4300 e/kk ansaitsevan virkamiehen päivä tänään
Eilinen ketju poistettiin jostain syystä, joten ajattelin kertoa tämän päivän kuulumiset. Jos mode on epäillyt kertomaani provoiluksi ja siksi poistanut eilisen ketjun, voin vakuuttaa kaiken kertomani olevan 100 % totta, en liioittele missään kohtaa.
X tuli töihin taas noin klo 7, laittoi itselleen teetä ja lueskeli nettilehtiä tietokoneen ääressä. Klo 8.15 hän siirtyi taukotilaan lukemaan paperilehtiä ja syömään samalla aamupalaa, kunnes noin 8.30 seuraan liittyi muutamia kollegoja. Pöydän ääressä käytiin viihdyttäviä keskusteluja ja X ehti takaisin työpisteelleen vasta klo 9.45.
Ennen lounaalle lähtöä klo 11.00 X lähetti pari sähköpostia nettisurffailun välissä. Lounas oli tänään hieman lyhyempi kuin normaalisti, vain tunnin mittainen, mutta onneksi kahvitauko häämötti jo näkyvissä ja X lähti kahviseuran toivossa taukotilaan n. 13.45. Kellon tullessa 14.45 X muisti, että hänen pitääkin lähteä tänään hieman aikaisemmin joten hän lähtee sulkemaan koneensa ja leimaa itsensä ulos klo 14.55. Päivä oli taas pulkassa ja ansaittu lepoviikonloppu päivän verran lähempänä.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä olet töissä heinäkuussa, jos hajoat toimettomuuteen? Normaali virkamies osaa myös ennakoida hiljaiset ajat ja varaa itsenäisiä suunnittelutehtäviä, joita ei kiireaikoina ehdi tehdä kesäajan hommiksi.
Ei se maailmaa kaada, jos heinäkuussa virkamiehet istuvat kahvitauoilla pitkään. Pahempi juttu on, että olet niin aloitekyvytön, ettet ole etukäteen suunnitellut kesän töitäsi ja tarvittaessa tarjoutunut helpottamaan enemmän työllistettyjen kollegoitesi taakkaa.
Pystytkö edes hahmottamaan tehtäväkokonaisuuttasi tai virastosi ydintehtäviä?
Miksi olen töissä heinäkuussa? Koko toimisto ei valitettavasti voi lomailla samaan aikaan. Mielelläni olisin lomalla vaikka kuusi viikkoa putkeen alkaen juhannuksesta, kuten jotkut onnekkaat ovat. Mistä myös päättelet, että meillä istutaan kahvitauoilla pitkään vain heinäkuussa? Kyllä se on täällä ihan ympärivuotista. Kun tehtäviä ei ole, niitä ei ole. Ei siinä suunnittelu paljoa auta.
Ap
Jos tilanne on tämä niin ei huolta, kohta yt-neuvottelut alkavat sielläkin. Meidän virastossa on menty jo neljä yt-kierrosta, vaikka samalla virastomme tehtäviä on lisätty ja loppua ei näy.
Missä on noin unohdettu virasto, voin pistää vinkin vm:ään ja ensi vuonna budjettinne on mitoitettu huomattavasti vähemmälle väelle. Miksi vain valitat, voithan toimia ohjaavaan ministeriöön ja vm:ään päin itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Avokonttorissa taitaa istua vain VM:n väkeä eikä siellä ole mitään keittiötilaa, joten rahaministeriöstä ei ole kyse.
Olet väärässä. Olen tehnyt sijaisuuksia kahdessa ministeriössä viimeisen parin vuoden aikana ja vieraillut kolmannessa, näissä kaikissa oli avotilat tai monitoimitiloiksi niitä kyllä kutsuttiin.
