilman päätöstä siitä että isä on yksinhuoltaja. Mieheni on ollut samassa tilanteessa. Niihin papereihin pitäis kuulemma saada äidin allekirjoitus että suostuu. Mies onneksi sai kun perusteli että äidin olinpaikkaa ei tiedetä eikä häneen saada yhteyttä. Sitten kun sai virallisesti yksinhuoltajuuden kela maksoi myös takautuvasti siitä asti kun lapsi ei enää äidillään ollut. Tää tuntuu olevan myös hankalaa silloin kun äiti vapaaehtoisesti "lahjoittaa" lapslisän isälle. Eli meidän perheessä lapslisät meidän yhteisistä lapsista menee miehelle koska hänellä tosiaan yksi lapsi ennestään joten saadaan paremmat korotukset. Tätä kun mentiin kelan tädeille selittää niin kyllä oli vaikea ymmärtää. Soittelivat johonkin pääkonttoriin että voiko näin tehdä :D kyllä voi.
Ymmärsinkö oikein, että miehesi on yh omalle lapselleen ja saatte kaikista lapsista yh-lisän, myös teidän yhteisistä?
Vierailija kirjoitti:
Missä Ap asut? Jos Hki Kallio lähellä voin mielelläni auttaa arjessa😊 T. 3 kymppinen äiti
Kaikki mammat tarjoaa apuaan, mutta sanoiko alkuperäinen, että hän tarvitsee apua? Ei sanonut, hän kirjoitti että "Meillä menee vauvan kanssa täällä ihan jees, ei mitään sen suurempia ongelmia. "
vauvakuumeinen kirjoitti:
Mä voin hoitaa vauvaa
Miksi ihmeessä? Hoidatko muidenkin perheiden vauvoja, joiden vanhempi / vanhemmat pärjäävät vauvojensa kanssa vallan hyvin?
Vierailija kirjoitti:
vauvakuumeinen kirjoitti:
Mä voin hoitaa vauvaa
Miksi ihmeessä? Hoidatko muidenkin perheiden vauvoja, joiden vanhempi / vanhemmat pärjäävät vauvojensa kanssa vallan hyvin?
Taitaa olla munan perässä.
Tsemppiä ap. Vaikutat lämminhenkiseltä, välittävältä ja parhaalta isältä omalla kullanmurulle.
Hienoa, että olet ottanut vastuun lapsen hoidosta ja hyvinvoinnista.
Ole läsnä lapselle, helli, pyri hyvään vuorovaikutukseen ja ole ihokontaktissa välttämättömien tarpeiden ohella.
Muutama ensimmäinen vuosi lapsen elämän alkutaipaleella on hyvin merkityksellinen lapsen myöhemmän elämän kannalta.
Toivottavasti asiat järjestyy parhain päin :)
Hyvää kesää ja voimia kovasti 😃.. .😄