*¤*LOKAKUISET heinäkuussa*¤*
avaanpa pinon, kun mun silmään ei vielä heinäkuulle löytynyt uutta..
Kommentit (57)
Moikka Jessis, Naksu ja Killa,
Pakko oli tulla heittämään pari riviä kun näin teidän juttuja täällä. Kiva kuulla, että odotus etenee hyvin ja Killallekin hurjasti peukkuja, että siirryt odottavien puolella pian! Sitä niin sydämessäni toivon.
Meidän pikku-prinsessa täytti eilen jo 2 kk ja on tietysti äidin ja iskän silmäterä =) Koko suku ja kaveripiirikin on kaverista ihan sekaisin =) Aika menee "vauvvaillessa" kaiket päivät eikä muuta sitten ehdikään, mutta mikäpä sen parempaa.
t. Afternoon
Heippa kuomaseni!! :D Kiva kun tulit moikkaamaan! Niin se aika vaan kuluu, teidänkin käärö jo noin "vanha"! :) Kyllä se vauva varmaan arjen "täyttää", mutta niinhän sen pitääkin! Sitähän me ollaan odoteltu ja piiiiitkääään, vai mitä?! Mukavaa jatkoa teille ja tulehan toistekin huhuilemaan!
Ennis: Siellä on sokerirasituksessa käyty, kuulostipas hurjalta! :( Mutta pääasia kai, että ei ole raskausdiabetesta, eikös niin?
Nallukka: Mikäs se sun sf-mitta onkaan? Pieni masu säästää aivan varmasti kyllä esim. selkävaivoilta ym. Me täällä kanssa naureskellaan aina Pullan touhuille, tai sille, miltä hän näyttää tuosta masun läpi! :) Välillä nimittäin hän tunkee oikein mahtavasti päätä/pyllyä tuosta masun "läpi" niin, että mahaan nousee oikein hieno kumpu (siis tuohon jo olevaan kumpuun, heh!). Ja massu menee kyllä muutenkin jo aivan hassunkurisen malliseksi, kun Pulla tuolla touhuaa! Se on ihanaa se!
Kakilulla on rennompi vaihe - aivan varmasti miehen loma vaikuttaa asiaan! Täällä on ainakin aivan eri tunnelma nyt, kun mies on ollut lomalla mun kanssa! Ehkä sitä ei sitten niinkään jatkuvasti murehdi kaikkea, vaan on muutakin ajateltavaa ja tekemistä. Yksin ollessa sitä kun on aikaa kaikille hurjille ja kurjille ajatuksille...
Jessis: Ooooh, ihanaa kuulla susta pitkästä aikaa! Siellä kanssa massu kasvaa kivaa tahtia! :) Noista vaatteista... Kyllä mä oon joitain neutraaleja vaatteita löytänyt, mutta sitten taas mietin sitä, että en haluaisi sitten kaiken olevan hirmu neutraalia ja vaaleaa vauvan päällä. Eli että kyllä mä haluaisin sitten, että vauvalla on kivoja, värikkäitä vaatteita, tytöllä vaaleanpunaista ym. ja pojalla turkoosia tm. Yhden turkoosin Benettonin paidan olen kyllä ostanutkin, kun se sopii mun mielestä sekä tytölle että pojalle. Ja se on aivan ihana!!! :) Toivottavasti säkin löydät jotain kivaa vauvalle jo ennen syntymää! Mulle on tutut toppuutelleet, että kyllä niitä hankintoja ehtii tehdä vauvan synnyttyäkin - joo joo, mutta kun tahtoisi tehdä jo nyt! Onhan se kuitenkin sellaista valmistautumista se tarvikkeiden hankkiminenkin...
Ja täällä ollaan nyt ihan tulessa, huomenna on sitten "hankintojen" päivä oikein kunnolla!!! Viikonloppuna soitettiin, että vaunut ovat tulleet (nyt joo, jeeee!!!) ja ne saisi hakea. Tosin mies on sitä mieltä, että antaa vielä olla siellä kaupassa, mutta eiköhän me ne haeta... Ja sitten oli mökkiloman aikana tullut lappu laatikkoon: äippäpakkauksen saa noutaa!!! :D Hih, pääsen räpeltämään niitä ihania pikkuvaatteita oikein kunnolla, sitä onkin odotettu!!