Voi kun kuulostaa helpolta (ja tylsältä). T. Sh jonka työt alkaa klo 7 raportilla, sinä 5min aikana kellot soineet jo pari kertaa että vessaan pitää jonkun päästä. Sitten äkkiä hommiin. 20 potilasta aamupesuille, joku pappa ehtinyt jo ripuloimaan yli vaippojen ja sontaa on joka paikassa.. Kas aamupalakin sattuu tulemaan ja jonkun pitäisi sitä olla jakamassa.. -"juu en nyt ehdi".. Sitten kun hätäisimmät on vessassa käytetty niin syöttelemään niitä ketkä ei itse kykene. Sitten äkkiä pikainen kahvitauko jos ehtii, ja eikun takas pesuhommiin. Pari ehtii pestä ja sitten lääkäri aloittaa kierron. Toiset hoitajat jatkaa pesuja ja itse lähen kierrolle. Kesken kaiken toinen hoitaja tulee sanomaan että herra x on repinyt erään katetrin irti ja verta tulee kauheasti (muistisairaat potilaat keksii extrahommaa). Eikun soittoa kirurgille..
Sitten kierto jatkuu.. Loppupuolella lääkäri keksii jonkun toimenpiteen joka voitais seuraavaksi tehdä. Eikun etsimään tarvikkeita ja laittamaan steriiliä pöytää. Takaraivossa kolkuttaa kiertomääräykset jotka pitää purkaa, potilaat soittaa kelloa, nälkäkin kurnii vatsassa. No toimenpide tehty, eikun jälkiseurantaan (verenpaine, vuoto, tajunta, mahd.vuodelepo ym.) ja nyt jos ehtisini syömään. Ei kun tulee omainen käymään jonka kanssa pitää keskustella heti mitä oli lääkärin kanssa ollut puhetta ja miten meidän Irmeli nyt jaksaa.
Sitten soikin hätähälyt kesken lauseen ja toinen hoitaja viittoo käytävän toisesta päästä että tuo deffa.. Eikun juoksujalkaa hakemaan elvytysvälineet ja seuraava tunti meneekin siinä. Sitten alkaa kello olla jo sen verran että huomaat ettet ole syönyt, etkä kirjannut ja raporttikin alkaa kohta iltavuorolle. Syön sitten nopeasti jotakin ja menen raportille. Kirjaan raportin jälkeen. (Paitsi elvytys kirjataan heti).
Että joo ja palkkaa jää käteen lisien kanssa alle 2000€. Mut en valita, alanvalintakysymys.
Vierailija kirjoitti:
Mä saan käteen kuussa noin 2000 € ja harvoin pystyn mitään taukoja pitämään. Kahvit juon usein koneen vieressä ja puhelin koko ajan mukana myös ruokatauoilla. Koko ajan teen töitä ja juoksen hiki päässä ympäri taloa etsien jotain papereita ja lomakkeita sieltä täältä... Teen myös henkilöstöhallinnollisia töitä. Minulla on liukuva työaika, mutta useimmiten työpäiväni on aina se 7:30 - 16 eli ylitöitä tulee! Että pistää vituttamaan, kun jotkut saa lorvia puolet isommalla palkalla. Olen tradenomi ja toimistosihteerinä eräässä firmassa.
Nyt on vaan pakko kysyä, että missä dinosuarusbyroossa sä oot töissä, jos päivät menee paperien ja lomakkeiden perässä juoksemiseen? On ehkä kiire joo, mutta nopeasti korvattavissa vaan siirtymällä toimintatavoissa tälle vuosituhannelle. Sori, ei ole sun vika, mutta just tällanen älyttön puuhailun tuoma kiire on ja sen mahdollistavat työpaikat jaksaa vaan ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun kuulostaa helpolta (ja tylsältä). T. Sh jonka työt alkaa klo 7 raportilla, sinä 5min aikana kellot soineet jo pari kertaa että vessaan pitää jonkun päästä. Sitten äkkiä hommiin. 20 potilasta aamupesuille, joku pappa ehtinyt jo ripuloimaan yli vaippojen ja sontaa on joka paikassa.. Kas aamupalakin sattuu tulemaan ja jonkun pitäisi sitä olla jakamassa.. -"juu en nyt ehdi".. Sitten kun hätäisimmät on vessassa käytetty niin syöttelemään niitä ketkä ei itse kykene. Sitten äkkiä pikainen kahvitauko jos ehtii, ja eikun takas pesuhommiin. Pari ehtii pestä ja sitten lääkäri aloittaa kierron. Toiset hoitajat jatkaa pesuja ja itse lähen kierrolle. Kesken kaiken toinen hoitaja tulee sanomaan että herra x on repinyt erään katetrin irti ja verta tulee kauheasti (muistisairaat potilaat keksii extrahommaa). Eikun soittoa kirurgille..
