Herättäisitkö vauvaa edelleen 3tunnin välein syömään öisin?
Meillä on nyt 2,5kk ikäinen vauva, joka oli painoi syntyessään vain 1750g, ihan täysiaikaisena silti syntyi. Saimme ohjeeksi herätellä öisin noin 3tunnin välein syömään ja 2kk neuvolassa sanottiin, että edelleen pitäis herätellä.
Tähän saakka tuo ei varsinaisesti mikään ongelma ole ollut, koska vauva on itse herännyt noin parin tunnin välein syömään.Edellisyönä vauva ei sitten herännytkään parin tunnin päästä syömään vaan heräs ekan kerran noin 5tunnin päästä syömään ja toisen kerran noin 4tunnin päästä, jonka jälkeen sitten jäi hereille, kun oli aamu. Samalla tavalla meni viime yö. Nyt on kyllä näinä parina päivänä syönyt päivällä paljon tiheämmin, mitä aikaisemmin.
Itsestä tuntu ihanalta, kun sai nukkua pidempiä pätkiä. Mietin, että uskaltaako vauvan antaa nukkua pidempiä pätkiä yöllä vai pitäisikö edelleen herätellä sen 3tunnin välein niin kun neuvolassa ohjeistivat pari viikkoa sitten?
Ymmärtääkseni tuo herättely oli vauvan pienen painon takia.
Kommentit (44)
Miksei voi kysyä neuvolasta? Miksi IHMEESSÄ kysyä aihevapaalta ja sitten jopa hoitaa vauvaansa täältä tulleiden neuvojen mukaan?? Sysätä vastuu vieraille ihmisille palstalla joka tunnettu siitä että saa kuulla kaikenlaista sekopäistä neuvoa jokaiseen asiaan. Kun tosiaan se puhelin on varmaan nytkin kädessä. Ei jummarra.
Sinä olet sen vauvan asiantuntija, haloo! Jos vauva syö herättyään hyvin eikä tunnu liian heikolta, niin mene vauvan tahtisesti tietysti. Lisäksi se unikin on erittäin tärkeää vauvalle. Sitäkään ei saisi häiritä.
Laittakaa hänen vuoteensa viereen hedelmävati, mistä saa ottaa jos sattuu tulemaan nälkä. Suotta sitä yötä myöten syöttää.
Häh miten voi täysiaikainen vauva painaa noin vähän syntyessään? :o ootko ap niitä, joille ei saa grammaakaan tulla painoa raskauden aikanaa?
Meillä vauva painoi 3,5kg kun syntyi, mutta terkkari käski herättämään 3tunnin välein syömään, "kun se on se suositus". Noudatti kaikessa oppikirjaa, kaikki vauvat ovat samanlaisia, samoin kuin odottavat äidit ja ihmiset ylipäätään. En herättänyt, kun heräsi 4tunnin välein itse ja syntymäpaino oli kuitenkin hyvä ja painoa tulee hyvin, +10% käyrällä nyt, muttei kuulemma syytä huoleen. Nyt on silti eri terkkari, alkuun hänkin oli todella oppikirjan mukaan menijä, mutta hoidin lapseni niinkuin oma vaisto sanoi enkä kuunnellut häntä (joku ehkä muistaa, mutta oli tämä joka käski huudattaa nälkäänsä pienempänä), lopulta antoi olla eikä enää valita päätöksistäni, koska se ei ole suositusten mukaista.
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi kysyä neuvolasta? Miksi IHMEESSÄ kysyä aihevapaalta ja sitten jopa hoitaa vauvaansa täältä tulleiden neuvojen mukaan?? Sysätä vastuu vieraille ihmisille palstalla joka tunnettu siitä että saa kuulla kaikenlaista sekopäistä neuvoa jokaiseen asiaan. Kun tosiaan se puhelin on varmaan nytkin kädessä. Ei jummarra.
No kas kun eilen ei neuvolasta olisi vastattu, vaikka oisin sinne soittanut. Ajattelin, jos täällä sattuis jollain olemaan kokemusta tai tietoa
Ja ei, en nyt ihan sokeasti täältä saatuihin neuvoihin luota.
Puhelin ei myöskään ole koko aikaa kädessäni ja mulla sen verran vanhanaikainen puhe, etten mä sillä tänne kirjottele. Ja kun on yhteensä neljä lasta, niin tekemistä riittää muutenkin
ap
Vierailija kirjoitti:
Häh miten voi täysiaikainen vauva painaa noin vähän syntyessään? :o ootko ap niitä, joille ei saa grammaakaan tulla painoa raskauden aikanaa?
No en ole. Kolme vanhempaa lasta ovat painaneet syntyessään n. 3kg. Pienen koon syyksi epäiltiin solmua napanuorassa ja/tai istukan toiminnassa häiriötä
Olen syönyt raskausaikana todella paljon ja jokaisesta raskaudesta jäänyt n. 10kg, joka on lähes kaikki lähtenyt imetyksen aikana.
ap
Meillä vauva painoi 1,9 kg ja ei edes alussa syötetty kuin 4 h välein ja yöllä sai olla yksi 5 h:n väli. Ja nämä ohjeet oli ihan lastenlääkäriltä Tyksistä. 1 kk:n iässä ei tarvinnut herätellä enää ollenkaan, sanottiin että vauvalle on myös se häiriötön uni tärkeää, stressaantuu jos herätetään kesken syvän unen syömään.
