Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa, vauva 8kk kakoo syödessään

Vierailija
15.07.2016 |

Tiedän että vähän niinkuin kuuluu asiaan mutta tukehtumisen pelko on minulla järjettömän suuri. Ollaa alettu antamaan ei niin sileitä soseita ja vauva kakoo kakomistaan.. Sanokaa nyt että oon aivan pöljä!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakoo, jottei vetäisi henkeen. Vauvalla kakomisrefleksi on edempänä. Huoletta voi antaa palasia.

Vierailija
2/9 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tuo on kamala vaihe. Anna pieniä määrä suuhun ja odota kunnes on nielaissut kaiken pois ja sitten seuraava lusikallinen (taidan nyt puhua itsestäänselvyyksiä). Täytyy vaan kestää tuo opetteluvaihe, vaikka hirvittääkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon antanut molemmille lapsille paljolti sormiruokaa, niin on jäänyt tuo vaihe väliin.

Vierailija
4/9 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli/on sama juttu, lapsi nyt reilu 1,5-vuotias. Ja kakominen ei siis ollut mitään pientä normaalia kakomista, vaan todella kovaa yökkäilyä, tikahtumista ja ihan oksentamista.

Jotkut lapset vaan on herkempiä ruoan koostumukselle, itse olen ollut samanlainen pienenä ja nykyään edelleen jossain määrin. Me saatiin ravintoterapeutilta neuvo, että kokeillaan vähän myöhemmin karkeampia ruokia uudelleen ja aloitetaan ne ihan pienillä määrillä kerrallaan. Samanlailla kuin soseet esim. silloin 4-6 kk iässä. Eka vaikka puoli teelusikallista vain / ihan pieni nokare, sit jos menee hyvin, niin seuraavana päivänä 1 tl, sitä seuraavana 1,5 tl. Ite pitäisin tärkeänä, että jos lapsi kokee sen epämiellyttävänä, niin ei syötetä väkisin, niinkuin ei muutakaan ruokaa tuputeta. Me tehtiin eka se virhe, kun neuvolassa painostettiin, että pitää syödä jo karkeita ja alkoi tuntua, että se ei koskaan opi syömään "kunnon ruokaa" ja meinasi tulla stoppi kaikelle syömiselle. :-( ootteko kokeilleet, että maistaisiko esim. mössättyä hieman rakeista banaania tai pientä riisinjyvää?

Noissa 8kk ruoissa on muuten aika paljon myös eroja. Esim.Piltin lihaperunasose oli liian kökkäreistä, ne kuivat jauhelihanökäreet oli tosi pahoja jäämään kurkkuun. HIPPin joku vihannesrisotto tms (kanaa, tomaattia ja jotain) oli eka 8kk purkkiruoka, mikä onnistui. Meillä taidettiin olla lähemmäs vuoden kun toi onnistui ja 12 kk ruoat alkoi mennä kokonaan vasta 1v 4kk iässä. Tuossa iässä oppi myös kävelemään ilman tukea.

Jostain luin joskus, että suun motoriikka ja kävelemään oppiminen kulkisi vähän kuin yhdessä ja meillä tuntui pitävän paikkansa. Eli kukin oppii omaan tahtiinsa kävelemään ja omaan tahtiinsa myös syömään erilaisia ruokia. :-) tosin itsellä kyllä vaikeuksia muistaa tuo myös ja on kans ollut kova huoli tästä asiasta ja on edelleen; nyt kun pitäisi opetella haukkaamaan ruoasta itse. Omasta kädestäni uskallan syöttää esim. Banaania, melonia, juustoa ym. mutta en vieläkään ole uskaltanut antaa lapsen käteen, kun pelkään että haukkaa liikaa ja tukehtuu. :-( Pelottaa myös, että jos tästä on lapsen kehitykselle ja itsetunnolle ym. kovasti haittaa... Onko muilla ollut vastaavaa ja miten olette edenneet?

Vierailija
5/9 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöhkö äiti kirjoitti:

Meillä oli/on sama juttu, lapsi nyt reilu 1,5-vuotias. Ja kakominen ei siis ollut mitään pientä normaalia kakomista, vaan todella kovaa yökkäilyä, tikahtumista ja ihan oksentamista.

Jotkut lapset vaan on herkempiä ruoan koostumukselle, itse olen ollut samanlainen pienenä ja nykyään edelleen jossain määrin. Me saatiin ravintoterapeutilta neuvo, että kokeillaan vähän myöhemmin karkeampia ruokia uudelleen ja aloitetaan ne ihan pienillä määrillä kerrallaan. Samanlailla kuin soseet esim. silloin 4-6 kk iässä. Eka vaikka puoli teelusikallista vain / ihan pieni nokare, sit jos menee hyvin, niin seuraavana päivänä 1 tl, sitä seuraavana 1,5 tl. Ite pitäisin tärkeänä, että jos lapsi kokee sen epämiellyttävänä, niin ei syötetä väkisin, niinkuin ei muutakaan ruokaa tuputeta. Me tehtiin eka se virhe, kun neuvolassa painostettiin, että pitää syödä jo karkeita ja alkoi tuntua, että se ei koskaan opi syömään "kunnon ruokaa" ja meinasi tulla stoppi kaikelle syömiselle. :-( ootteko kokeilleet, että maistaisiko esim. mössättyä hieman rakeista banaania tai pientä riisinjyvää?

Noissa 8kk ruoissa on muuten aika paljon myös eroja. Esim.Piltin lihaperunasose oli liian kökkäreistä, ne kuivat jauhelihanökäreet oli tosi pahoja jäämään kurkkuun. HIPPin joku vihannesrisotto tms (kanaa, tomaattia ja jotain) oli eka 8kk purkkiruoka, mikä onnistui. Meillä taidettiin olla lähemmäs vuoden kun toi onnistui ja 12 kk ruoat alkoi mennä kokonaan vasta 1v 4kk iässä. Tuossa iässä oppi myös kävelemään ilman tukea.

Jostain luin joskus, että suun motoriikka ja kävelemään oppiminen kulkisi vähän kuin yhdessä ja meillä tuntui pitävän paikkansa. Eli kukin oppii omaan tahtiinsa kävelemään ja omaan tahtiinsa myös syömään erilaisia ruokia. :-) tosin itsellä kyllä vaikeuksia muistaa tuo myös ja on kans ollut kova huoli tästä asiasta ja on edelleen; nyt kun pitäisi opetella haukkaamaan ruoasta itse. Omasta kädestäni uskallan syöttää esim. Banaania, melonia, juustoa ym. mutta en vieläkään ole uskaltanut antaa lapsen käteen, kun pelkään että haukkaa liikaa ja tukehtuu. :-( Pelottaa myös, että jos tästä on lapsen kehitykselle ja itsetunnolle ym. kovasti haittaa... Onko muilla ollut vastaavaa ja miten olette edenneet?

Meillä aloitettiin 6 kk:n iässä sormiruoalla eli heti alusta alkaen lapsi sai suuhunsa paloja, jotka oppi oikein käsittelemään...

Eihän sitä kaikki lapset välttämättä siihen kykene, mutta jos 1,5v ei voi itse banaania esimerkiksi syödä, niin ei se kyllä normaalia ole. Enkä nyt ymmärrä tuota "omasta kädestäni uskallan syöttää...", koska tärkeäähän nimenomaan on se, että lapsi saa itse viedä ruoan suuhunsa, jolloin hallinta on helpompaa.

Oletko puhunut asiasta nyt lähiaikoina neuvolassa?

Nyt ne banaanit, leivät ja kaikki ihan siihen lapsen omaan käteen.

Vierailija
6/9 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös sormiruoalla olleet kaikki.Eka kakoi enemmän kuin muut,siitä vieläkin vaikutuksia,esim. K-vika.Anna niin pehmeitä paloja ja pieniä ja yksi kerrallaan ettei tarvi pelätä jatkuvasti...kuitenkin kivempi antaa vauvan syödä jo itsekin.

Vierailija
7/9 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^ Nimenomaan, tiedän että tärkeää olisi, mutta ongelma juuri, että miten uskaltaa, kun jos haukkaa liian isoja (mikä käy helposti), meinaa tukeutua niihin. Neuvolassa varmaan joka kerta sanottu ja täti vaan toteaa saman, että antaa vain ja pitää ite olla rauhallinen. Helpommin sanottu kuin tehty!

Kaipaisin vinkkejä myös saman kokeneilta!

Vierailija
8/9 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitten ärsyttää tollaset kommentit. Ei anna banaania omaan käteen. Jos oma lapsi syö hyvin kaikkea, eikä ole herkkäkurkku ni ei voi tietää toisen tunnetta joka pelkää. Itse pelkään myös tukehtumista joka tullut ensimmäisen lapsen jälkee. Oli sihtikurkku. Jokainen lapsi oppii syömään omasta kädestä on se sit nyrkin kokonen pala tai herneen kokonen. Parempi mennä maltilla kun aina pelätä. Mitä sitä ressiä ottaa. Kirjotuksen alottaneelle mä niin ymmärrän sua. Pikku hiljaa hyvä tulee. Munkin sihti kurkku 12 v ja hyvin syö vaikka hitaasti edetty.

Vierailija
9/9 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakoo aluksi, vauvan kakomisrefleksi on erilainen kuin aikuisella (toinen kommentti oli oikea).

Meillä ei mennyt isommat palat ennen sormiruokailua. Anna aluksi pehmeitä ruokia (keitetyt porkkana, peruna, bataatti esim. hedelmistä banaania vaikka). Ja isohkoja paloja että vauva saa itse niistä kiinni (isot pötkylät ja lohkot/tikkumalliset). Ei ruokaa käteen, vaan vauva ottaa itse.

Meillä 7,5kk lopetti kakomisen lähes kokonaan kun on saanut itse tutustua ruokaan ja mussutella. Ja nykyään menee aika paljon alaskin kaikesta tarjotusta. Kokeillaan pikkuhiljaa kovempiakin. Ja yhtäkkiä meni "kokkaresoseetkin" alas, kun päätin kokeilla, veti kaiken kun edelliskerralla ei syönyt lusikallistakaan.