Neuvolalääkäri oli viime viikolla, kaikki oli hienosti! Ja tällä kertaa sf-mitta oli 23cm (eli kyllä se eri mittaaja vaan vaikuttaa asiaan) ja oli jo huomattavasti lähempänä keskikäyrää. Ja lääkäri oli kyllä hyvin varma siitä, että hänen mittaustulos oli oikea! ;) Lääkäri kyllä sanoi myös, että vauvan asento vaikuttaa tuohon mittaan, jos oikein siellä jäseniään oikoo juuri mittaushetkellä niin mitta voi olla ihan eri luokkaa kuin tavallisesti. Painon noususta lääkäri sanoi taas, että oikein maltilla on tullut (ja jälleen voi huomata, miten erilailla eri ihmiset tuohonkin suhtautuvat!). Painoa on nyt siis tullut alusta sellaiset 7 kiloa.
Mutta tässäpä näitä meidän kuulumisia, nyt on mökkilomalta kotiuduttu ja ah että oli ihanaa!!! Nautittiin oikein kunnolla olostamme - tosin tämä kuumuus alkaa olemaan tuskaisaa! Turvotus on villiintynyt ja kämmeniä ja sormia särkee julmetusti! Mutta kuuluu asiaan! ;)
Naksu ja Pulla 27+4
Jessikselle piti vielä tulla kertomaan vähän vinkkiä vaatehankintoihin... Käypä kattomassa H&M:n nettisivuilla, siellä on nyt aivan ihania vaatteita - ja löytyy niitä neutraalejakin kivasti! Mä ainakin ihan villiinnyin eilisiltana kun katselin niitä, eiköhän sieltä tule ostettua bodya, pöksyjä ym. Ja musta se starttipakettikin on ihana! Ei muuta ku tilailemaan! ;)
Olipas kiva kuulla Jessiksenkin kuulumisia! Kiva kun sielläkin kaikki on kunnossa! Sinä olit hakenut neutraaleja vaatteita. Minulle kävi aikoinaan niin, että valkoista toisiaan ostettiin jonkin verran ennen kuin typy syntyi, ja heti synnytyksen jlk kyllä oli niin himo jo vaaleanpunaista ostamaan, että aika vähälle jäi valkoisten käyttö..... Bodeja ja sellaista tietty sit voi yhdistää värikkäisiin alaosiin. Ja Beige ja ruskea käy tosi kivasti esim. vaaleanpunaiseen tai sit vastaavasti "poikien väreihin.
Kakilulla on siellä renot olot. Mukavaa! Täälläkin on mennyt ihan rennosti, mitä nyt miestä ahistaa työssä käynti, ja sit se vähän hermoilee. No se on ymmärrettävää, tietty kun se haluais olla täällä meidän kanssa....
Naksu on siellä henkintaliekeissä. Itselläkin on nyt tullut himo ostella kaikkea, kun on ohitettu nuo ensimmäiset lääkärien antamat tavoitteet. Jotenkin asia alkaa konkretisoitumaan, kun nää viikot vierii. Ihanaa tänään se on POKS ja 29+0 eli 30 rv alkaa JIPII!
Mulla tosiaan on lääkärinkin mukaan aika pieni masu. Sanoi vaan, et se on hyvä asia, just esim selkä yms. ongelmien näkökulmasta. Sf mittaa yritettiin viimeksikin neuvolassa mitata, mut se ei oikein onnistu, ku vauvelit on jotenkin jännästi yksi tuolla oikealla sivulla ja kaksi tuolla vasemmalla sivulla, eli esim kun supistaakin niin tuohon navan kohdasta ylöspäin jää sellainen hassu pehmeä kuoppa.... Niin se th:kaan ei löytänyt siis kohdun korkeinta kohtaa, kun tuo ylävatsa on sellainen jännä pehmyt. Korkein kohta on tuolla kylkiluiden alla ihan selvästi jossain, ja sieltä tosiaan mittaa ei saa... Itse saan mitattua jotain 35 cm. Mut ei tosiaan ole luotettava siis sekään....Supistuksen aikana jotenkin tuntee korkeimman kohdankin...
Tuo maha on jotenkin niin jännä, kun silti se on tuollainen törö suoraan tuonne eteenpäin, vaikka vauvelit onkin melkein tuolla kyljissä..... Sullakin siellä pulla venkoilee ja tyyrää itseään. Minä juuri aamulla irvistelin, kun oikeassa kyljessä on kova pikkuinen pää työntämässä itseään, ja vasemmalla kyljessä on yhtäaikaa pikkuinen luinen peppu tunkemassa, niin kylläpä vatsanahka on kireällä, AUTS!!!! Hauskan näköistä se kyllä on!!!!
Jeps nyt lähdemmä Hilla tytön kanssa kylästelemään!
Hyvää sunnuntaita!!!
Terkuin Nallu ja piiperöpojut rv 29+0 jipii!!!!! ja pienen pienen pieni helpotuksen huokaus!
