Onko täällä abortin läpikäyneitä?
Milloin selvisi, että olet raskaana ja kuinka abortti hoidettiin sinulla? Itselläni sattui pieni vahinko ja haluaisin kuulla muiden kokemuksia, koska minunkin olisi "pakko" tehdä abortti mikäli olen raskaana.
Kommentit (29)
Siis tuo on niin törkeää että tehdään abortti vastoin miehen tahtoa ja sitten vielä kehuskellaan sen olleen oikea ratkaisu. Oikeastaan pahinta mitä nainen voi miehelle tehdä. Miten kukaan mies voi jatkaa suhdetta tuollaisen jälkeen?
Tein pari viikkoa sitten. Ihan sellaisella metallisella grillivartaalla. Vähän kirpaisi, mutta ei pahasti sattunut kumminkaan. Sellaisen pienen möykyn kävin sitten pinnistämässä pyttyyn. Hyvin sujui kaiken kaikkiaan, ilman suurempia ongelmia. Tsemppiä sinullekin :)
Vierailija kirjoitti:
Vauvan odotus kirjasta (jonka varmaan jokainen neuvolassa käynyt on saanut
6.viikko
Kun alkio on tämän viikon puolivälissä 25 päivää alkaa pieni sydän lyödä ja pumpata nestettä alkion eri osiin7,viikko
Alkio on C-kirjaimen muotoinen ja muistuttaa enemmän katkarapua kuin ihmistä. Useimmat elimet ovat kehittymässä ja loppuviikkoa kohden käsien ja jalkojen alut kasvavat8.viikko
Alkio on nyt yhtä iso kuin pieni papu. Se on täysin lspsivesipussin sisällä ja sitä peittää ohut ihokerros. Aukioloajat on pieni aukko paikassa johon suu kehittyy ja kaksi pientä sierainta. Pää ja sydän ovat suuria suhteessa kehoon. Sydän lyö 130-160 kertaa minuutissa9.viikko
Alkio alkaa jo muistuttaa pientä ihmistä mutta se ei ole juuri kirsikkaa suurempi. Aivot kasvavat nopeasti ja aivolisäke joka säätelee hormonituotantoa kehittyy. Tälla viikolla alkavat sormet, varpaat ja kyynärpäät kehittyä10.viikko
Sydän on kutakuinkin valmiiksi kehittynyt ja lyö tiheämmin tällä viikolla kuin koskaan - keskimäärin 177 lyöntiä minuutissa. Tällä viikolla tulevat myös ensimmäiset mitattavat aivoaallot ja alkio alkaa liikkua11.viikko
Nyt ovat kaikki sisäiset ja ulkoiset rakenteet täydellisiä ja alkio vaihe päättyy. Lapsi on nyt sikiö12.viikko
Sikiö liikkuu paljon mutta vielä on liian aikaista tuntea pieniä potkuja. Pian voit ehkä kuulla pienen sydämen lyövät. Se lyö 150 lyöntiä minuutissa. Jos ette ole vielä käyneet ensimmäisessä ultraäänitutkimuksessa on se edessä aivan pian
kiitos näistä faktoista. Mitä lisää ajattelit niiden tuovan aborttikeskusteluun? Onko sinulla jotain omaa sanottavaa? Ehkä olet ei-toivottujen raskauksien jatkamisen puolella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvan odotus kirjasta (jonka varmaan jokainen neuvolassa käynyt on saanut
6.viikko
Kun alkio on tämän viikon puolivälissä 25 päivää alkaa pieni sydän lyödä ja pumpata nestettä alkion eri osiin7,viikko
Alkio on C-kirjaimen muotoinen ja muistuttaa enemmän katkarapua kuin ihmistä. Useimmat elimet ovat kehittymässä ja loppuviikkoa kohden käsien ja jalkojen alut kasvavat8.viikko
Alkio on nyt yhtä iso kuin pieni papu. Se on täysin lspsivesipussin sisällä ja sitä peittää ohut ihokerros. Aukioloajat on pieni aukko paikassa johon suu kehittyy ja kaksi pientä sierainta. Pää ja sydän ovat suuria suhteessa kehoon. Sydän lyö 130-160 kertaa minuutissa9.viikko
Alkio alkaa jo muistuttaa pientä ihmistä mutta se ei ole juuri kirsikkaa suurempi. Aivot kasvavat nopeasti ja aivolisäke joka säätelee hormonituotantoa kehittyy. Tälla viikolla alkavat sormet, varpaat ja kyynärpäät kehittyä10.viikko
Sydän on kutakuinkin valmiiksi kehittynyt ja lyö tiheämmin tällä viikolla kuin koskaan - keskimäärin 177 lyöntiä minuutissa. Tällä viikolla tulevat myös ensimmäiset mitattavat aivoaallot ja alkio alkaa liikkua11.viikko
Nyt ovat kaikki sisäiset ja ulkoiset rakenteet täydellisiä ja alkio vaihe päättyy. Lapsi on nyt sikiö12.viikko
Sikiö liikkuu paljon mutta vielä on liian aikaista tuntea pieniä potkuja. Pian voit ehkä kuulla pienen sydämen lyövät. Se lyö 150 lyöntiä minuutissa. Jos ette ole vielä käyneet ensimmäisessä ultraäänitutkimuksessa on se edessä aivan pianEi se noin mene. Kyllä tällä palstalla tiedetään paremmin. Limainen solumöykky se on synnytykseen asti. Sitten siitä yhtäkkiä tuleekin vauva.
Se, mitä kohdussa olevasta sikiöstä ajattelee, on tosiaankin riippuvainen siitä, onko raskaus odotettu ja toivottu vai ei-toivottu yllätys. Sellaiselle, joka lasta toivoo, vauva on olemassa oleva rakas ihminen jo plussatestistä saakka. Sikiötä vaalitaan kultaa kalliimpana aarteena ja mielikuvissa tehdään tilaa vauvalle ja sen tuleville ominaisuuksille eli ns. äiti synnyttää psykologisessa mielessä omassa mielessään vauvaa. Ei-toivotun raskauden kohdalla ei näin käy. Sikiö on ei-toivottu vieras, jolle ei maalailla ruusunpunaist vauva-aikaa eikä mietitä millainen nenän nykerö hänellä on tai miten ihalle raskaus tuntuu. Sikiö voi todellakin tuntua "vain solumöykylle". Ei-toivotuttua raskautta läpikäyvä nainen ei synnytä mieleenstä psykologista vauvaa, joka voi tehdä keskeytyspäätöksestä helpomman.
Tein abortin kaksi vuotta sitten. Olin 37-vuotias, kahden lapsen eronnut äiti. Tulin raskaaksi tapailemalleni miehelle ja tiesin että en halua olla hänen kanssaan loppuelämääni ja kolmen lapsen yh:ksi en tietoisesti lähde. Raskaana ollessa oli rankkaa. Itkin. Tiesin ennen testiä että olen raskaana. Raskaana ollessani ajattelin että en voi tehdä sitä. Tein kuitenkin. Tie oli pitkä, testistä melkein kuukauden päästä vasta tehtiin keskeytys. Kaavinta ja cytoteceistä sain infernaaliset kivut, siksi en halunnut kotona tehdä sitä itse vaan vaadin kaavinnan. Keskenmeno on joskus hoidettu kotona. Toimenpiteet jälkeen olin sekaisin ja väsynyt ja kipeä pari päivää, mutta sitten olo tasaantui. Olo helpottui. Tiesin että olen tehnyt oikean päätöksen. Olin taas minä. Asiaa en ole ajatellut oikeastaan yhtään tämän jälkeen. Unohdan sen yleensä. En halunnut oikeasti sitä lasta, koska elämästä olisi tullut todella vaikeaa. Täysin oikea päätös oli. Ei se silti helppoa ollut. Toivon että et ole raskaana ja jos olet, niin tsemppiä ! Kaikesta selviää <3
Syntymättömien ihmisyys ei määräydy sen mukaan mitä muut ihmiset heistä ajattelevat. Mm. afrikkalaisorjia, juutalaisia, vammaisia ja albiinoja ei ole aina ja kaikkialla pidetty ihmisinä eikä kaikkialla pidetä vieläkään. Silti ne kaikki on kiistatta ihmisiä, tiede todistaa kiistattomasti että ne kaikki on homo sapiens -lajin edustajia. Sama juttu syntymättömien kanssa.
Mä pidän syntymättömän surmaamista monin verroin pahempana tekona kuin syntyneen ihmisen tappamista. Abortti on murha.
Abortissa lopetetaan elämä. Se on kiistaton tosiasia.
Up