Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä lapsettomuustutkimuksissa tapahtuu?

Vierailija
15.07.2016 |

Olen mieheni kanssa yrittänyt lasta nyt reilun vuoden, mutta raskaus ei ole alkanut. Tahtoisin selvittää, mistä lapsettomuus johtuu, mutta en halua varsinaisiin lapsettomuushoitoihin. Mitä lapsettomuustutkimuksissa voidaan selvittää? Onko tutkimuksista mitään hyötyä ilman hoitoihin ryhtymistä? Olen yli 30.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheltä tutkitaan sperma, naiselta kartoitetaan kierto, otetaan verikokeet ja tehdään aukiolotutkimus. Jos lapsettomuuteen löytyy sellainen syy, joka estää luonnollisen raskautumisen, niin noistahan se selviää. Ei tarvitse sitten enää arpoa miksei tärppää. Joskus vika voi olla myös helposti hoidettavissa, esim. ovulaatiohäiriöt.

Vierailija
2/26 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustellaan ilmastonmuutoksesta & maapallon ylikansoittumisesta joten miettikää vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on aukiolotutkimus?

Vierailija
4/26 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aukiolotutkimuksessa selvitetään onko munanjohtimet auki. Kiinnikkeitä voi olla esim. aiemmin sairastetun klamydian takia. Ykkösen listaukseen lisäisin vielä alavatsan ultraäänen. Verikokeissa voi joutua käymään useamman kerran kierron eri vaiheissa.

Vierailija
5/26 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on aukiolotutkimus?

Siinä katsotaan, ovatko munanjohtimet auki eli pääseekö munasolu liikkumaan munasarjoista kohtuun. Kuukautisethan voivat tulla, vaikkei koskaan tulisi yhtäkään munasolua. Aukiolotutkimus on tuskallisen kivulias. Siinä kehotetaan ottamaan mahdollisimman paljon Buranaa pari tuntia ennen tutkimusta, mutta kyllä minä ainakin siitä huolimatta huusin ääneen ja paruin tutkimuksen ajan. Siinä pumpataan munanjohtimiin nestettä ja samalla ultrataan, kuinka pitkälle menee ja paljonko johtimet laajenevat.

Vierailija
6/26 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on aukiolotutkimus?

Siinä katsotaan, ovatko munanjohtimet auki eli pääseekö munasolu liikkumaan munasarjoista kohtuun. Kuukautisethan voivat tulla, vaikkei koskaan tulisi yhtäkään munasolua. Aukiolotutkimus on tuskallisen kivulias. Siinä kehotetaan ottamaan mahdollisimman paljon Buranaa pari tuntia ennen tutkimusta, mutta kyllä minä ainakin siitä huolimatta huusin ääneen ja paruin tutkimuksen ajan. Siinä pumpataan munanjohtimiin nestettä ja samalla ultrataan, kuinka pitkälle menee ja paljonko johtimet laajenevat.

Oliko tukossa? Mulla ei kauheesti koskenut vaikka ei ollut mitään lääkitystä, yllärinä tehtiin.

Vierailija
7/26 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on aukiolotutkimus?

Oliko tukossa? Mulla ei kauheesti koskenut vaikka ei ollut mitään lääkitystä, yllärinä tehtiin.

Ei ollut mitään tukoksia missään. Minulta paljastui myöhemmin sellainen vika, että munasarjani eivät kypsyttäneet munasoluja ollenkaan. Niitä sitten kypsyteltiin lääkkeitten avulla aina tietyssä kierron vaiheessa.

8/26 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on aukiolotutkimus?

no mulla ei kyllä tuntunut missään. tietty ne pillun levittimet tuntuu inhottavalle, mutta niitä nyt käytetään valitettavasti muutenkin, itse sitä nestettä en kyllä muista tunteneeni lainkaan. olin siis auki...

Vierailija
9/26 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aukiolotutkimuksesta sen verran, että on todella yksilöllistä sattuuko vai ei. Mulle tehtiin se jo ekalla tapaamisella eikä sattunut ollenkaan, lähinnä tuntui "hassulta", kun nestettä ruiskutettiin munanjohtimiin. Sen vielä lisäisin, että tutkimuksethan voi keskeyttää/lopettaa koska tahansa ihan sen mukaan mitä itse haluatte. Meillä ei löytynyt syytä lapsettomuuteen, mutta stressiä tutkimukset taisivat laukaista sen verran, että tein positiivisen testin 2kk tutkimusten aloittamisen jälkeen. Oltiin kaksi vuotta lasta jo yritetty.

Vierailija
10/26 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä tutkimuksiin, niin ainakin tiedätte missä mennään. Tutkimuksissa testataan myös esim. kilpirauhasen toiminta ja keliakia, jotka voivat aiheuttaa lapsettomuutta. Lisäksi voi olla, että kaikki on kunnossa tai "lievästi vinksallaan". Kevyimmät hoidot voisivat olla vaikka vain ovulaation induktio - mielesi voi muuttua testaamaan jos siitä saisitte avun, vaikka oletkin hoitoja vastaan. Oletko joskus syönyt e-pillereitä? Jos olet, niin ovulaation induktio on vähän niinkuin sen vastakohta. Saadaan pillereillä aikaan kunnollinen ovulaatio, kun ehkäisyssä päin vastoin se estetään. Tässä tällaista näkökulmaa aiheeseen. :)

Vierailija
11/26 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa mennä tutkimuksiin. Ainakin tiedätte sitten onko jotain syytä, miksi ei tärppää. Kenties joku sairauskin voi löytyä, joka aiheuttaa lapsettomuuden. Kun olette tulokset saaneet, voitte miettiä jatkon sen perusteella. Ketään ei pakoteta hedelmöityshoitoihin.

Vierailija
12/26 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fsh-verikoe otettiin multa 33v ainakin, kertoo onko vaihdevuodet alkamassa nuorena ja mikä on munasarjojen tilanne.

Vierailija
13/26 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Typerää tuo pelottelu aukiolotutkimuksen tuskallisuudesta! Jos sinulla sattuu, ei se tarkoita että kaikilla olisi niin. Sitä varten kaikki saavat varmuuden vuoksi kipulääkityksen ja varmaan rauhoittavaakin jos erikseen pyytää. Itselläni esimerkiksi tutkimus oli täysin kivuton ja itse asiassa täysin tunnoton. Odotin vain koska neste ruiskutetaan munanjohtimiin ja jännitin jos se sattuu, mutta yhtäkkiä lääkäri sanoi,e ttä hienosti meni läpi ja voin käydä pukeutumassa. Eli tuntui minulla paljon vähemmän kuin vakka verikoe.

Muuten tutkimuksissa jutellaan ensin ja kartoitetaan jos ihan sillä löytyisi suuntaa tutkimuksille. Katsotaan naisen kiertoa ultraamalla, näkyykö esim. munasarjoissa jotain selittävää (esim. monirakkulaiset munasarjat) tai pohditaan mistä vaikka kiertohäiriöt, vuodot yms. voisivta johtua. Otetaan verikokeita (mm. kilpirauhasarvo, vaihdevuosiin/munasolureserviin liittyviä arvoja jne.). Mieheltä tutkitaan spermanäyte, ihan siis runkkaamalla toimitettava tutkimus yksityisessä kopissa, ei millään neuloilla kaivella. Sitten se aukiolotutkimus, varmistetaan pääseekö munasolu ylipäätään etenemään munasarjoista kohtuun.

Ei niitä tutkimuksia kannata pelätä. Ovat tosiaan kivuttomia ja itse ainakaan en kokenut lainkaan vaivaannuttaviksi. Henkilökunta kun käy näitä asioita päivittäin monen monta kertaa läpi asiakkaiden kanssa, arkea heille.

menkää vain hoitoihinkin jos jotain löytyy. Ensimmäiset hoidot (jos aukiolotutkimus ok) ovat ihan lääkkeillä tehtäviä. Saat esimerkiksi keltarauhashormonikuurin tai clomifen-lääkityksen tukemaan omaa ovulaatiota. Auttaa munasoluja kasvamaan ja irtoamaan varmemmin. Näillä mennään hyvinkin puolisen vuotta. Sitten halutessanne voidaan kokeilla esim. inseminaatiota, jossa miehen sperma pestään, laatu paranee ja se ruiskutetaan pienellä katetrilla kohtuusi. kivutonta ja kestää max. 5min. Näitäkin jatketaan usein monta kiertoa ennen vaativampia hoitoja.

Sitten vasta tulevat "koeputki"hedelmöitykset, joita useimmat ehkä tarkoittavat kun ajattelevat hoitoja. ne ovat sitten rankkuudessaan jo vähän eri luokkaa.

Mutta toivottavasti ette niihin edes joutuisi. matkan varrella ennen niitä on jo paljon asioita, jotka hoitamalla lapsettomuus voi selittyä ja hoitua kokonaan :) Tsemppiä!

Vierailija
14/26 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Typerää tuo pelottelu aukiolotutkimuksen tuskallisuudesta! Jos sinulla sattuu, ei se tarkoita että kaikilla olisi niin. Sitä varten kaikki saavat varmuuden vuoksi kipulääkityksen ja varmaan rauhoittavaakin jos erikseen pyytää. Itselläni esimerkiksi tutkimus oli täysin kivuton ja itse asiassa täysin tunnoton.

Vastaavasti jos sinulla ei tuntunut missään, ei se tarkoita, että se on kaikilla kivuton.

Aukiolotutkimus voi myös laajentaa munanjohtimia, jotka ovat jostain syystä ahtaat. Silloin tutkimus saattaa olla hyvin kivulias, mutta jo tällä tutkimustoimenpiteillä voidaan saada aikaan tilanne, jossa raskaus pääsee alkamaan. Vaikka mitään ahtaumia tai tukoksia ei löytyisikään ja sitä kautta syytä lapsettomuuteen, tutkimuksen seurauksena munanjohtimet laajenevat niin, että munasolu kulkeutuu helpommin kohtuun.

Vierailija
15/26 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Täytyy alkaa varailla aikaa, jos tosiaan vaikka verikokeista joku helposti hoidettava syy löytyisi. Mulla ei ole ollut kierto- eikä vuotohäiriöitä, ja oireiden perusteella sanoisin että ovuloinkin joka kuukausi, mutta mistäs sen varmaksi tietää. Julkisella puolella joutuu kyllä varmaan odottelemaan lääkärille pääsyä tovin jos toisenkin...

Ap

Vierailija
16/26 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Typerää tuo pelottelu aukiolotutkimuksen tuskallisuudesta! Jos sinulla sattuu, ei se tarkoita että kaikilla olisi niin. Sitä varten kaikki saavat varmuuden vuoksi kipulääkityksen ja varmaan rauhoittavaakin jos erikseen pyytää. Itselläni esimerkiksi tutkimus oli täysin kivuton ja itse asiassa täysin tunnoton.

Vastaavasti jos sinulla ei tuntunut missään, ei se tarkoita, että se on kaikilla kivuton.

Aukiolotutkimus voi myös laajentaa munanjohtimia, jotka ovat jostain syystä ahtaat. Silloin tutkimus saattaa olla hyvin kivulias, mutta jo tällä tutkimustoimenpiteillä voidaan saada aikaan tilanne, jossa raskaus pääsee alkamaan. Vaikka mitään ahtaumia tai tukoksia ei löytyisikään ja sitä kautta syytä lapsettomuuteen, tutkimuksen seurauksena munanjohtimet laajenevat niin, että munasolu kulkeutuu helpommin kohtuun.

Niin, sanoinko jossain kohtaa ettei se kenelläkään satu? Johan tuollahan ylempänä jo mainittiin, että oli tuskallista. Olisiko se pitänyt uudestaan auki kirjoittaa? Kirjoitin, että typerää pelotella (ja yleistää) jos itsellä on sattunut. Voi todeta, että saattaa olla kivuliasta. Kerroin toisen näkökulman. En sanonut, ettei se voi sattua muillakaan kun ei kerran minulla. Koita nyt vähän skarpata kun tulkitset toisten tekstejä.

Vierailija
17/26 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä koen ajatuksen noista tutkimuksista niin vastenmielisenä että me varmaan jäämme ilman toista lasta.

Vierailija
18/26 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimukset Väestöliitossa eivät olleet millään tavalla mieleenjääviä. Eivät sattuneet eivätkä olleet erityisen nolojakaan.

Ensimmäinen terveyskeskuslääkäri kyllä jäi mieleen kun pamautti päin naamaa että olet nyt vaan ohittanut hedelmällisimmän ikäsi, aloitat lastenhankkimisen liian myöhään. Olin n. 31 vuotias vastavalmistunut tuolloin. Enkä lama-aikana kesken opintojen yksinkertaisesti uskaltanut tulla raskaaksi ja lääkärin asenne oli siksi mielestäni tarpeettoman töykeä.

Se tässä on jäänyt mainitsematta että suuri osa lapsettomuudesta jääilman selitystä.

Ja toisaalta sitten kuitenkin vuosien jälkeen saattaa yllättäen tulla ihan luomusti raskaaksi vaikka hoitoja olisi kokeiltu vuosia.

Kyllä niissä tutkimuksissa kannattaa kuitenkin käydä. Ettei sitten tule jälkeenpäin mieleen että olisi voinut tehdä elämässään toisenlaisia valintoja. Jos vaikka joku ihan selvä syy löytyy.

Jos mitään erityistä syytä ei löydy kannattaa jatkaa yrittämistä, nukkua hyvin, välttää kipulääkkeitä (Ibuxin ym) , alkoholia ja yrittää elää terveellisesti.

Stressikin voi monen kohdalla vaikuttaa.

Vierailija
19/26 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös munajohdinten aukiolotutkimus oli sairaan tuskainen kokemus. Ja en pelottele. Sanon vain niin kuin asia jollain joskus voi olla. Turha antaa taivaallisen olotilan kuvaa, jos todellisuus voi olla ihan muuta.

Lapsettomuushoidoistakin voi tulla ongelmia ja ne ovat kivuliaita. Hyperstimulaatio. Ai saakeli. Munasolujen kerääminen neulalla. Ai ai. Sektion jälkeinen tila oli kivulias. Herranjumala..

Mihinkään kipuun ei oikeastaan voi varautua. Eikä niistä muuten etukäteen kerrotukaan. Ainakaan minulle.

Vierailija
20/26 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään pakko oo lähteä virallisesti lapsettomuus tutkimuksiin. Yksityinenkin gynekologi voi määrätä hormonikokeet ja ultrata kohdun ja munasarjat. Aukiolotutkimuskin onnistuu joissakin paikoissa, ei kaikissa...

Me ollaan yritetty kolmatta lasta kohta vuoden ilman tulosta. Ensimmäinen ja toinen lapsi tärppäsivät heti. En tiedä mikä nyt sitten estää raskautumisen. Epäilen että joko mun stressi tai sitten elimistö on jäänyt johonkin outoon tilaan e-pillereiden jälkeen. Lopetin e-pillerit elokuussa 2015 ja edelleen multa lähtee ihan valtavasti hiuksia. Kuukautiset ovat olleet aika epäsäännölliset ja todella niukat ja lyhyet. Nyt olen saanut kuukautiset hieman normaalimmaksi kun olen syönyt e-vitamiinia suurella annoksella sekä terolutit loppukiertoon. En ikinä enää koske hormonaaliseen ehkäisyyn.