Herättäisitkö vauvaa edelleen 3tunnin välein syömään öisin?
Meillä on nyt 2,5kk ikäinen vauva, joka oli painoi syntyessään vain 1750g, ihan täysiaikaisena silti syntyi. Saimme ohjeeksi herätellä öisin noin 3tunnin välein syömään ja 2kk neuvolassa sanottiin, että edelleen pitäis herätellä.
Tähän saakka tuo ei varsinaisesti mikään ongelma ole ollut, koska vauva on itse herännyt noin parin tunnin välein syömään.Edellisyönä vauva ei sitten herännytkään parin tunnin päästä syömään vaan heräs ekan kerran noin 5tunnin päästä syömään ja toisen kerran noin 4tunnin päästä, jonka jälkeen sitten jäi hereille, kun oli aamu. Samalla tavalla meni viime yö. Nyt on kyllä näinä parina päivänä syönyt päivällä paljon tiheämmin, mitä aikaisemmin.
Itsestä tuntu ihanalta, kun sai nukkua pidempiä pätkiä. Mietin, että uskaltaako vauvan antaa nukkua pidempiä pätkiä yöllä vai pitäisikö edelleen herätellä sen 3tunnin välein niin kun neuvolassa ohjeistivat pari viikkoa sitten?
Ymmärtääkseni tuo herättely oli vauvan pienen painon takia.
Kommentit (44)
Ei tarvitse herättää kuin kerran yössä, mikäli paino on nousussa.
Meillä oli saman painoinen syntyessään, kolmen tunnin välein syötettiin niin kauan kuin itse heräsi, toki itse lisäsin ruoan määrää siitä mitä oli lasten teholla saanut. Siellä oli niin pieni annos että kotiin päästyä olisi pitänyt puoli vuorokautta nälässä pitää.
Ei tarvitse herättää lainkan yöllä yli 3kg vauvaa. Itse herää, jos nälkä.
Ei todellakaan tarvitse yli 3 kg vauvaa yöllä herätellä. Keskosia ei edes päästetä kotiin ennen 2,5 kg painoa. Keskoset eivät välttämättä herää huutamaan nälkäänsä, mut 3 kg vauva kyllä herää.
T. Keskoskaksosten (jotka nyt jo 17v) äiti