Nallukka: No eipä tuo masu pieneltä kyllä kuulosta tuon sf-mitan perusteella! :) Mutta kolmosmasuksi varmasti on simpsakka! Mulla ei nuo liikkeet ole vielä tuntuneet kivuliailta, mutta kohdun kasvu työntää kyllä kylkiluita vasemmalta puolelta inhasti.
Ja nyt ne on kotona: äitiyspakkaus ja vaunut!!! :D Aivan ihania, kumpaisetkin! Äitiyspakkauksen vaatteiden suuri koko kyllä vähän yllätti, eli "pakkohan" sitä on hankkia vauvalle sopivampaa päälle pantavaa alkuhetkiksi! ;) Mutta vaunut ovat kyllä sitten enemmän kuin hienot, kertakaikkisen upeat! Tuossa ne nyt vieressä kököttävät! :D
Sellaista kyselisin, että onko teillä muilla kovaa nivelkipua turvotuksen myötä (tai ilmeisesti siitä se johtuu...)? Kädet ja sormet särkee ihan tosi kovasti, sormien koukistaminen tekee joka kerta kipeää. Ihan kuin käsiä olisi mäiskitty rentona päin seinää!!! Puristusvoimaa ei siis ole käsissä juuri yhtään... Huomenna kyllä taidan soittaa neuvolaan ja kysellä, onko ihan normaalia!
Ja nyt suihkuun, josko sitten telkkari vapautuisi Pleikkarin kynsistä ja pääsisin katsomaan Cashmere mafiaa! :)
Naksu ja Pulla 27+5
Naksuli; täällä ainakin on tuota turvotuksen mukanaan tuomaa nivelkipua. Sormien ylimmissä nivelissä on etenkin kipua, ja sattuu kun yrittää laittaa nyrkkiin. Varsinkin yöllä ja aamulla tuota tunnetta on. Päivän mittaan kipuilu hieman helpottaa, kun on liikkeellä. Sit varpaiden nivelissä on samaa myös, etenkin pottuvarpaan tyvinivelissä. Kyllähän turvotus tuo tuota kipuiluakin, kun nivel ei pääse normaalisti toimimaan. Kylmä ja pumppaavat liikkeet ainakin minulla helpottaa asiaa. Kylmä ja kohoasento siis laskee tuota turvotusta, ja helpottaa sen myötä oireilukin.
Nyt lähdemmä mummolaan. Palataanpas!
Terkuin Nallu rv 29+2
Olettepa ihanan pirteän ja touhukkaan oloisia, kiva!
Vaatekaupoille syyhyää kaikkien sormet....mäkin lankesin taas eilen h&m ostamaan kassillisen vauvoille vaatteita ja pojalle toppaliivin ja ihanan neulepuseron. Tänään olen pessyt ihania pieniä vaatteita taas yhden koneellisen..ainoastaan toi silittäminen ei enää ole lempipuuhaa, joutuu jotenkin oudossa asennossa olemaan ja tulee selkä kipeäksi.
Sitten ... voihan pieru... narahdin sokerirasituksessa, arvasinkin sen kun olo oli niin karsea ekan tunnin aikana... nolla- arvo ja ekan tunnin arvo oli koholla ja nyt joudun pitämään sokeripäiväkirjaa ennen ensi viikkoista äitipolia....siis hyvästit iltapäivien suklaahetkille!!
Noi sormien turvotuskivut on kyllä kurjan tuntuisia varsinkin aamuisin...toivottavasti Naksun ja Nalllukan sormet siitä nöyrtyy hiljalleen.
Pappa poikkesi kylään...palaillaan!!
Voikaa hyvin!!
Ja onnittelut uusista hienoista vaunuista ja äitiyspakkauksesta!!
kakilulle pahoittelut siitä sokerista.. mulla oli "läheltä piti" -tilanne, eli nippa nappa alle viitearvojen just ne kaks ekaa arvoa..
toivottavasti et saa mitään orjallista ruokavaliota, vaan tilanne asettuisi vähän vähemmällä.
onnittelut kaikille ostoksista ja vaunuista =)
ha hämmästelyt.. ettäkö joku SILITTÄÄ vauvanvaatteet?? voih, mulla ei ole ikinä riittänyt inspistä moiseen. muutenkin silitän ainoastaan ne vaatteet mitkä on ihan pakko.
kurjia turvotuksia teillä ollut. mulla ei ole ainakaan vielä ollut (yleensä se kaikki turvotus tulee sitten samalla kerralla noin 3-5 päivää synnytyksen jälkeen, ja silloin on kyllä varpaat ja kaikki helkkarin kipeät)
tänään oli äitipolin kontrolli.
into painoi 1150g ja otso 1420g. virtaukset oli ok.
vähän kummallinen käynti, kun ensin odotin noin 45min kun oli aika myöhässä.
sitten kun pääsin sisälle, joku ihan outo lääkäri vaan nopeesti ultrasi, ja tällä selvä. lääkärin huoneessa meni kokonaiset 25min.