Sitten kierto jatkuu.. Loppupuolella lääkäri keksii jonkun toimenpiteen joka voitais seuraavaksi tehdä. Eikun etsimään tarvikkeita ja laittamaan steriiliä pöytää. Takaraivossa kolkuttaa kiertomääräykset jotka pitää purkaa, potilaat soittaa kelloa, nälkäkin kurnii vatsassa. No toimenpide tehty, eikun jälkiseurantaan (verenpaine, vuoto, tajunta, mahd.vuodelepo ym.) ja nyt jos ehtisini syömään. Ei kun tulee omainen käymään jonka kanssa pitää keskustella heti mitä oli lääkärin kanssa ollut puhetta ja miten meidän Irmeli nyt jaksaa.
Sitten soikin hätähälyt kesken lauseen ja toinen hoitaja viittoo käytävän toisesta päästä että tuo deffa.. Eikun juoksujalkaa hakemaan elvytysvälineet ja seuraava tunti meneekin siinä. Sitten alkaa kello olla jo sen verran että huomaat ettet ole syönyt, etkä kirjannut ja raporttikin alkaa kohta iltavuorolle. Syön sitten nopeasti jotakin ja menen raportille. Kirjaan raportin jälkeen. (Paitsi elvytys kirjataan heti).
Että joo ja palkkaa jää käteen lisien kanssa alle 2000€. Mut en valita, alanvalintakysymys.
Vähemmän palkkaa mutta työllä paljon suurempi merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap itse on töissä ennen seitsemää ja miten ihmeessä hän tietää, mitä toinen tekee huoneessaan? Avokonttorissa taitaa istua vain VM:n väkeä eikä siellä ole mitään keittiötilaa, joten rahaministeriöstä ei ole kyse.
Itse olin työpöydän ääressä klo 7.13, luin eilen töiden jälkeen tulleet sähköpostit, vastasin noin viiteen kummalliseen kysymykseen kuten siihen kansalaisen uteluun, miksi hän ei saa toimia lainvastaisesti, vaikka se olisi kätevää. Tongin välillä esille lakien perusteluja ja tulevien uudistusten eduskuntakäsittelyvaihetta. Kahvilla kävin 8.30, söin täytekakkua, koska oli työkaverin läksiäiset. Kahvittelun lomassa päivitettiin tietoja muutamasta tietojärjestelmästä ja niiden käyttäjäoikeuksista. Kahvihuoneesta palasin työhuoneeseen vasta 9.45, koska lähdin kahvilta työkaverin huoneeseen tekemään yhdessä prosessimallinnusta ja siinä meni aikaa. Sen jälkeen kirjoitin noin kahden tunnin ajan kommentteja tulevaan suureen lakiuudistukseen nostaen esille sen, miten uudistus vaikuttaisi kansalaisiin. Lounaalla kävin klo 12.00 - 12.35 työkaverin kanssa ja yllättäen puhuimme työstä. Klo 12.30 soi puhelin (siis kesken lounastauon), tuttu numero, vastasin kävellessäni syömästä töihin ja kerroin pohjoisempana toimivalle kollegalle, missä meillä ollaan menossa ja työhuoneessa kaivelin esille pari tilastoa ja lähetin ne hänelle. Klo 13 jälkeen etsin intrasta kadonnutta koulutuskalenteria ja tein viestinnälle tiedoteluonnoksen. klo 13.30 vastasin kansalaiselle, jonka puhelun keskus oli yhdistänyt täysin väärälle henkilölle. Kysymys oli yleisluonteinen, mutta kansalainen halusi saada täsmällisen vastauksen. Sanoin, että tietämättä taustoja en voi vastata yksittäiseen tilanteeseen ja sain vastaukseksi haistattelua, että katso koneelta, niin muutkin tekevät. Ongelmana on se, että en näe kuntapuolen tietokantojen tietoja. Kansalainen purki tuntojaan puolen tunnin verran, joten menin kahvihuoneeseen vasta klo 14.15, otin kupillisen kahvia, maksoin siitä 50 snt ja palasin työhuoneeseen tekemään sitä, mitä tänään piti tehdä, mutta taas keskeytys. Tällä kertaa soittaja oli lähikunnasta, asia liittyi syksyn suunnitelmiin ja rahaan. Klo 15 aikoihin pääsin viimein käsiksi asiakastapauksiin ja tekemään päätöksiö, joiden ansiosta asiakkaat saavat rahaa tai sitten ei. Turhan monen hakemus oli puutteellinen, aikaa kului lisäselvitysten pyytämiseen. KLo 16.15 lähdin kotiin todeten, että maailma ei tule valmiiksi.
