Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lähes jokainen 50 kymppinen on jossain kohtaa elämässä tupakoinnut aktiivisesti? (Viisaita poikkeuksia lukuunottamatta)

Vierailija
17.07.2016 |

Nykyään taas tupakoitsijoita on vähemmän kuin ei polttavia.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä, minkä ikäinen on viisikymmentäkymppinen. 500-vuotias.

Mutta jos tarkoitit viisikymppisiä eli 50-vuotiaita niin eiköhän se johdu yksinkertaisesti siitä, että ennen tupakointi oli paljon yleisempää eikä sitä pidetty läheskään yhtä haitallisena kuin nyt. Polttaa sai niin linja-autoissa kuin yksityiskodeissakin.

Vierailija
2/17 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ikäisten nuoruudessa se oli ok ja kaikki katu-uskottavat nuoret röökasivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen viisikymppinen ja hyvin moni tuntemani ei ole koskaan polttanut vakituisesti. Itse olen elämäni aikana polttanut ehkä yhden askillisen verran.

Tosin meidän lapsuudessa sisällä sai polttaa. Oman miehen kotona polttivat isä, äiti sekä vanhin veli. Mies on aina inhonnut tupakointia yli kaiken.

Vierailija
4/17 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ihan usko tuota väitettäsi. Olen itse 55-vuotias, ja ei mun ikäluokastani valtaosa ole todellakaan polttanut aktiivisesti. Sen sijaan vähän vanhempien, varsinkin miesten, kohdalla tämä pitänee paikkansa. Tupakan haitallisuutta ei tunnettu, ja "kaikki" polttivat, joka paikassa. Sen sijaan maalaisnaiset eivät polttaneet eivätkä "kiltit tytöt" kaupungissakaan.

Vierailija
5/17 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intissä opin että tupakan mittaisella tauolla kannattaa vetää röökiä - muuten saa jonkun nakkihomman.

Vierailija
6/17 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne niin montaa 500-vuotiasta että voisin kompata...

Vierailija
7/17 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 46 enkä ole koskaan maistanut tupakkaa. Ei ole tehnyt mieli eikä ole ollut tarvetta näyttää. Tosin mun lapsuuden kotonakaan ei koskaan poltettu. Mulla on ollut tärkeämpiä kohteita ilmaan savuna poltetulle rahalle.

Vierailija
8/17 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ihan usko tuota väitettäsi. Olen itse 55-vuotias, ja ei mun ikäluokastani valtaosa ole todellakaan polttanut aktiivisesti. Sen sijaan vähän vanhempien, varsinkin miesten, kohdalla tämä pitänee paikkansa. Tupakan haitallisuutta ei tunnettu, ja "kaikki" polttivat, joka paikassa. Sen sijaan maalaisnaiset eivät polttaneet eivätkä "kiltit tytöt" kaupungissakaan.

Heh, olen samanikäinen ja mun ikäluokastani valtaosa tupakoi :)

Vierailija
9/17 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen viisikymppinen ja hyvin moni tuntemani ei ole koskaan polttanut vakituisesti. Itse olen elämäni aikana polttanut ehkä yhden askillisen verran.

Tosin meidän lapsuudessa sisällä sai polttaa. Oman miehen kotona polttivat isä, äiti sekä vanhin veli. Mies on aina inhonnut tupakointia yli kaiken.

Mun uusista tuttavista kukaan ei tiedä, että olen polttanut nuorena. Ei ole asia, joka ekana kerrotaan eikä välttämättä tule puheeksi koskaan.

Vierailija
10/17 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin samaa. Omassa tuttavapiirissä on vain muutama ikäiseni, jotka on koskaan polttaneet säännöllisesti, suurin osa on kaltaisiani tupakoimattomia, niin miehissä kuin naisissa.

Vierailija
11/17 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vitun tyhmii kysymyksii taas.. Mieti sitä ihan ittekses!

Vierailija
12/17 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa absurdilta maailmalta nuo menneet vuosikymmenet kommenttien perusteella. Onneksi en ole joutunut elämään tuollaisessa syöpäsavuhelvetissä. Maailma tosiaan menee parempaan suuntaan loppujen lopuksi.

t. -92

Vierailija
13/17 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viisikymppinen ja en todellakaan tunnista kugailuasi oikeaksi. Ystävistäni tasan yksi on polttanut aikoinaan vakituisesti ja hänkin lopetti jo vuosia sitten. Muita polttajia en tunne. Missä piireissä oikein kuljet?

Vierailija
14/17 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei viisikymppisistä nyt varmaan enää valtaosa ole polttanut, mutta paljon useampi kuitenkin kuin nykyisin. Tai moni viisikymppinen ovat ainakin lopettaneet nuoruuden sauhujen jälkeen, kun valistus on kasvanut jatkuvasti.

Sen sijaan kuusikymppisistä ja vanhemmista varmaan suurin osa on polttanut jossain elämänsä vaiheessa ja varsinkin nyt jostain suurista ikäluokista (nyt 70 + v.). Mun vanhemmat ovat suuria ikäluokkia ja heidän ystävänsä samoin, nuoremmat sisruksensa sitten sitä 50-luvun alussa syntynyttä porukkaa.

Kun olin pieni (s. 1971) lähes kaikki tuntemani aikuiset polttivat ainakin satunnaisesti. Illanistujaisissa poltettiin sisällä, työpaikoilla oli aivan tavallista polttaa sisällä, junissa sun muissa poltettiin (jossain vaiheessa tuli tupakkavaunut). Lentokoneissa sai polttaa jne. Toisaalta kaikki nuo tuntemani aikuiset ovat lopettaneet tupakoinnin jo aikaa, aikaa sitten. Äitini poltti hyvin vähän ja lopetti kokonaan kun olin aika pieni, isäni poltti paljon, mutta hänkin lopetti joskus vähän reilu nelikymppisenä.

ja jos ap nyt ei ihan itse keksi vastausta niin tässä se tulee: Jo pitkään on tiedetty ja valistettu tupakan haitoista ja sen mainonta on säänneltyä ja tupakointi on jo pitkään ollut rajoitettua ja rajoitukset kovenevat jatkuvasti (mm. baarien tupakointikielto, täysin savuttoman liikennevälineet jne.). Siksi tupakointi on vähentynyt ja vähenee edelleen jatkuvasti. 60- 70 -luvulla tupakointi oli coolia eikä sen haitoista puhuttu (suuri yleisö ei tiennyt ja tupakkateollisuudella oli iso mahti vaientaa asiantuntijoita).

Vierailija
15/17 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa hyvin selkeät erot koulutustason suhteen: siihen aikaan kun 50-vuotiaat olivat nuoria, lukiolaisista harvemmat tupakoivat, ammattikoululaisista lähes kaikki, korkeakouluopiskelijoista 80-luvulla hyvin harvat polttivat. Vieläkin osittain tuota samaa jakoa, amislaiset kiskoo savuja paljon enemmän kuin lukiolaiset.

Vierailija
16/17 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viisikymppinen ja en todellakaan tunnista kugailuasi oikeaksi. Ystävistäni tasan yksi on polttanut aikoinaan vakituisesti ja hänkin lopetti jo vuosia sitten. Muita polttajia en tunne. Missä piireissä oikein kuljet?

Ihan vain omaa lukioluokkaani muistelen. Koulun nurkan tupakkapaikka oli tupaten täynnä joka välitunti, koulun alueella ei sentään saanut polttaa.

Vierailija
17/17 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa hyvin selkeät erot koulutustason suhteen: siihen aikaan kun 50-vuotiaat olivat nuoria, lukiolaisista harvemmat tupakoivat, ammattikoululaisista lähes kaikki, korkeakouluopiskelijoista 80-luvulla hyvin harvat polttivat. Vieläkin osittain tuota samaa jakoa, amislaiset kiskoo savuja paljon enemmän kuin lukiolaiset.

Sinänsä sosioekonomiset erot pitävät varmaan paikkansa, mutta tekeeköhäm nyt muisti tepposet? 70-luvulla poltettiin kyllä yleisesti ihan kaikissa yhteiskuntaluokissa.