3 viikon päästä uusiksi.
viimeeksi kun oli kontrolli, otettiin verenpaine, pissan tarkastus ja sf ja jne, aikaa meni silloin ainakin 45min siellä lääkärissä pelkästään.
no, kaikki hyvin.
väsymys on ollut ihan hirveää.
tänään lähdin sinne jyväskylään äitipolille 9.30.
kävin ensin myymässä meidän yhden lapsen yhdistelmät eräälle jyväskyläläiselle pariskunnalle, ja menin sieltä sitten polille.
poilta suunnistin lastentarvikkeeseen, ja ostin pinnasänkyjen patjat, ja kävin mäkkärissä syömässä.
just kerkesin takaisin 15.30 kotipitäjään hakemaan lapsia hoidosta.
väsytti kotimatkalla jo ihan kauheasti, ja kävi mielessä että näinkö nukahdan rattiin pian..
no en nukahtanut ja ehdin hakea lapset just ajoissa. (en ajanut ylinopeutta tai tehnyt mitään erityisen urheita ohituksia edes..)
kun nousin hoitopaikan pihasta, havaitsin saaneeni erittäin ärhäkän issiaksen.. on se tässä raskaudessa ollutkin aika hissukseen tähän asti. no sen 15.30 jälkeen onkin sitten ollut jatkuva vetävä kipu ristiselästä tonne polviniveleen asti. tosi kenkkua.. istua voi, mutta kävely ja seisominen on sitten jo kipeetä.
täällä tällaista.
ennis+into ja otso rv27+6 , huomenna poksuu!
Jaahas, Nallukkakin kärsii nivelkivuista! :( Höh! Toivottavasti päästään tuosta vaivasta pikaiseen eroon!
Ja Kakilulla alkoi tiukka syyni sokereiden kanssa, harmin paikka! :( Sokerittomia herkkuja sitten vaan nassuun (ja ilmaa siinä samalla! ;) )!!! Jaahas, sä laitat jo ihan valmiustilaan vaatteita siellä - mä en oo vielä ees pessyt noita uusia vaatteita, saati sitten silittänyt. Ajattelin tehdä sen sitten lähempänä lokakuuta...
Ja soitin sitten neuvolaan, pyysivät taas ylimääräiselle käynnille sinne tuon turvotuksen takia. Verenpaineet ym. arvot katsotaan jälleen, sillä raskausmyrkytyksellä kun se siellä mua pelottelee... :( Voi kun toivon, ettei olisi sitä!
Mulla on viime aikoina ollut sellaisia ihmeellisiä "kohtauksia", tulee tosi outo olo ihan yhtäkkiä, hetkeksi. Vähän kuin katselisin sivullisena vierestä, enkä oikeesti olisi itse siinä tilanteessa läsnä. Vaikea selittää, mutta sellaisia todella omituisia hetkiä nuo ovat. Ja näistä se terkka sitten kanssa veti johtopäätöksen, että voisi sitä raskausmyrkytystä olla. Mutta paineet on aina olleet hyvät tähän asti, miten se sitten sitä voisi olla..? Ja kunpa vaan ei olisikaan!!!
Naksu ja Pulla 27+6
Tänään kävin sitten aamulla siellä ihotautilääkärillä ja diagnoosina on joku atopian seurauksena tullut pitkäaikainen ihosairaus, joka kyllä paranee kun sitkeästi hoitaa...hmmm...nyt in kintuissa sitten kortisoonit duodermien alla ja jalathan näyttää tosi mukavilta,,,heh...äkkiä vesisateet tai ainakin vilposemmat ilmat tänne kun en kehtaa kulkea lyhyissä housuissa enää sitäkään vertaa, kun jalat on paketoitu. No, pääasia että sain rasvat ja hoito-ohjeet, jotka toivottavasti auttaa. Niin ensinhän ne suositteli valohoitoa mutta sanoin etten yksinkertaisesti jaksa rampata siellä, sitäpaitsi autolla ajokin on jotenkin kurjantuntuista saatikka että pitäisi vajaa tunti suuntaansa ajaa useampana päivänä viikossa.
Ja sitten iltapäivällä olin neuvolassa saamassa tarkat ruoka-ohjeet ja nyt mittaillaan 5 kertaa päivässä sitten sokereita ja toivotaan, että ruokavaliohoito auttaisi ettei tarvi insuliinille alkaa,plääh.
