Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Useat mielenterveysongelmat johtuvat siitä, kun Suomessa muutetaan liian aikaisin omilleen.

Vierailija
15.07.2016 |

Nuori jää liian pian yksin. 18-21-vuotias on yksinkertaisesti liian nuori pärjäämään ilman vanhempiaan.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytynee laittaa ammattikorkeakouluihin ja yliopistohin ensimmäisenä ikärajaksi 22 vuotta? - Mitä muuta pitäsi asialle tehdä? 

Vierailija
2/29 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja varmaan se nuoren tukeminen muuton jälkeen on avainasemassa. Täällä jokainen saa pärjätä omillaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-21 -vuotias on aikuinen, joka kyllä pärjää ilman vanhempiaan, täytyyhän tuonikäisen muutenkin ottaa vastuu jo omasta elämästään asui sitten vanhempien kanssa tai omassa kodissaan.

Vierailija
4/29 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ehkä kuitenkin siitä, että muutetaan liian myöhään? Tai siis ei päästä pois.

Vierailija
5/29 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kuitenkin aletaan roikkua vanhemmissa, vaikka ollaan jo parisuhteessa. Jäädään molemminpuoliseen riippuvuustilanteeseen.

Vierailija
6/29 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja varmaan se nuoren tukeminen muuton jälkeen on avainasemassa. Täällä jokainen saa pärjätä omillaan...

Ja varsinkin se nuoren omaan elämään tukeminen.

Vierailija
7/29 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitäpä vasta mielenterveysongelmia olisi tullutkin, jos en olisi muuttanut. Ihan kaikille osapuolille :/

Vierailija
8/29 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetetaanpa vielä vähän lisää oppilaitoksia täältä maalta. Kun ei ole kouluja, on ne lapset pakko laittaa toiselle paikkakunnalle kouluun ja yksin pärjäilemään. Kas kun sellaista vaihtoehtoa ei ole, että 16v peruskoulun päättänyt voisi jäädä viideksi vuodeksi kotiin makoilemaan! Tuon ikäinen menee toiselle paikkakunnalle kouluun, asuu kolme vuotta koulun asuntolassa, saa ammatin, menee sen jälkeen amkiin tai työelämään. Ei sen ikäinen enää kotiin tule, ellei ole aivan pakko.

Vierailija
9/29 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä vittua taas. Ei mun mielenterveysongelmat kyllä siitä johdu että muutin kotoa pois 19-vuotiaana.

Vierailija
10/29 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kohta viisikymppinen mies, joka asui kotona 25-vuotiaaksi, ja ainoa ajanjakso elämässäni, jolloin minulla on ollut varsinaisia mielenterveysongelmia, oli tuossa 22-25 v., ja näin jälkeenpäin ajateltuna uskon niiden johtuneen juuri siitä "liian vanhana" kotona asumisesta. Vanhempani ovat ilokseni edelleen elossa, ja meillä on aina ollut tosi hyvät välit, eli henkilöt siinä eivät olleet se ongelma, vaan yksinkertaisesti sen kotona asumisen "luonnottomuus" iässä, jossa en enää sinne oikeasti "kuulunut".

Vierailija
11/29 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisen vuoden ajan olen odottanut, että pääsisi omilleen lapsuudenkodista. Nyt odotusta on kuukausi jäljellä. Ihanaa! Uudet aikataulut, uudet suunnitelmat, uudet ihmiset, oma rauha ja päätökset. UUSI ELÄMÄ! Saa vihdoin kuoriutua siksi minäksi, joka ei täällä vanhempien huomassa saa jalansijaa ja levittää siipensä. -N18

Vierailija
12/29 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Se on rankkaa aikaa eikä ainakaan vanhempi, joka ei ole kokenut sitä itse, voi ymmärtää sitä.

Minun vanhemmat eivät juuri koskaan soittaneet ja kysyneet kuulumisia. Minä olin aina se, joka oli heihin yhteydessä. Kärsin yksinäisyydestä, masennuksesta ja epävarmuudesta mutta en tuonut sitä heidän tietoonsa. Nuori pitää usein paljon asioita sisällään kun ei halua huolestuttaa vanhempiaan.

Oli aikoja, että meni päiviä (jopa viikko) ilman, että kukaan soittaa. Olisi ollut mukavaa, että edes he olisivat soittaneet ja kysyneet kuulumisia. Siinä tulee aika yksinäinen olo kun "ketään ei kiinnosta" (vaikka siis vanhempani ovat rakastavia hyviä vanhempia ja meillä on hyvät välit).

Itse en aio jättää lastani niin yksin kun hän joskus muuttaa omilleen. Toki nuori haluaakin itsenäisyyttä ja olla omissa oloissaan tuon ikäisenä, mutta kyllä aion itsekin olla aloitteellinen yhteydenpidossa. Ja jos mahdollista, käydäkin silloin tällöin. Mutta ei tuppautua liikaa ;) 

Vierailija
13/29 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetetaanpa vielä vähän lisää oppilaitoksia täältä maalta. Kun ei ole kouluja, on ne lapset pakko laittaa toiselle paikkakunnalle kouluun ja yksin pärjäilemään. Kas kun sellaista vaihtoehtoa ei ole, että 16v peruskoulun päättänyt voisi jäädä viideksi vuodeksi kotiin makoilemaan! Tuon ikäinen menee toiselle paikkakunnalle kouluun, asuu kolme vuotta koulun asuntolassa, saa ammatin, menee sen jälkeen amkiin tai työelämään. Ei sen ikäinen enää kotiin tule, ellei ole aivan pakko.

Jospa sen ikäisellä on jo oma elämä ja oma koti? Kenties lapsiakin jo?

Vierailija
14/29 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu henkilöstä ja perhetaustasta. Minä muutin kotoa pois 15-vuotiaana. Perheessäni päihdeongelmia, väkivaltaa, seksuaalista hyväksikäyttöä, mielenterveysongelmia jne. Olen tänä päivänä +30 ja ei ole ongelmia, koulut käyty, työpaikka, lapset ja parisuhde löytyy.

Minun oli opittava pitämään itsestäni ja asioistani huolta, enkä ole ollut passattavana nuorena. Niin sanotusti, pärjään omillani.

Hulluksi olisin tullut, jos olisin vanhempien luokse jäänyt asumaan.

Vierailija
15/29 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuori jää liian pian yksin. 18-21-vuotias on yksinkertaisesti liian nuori pärjäämään ilman vanhempiaan.

Niin on, alle 25-vuotiailla aivotkaan eivät ole kehittyneet vielä loppuun asti. Vain muu fyysinen kehitys on jo aikuisen tasoa. Pääosin hyvin lapsen omaisia ihmisiä tuon ikäiset.

Vierailija
16/29 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Se on rankkaa aikaa eikä ainakaan vanhempi, joka ei ole kokenut sitä itse, voi ymmärtää sitä.

Minun vanhemmat eivät juuri koskaan soittaneet ja kysyneet kuulumisia. Minä olin aina se, joka oli heihin yhteydessä. Kärsin yksinäisyydestä, masennuksesta ja epävarmuudesta mutta en tuonut sitä heidän tietoonsa. Nuori pitää usein paljon asioita sisällään kun ei halua huolestuttaa vanhempiaan.

Oli aikoja, että meni päiviä (jopa viikko) ilman, että kukaan soittaa. Olisi ollut mukavaa, että edes he olisivat soittaneet ja kysyneet kuulumisia. Siinä tulee aika yksinäinen olo kun "ketään ei kiinnosta" (vaikka siis vanhempani ovat rakastavia hyviä vanhempia ja meillä on hyvät välit).

Itse en aio jättää lastani niin yksin kun hän joskus muuttaa omilleen. Toki nuori haluaakin itsenäisyyttä ja olla omissa oloissaan tuon ikäisenä, mutta kyllä aion itsekin olla aloitteellinen yhteydenpidossa. Ja jos mahdollista, käydäkin silloin tällöin. Mutta ei tuppautua liikaa ;) 

Mutta en siis kannata, että kaikkien kannattaisi asua pidempään kotona, vaan että nuorta tuetaan paremmin kun hän muuttaa. On ihan luonnollista, että tuossa iässä haluaa itsenäistyä ja muuttaa omilleen.

Vierailija
17/29 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän kirjoittajan tyylin alkaa jo tunnistaa. Joko haluaa ärsyttää tahallaan ja kirjoittelee puuta heinää tai sitten yrittää puolustella haluaan takertua kiinni lapseensa. Nytkin ihan selvästi näkyy olevan useampia aloituksia samalta ihmiseltä samasta aiheesta.

Vierailija
18/29 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tää tyyppi jaksaa tehtailla näitä aloituksia päivästä toiseen? Taisi muuttaa kotoa jo 12-vuotiaana, sen verran vakavia mielenterveysongelmia on havaittavissa.

Vierailija
19/29 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elä anna enää tuon riippuvuussuhteen periytyä omaan lapseesi, kun sullakin on ollu noin vaikeeta. sulla on nyt se oma perhe ja oma elämä, keskity siihen.

Vierailija
20/29 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, mutta voisitko sä ikis pikkusen valaista mistä nämä ongelmat sinun kohdallasi alkoivat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan