Sosionomi vai lähihoitaja?
Jos saisit valita, kummaksi opiskelisit aikuisiällä? Jos siis pääsisit sisään molempiin kouluihin. Perustele myös miksi?
Kommentit (11)
Riippuu varmaan ihan jo siitäkin mitä haluaa tehdä työkseen...
En halua katsella verta ja suolenpätkiä, joten hain sosionomiksi, minkä koulun nyt aloitankin ensi kuussa. Lähäreillä kuulemma riittää töitä, ainakin tällä hetkellä, niin jos olisi se ja sama mihin työllistyy niin varmaan lähäriksi, kun se työllistyminen voisi olla helpompaa. Palkkahan on vähän kehno molemmilla, niin en sen mukaan ehkä menisi.
Sosionomilla peruspalkka n. 2400 ja lähärillä 2050 joten palkoissa on eroa. Sosionomi voi saada sosiaaliohjaajan töitä sosiaalitoimistosta jossa palkka 2460 mutta en tiedä kuinka heppoa sinne on päästä töihin. Toisaalta sosionomi ei voi lähteä ulkomailla töihin kun taas lähäri voi vaikka täytyisi anoa työlupaakin.
Minulla olisi mahdollisuus aloittaa jumpi kumpi noista koulutuksista. Olen jo 40 v ja lähärin tutkinto olisi työvoimakoulutusta eli saisin palkkaa 1600 koulutusajan (n. 1,5 tai jopa vain vuoden sillä olen suorittanut sh opintoja vuosia sitten). Sosinomin tutkinto veisi sen 2-3 vuotta.
Ketkä näitä työvoimakoulutuspaikkoja saa? Itse hain koko viime talven mutta aina tuli vastaus että hakijoita oli enemmän kuin paikkoja. Olisin halunnut kuulla perusteen sille miksi en itse päässyt.
Sitten hain koulusta aikuiskoulutuspaikkaa ja pääsin haastatteluihin asti mutta eivät lopulta ottaneet minua opiskelemaan.
No, sain sitten työpaikan myyjänä. Ei mikään huippupalkka mutta parempi kuin työttömänä olo. Muuten olisinkin hakenut seuraavaksi amkiin mutta opiskelukaan ei nykyään takaa työpaikkaa joten päädyin ottamaan työpaikan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ketkä näitä työvoimakoulutuspaikkoja saa? Itse hain koko viime talven mutta aina tuli vastaus että hakijoita oli enemmän kuin paikkoja. Olisin halunnut kuulla perusteen sille miksi en itse päässyt.
Sitten hain koulusta aikuiskoulutuspaikkaa ja pääsin haastatteluihin asti mutta eivät lopulta ottaneet minua opiskelemaan.
No, sain sitten työpaikan myyjänä. Ei mikään huippupalkka mutta parempi kuin työttömänä olo. Muuten olisinkin hakenut seuraavaksi amkiin mutta opiskelukaan ei nykyään takaa työpaikkaa joten päädyin ottamaan työpaikan vastaan.
Täällä Seinäjoella hakijoita oli työvoimakoulutukseen 150 ja 15 ostettiin niin eikös tuo ole selvää ettei niitä paikkoja kaikille riitä.
Olen sosionomi ja työskentelen sosiaalitoimessa siistissä päivätyössä. Peruspalkka on 2600 e / kk ilman mitään lisiä. Tämä työ edellyttää tietenkin vähintään amk-tutkinnon, joten sitä ei lähihoitaja voi tehdä.
En halua tehdä likaista hoitotyötä, joten sopii loistavasti minulle. Joku toinen taas haluaa jonnekin päiväkotiin..
Vierailija kirjoitti:
No, sain sitten työpaikan myyjänä. Ei mikään huippupalkka mutta parempi kuin työttömänä olo. Muuten olisinkin hakenut seuraavaksi amkiin mutta opislelukaan ei nykyään takaa työpaikkaa joten päädyin ottamaan työpaikan vastaan.
Tuohon lähärin työvoimarekrykoulutukseen oli jotain 800 hakijaa joista 350 kutsuttiin soveltuvuustesteihin ja kai joku 35 valittiin. Alasta varmaan riippuu, tuo olisi siis ihan tutkintoon suoraan johtava koulutus. Ei kaikkiin ole mitään soveltuvuustestejä, joten yritä uudelleen ja perustele hakemus paremmin? Lh tutkintoon valitaan kai tietyntyyppisiä ihmisiä, en tiedä, en tunne kutsumusta alalle mutta tulen yleensä toimeen ihmisten kanssa.
Onko sosionomi tutkinto muka työvoimakoulutus -paikka, joka kuitenkin on alempi korkeakoulu tutkinto, ainakin ollut, kun taas lähihoitaja tutkinto on ollut käsittääkseni ammattikoulututkinto? - Tosin sanoen aiemmin -en tiedä nykytilanteesta- sosionomiksi ei olsi voinut opiskella,ellei olisi täyttänyt ensin yleistä korkeakoulu/ - yliopisto-opiskelijan kelpoisuutta e. suorittanut, jonkun ammatillisen tutkinnon (, kuten lähihoitajan tutkinnon) tai kirjoittanut ylioppilaaksi.
"En halua tehdä likaista hoitotyötä"
Myös lähihoitajana voi tehdä siistiä toimistotyötä jos hakee osastonsihteeriksi.
Palkka on 2136€.
Lähihoitajakoulutukseen pääsee lähes kuka vaan, vaikka hoitoalalle ei olisi mitään kykyjä.Lähihoitaja koulutus on toisen asteen koulutus ja sinne voi pyrkiä peruskoulupohjalta, kun taas sosionomikoulutus on amk-tasoista ja sinne pyritään yo-pohjalta tai toisen asteen papereilla. Jos voit valita koulutuksen, niin sosionomiksi.
Riippuu nyt siitä millaista työtä ja mikä sinua kiinnostaa.
Jos palkasta on kiinni niin tiedän sosionomin, joka tekee erilaisten sosiaali/terveysalan projektipäällikön tehtäviä (pitkä työkokemus) ja hänen palkkansa on ~3500e. Vastapainona tiedän sosionomin, joka on sosiaaliohjaajana ja hänen palkkansa on joku 2200e.
Ilmeisesti on paljon lähäreitä, jotka jatkokouluttautuvat sosionomeiksi, koska haluavat enemmän vastuuta sekä muutosta työnkuvaan ja palkkaan.
Lähihoitaja, koska sosionomina.sut palkataan lähärin paikkoihin lähärin palkalla mutta et saa kuitenkaan antaa edes lääkkeitä.