No niin se siitä...
Ennis valitteli väsymystä...totta ...täällä on kanssa akut ihan heikossa kunnossa ja naama valkoinen kuin lakana pienenkin ponnistelun jälkeen. Neuvolatätikin oli ihan huolissaan voinnistani varsinkin nyt kun nämä sokeritkin vielä näyttää tältä...no, itse ajattelen että kaikki on kuitenkin suht hyvin eikä mitään hätää ole.
Isoja poikia jo Enniksellä, onneksi kaikki oli taaskin hyvin, hyvä. Täällä ainakin vaikuttaa toi kesäloma aika noihin polikäynteihin, siellä on ihan outoja ummikkkoja, jotka lukee kirjasta ohjeita... tajusin muuten, että mulla ei ole äitipolilla lääkäri ultrannut vauvoja kertaakaan vaan kätilö...lääkäri on katsonut vaan alapään tilanteen ja muuen lukenut papereista kätilön kommentit...ei kai ole katsonut tarpeelliseksi, kun ei ole ollut mitään erikoista.
Naksun raskausmyrkytys-oireet on jo kauas karkotettu...sinne meni eikä takaisin tule. Toivotaan niin ja pidetään peukkuja, että turvotukset on "vain" raskauteen liittyviä oireita.
Joo, ja päätin kanssa tänään, että se oli toi esikoinen joka sai aina ihanan pehmeät silitetyt vaatteet ja harsot käyttöönsä (siis silitin nekin...)
ja tästä eteenpäin vain hyvin oiotut puhtaat vaatteet saa kelvata koko pesueelle!!
Ennikselle potku persuksiin, että issias hermo vähän nöyrtyy!!!
poks...28 jeee!!!
Inhottavilta kuulostaa nuo Naksun kohtaukset ja turvotus. Toivottavasti ei liity mihinkään myrkytys juttuihin!!!! Hus pois sellaiset!!! Pidetään peukkuja täällä!!!
Käyhän kertoileen kuulumisia, kun käyt neuvolassa!
Enniksen pojut oli jo hyvän kokoisia! Noi Ä-pkl käynnit on kyllä kesänaikana ollut välillä aika outoja.... No pääasia tas et kaikki hyvin edelleen!!!
Kakilu, oli saanut ihoon hoidon, mikä hyvä!! Jospa se siitä rauhoittuisi nyt. Toivotaan! Tänne ainakin luvattiin pikkuisen viileämpiä ilmoja, onneksi näin astmaatikonkin näkökulmasta!!!!
Ja ruokavalio hoitoa sit sokereihin, tylsää!!! Mutta mitäpä sitä ei tekisi näiden pienien masuasukkien eteen. Voimia sinne suklaattomaan kauteen!!!!
Täällä käytiin tänää neuvolassa mutka. Kaikki ok. Syänäänet löytyi ( 135, 145 ja 155). Hb oli onneksi 116, ja voin siis jatka rautaläkkeen ottoa joka toinen päivä. HUH! En olis kyllä halunnu sitä annosta nostaaaan!!! Painoa oli sit kahdessa viikossa tullut kolme kiloa.... :o) Aikamoinen pyrähdys.... Mutta ilolla otan edelleen kaikki kilot vastaan! Eiköhän ne vauvelit siellä siis kasva minun mukana. Ihanaa! Nyt sit viikko taas odotellaan ä-pkl käyntiä.
Kaikki kunnossa täällä siis!
Nyt iltatouhuille. Kirjoittelmisiin! Kivaa kun kaikilla asiat niin hyvin kuitenkin, ja raskaudet alkaa olla hyvillä viikoilla meillä kaikilla!
Terkuin N rv29+3
Kakilu: No hyvä kuitenkin että iho-ongelmien syy selvisi, toivottavasti hoidosta on apua!!! Ja huh mikä homma, jos olet aina kaikki vauvan vaatteet silittänyt! Mä inhoon silittämistä niin paljon, että en kyllä edes kykenisi tuohon, vaikka haluaisin! ;) Tosin lakanat olen ajatellut silittää, jotta ovat sitten pehmoiset... Niin, ja toivottavasti sillä ruokavaliolla saadaan sokerit kuriin, ettei tarvitse muihin konsteihin ruveta!!!
Enniksen kanssa oltiin viimeksi oltu näköjään samaan aikaan linjoilla. Wau, miten suuret vaavit siellä jo on!!! Hienoa!! Varsinkin monikkojen kanssa on varmaan ihan hyvä, jos vauvat kasvaa kovaa vauhtia, ovat sitten aina vaan vahvempia ja valmiimpia elämään!! :D
Nallukan vauvelit siellä jumpsuttelevat, hienot sykkeet! :) Ja loistavaa, että hemppa oli jo noin ok! Onko sulla tullut jotain oireita raudasta? Mä oon sietänyt sitä ainakin tähän asti ihmeen hyvin, ei pahaa oloa, ei vatsavaivoja tm. Mikä on kumma tällaiselle vatsavaurioiselle! Ja painoa oli sinnekin tullut rutkasti, sama juttu täällä!
Eli neuvolakäynnillä seuraavaa: Vauvan syke oli n. 145 (alkuun oli hitaampi mutta Pullalla on tapana alkaa esiintymään kuunnellessa, joten nousivat siitä tasaiseen tahtiin! :) ). Sf-mitta oli tämän mittaajan mukaan (taas eri täti) 28cm, mitä en kyllä usko millään!!! Sehän menee aivan jossain omissa sfääreissään, ei edes enää yläkäyrän tuntumassa!! Noh... Verenpaine oli 113/63 eli ok (tosin tuo yläpaine on korkeampi hieman kuin mitä tavallisesti). Ja pissa oli puhdas. No sitten se paino: sitä oli taas tullut yli kilo/vko!!! Kuinka paljon voi pistää turvotuksen piikkiin, sitä en tiedä... Mutta siis olettaisin, että aika paljon, nyt kun ei kuumilla keleillä ruokakaan ole maistunut normaaliin tapaan.
Mutta sitä lähetettä labraan en saanut (terkka ei oikein itsekään tiennyt miten siinä toimitaan, laittaako lähetteen lääkäri vai olisiko hän voinut sen tehdä - murrr!). Nyt siis pitää vaan luottaa terkan mutu-vastauksiin! :( Turvotus, reilu painonnousu ja ne ihme "kohtaukset" voisivat viitata raskausmyrkytykseen, mutta kun verenpaine ja pissa oli ok... Eli ilmeisesti noissa jommassa kummassa pitää olla häikkää jos olisi sitä. Toivon nyt kyllä sydämestäni, että ei ole mitään hätää, mutta tällainen epätietoisuus ja luottamuksen puute "hoitajiin" ei kyllä helpota!
Naksu ja Pulla 28+1
kakilu oli saanut apua ihotautilääkäriltä. toivottavasti tuo konsti auttaa siihen hirveeseen kutinaan.
ja voi kökkö ne sokerit. onhan tossa ruokavaliossa oma hommansa kytätä, mutta toivottavasti auttaisi, ettei tarvitsisi alkaa insuliinia pistämään..
eikös se raskausajan diabetes tapaa loppua, kun synnyttää?
että semmoiset 7-9 viikkoa jos vauvat malttaisivat olla massussa vielä.. (rv36-38)
nallulla olikin räväkkä painonmuutos! =O
mutta kyllä se vaan paino nousee, kun kolme siellä kasvaa!
hienoa että oli hyvät sykkeet ja kaikki hyvin. tosi hienosti on tähän asti mennyt, ja viikkojakin jo ihan kivasti kolmosille.
eikös joku lääkäri aikaisemmin uhkaillut, että sun pitäisi alkaa valmistautua sairaalan vuodelepoon rv 28 paikkeilta??
ja kuitenkin vaan kotona olet ja kaikki mallillaan. =D
hyvä juttu että se hemoglobiinikin on jo noususuuntaa kunnolla. kunpa mullakin olisi..
naksullakin neuvolassa hommat reilassa.
harmi ettet saanut lähetettä labraan.
(meillä th kirjoittaa labran lähetteet koneelle, ja sit vaan voi painella seuraavan aamuna labraan ja sanoa että lähete on koneella)
olisi varmaan tuonut mielenrauhaa, jos ne labrakokeet olis olleet puhtaat..
yleensä kai raskausmyrkytyksen ekat oireet on just nuo turvotus, verenpaineen nousu ja pissassa on muistaakseni proteiinia (valkuaista)..
en tiedä riittääkö yksi oire, vai pitääkö olla kaksi vai kaikki kolme, ennen kuin aletaan epäillä raskausmyrkytystä.
mut kun nuo tosiaan tuntuu inhottavilta oireilta nuo kohtaukset, niin soita äitiyspolin vastaanottoon. kyllä ne siellä varmaan osaa sanoa, että tarvitseeko huolestua, ja jos tarvitsee, niin varmaan käskevät sinne näytille.
nyt on ihan pakko kysyä, että juotko kuin paljon päivässä?
ajattelin vaan, jos et juo tarpeeksi, tai sitten jos juot tosi runsaasti, niin muistatko juoda edes osan kivennäisvettä ettei ne kivennäisaineet joudu epätasapainoon kun ovat vesiliukoisia?
itse olen jokseenkin laiska juoja, enemmän varmaan pitäisi litkiä.
jos olen juonut huonosti ja tulee oikein kuuma päivä, niin saattaa kesken kauppareissun (tai muun toiminnan, etenkin ulkona auringonpaisteessa) alkaa tuntua, että silmissä harittaa ja että vintti voi pimetä.
ja sf-mitasta.
mulla on edellisisssä raskauksissa sf mennyt osapuilleen rv määrä = sf-mitta sentteinä.. =)
eli maha on kasvanut ihan ikiomalla käyrällään, neuvolakortin yläkäyrän yläpuolella, tosin kortin käyrästön suuntaisesti sentään..
ja aina välillä on tullut enemmän nousua sf-mittaan ja sitten vähän nuukemmin toisinaan.
riippuu varmasti paljon siitäkin, että miten päin se pulla siellä sun massussa köllöttelee just mittaushetkellä.
jos se oli edellisellä kerralla viistossa tai poikittain, ja tällä kertaa olikin ihan suorana rt tai pt, niin sekin vaikuttaa jo jonkun sentin sf-mittaan.
sitten omaa (.)
väsyttää.
issias on edelleen olemassa, mutta ei ihan niin veemäinen kuin eilen.. sen verran juimii kuitenkin, että olen erittäin tietoinen vaivasta koko ajan.
kävin tänään kaupungilla, ja löysin itseni lastenvaatemyymälän loppuunmyynnistä...
tänään oli viimeinen kauppapäivä siinä liikkeessä.
ensin ostin intolle ja otsolle salon toppahatut, kun ne äitiyspakkausten hatut ei meidän lasten päähän ole oikein ennenkään istuneet.. (ovh -70%)
lisäksi löysin esikoiselle fleecehaalarin 8e toppapuvun alle talveksi.
läksin pois, mutta kuinka ollakaan, menin tunnin päästä takaisin..
olin onneton kämmennellyt travallen välikausihaalareita kokoa 62..
mun oli IHAN PAKKO ostaa vauvoille vk-haalarit, vaikka uhosin aiemmin, että en osta. että suoriudutaan villavaatteilla+ aiempien äp:ten kevytvanu- sekä toppapuvuilla..
niin sieltä lähti mukaan vielä kaksi vk-haalaria, kokoa 62. samanlaiset, mutta toinen beige ja toinen vaaleansininen (ovh-50%)
mukava myyjä lahjoitti mulle yllätykseksi vielä kaupanpäälle kaksi söpöä bodya, kehtasin vasta ulkona katsoa hintalappuja, niin olivat olleet 9e/kpl. tuli aika hyvä mieli =)
no, menihän tuohon tavaramäärään sitten rahaa kaikkiaan pikkaista vaille 70e, mutta jos olisin ostanut ne kaikki normaaliin myyntihintaan, olis rahaa uponnut noin 190e (mukaan luettuna ne kaksi ylimääräistä bodyä).
että olen tässä onnitellut itseäni hyvistä kaupoista, ja lohdutellut, että tolkuttoman edullisestihan mä ne ostin, mutta toisaalta hieman soimannut itseäni, kun nyt JUSTIIN ei ehkä ollut kovin fiksua törsätä.. =)
se vielä, että tuo auringonpaiste tekee mut ihan hulluksi kohta!
ulos ei voi mennä yhtään, jos paistaa aurinko.
tulee oitis ihan hirveä olo, ja alkaa pyörryttää ja näkökentässä vilistä.
mä tilaan nyt pilvistä säätä ja varjossa max 20c lämmintä, mielellään siinä 18c.
ja lisäksi vesisadetta. on raikkaampi ilma ulkona, ja jotenkin "helpompi" olla. liittyisiko siihen että sateella/sateen jälkeen ilma on hapekkaampaa?
vintiöt ovat taas alkaneet painaa keuhkoja.. tai Otso siin, kun on sillä puolen.
-e- rv 28+1
Ennis olikin turinoinut pitkät pätkät illalla, kiva! :)
Hienoja löytöjä olet tehnyt, onnittelut hyvistä kaupoista!!! Ja tosiaan, rahan meno on aivan järkyttävää tällä hetkellä meilläkin, mutta minkäs teet. Täällä on viimeisen kuukauden aikana hankittu meille isompi sänky, eteiseen iso komero, vauvalle sänky, hoitopöytä, turvakaukalo, vaunut (joista ihanaiset vanhempani tosin maksoivat puolet), vaatteita... Ja rahaa palaa ihan rutosti!!! Noista vauvalle tehdyistä ostoksista tosin en pode kovin kovaa huonoa omatuntoa, mutta sitten ne muut hankinnat! :/
No noin meilläkin ennen on mielestäni nuo lähetteet hoidettu vakkaritädin kanssa, mutta tämä sijainen ei ehkä ole ihan perillä kaikesta... Pitää vaan tarkkailla tilannetta! Juu, ei raskausmyrkytyksen oireeksi kai ihan yksi siitä "listalta" riitä, mulla katsottiinkin niiksi tuo turvotus, kova painonnousu ja ne "kohtaukset". Mutta hei kiitti kamalasti tuosta kivennäisvesivinkistä, en ole kyllä moista tiennyt! Toisina päivinä juon nimittäin tooosi vähän (huomaan illalla että en ole juonut juuri mitään päivän aikana) ja toisina päivinä tankkaan vettä ja mehua kuin sieni. Meillä tosin on kotona tuo Soda Stream, joten tuntuu pöljältä ostaa kaupasta kivennäisvettä, mutta mitäpä sitä ei tekisi - mars kauppaan siis! Nuo hiilihapolliset juomat muuten lisää kanssa turvotusta...
Ai sulla on massu kanssa kasvanut kovaa vauhtia! :D No nythän mulla menee sitten sun rytmiä kanssa, kun tasan rv28 sf oli tuon 28cm! ;) Vaan Pullapa köllöttelee tuolla masussa poikittain, joten hänen venyttelyistään ei kyllä ole kyse... Eilen illalla sain oikein kunnon kutituksia tuonne kylkeen kun menin makuulle, hih! Siinä miehen kanssa naureskeltiin (tuli kanssa koittamaan kun Pulla melskasi), töks töks töks vaan tuli oikein sarjana ja sitten tosiaan sellaista kutitusta, veti kai käsiään pitkin kylkeä tai jotain! Hauskaa oli! :D
Hei samoissa mennään myös tuon helteen suhteen! Mä eilen kanssa juttelin, että en ois ikinä uskonut, että toivon kesän olevan jo ohi!! Normaalisti olen aivan mahdoton auringon palvoja ja rakastan kesää! Mutta nyt olo on ollut kyllä niin huono, tukala, turvonnut, väsynyt... Tosin sitä vesisadetta en kaipaisi, ainakaan ihan päivittäin, mutta tämä tällainen ilma kelpaa oikein hyvin mikä nyt on! :)
Tulipa muuten mieleeni, että meillä on vieläkin se esittelylista tekemättä, pitäisikö se vielä tehdä ennen kuin väki alkaa saamaan nyyttejään? Pysyisi sitten perillä kaikkien tilanteesta, kuka on jo vauvansa saanut ja millä viikoilla jne.?
Naksu ja Pulla 28+2
Pitkästä aikaa pääsin koneelle, ja äkkiä tietysti ekana Loka-kavereiden kuulumisia lukemaan : )
Ihanaa, että kaikilla asiat edelleen ok. Monikkolaisilla tosiaan alkaa olla jännät paikat jo pikkuhiljaa, voimia teille kaikille lopputaipaleelle!
Ja Killalle isot huiskutukset! Kiitos "muistamisesta". Yritän ehtiä tuonne L-puolelle lueskelemaan kuulumisistasi enemmän.
Naksutin, et sä tänne yksin jää! Kyllä mä roikun mukana, vaikkakin vähän harvemmin ehdin nyt lomalla käydä. Ja ihan samat havainnot muuten täällä; kaupoissa ei ole kuin sinisiä ja vaaleanpunaisia vaatteita. Olisi tosi kivaa hankkia kaikenlaista vaatetta vauvalle, mutta kun löytäisi jotain beigeä, vaaleaa, vihreää sävyä olevia - ja ei vaan löydy. Ja en kyllä ihan osaa mitään bodeja alkaa itse ommella...
Kauheita kramppeja sulla oli ollut! Täälläkin vaivaa suonenvedot öisin jaloissa (ja välillä myös käsissä), mutta ei mitään noin massiivista sentään ole ollut.
Ihmeellisesti aika on vaan kulunut, täälläkin mennään jo 26+3. Kaikki kauhistelevat mun vatsani isoa kokoa, ja ensi viikolla neuvolassa varmaan sf-mitta kasvanut jotain 10 cm ed. kerrasta. En tiedä mikä jättiläinen siellä on kehittymässä. Hiukan alkaa pelottaa.
Äitiyspakkaus ei ole vieläkään tullut, huooooh. Viimeistään ensi viikolla pitäisi kai tulla.
Jaahas, nyt täytyy rientää taas eteenpäin. Kaikille paljon jaksamista helteiden kanssa ja nauttikaas kesästä!
Jessis 26+3