Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko sektiota vaatia näillä perusteilla?

vierailija
17.07.2016 |

Tilanne on, että olen raskaana rv37+4. Nyt mietityttää, voinko vaatia sektiota näillä perusteilla. Viimeinen kontrolliultra ja synnytystapa-arvio ovat rv 39+0.

1. Esikoiseni syntyi reilut kaksi vuotta sitten. Synnytystä käynnistettiin yli vuorokausi oksitosiinitipalla, eikä sitä saatu kunnolla käyntiin. Vauva ei edes laskeutunut ja supistukset, vaikka kipeitä olivatkin, olivat tehottomia eikä avautumista tapahtunut kuin muutama sentti. Lapsi syntyi lopulta sektiolla. Nyt on vihjailtu käynnistyksestä sikiön koon takia.
Mitä, jos käynnistys ei taaskaan tuo tulosta?

2. Esikoinen oli syntyessään yli 4kg. Tästä toisesta on povattu jopa 4,5kg. Mitä, jos vauva ei mahdu (olen itse lyhyt)? Oma vaistoni sanoo, että jos vauva tulee alakautta, niin jotain käy ihan varmasti (esim happivaje -> vammautuminen).:(

3. Lääkäreillä tuntuu olevan ylipäätään kahta eri mielipidettä käynnistyksestä sektion jälkeen. Toiset eivät näe estettä, toiset sanovat, että varsinkaan Cytotecilla ei voi käynnistää kohdun arven repeämisvaaran takia. Itse pelkään tätä kuollakseni. Ymmärtääkseni myös virhetarjonnassa, erityisesti perätilassa olevaa vauvaa ei saa edes yrittää synnyttää alakautta repeämisvaaran takia.

4. Kaiken hyvän lisäksi vauva oli perätilassa aina rv35 asti. Nyt en ole varma, onko pää alhaalla vai ylhäällä, kun kunnon mylläystä tapahtuu useita kertoja viikossa, mutta päivittäin vauva on myös täysin poikittain kohdussa.

Onko tässä jo tarpeeksi syitä vaatia suunniteltua sektiota?
Haluaisin ennemmin sen kuin vuorokausien kipukärsimyksen epäonnistuneen käynnistyksen takia ja sen jälkeisen kiireellisen sektion.
Tiedän ja ymmärrän sektion riskit, mutta omalt näkökannaltani käynnistyksessä/alatiesynnytyksessä riskit ovat suuremmat.
Ja kyllä, Suomessa saa jokainen valita synnytystapansa, mutta ovatko omat argumenttini tarpeeksi voimakkaat?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esitä nuo lääkärille. Sektion saa jos on varma asiasta.

Vierailija
2/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen lause ihmetyttää? 

Ei Suomessa saa yhteiskunnan piikkiin valita sektiota. En tiedä täysin yksityisestä puolesta, mutta ainakin se on kymppitonnin lasku sitten. 

Älä vaadi ja huuda sektioita. Vaadi kunnolliset tutkimukset ja perusteet. Vaadi keskustelua! Sektion vaatimisella leimaudut vain hörhöksi, jota kukaan ei kuuntele. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ainakaan iso vauva ole, jos viikolla 37 pyörähtelee perätilasta toisinpäin. Yleensä ovat jo aika paikoillaan, jos nelikiloista odotellaan. 

Mutta keskustele asiasta. Nämä "omat vaistot" ovat hyvin harhaanjohtavia. Tutkimuskin on olemassa, missä äiti oli veikannut "varmasti" lapsen sukupuolta (tämä aikoiha, kun sitä ei etukäteen tiennyt). Kas kummaa puolessa tapauksista osui oikeaan:

Eli jos sinulle alatiesynnytyksessä jotain käy.... niin aina voit sanoa, olin niin VARMA. 

Vierailija
4/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeinen lause ihmetyttää? 

Ei Suomessa saa yhteiskunnan piikkiin valita sektiota. En tiedä täysin yksityisestä puolesta, mutta ainakin se on kymppitonnin lasku sitten. 

Älä vaadi ja huuda sektioita. Vaadi kunnolliset tutkimukset ja perusteet. Vaadi keskustelua! Sektion vaatimisella leimaudut vain hörhöksi, jota kukaan ei kuuntele. 

No kyllähän moni saa sektion pelon takia, vaikka fyysisesti olisi mahdollusta synnyttää "normaalisti".

Minulla sentään on _omasta mielestäni_ fyysisiä esteitä + pelko.

-Ap

Vierailija
5/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ainakaan iso vauva ole, jos viikolla 37 pyörähtelee perätilasta toisinpäin. Yleensä ovat jo aika paikoillaan, jos nelikiloista odotellaan. 

Mutta keskustele asiasta. Nämä "omat vaistot" ovat hyvin harhaanjohtavia. Tutkimuskin on olemassa, missä äiti oli veikannut "varmasti" lapsen sukupuolta (tämä aikoiha, kun sitä ei etukäteen tiennyt). Kas kummaa puolessa tapauksista osui oikeaan:

Eli jos sinulle alatiesynnytyksessä jotain käy.... niin aina voit sanoa, olin niin VARMA. 

Viimeisin painoarvio tehtiin tuolloin rv35+0 ja painoa sikiöllä oli 3300g.:D

Sitä paitsi, uudelleensynnyttäjillä on venyneempi kohtu, mikä voi mahdollistaa vauvan pyörimisen pidempään.

Vierailija
6/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestin 5 lähetti ap.:)

Vierailija
7/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksitosiinihan ei yksinään yleensä käynnistä synnytystä jos kohdunkaula ei ole kypsä. Ja jos kohdunkaula on kypsä niin sit puhkastaan kalvot. Et joku tuossa sun tarinassa ei täsmää.

Jossei sulla oo ylipainoa tai sokeritautia niin iso vauva yleensä jää sit jo aika ylös eikä synnytys etene jolloin voidaan sit se sektio tehdä. Ongelmia seuraa ns sokerivauvoille silloin jos hartiat on paljon leveämmät kuin pää, pää mahtuu tulemaan mut hartiat jää jumiin :/

Vierailija
8/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat. Sanot että et halua synnyttää alakautta ja kysyt voiko ko. gynekologi luvata ettei vauvasi vammaudu?

Vierailija
9/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vauva tuskin on poikittain noilla viikoilla jossei sulla oo julmetusti vettä. Hyvin voi tuntua että on poikittain jos lapsi punkee jalkoja toisesta kyljestä ja takapuoli punkee toisesta kyljestä.

Vierailija
10/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saat sektion jos vaadit sen! :) on hyvä perusteet pysy lujana!

Vierailija
11/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oksitosiinihan ei yksinään yleensä käynnistä synnytystä jos kohdunkaula ei ole kypsä. Ja jos kohdunkaula on kypsä niin sit puhkastaan kalvot. Et joku tuossa sun tarinassa ei täsmää.

Jossei sulla oo ylipainoa tai sokeritautia niin iso vauva yleensä jää sit jo aika ylös eikä synnytys etene jolloin voidaan sit se sektio tehdä. Ongelmia seuraa ns sokerivauvoille silloin jos hartiat on paljon leveämmät kuin pää, pää mahtuu tulemaan mut hartiat jää jumiin :/

No itsekin ihmettelin, miksi en saanut silloin Cytotecia tai ballongia (lähtötilanne oli sormella auki). En osannut sitä silloin kyseenalaistaa.

Ylipainoa löytyy ja raskausdiabetesdiagnoosikin on.

Ja esikoisesta vedet meni spontaanisti eikä kalvoja tarvinnut puhkaista, silti avautuninen jäi n. 4cm:iin. Ja tosiaan laskeutumista tai kiinnittymistä ei tapahtunut koko käynnistyksen aikana.

-Ap

Vierailija
12/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyspelko on lääketieteellinen peruste sektiolle. Jo pelkästään sillä saa sektion :)

Vierailija
13/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saat sektion jos vaadit sen!

Vierailija
14/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vauva tuskin on poikittain noilla viikoilla jossei sulla oo julmetusti vettä. Hyvin voi tuntua että on poikittain jos lapsi punkee jalkoja toisesta kyljestä ja takapuoli punkee toisesta kyljestä.

Vettä on normaalisti ja ihan lääkärin ja th:n tunnustelujen mukaan on ollut poikkiteloin. Ultrassallakin on varmistettu asia. Peppu ja pää on molemmat ihan selkeästi vastakkaisilla puolilla.

-Ap

Vierailija
15/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain sektion ihan vain sanomalla etten synnytä alakautta ja piste. Sektio tehtiin rv 39 ja hienosti meni!

Vierailija
16/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saat sektion jos vaadit sen! :) on hyvä perusteet pysy lujana!

Kiitis! :) Omasta mielestä hyviä perusteita on useita, mutta läkärit kuitenkin yleensä yrittävät saada synnyttämään "normaalisti".

Taidan ottaa miehen mukaan pitämään mun puolua.;)

-Ap

Vierailija
17/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiempi sektio ja vauvan iso koko. Mä vaatisin sektion. Siinä on kohdun repeämisriski, jos pungerrat pitkään isoa vauvaa, joka ei meinaa tulla ulos, olet tavallaan ensikertalainen, et ole koskaan synnyttäny alateitse ja sulla on se sektioarpi heikentämässä kohdun vahvuutta.

Vierailija
18/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saada sektio? 

Minusta se on aina joutua sektioon. Oli syy sitten mentaalinen tai fyysisesten tekijöiden takia välttämätön. 

Vierailija
19/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ole hoitanut raskausdiabetestäsi, ja päästät vauvan kasvamaan isoksi? Ruokavalio kyllä tehoaa, jos pitää huolen. Minulle syntyi 4600g ja 56cm pitkä vauva, rd-diagnoosi tehtiin vasta synnytyksen jälkeen. Kolme seuraavaa vauvaa painoi 3100-3300g, kun piti huolen ruokavaliosta.

Vierailija
20/36 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain sektion ihan vain sanomalla etten synnytä alakautta ja piste. Sektio tehtiin rv 39 ja hienosti meni!

Millä viikoilla vaadit sektiota? Oliko jotain tiettyä syytä?

Kun se viimeinen kontrolli on vasta 39+0, niin olettaisin, että sektioajan voisi saada suht nopeasti. Riskinä kuitenkin on, että synnytys lähtee sponttaanisti käyntiin, kun viikkoja on noinkin paljon.

-Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi