Terveiset Yhdysvaltojen festarimatkalta
Tulin muutama päivä sitten tuolta Yhdysvaltojen reissulta takaisin Suomeen. Matka oli aivan uskomaton. Se, miksi matkalle lähdin, oli nimenomaan sellainen musiikkifestari, jota voi oikeasti festariksi sanoakin. Nimittäin Summerfest Milwaukeessa Wisconsin osavaltiossa USA:ssa! Sitä mainostetaan maailman suurimpana musiikkifestivaalina, eikä ihme, sillä siellä on jopa 900 000 kävijää. Aivan eri luokkaa oleva festari, kuin suomalaiset festarit, joille oikeampi nimitys tuon rinnalla olisi kotidiskot.
Kerron nyt, miksi se oli ylivoimaisesti paras festari ikinä, missä olen käynyt.
1) Se on kestoltaan ensinnäkin 11 päivää, suomalaisten kotidiskojen parin päivän tai maksimissaan kolmen päivän sijaan.
2) Hinta-laatusuhde on täydellisesti kohdillaan. Erilaisilla Lipuilla on toki hintaa, mutta huom. edelleen, se 11 päivän kesto. Kaikki liput eivät toki oikeuta läheskään kaikkeen festaritarjontaan, aivan niin kuin ei oikeuta Suomessakaan. Lisäksi kun ottaa huomioon, että siellä on KYMMENIÄ huippulokan bändejä ja artisteja, on lippujen hinta sinne siihen nähden todella edullinen. Yhden päivän lippu voi olla hinnaltaan samaa luokkaa tai jopa halvempi, kuin pienessä suomalaisessa kotidiskossa.
3) Siellä on huippuluokan bändejä ja artisteja esiintymässä. Tänä vuonna oli mm. Selena Gomez ja Pitbull, mutta heidän keikastaan joutui maksamaan ekstraa, koska normaalilipulla ei ollut asiaa amfiteatteriin, jossa he esiintyivät.
4) Festivaalialueen sijainti on kauniilla paikalla Michiganjärven rannalla. Siinä pääsee helposti ja nätisti vaikka sinne rannalle tutustumaan.
5) Ihmiset osaavat käyttäytyä siellä paremmin kuin suomalaiset Suomessa. Aivan eri meininki kuin suomalaisilla, jotka vain örveltävät kännissä ja sen vuoksi tappelevat ja ahdistelevat seksuaalisestikin. Kyllä siellä aika tiukat säännöt alkoholin suhteen olivatkin.
6) Festivaalialueella oli KYMMENIÄ erilaisia ruokailupaikkoja, joissa monipuoliset valikoimat kaikissa. Voi että oli hyviä BBQ-sapuskoja muun muassa useissa paikoissa. Muutenkin valikoimaa oli runsaasti aivan vihanneksista pitsoihin, sipseihin, hampurilaisiin, nuudeleihin ja spagetteihin. Edullisin hinnoin.
7) Myös loistavat erilaiset ostosmahdollisuudet. Myynnissä vaatteita, tatuointeja, käsintehtyjä koruja, hienoja koruja ja jopa videopelejä.
8) Edullinen majoitus. Milwaukeestä löytyy paljon edullista majoitusta.
9) Loistava sää. Koko festivaalin ajan oli aurinkoista ja lähes joka päivä hellettä. Muutama päivä suorastaan kuuma, reippaasti yli +30 astetta, mutta muuten lämpötilat suurimmaksi osin +25 ja +30 asteen välillä.
10) KAUNIIT NAISET!! Siellä oli paljon aivan mielettömän kauniita ja hyvin pukeutuneita jenkkinaisia festareilla. Heidän kanssaan oli myös helppo tutustua. Jenkkinaiset tykkävät kovasti eurooppalaisista miehistä ja suomalainen mies on heille pohjoiseurooppalaista eksotiikkaa.
Tuota festaria minä sanon festariksi sanan varsinaisessa merkityksessä ja isolla F:llä. Aivan eri luokkaa, kuin suomalaiset, muutaman henkilön keräävät kotidiskot jossain +10 asteen säässä ja vesisateessa. Ja vielä törkeän kalliilla hinnoillakin. Suomalaisille "festareille" en enää ikinä mene, säästän rahani huomattavasti tasokkaammille, oikeille festareille. Juhlikoot kylmässä vesisateessa sääskien syömänä ne ketkä niin todella haluavat. :D Sen sijaan tuonne Milwaukeen Summerfestiin aion varmasti mennä uudelleen, toivottavasti jo ensi vuonna. Ja toivottavasti silloin sieltä löytyisi jenkkikaunotar vähän vakavampaan juttuunkin kuin pelkkään satunnaiseen smalltalkkiin. Aion yrittää saada myös toisia miespuolisia kavereitani lähtemään jatkossa seurakseni sinne mukaan, koska naiset siellä ovat niin kauniita, ettei meinaa uskoa todeksi millään. :)
Kommentit (13)
Mikä siinä on että suomalainen ei voi olla mistään aidosti iloissaan mollaamatta muita?
No hyvä kun löysit mestasi. Minä viihdyn vähemmän kaupallisilla festareilla kuten H2Ö.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon siellä ihmiset vetävät huumeita? Paljonko sinä?
Siellä tehdään laukkutarkastukset ja laukuille on myös maksimikoko, minkä kokoisen laukun voi ottaa mukaan. Tuosta asiasta ei ole siis pelkoa. Siellä on tarkastuksissa teräaseiden ja tuliaseiden varalta jopa metallinilmaisimet käytössä. Jos joltakin sattuu löytymään jotain kiellettyä, lentää välittömästi sieltä ulos.
Toki noin isossa tapahtumassa voi jotain pientä kränää aina olla, mutta itse en ainakaan sellaiseen käytökseen siellä ollessani törmännyt.
T: Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä tehdään laukkutarkastukset ja laukuille on myös maksimikoko, minkä kokoisen laukun voi ottaa mukaan. Tuosta asiasta ei ole siis pelkoa. Siellä on tarkastuksissa teräaseiden ja tuliaseiden varalta jopa metallinilmaisimet käytössä. Jos joltakin sattuu löytymään jotain kiellettyä, lentää välittömästi sieltä ulos.
Toki noin isossa tapahtumassa voi jotain pientä kränää aina olla, mutta itse en ainakaan sellaiseen käytökseen siellä ollessani törmännyt.
Ja huumeseulat portilla myös? Poistuminen kielletty tapahtuman aikana?
Varmasti mukava ja unohtumaton kokemus! Ei varmaan olisi ihan mun juttu tosin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja huumeseulat portilla myös? Poistuminen kielletty tapahtuman aikana?
Siellä on oma käytäntönsä alueelta poistumiseen ja takaisin sille palaamiseen. Niitä varten myydään rannekkeita. Niitä myydään vain tiettyyn aikaan ja niillä on voimassaoloaikaa vain tiettyyn aikaan asti illalla, kuten vaikka klo 7 asti illalla.
Ja kuten sanoin, turvatarkastus tehdään porteilla ja laukkujen kokoa on rajoitettu. T: Aloittaja
Amerikassa kaikki on suurta. Mutta ymmärrätkö, että siellä on asukkaita aivan hirveästi enemmän kuin täällä ja se on syynä, miksi noin isoja festareita voidaan pitää.
Missä muuten majoituit? Millaisia vaihtoehtoja on tarjolla 900 000:lle hengelle?
Suomessa tehdään upeita juttuja ajatellen markkinoiden kokoa. Vähän aikaa sitten olin erään amerikkalaisen starban keikalla seuraten keikkaa muutaman metrin päästä muutamankymmenen ihmisen kanssa. Aurinko paistoi koko keikan, paikalle pääsi junalla ja lippu oli jonkun parikymppiä. Oli musta huomattavasti miellyttävämpää kuin 900 000 ihmisen kanssa 100 metrin päästä. Ai missä? Suomen landella. Ei mulla muuta, jokaiselle jotain.
Coachella Kaliforniassa ja Pitchfork ja Lollapalooza Chicagossa ovat myos vierailun arvoisia.
Minua vähän häiritsi jenkkityttöjen muotivillitys jättää kainalot sheivaamatta, siihen törmäsi kaikkialla.
Se fiilis kun joku lähtee Amerikkaan musaa diggaamaan ja mainituksi tulee Pitbull ja hyvät ruokapaikat. Oh my Lord, my heart bleeds.