Ei se vauva nälkään kuole. Kyllä se herää ja ilmoittaa kun on nälkä. Jos ei huuda nälkäänsä niin silloin lapsessa on jotain pahasti vialla ja kunnon jatkotutkimukset erikoislääkärillä on paikallaan. Ei ne lapset ole ennenkään nälkään kuolleet vaikka ei olisi herätelty pitkin yötä syömään. Kysykää vaikka omilta vanhemmiltanne tai isovanhemmilta, että miten silloin pärjättiin. Lapset syötettiin kun talon töiltä ehdittiin ja mitä seurailee kanssaihmisiä niin nykyään nuorilla ja lapsilla tuntuu vaivoja olevn vain koko ajan enemmän kuin mitä ennen. Ihmeellistä toimintaa mielestäni neuvolaltakin käskeä herättelemään kolmen tunni välein. Johan siinä on myös äidin terveys vaakalaudalla. Ei ole terveellistä ihmiselle nukkua lyhyitä unia ja heräillä vähän väliä useita kuukausia..
Mä en herätellyt koskaan. Meillä vastasyntynyt nukku 4h pätkiä ja heräsi itsekseen. Sitten alkoi hyvin pian nukkumaan 5-7h. Paino nousi normaalisti ja maitoa riitti. Saattoi olla tyytyväisenä hereillä useamman tunnin, kunnes otti taas pitkät unet.
Synnärillä käskettiin herättää vauva 3 h välein syömään. Vauvani syntyi täysiaikaisena ja päälle kolmekiloisena. Ekana yönä olin niin tyhmä, että olin laittanut puhelimen herättämään. Se oli ollu juuri se hetki, kun minä ja vauva nukuttiin. Toisena yönä en todellakaan herättänyt. Ihan ihmisen kiusaamista tuollainen herättely, jos ei ole painohuolia tai mitään muuta epänormaalia.
Meidän vauva painoi syntyessään 3,6kg. Alusta lähtien nukkui 6-10tunnin yöunet. Käskivät myös herätellä syömään. Mutta kasvoi yli odotusten niin en ikinä herättänyt syömään. Ja rintamaidolla oli.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Vauva painoi siis 2kk neuvolassa 3,6kg eli on kasvanut hyvin.
ap
No en herättelisi
Soitin neuvolaan ja terkka pyysi käymään ja vauva painoi nyt 4,1kg ja nyt ei kuulemma enää tarvitse herätellä öisin.
ap
Jos strippari nukkuisi koko yön mun sylissä niin mä varmaan herättäisin sen 3 tunnin välein että nyt on aika kääntyä toiselle polvelle.
Vierailija kirjoitti:
Teette kuten parhaaksi koet. Neuvola ei ole mikään jumala, joka sanelee kuinka toimia.
Muistakaa tämä ohje myös syöpälasten hoidossa, miksi kuunnella terveydenhuoltoa kun voi mutuilla ja kysyä vauvapalstalta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teette kuten parhaaksi koet. Neuvola ei ole mikään jumala, joka sanelee kuinka toimia.
Muistakaa tämä ohje myös syöpälasten hoidossa, miksi kuunnella terveydenhuoltoa kun voi mutuilla ja kysyä vauvapalstalta!
Eihän tämä vauva ollut mitenkään sairas, vaan saanut painoa 2 kiloa kahdessa kuukaudessa. Neuvola nyt on muutenkin vähän eri kuin oikea terveydenhuolto.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Vauva painoi siis 2kk neuvolassa 3,6kg eli on kasvanut hyvin.
ap
Jos kerran vauva on jo yli 3,5-kiloinen, niin en enää herättelisi öisin, mutta pitäisin kyllä huolen siitä, että vauva syö päivisin tarpeeksi tiheästi. Lisäksi kävisin parin viikon päästä neuvolassa tekemässä ylimääräisen punnituksen (ellei sinulla ole oikeasti tarkkaa vaakaa kotona) ja varmistaisin, että vauva edelleen kasvaa hyvin.
Neuvoloissa ei välttämättä tiedetä kovin paljon keskosvauvojen hoidosta, joten th saattaa ihan varmuuden vuoksi neuvoa herättelemään vauvaa turhan usein. Kysyisin tällaisessa asiassa ennemmin neuvoa siltä sairaalan osastolta, jossa vauva oli aluksi hoidettavana.
Toisaalta keskosvauvan kanssa ei aina pidä paikkaansa myöskään se, että vauva kyllä herättää yöllä, jos on nälkä. Vauva saattaa nukkua pitkään myös sen vuoksi, että hän on ravinnon puutteen vuoksi väsynyt. Siksi tarkkailisin niin kasvua kuin pissavaippojen määrää tarkemmin kuin täysikokoisena syntyneen vauvan kanssa.
Kolmen lapsen äiti
Vierailija kirjoitti:
Huomasin vasta nyt, että alkuperäinen viesti onkin monen vuoden takaa, mutta vastaan silti: Neuvolan terveydenhoitajalla ei ole välttämättä paljonkaan tietoa keskosvauvojen hoidosta. Kaverini sai vähän yli kilon painoisen vauvan raskausviikolla 28. Hän valitteli, että neuvolan ohjeet saattavat poiketa täysin niistä ohjeista, mitä hän sai Lastenklinikalta keskosvauvan hoitoon. Kaverini luonnollisesti noudatti sairaalasta saatuja ohjeita.
En herättäis. Meillä yksi lapsi oli täysiaikaisena syntyessään 1,8kg ja saatiin sama ohje, että pitää herätellä 3tunnin välein syömään. Parin kuukauden iässä oli painoa 3,9kg, silti neuvolassa edelleen suositeltiin 3tunnin välein herättelyä ja näin teimme, vaikka vauva ois nukkunut 4-5tunnin pätkiä, jos ei ois herätelty. Ilmeisesti tuo herättely aiheutti sen, että kun 3kk neuvolassa saatiin lupa se lopettaa niin sitten vauva heräili vielä melkeen kolme kuukautta 2-3tunnin välein itse ja sitten vähitellen yöunet pitenivät.