Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MITÄ me voidaan syödä!?

Vierailija
15.07.2016 |

Aloitin siis hiljattain syömään terveellisesti. Luulin ennen syöväni terveellisesti ja perheessämme ei aikaisemminkaan ole mässäilty herkuilla, hampurilaisilla ja pizzoilla muuta kuin erityistapauksissa. Nyt jätin vielä tietysti ihan kaikki sokerit pois (mm. hedelmiä syön vain kerran viikossa), sekä maitotuotteet ja viljat. Lihan syöntiä vähensin myös. Juureksia ja marjoja saan syödä rajoituksetta (paitsi perunan jätin kokonaan).

Yritän saada koko perheemme syömään terveellisesti, mikä ei tosiaan ole helppoa, koska lapset haluaisivat syödä leipää ja juoda maitoa. Miehen ruokavaliota en hirveästi yritä muuttaa, koska hän on aikuinen ihminen ja vastuussa omasta terveydestään. Mutta harmittaa, kun lapsetkin sitten vaativat kaikkea mitä mieskin syö :(

Nyt on muodostunut ongelmaksi, että en oikeasti keksi mitä me voitais syödä :( Tuntuu, että kaikki, mitä ennen olemme syöneet, on epäterveellistä. Olen yrittänyt muokata suosikkiruokiamme terveellisiksi korvaamalla aineita toisilla, mutta ei ne enää maistu samalta. Ja lapset hinkuu koko ajan leipää, sekä nyt marja-aikaan mankuvat koko ajan, että tehtäis piirakkaa.

Pakko myöntää, että itelläkin alkaa kohta hermot pettää. Miksi terveellinen syöminen on niin hankalaa? Miehenikään ei tue minua yhtään, vaan jopa väittää, että kesäloma on pilalla mun "kotkotuksien" vuoksi :(

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, ap on ehkä liian kärkäs mutta oikeilla jäljillä kuitenkin.

Maito- ja viljatuotteet eivät nyt oikeasti ole automaattisesti hyviä. Ainakin vähärasvaiset maitotuotteet pitäisi kieltää kokonaan eikä jostain vehnästäkään ole oikeasti mitään hyötyä. Marjat ovat oikeasti parempi vaihtoehto kuin hedelmät, niistä saa esimerkiksi enemmän kuitua ja vitamiineja. Eikä liiallinen fruktoosin saantikaan ole terveellistä. Mutta joo, siihen pätee tosiaan se kohtuullisuus, kerta viikkoon on ehkä liian rajoitettua.

Mitä tässä koitan sanoa, on että KORVAAT ruoka-aineet, et jätä sinänsä pois. Kaura on hyvä vaihtoehto muille viljoille, marjat ovat kyllä hyviä hedelmien korvikkeita, ja niitä hedelmiäkin voi syödä, kunhan suosii vähempifruktoosisia, esim. appelsiini, banaani, maitotuotteiden tilalle kasvimaitotuotteita ja lihan voi osittain korvata kasviproteiinituotteilla jos niikseen haluaa.

Ihme että tässä hyökätään noin kovaa kimppuun vaikka ap:n ruokavalio kuulostaa aika lailla vegaanilta fodmappaajalta :D joka sekin on ihan toteutettavissa oleva ruokavalio ja joillekin pakollinen, mutta vaatii tosiaan hyvää suunnittelua.

Kasvismaitoa ei ole olemassa.

Vierailija
22/27 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, ensinnäkin terveellisessä ruokavaliossa kokonaisuus ratkaisee. Usko mua, entistä ortorektikkoa, joka on neurotisoinut ruokavalionsa kanssa todella hirveästi. Ehdottomasti terveellisin tapa syödä on syödä mahdollisimman monipuolisesti kaikenlaista, mutta välttää pitkälle prosessoituja ruokia ja turhia lisäaineita (kaikki lisäaineet eivät ole pahasta). Monipuolisuus takaa sen, ettet saa mitään yksittäisiä haitta-aineita liikaa.

1. Tee mahdollisimman paljon itse ja suosi luomua

2. Suosi maitotuotteissa hapanmaitotuotteita ja juustoja (maitoa en minäkään joisi)

3. Syö monipuolisesti kasviksia ja hedelmiä. Seuraa satokausia ja suosi kotimaista/luomua.

4. Korvaa riisi kotimaisella ohralla tai speltillä (vältyt arseeniltä). 

5. Jos ei halua perunaa syödä, korvaa se bataatilla (se sitä paitsi kerää vähemmän torjunta-ainejäämiä).

6. Syö lihaa harvoin. Korvaa jauheliha esim. kotimaisella herne- tai härkäpapurouheella. Vältä soijatuotteita (tofu ja soijakastike ok).

7. Suosi sisävesien kasvatteja kaloja kuten siikaa ja nieriää (puhtaimpia)

8. Jätä sokeri minimiin, mutta kokonaan ei tarvitse siitäkään luopua

9. syö pähkinöitä ja siemeniä vaihdellen (ei liikaa) ja niissä valitse ei-luomu (luomupähkinöissä suurempi hometoksiinin vaara). 

10. leipänä terveellisin vaihtoehto on näkemykseni mukaan hiivaton, juureen leivottu ruisleipä (ruis kannattaa aina ostaa kotimaisena luomuna, koska rukiiseen kertyy eniten torjunta-ainejäämiä). Kaura- ja ohraleipä myös hyviä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut elää kuulemma aurinkoenergialla. Dietti on ilmeisen lyhyt aikainen.

Ja kauramaito. Se on uutettu enkelien kyyneleistä. Tai spermasta. En muista kumpi oli kyseessä mutta hörpi sitä paljon.

Vierailija
24/27 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut elää kuulemma aurinkoenergialla. Dietti on ilmeisen lyhyt aikainen.

Ja kauramaito. Se on uutettu enkelien kyyneleistä. Tai spermasta. En muista kumpi oli kyseessä mutta hörpi sitä paljon.

Lähelle meni. Kyseessähän on siis vanha kunnon enkelten sperma-uute.

Ap, sä oot ihan aito, kotimainen luomusekopää.

Vierailija
25/27 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on itse enemmän vaaraksi lapsilleen kuin yksikään viljatuote tai vanukaspurkki.

Vierailija
26/27 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaa, kalaa, äyriäisiä, kananmunia, avocadoa, pähkinöitä, herneitä, papuja, linssejä, porkkanaa, bataattia, punajuurta, keltajuurta, raitajuurta, mustajuurta,   naurista, lanttua, palsternakkaa, juuripersiljaa, selleriä, sipulia, kurkkua, paprikaa, tomaattia, kesäkurpitsaa, kurpitsaa, munakoisoa, parsaa, parsakaalia, kukkakaalia, ruusukaalia, punakaalia, valkokaalia, lehtikaalia, salaatteja, yrttejä, oliiveja, erilaisia siemeniä, mustikkaa, mansikkaa, puolukkaa, karpaloa, lakkoja, mesimarjoja, vadelmia, karviaismarjoja, viinimarjoja, karhunvadelmia, sieniä.... tuossa nyt jotain. 

Vierailija
27/27 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoostahan tämä on. esimerkiksihän kaura on todellista superfoodia. Itseäni harmittaa, kun olen kauralle, kuten muillekin suomalaisille viljoille allerginen, joten en sitä kaurankaan hyvää beetaglutaamia saa. Olen myös allerginen maitotuotteille, ja minulla kävi niin, kun jätin maitotuotteet pois silloin aikoinaan, niin aloin lihoa. Sen jälkeen onkin tullut tutkimuksia, että maidon jollain osasilla on tekemistä painonhallinan kanssa. Liha isoissa määrin saa oksentamaan, joten sitä en siedä kovinkaan paljon.

Käytä tattaria. ei ole vilja, vaan kasvi jota voi käyttää viljan tapaisesti. et ole maininnut tofua, et pähkinöitä, et siemeniä, et papuja. Myöskään et ole maininnut kvinoaa, hirssiä,oita voit käyttää riisin, pastan, viljojen sijaan. Nykyisin saa kotimaistakin kvinoaa.

laita linssikeittoa, papumuhennoksia. Aamulla tattaripuuroa, blinejä yms. tee tattarileipää, levitteeksi hummusta tai vaikka porkkanasosetta.

Ja sitten se tärkein. Hanki itsellesi terapiaa, sillä tuo ei ole normaalia eikä terveellistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan