Kun viljelijä uupuu *video*
Tähän se oikeasti menee kun ei jaksa hoitaa kun tärkeimmän, eläimet. Viljelijä laiminlyö itseään, elinympäristöään ennemmin kuin eläintä. Eläimet näytti hyvinvoivalta, kiitos siitä.
Kommentit (13)
Hieno video ja eritoten teko sen taustalla tietysti.
Onko muuten maanviljelijöillä heidän asioitaan ajavaa liittoa, josta voi pyytää apua kun on todellakin se seinä tullut vastaan ja ilman pikaista apua koko homma romahtaa?
Tai jotain tahoa edes?
Noin se juuri menee, pikkuhiljaa työtaakka kasvaa ja kasvaa mutta aikaa tekemiseen ei ole ja rahat on loppu ettei voi palkata ketään auttamaan.
Ei auta vaikka kuinka tekisi työlistoja,aina tulee joku muuttuja joka pilaa kaiken.
Tiedän tunteen kun pankkitili on tyhjä ja traktorin vaihdelaatikosta alkaa kuulua epämääräistä rahinaa kevätkiireiden keskellä(tietää yleensä tuhansien eurojen korjauslaskua).
Kiitos linkistä, oli kyllä mieltä avartava. Mahtavia tyyppejä nää, voivat olla äidit ylpeitä näistä auttajista!
Tuollaiseen auttamiseen olis varmaan halukkaita kun vaan olis joku järjestö ym. jonka kautta asioita vois järjestää.
Wau! Ihan mahtavaa toimintaa näiltä miehiltä! Kerrankin jäi fiilis että apu meni oikeaan osoitteeseen. Eikä maksanut kuin aikaa.
Aika hieno "virkistyspäivä"
Nämä tukijussit saa laittaa kaiken verotukseen, joten eipä löydy sympatiaa, ei.
Jos maatalous suomessa ei kannata ilman tukia, niin se on lopetettava.
Saanko minä vähentää tietokoneen verotuksessa?-En saa
Saanko minä vähentää gps:n verotuksessa?-en saa, mutta tukijussi saa, että voi mittailla peltoaloja..
Voinko minä ostaa pakun, että saan ALV:n verotukseen?-pakun voin ostaa, mutta ALV-vähennystä en saa, enkä voi myöskään laittaa naftoja verotukseen, jota myös se tukijussin toinen auto syö.
Puolalainen juusto on paljon parempaa ja halvempaa, kuin suomalainen, joten vähennelköön tukijussi juustonsa verotuksessa.
Samoin olen iloinen, että täällä myydään ruotsalaista maitoa, kotimaista ruokaa ostan, jos Lidl on kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Saanko minä vähentää gps:n verotuksessa?-en saa, mutta tukijussi saa, että voi mittailla peltoaloja..
Voinko minä ostaa pakun, että saan ALV:n verotukseen?-pakun voin ostaa, mutta ALV-vähennystä en saa, enkä voi myöskään laittaa naftoja verotukseen, jota myös se tukijussin toinen auto syö.
Puolalainen juusto on paljon parempaa ja halvempaa, kuin suomalainen, joten vähennelköön tukijussi juustonsa verotuksessa.
Samoin olen iloinen, että täällä myydään ruotsalaista maitoa, kotimaista ruokaa ostan, jos Lidl on kiinni.
Sun logiikan mukaan, sun pitäis ostaa kaikki ruokasi EU:n ulkopuolelta. Kyllä ne puolalaiset ja ruotsalaisetkin maajussit saa tukia, joiden maksamiseen sinäkin osallistut. Missään maailmankolkassa ei taideta viljellä enää yhtään mitään ilman tukia, muodossa tai toisessa.
Vierailija kirjoitti:
Saatiinhan tähän ketjuun yksi idioottikin.
Mitenniin kaiken? No ei muuten saa.
Joistakin asioista ja tavaroista voi laitta jonkin tietyn osuuden verotukseen. Kuten sähköistä, puhelinlaskuista. Oliko puhelinlaskuista jopa 30%
Kyllä ne maanviljelijänkin verotositteet tarkistetaan, ei sinne höpöjä voi laittaa.
Nykyään maatilalla on oltava tietokone ja tulostin, ilman niitä on mahdotonta saada esim eläimet teuraaksi sanktioitta. Jotkin tahot eivät edes vastaanota papereita, vaaditaan sähköistä asiointia. Tietokoneesta ja muista voi tietyn osuuden laittaa verotukseen, ei kokonaisuudessaan koska sillä on todellakin myös yksityiskäyttöä.
Työvaatteet voi laittaa verotukseen, Henkkamaukan kuitit ei.
Meidän automatkalle ostamaa gps-laitetta ei voi laittaa verotukseen, työkoneeseen liitettävän voi.
Sulla ei ole faktat hallussa ja silti omaat jyrkkiä mielipiteitä. Eikö sua vaivaa ettei sulla ole pohjaa niille? Mua hävettäisi sanoa mitään jos tietämys olisi tuota tasoa.
Kaikki eu-maat saa tukea maanviljelykseen. Suomessa saa myös kansallista viljelystukea joka on se tuli joka kaivelee teidän persettä.
Sekin vaivaa kun luulette että nämä maatilat on arvokasta omaisuutta jne. Me maalaiset ei millään ymmärretä miten kaupungissa maksetaan miljoona asunnosta, täällä siihen hintaan saisi maatalon piharakennuksineen ja maata silmänkantamattomiin.
Me maksettiin tästä maatilasta samanverran kuin mun kaveri kaksiosta pienestä kaupungista. Eikö saatu perinnöksi alennuksiakaan :D
Tuossa on puolet totuudesta. Asun maalla, ympärillä on maatiloja. On siistejä pihoja ja ei siistejä ja niitä välimaaston pihoja. 99% epäsiisteistä pihoista on silkkaa saamattomuutta, koko elämäntapa on epäsiisti. Naapuritilalla menee ihan yhtä kehnosti mutta silti se pidetään siistinä.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on puolet totuudesta. Asun maalla, ympärillä on maatiloja. On siistejä pihoja ja ei siistejä ja niitä välimaaston pihoja. 99% epäsiisteistä pihoista on silkkaa saamattomuutta, koko elämäntapa on epäsiisti. Naapuritilalla menee ihan yhtä kehnosti mutta silti se pidetään siistinä.
Meillä räjähti pihapiiri kun rakennettiin pihattoa toisaalle, koko kesänä ei ehditty pihan puolella touhuta. Ei toki noin pahasti mutta kyllä ärsyttää. Heinä valtaa niin pian paikat.
Nyt on siivottu sitten pihaa niin pihaton ympäristö on heinän vallassa :D aika on rajallinen minkä tuollaiseen pystyy käyttämään.
Kyllä meilläkin meni vuosia ja vuosia että saatiin edellisen ja hyvin "säästeliään" sukupolven roinat siivottua. Syksyisin piha on aina siisteimmillään. On käynyt romunkerääjä, jäteöljyt ja muuta ongelmajätteet viety, kaikki joutava viety kierrätykseen, romut pestynä hallissa tai pihan perällä siististi jne. Muulla aikaa ne on joko tulossa tai menossa johonkin, remontissa, tavarat levällään kun töihin on lähdetty heti kun se viimeinen pultti on kiinni.
Ihmiset näkee asiat niin eri tavoin. Useimmiten nähdään ne tekemättömät työt, mutta minä näen ne tehdyt. Pääasia on, että eläimet hoidetaan, elintarvikehygieniasta huolehditaan ja muutenkin sellaiset asiat tehdään, joista tekemättöminä sanktioidaan (eli esim. kuolleet/lopetetut eläimet huolehditaan lain mukaisessa ajassa pois pihapiiristä raatoautoon). Kaikki muu on sivuseikka ja tehdään sitten jos aikaa ja energiaa jää.
No eipä ketään tuollainen köyhäily kiinnosta, pitäisi näkyä hulppeat talot ja koneet taustalla niin johan riittäisi keskustelua...