Ravintolan asiakkaat: sen nyt vaan on niin, että jos siihen siivoamattomaan edellisten asiakkaiden jälkiä täynnä olevaan pöytään marssii, niin tiedossaa EI ole hyvää palvelua.
Ihan totta. Se vaan on niin. Se kuuluu normaalin käytökseen että odotetaan, kunnes henkilökunta osoittaa vaikka vain nyökkäämällä tai muuten ohjeistamalla,että "tervetuloa ja olkaapa hyvät, tässä on teille hyvä paikka"
Kesällä kun on tuota sesonkia ja isompia ryhmiä usein tulossa, niin tosiaan semmoisten suurperheiden ja serkkulaumojen kanssa leiriytyvät voisivat myöskin ihan rauhassa odottaa että saadaan teille järjestettyä se pöytä.
Kyllä varmasti jaksaa lapset odottaa että pöytä siivotaan ja tuolit noudetaan paikalle. Ei nimittäin kestä kuin muutama minuutin.
Jos minun asemalleni kaiken kiireen keskellä,kun plokkaan puolijuoksussa pöytiä ja juoksutan annoksia asiakkaille, marssii joku porukka sanan puhumatta taikka päivää sanomatta likaiseen pöytään tönöttämään, niin sitten mä oletan kyllä, että kysessä on ne edelliset asiakaat jotka jostain syystä jääneet imeskelemään hampaitaan pitkästi ruokailun jälkeen.
Joko niin, että minä itse, tai ravipäällikkö tai omistaja tms. käy siivoamassa pöydän ja ohjaa asiakkaat paikalle.
Jos siellä sitten aletaan pönöttään likaisten servettien takana ja kuikuilemaan jonnekin että mitäs nyt, niin antaapa sitten kuikuilla.
Ja kesän vakituiset alennuskuponkien muistelijat: en usko, en tänäkään kesänä, enkä aiemminkaan, että "teidän ammattiliiton lehdessä" (??) olisi ollut joku 50 % alennuskuponki meidän ravintolan mihin tahansa annokseeen kesäkaudeksi. En vaan usko. Ottakaa jooko se lehti mukaan kun lähdette ruokailemaan ja laskun jo tultua - alennusta pyytämään...
Kommentit (241)
Mikä ongelma sulka on siivoamattoman pöydän suhteen? Eikö vaadi saman vaivan siivota se ennen kuin jälkeen asiakkaan istumisen? Kuulostaa että olet kehittänyt jutun omassa päässäsi joksikin arvovaltakysymykseksi.
Kuulostaa siltä että teillä on resurssipula. Kielii huonosta managementista, tsk tsk.
Ei kiinnosta hevin vittuakaan mitä mieltä olet, mutta siivoa ne pöydät vain kiltisti, ja nopeammin.
Osittain samaa mieltä, mutta olet aika ammattitaidoton, jos et muista oman asemasi asiakkaita.
Törkeimpiä asiakkaita ovat aina olleet lapsiperheet, onnekseni en enää alalla ole.
Ammattitaitoinen tarjoilija kerää astiat kun syöminen on lopetettu. Siinä tarjoilijan keräillessä seurue pyytää laskun, paitsi jos haluavat vielä "imeskellä hampaitaan".
Asiakkaat menevät vapaaseen pöytään, jos ei kyseessä ole ravintola missä ovella on joku vastassa kyselemässä varauksia. Sopeudu siihen, että asiakkaat menevät valitsemaansa pöytään.
Vasta viime viikolla tuli jotakin sähellystä henkilökunnan taholta juuri tähän asiaan liittyen, eli menimme likaiseen pöytään ja saimme huonoa palvelua. Kävin kassalla antamassa palautetta, sain vuolaat anteeksipyynnöt ja kuulin kun joku tarjoilija sai keittiön puolella pomoltaan kunnon läksytyksen. No, se nyt ei tietenkään ollut fiksua sekään.
Kerran kyllä sanoi aika laittamattomasti kyyppari-kollega lapsiperheen äidille, joka hieman anteeksipyydellen sitten vihdoin nousi sen laumansa kanssa pöydästä, joka oli niin täydellisen hävityksen vallassa, ettei siitä enää siihen illalle paikkoja saatu; pöytäliinat lattioilla, liiskassa ja käytetty varmaan ruokalappuina. Astiastot; kaikki mahdolliset kokomallit syvistä lautasista pieniin kahvilautasiin käytetty ja sotattu. Liiskaantuneita paperiservetteja jokaisen ruokalajin päällä, puoliksi syötyjä annoksia ja kaikkea siltä väliltä.
Rouva sanoi herra Tarjoilijalle, että tästä näytti tulevan vähän sotkua. Tarjoilija katsoi pöytää ja totesi että joo, onneksi mun ei tarvii nähdä, miltä teillä kotona näyttää": Ja lähti siitä sitten niskojaan nakellen hakemaan isompaa brikkaa että pääsee siivoomaan.
Ei siihen oikein voinut mitään itse sanoa. Lähdin huolehtimaan omista asiakkaistani.
Kun itse olin tarjoilija en palvellut ketään huonosti.
Ehdin myös AINA siivota pöydät ennen uusia asiakkaita.
Asiat voi tehdä myös rivakasti.
Nopeet syö hitaat.
Näkyy myös tipeissä.
Lisäksi sellainen vinkki, kun kirjoitat on aivan turhaa "tehostaa" sanomaansa kertomalla että niin se vain on, ja ihan totta on.
Se ei tuo mitään lisäarvoa sanomaasi, etenkään kun aloitat höpötyksesi sillä.
Voi oikeastaa pitää nyrkkisääntönä sitä että, jos kirjoitat "niin/näin se vain on, tai tämä on fakta/tota" niin kirjoituksesi on täyttä paskaa.
Jos kirjoituksessa on oikeaa sisältöä siihen ei tarvita tuota hönkäilyä ja tyhjän puhaltelua.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma sulka on siivoamattoman pöydän suhteen? Eikö vaadi saman vaivan siivota se ennen kuin jälkeen asiakkaan istumisen? Kuulostaa että olet kehittänyt jutun omassa päässäsi joksikin arvovaltakysymykseksi.
Pöytä on kymmenen kertaa nopeampi siivota , jos siinä ei istu huitovaa ja kiukkuista av-mammaa äpäröineen.
Ei ap
Pöytä, jossa on käytettyjä astioita, on usein hyvällä paikalla, esimerkiksi ikkunan vieressä.
Onneksi olen aina asioinut paikoissa, joissa pöydän siivoaminen ei ole ollut ongelma tarjoilijoille. Toisaalta tervehdin henkilökuntaa tullessani ravintolaan ja varmistan, että pöytään voi istua.
Harmi, jos teillä on niin ruuhkaista, että pöydän siivoaminen tuntuu sinusta hankalalta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma sulka on siivoamattoman pöydän suhteen? Eikö vaadi saman vaivan siivota se ennen kuin jälkeen asiakkaan istumisen? Kuulostaa että olet kehittänyt jutun omassa päässäsi joksikin arvovaltakysymykseksi.
En ole ap, mutta asiahan on niin, että keittiössä saattaa odottaa muiden asiakkaiden annokset, jotka on syytä toimittaa pöytiin ennen niiden jäähtymistä/kuivumista tms. Paikalla saattaa olla laskua odottavia asiakkaita. Nämä hoidetaan ensin. Sitten vasta siivotaan lähteneiden asiakkaiden jäljet ja katetaan pöytä seuraaville. Ei se ole kenenkään kiva odotella likaisessa pöydässä, mutta asiat pitää hoitaa tärkeysjärjestyksessä.
Näin se vaan on toverit. Kun suurin ongelma tässä on juuri se, että kun kiireisessä ravintolassa jotkut pikku ketut hiipii likaseen pöytään nököttämään, niin ei teitä huomata, kas kun me emme muista kasvoilta teitä kaikkia asiakkaita :) Ja sitten kun te olette puoli tuntia tönöttäneet ja tulette vaatimaan palvelua, niin muistakaa kuitenkin miten kyseisen huomiotta jättämisen kohteeksi jouduitte 👏🏼
"Imeskelemään hampaitaan". :''DD En kestä, olette hulvattomia!
En ikinä oikein ymmärtänyt niitä naisasiakkaita, jotka ei voineet tilata juomiaan ennenkuin ne on kysyneet mieheltään. Siis pariskunta tullut ravintolaan syömään seisovaan pöytään. Juomatilaukset yritetään ottaa niin nopeesti kuin mahdollista että saadaan väki pöytiin ja siihen ateriaansa kiinni.
Joten ne, joiden piti odotella että saavat kysyttyä miehiltään että mitä saavat tilata, saivat sitten mun puolesta odotella aika tovin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Näin se vaan on toverit. Kun suurin ongelma tässä on juuri se, että kun kiireisessä ravintolassa jotkut pikku ketut hiipii likaseen pöytään nököttämään, niin ei teitä huomata, kas kun me emme muista kasvoilta teitä kaikkia asiakkaita :) Ja sitten kun te olette puoli tuntia tönöttäneet ja tulette vaatimaan palvelua, niin muistakaa kuitenkin miten kyseisen huomiotta jättämisen kohteeksi jouduitte 👏🏼
Ei se mitään kun tulen ravintolaan mulla on aikaa kyllä odottaakin. Ja kun mulle tarjotaan pöytää huonolta paikalta kerron että haluan tuon tietyn pöydän
Ja jos pöytään ei sovi mennä, missä sitten odotetaan? Jos ei ole pöytiin ohjausta paikassa, ei todennäköisesti ole paikkaa odottelullekaan. Siinä sitten seurue tukkii käytävän, seisoo kiusallisesti ruokailevien asiakkaiden vieressä/selän takana, tarjoilija ei pääse kulkemaan ja kaikki pyörii ja pyytelee anteeksi sinne js tänne. Mutta se iso asiakkaista tyhjä pöytä, missä pari servettiä ja juomalasi, ei siltikäänkö sinne? Älytöntä.
Just viimeksi kun kävin tuollaisessa paikassa, jossa ei ole pöytiin ohjausta, niin kaikki pöydät pursuivat astioita, asiakkaat olivat ilmeisesti jo aikaisemmin siirrelleet niitä muihin tyhjiin pöytiin. Eikä henkilökunta tehnyt elettäkään siivotakseen niitä sotkuja, vaikka suuri kiire ei näyttänyt olevan, aika loivaliikkeistä toimintaa.
Miksi et ap korjaa lautasia ja muita pois jos silloin, kun asiakkaat vielä istuvat siinä ja ovat syöneet? Näin suurimmassa osassa paikkoja tehdään. Juomat ehkä jäävät ja siinä sulla on lisämyynnin paikka myös, kun kysyt, että maistuiko? Saisko olla lisää juotavaa? On sitten helpompi siivota se loppu, kun siinä on enää juomalasit jäljellä.
Vaikutat vähän ammattitaidottomalta. Tai sitten olet vaan kovin hidas.
Ekassa kesätyössään olevat asiakaspalvelualan ammattilaiset ja kerran kesässä ravintolassa syövät täällä nokittavat toisiaan. Ei kai se toisen osapuolen huomiointi oikeasti noin vaikeaa voi olla?
Se on usein parhaalla paikalla. Menen siihen jatkossakin ja odotan hyvää palvelua. Siivoa ripeämmin.