Oli kiva laiskottelupäivä ainakin kansalaisten mielestä.
Miksi tähän ketjuun ryntää ihmiset kertomaan lokia omasta työpäivästään? *hinkshinks* sädekehä kiillotettu.
No lähes tulkoon noin minunkin viime viikon työpäivät meni ja valtion virkamies siis olen. Tälle vastapainona olen tehnyt koko vuoden lähes joka viikko 1-5 h ylitöitä, joista ei makseta mitään korvauksia. Ihan hyvällä omalla tunnolla siis laiskottelin viimeisen työviikkoni ennen lomaa, on varmasti tunnit tasaantunut, kun koko vuoden saldo laskettaisiin.
Tässä esimerkkitapauksessa minua kiinnostaisi tietää, että olisiko oikeasti jotain tehtäviä töitä vai onko X:n tilanne kuten minulla, ns. tukipalveluihmisellä, että työt loppuvat kuta kuinkin siihen, kun muu viraston henkilöstö jää lomalle? Jos tehtäviä töitä olisi, mutta X on vaan lusmu, paheksun syvästi, mutta jos taas ei oikeasti ole mitään tekemistä vaan pitää vaan kuluttaa aikaa, en voi moittia. En silloinkaan, jos tilanne on sellainen, että X:llä ei koskaan ole töitä, koska kuka oikeasti muka kertoo työpaikallaan, että mulla ei ole oikeastaan mitään hommia, joten mitäs jos lopetettais tämä mun virka/tehtävä ja antaisitte mulle kenkää? En usko, että KUKAAN niistä yksityisen puolen raskaantyönraatajista, joiden mielestä valtion työntekijät ovat yhteiskunnan syöpä, ilmoittautuisi myöskään vapaaehtoisesti poispotkittaviksi, jos firman tilanne olisi huono ja itse pyörittelisi vain peukaloita. Samat asuntolainat, lasten harrastukset jne. kun on maksettavina myös meillä virkamiehillä, joiden elämä tuntuu näemmä jotenkin kumman kadehdittavalta nykypäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä olet töissä heinäkuussa, jos hajoat toimettomuuteen? Normaali virkamies osaa myös ennakoida hiljaiset ajat ja varaa itsenäisiä suunnittelutehtäviä, joita ei kiireaikoina ehdi tehdä kesäajan hommiksi.
Ei se maailmaa kaada, jos heinäkuussa virkamiehet istuvat kahvitauoilla pitkään. Pahempi juttu on, että olet niin aloitekyvytön, ettet ole etukäteen suunnitellut kesän töitäsi ja tarvittaessa tarjoutunut helpottamaan enemmän työllistettyjen kollegoitesi taakkaa.
Pystytkö edes hahmottamaan tehtäväkokonaisuuttasi tai virastosi ydintehtäviä?
Juuri näin. Tehtävä on niin abstrakti, että pitäisi olla itseohjautuva, kukaan ei sano mitä tänään pitäisi tehdä. Työtä kyllä on. Mutta kaikki ei kykene itse luomaan sitä tapaa saada tavoitteet toteutettua. Nekin voi tehdä rimaa hipoen tai oikeasti kehittää ja luoda uutta.
Olen itse ollut virkamies. En kyllä yhtä kovapalkkainen. Työtä oli paljon. Mutta ei sitä kukaan tullut katsomaan kuinka sen tein. Joillain on sisäinen halu tehdä tynsä hyvin ja jotkut pääsee vähemmällä.
Oikeasti ihmettelen motiiviasi näihin aloituksiin. Voitko kertoa.
Minulle tämä kertoo vain ettet ymmärrä mitä sinun pitäisi tehdä. Ja olet laiska. Ja kyllästynyt työhösi, et pärjää. Haluat lietsoa myös muissa vihaa "virkamiehiä" (työtäsi) kohtaan. Sinulla ei mene töissä hyvin
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän tein töitä, sitä enemmän tuli kuraa niskaan. Nyt otan ihan löysästi ja kaikki on tyytyväisiä. Opin ainakin sen että ahkeruudesta rangaistaan pahimman kautta.
Ap?
Minä olen ollut töissä yliopistolla ja aika vastaavaa meininkiä siellä oli. Välillä hoidin vähän enemmän asioita, mutta yleensä minulla ei ollut kuin muutama sähköposti tai puhelu hoidettavana päivän aikana. Näiden tekemiseen meni ehkä tunti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap itse on töissä ennen seitsemää ja miten ihmeessä hän tietää, mitä toinen tekee huoneessaan? Avokonttorissa taitaa istua vain VM:n väkeä eikä siellä ole mitään keittiötilaa, joten rahaministeriöstä ei ole kyse.
Itse olin työpöydän ääressä klo 7.13, luin eilen töiden jälkeen tulleet sähköpostit, vastasin noin viiteen kummalliseen kysymykseen kuten siihen kansalaisen uteluun, miksi hän ei saa toimia lainvastaisesti, vaikka se olisi kätevää. Tongin välillä esille lakien perusteluja ja tulevien uudistusten eduskuntakäsittelyvaihetta. Kahvilla kävin 8.30, söin täytekakkua, koska oli työkaverin läksiäiset. Kahvittelun lomassa päivitettiin tietoja muutamasta tietojärjestelmästä ja niiden käyttäjäoikeuksista. Kahvihuoneesta palasin työhuoneeseen vasta 9.45, koska lähdin kahvilta työkaverin huoneeseen tekemään yhdessä prosessimallinnusta ja siinä meni aikaa. Sen jälkeen kirjoitin noin kahden tunnin ajan kommentteja tulevaan suureen lakiuudistukseen nostaen esille sen, miten uudistus vaikuttaisi kansalaisiin. Lounaalla kävin klo 12.00 - 12.35 työkaverin kanssa ja yllättäen puhuimme työstä. Klo 12.30 soi puhelin (siis kesken lounastauon), tuttu numero, vastasin kävellessäni syömästä töihin ja kerroin pohjoisempana toimivalle kollegalle, missä meillä ollaan menossa ja työhuoneessa kaivelin esille pari tilastoa ja lähetin ne hänelle. Klo 13 jälkeen etsin intrasta kadonnutta koulutuskalenteria ja tein viestinnälle tiedoteluonnoksen. klo 13.30 vastasin kansalaiselle, jonka puhelun keskus oli yhdistänyt täysin väärälle henkilölle. Kysymys oli yleisluonteinen, mutta kansalainen halusi saada täsmällisen vastauksen. Sanoin, että tietämättä taustoja en voi vastata yksittäiseen tilanteeseen ja sain vastaukseksi haistattelua, että katso koneelta, niin muutkin tekevät. Ongelmana on se, että en näe kuntapuolen tietokantojen tietoja. Kansalainen purki tuntojaan puolen tunnin verran, joten menin kahvihuoneeseen vasta klo 14.15, otin kupillisen kahvia, maksoin siitä 50 snt ja palasin työhuoneeseen tekemään sitä, mitä tänään piti tehdä, mutta taas keskeytys. Tällä kertaa soittaja oli lähikunnasta, asia liittyi syksyn suunnitelmiin ja rahaan. Klo 15 aikoihin pääsin viimein käsiksi asiakastapauksiin ja tekemään päätöksiö, joiden ansiosta asiakkaat saavat rahaa tai sitten ei. Turhan monen hakemus oli puutteellinen, aikaa kului lisäselvitysten pyytämiseen. KLo 16.15 lähdin kotiin todeten, että maailma ei tule valmiiksi.
Oli kiva laiskottelupäivä ainakin kansalaisten mielestä.
On virkamiehiä muuallakin. Onko ap sanonut olevansa jossain ministeriössä?
Puhutaan säästöistä, mutta näihin puututaan todella vähän. Laiskottelijoita on jokaisella työpaikalla, eikä heitä laiteta pois.
Tosin en minä kyllä heitä syytä, koska jos saa hyvää palkkaa mitättömällä työnteolla, niin typeräähän siihen on mitenkään puuttua. Ottaa helpot rahat pois kuljeksimasta.
Ap täällä taas. Joku kyseli mikä on motivaationi tähän kirjoitteluun. En tiedä, ehkä haluan vain herätellä ihmisiä siihen, mikä on todellisuutta monella työpaikalla? Kaikkialla puhutaan vain kiireestä ja siitä miten porukkaa vähennetään, mutta toisilla työpaikoilla on ihan päinvastainen tilanne: töitä ei ole ja väkeä on liikaa. Ja mielestäni tällaista ei saisi olla veronmaksajien rahoilla kustannettavissa töissä.
Olen määräaikaisena täällä enkä todellakaan lähde sahaamaan omaa oksaani sillä, että sanoisin hallinnolle ja esimiehelle, että btw, minulla ei oikeastaan ole hommia, voisitteko olla jatkamatta virkasuhdettani puolen vuoden päästä. En ainakaan ennen kuin minulla on uusi työpaikka katsottuna. :)
Alkuaikoina yritin muuten kysellä lisätehtäviä, arvatkaa mitä sain vastaukseksi? Se, että osaa säännöstellä ja jakaa tehtäviään on yksi työelämän taidoista. Eli minun tulisi opetella tekemään työni mahdollisimman aikaavievästi eikä ruinata lisätehtäviä. Tajusin lopulta, että niitä lisätehtäviä ei vaan ole ja suurin osa vartioi mustasukkaisesti omia vähäisiä tehtäviään, ettei kellekään muulle vain paljastuisi totuus.
Tässä muuten päiväni tänään, jos kiinnostaa ;)
Töihin klo 7, surffailua netissä. Kahville 8.15, takaisin työhuoneeseen 8.30. Uudestaan kahville klo 9.15, kun muitakin oli tullut jo töihin ja oli kahvipöytäseuraa. Takaisin ''töihin'' klo 10.15.
Lounaalle klo 11.15, takaisin klo 11.50. Kahville klo 13.30, takaisin klo 14.30. Lähtö töistä klo 15.00.
Huh kun oli rankkaa. Lähetin kaksi sähköpostia.
ap
Olen kokenut yksityiselläkin sektorilla sen eräässä isossa firmassa, ettei lisätehtävien pyyntöä katsottu hyvällä. Pelkäsivät ilmeisesti että yrittää tulla toisten reviirille.
Työpäivät kuluvat oman kokemukseni mukaan todella hitaasti jos ei ole mielekästä tekemistä. Kun on tekemistä paljon, niin aika kuluu nopeasti....
Onhan niitä valvomotöitä ja päivystystöitäkin, joissa ei oikeastaan tehdä paljon mitään niin kauan kuin kaikki toimii normaalisti. Joillekin voidaaan maksaa palkkaa pelkästä varuillaan olosta.
Vierailija kirjoitti:
Töihin klo 7, surffailua netissä. Kahville 8.15, takaisin työhuoneeseen 8.30. Uudestaan kahville klo 9.15, kun muitakin oli tullut jo töihin ja oli kahvipöytäseuraa. Takaisin ''töihin'' klo 10.15.
Lounaalle klo 11.15, takaisin klo 11.50. Kahville klo 13.30, takaisin klo 14.30. Lähtö töistä klo 15.00.
ap
No tuskin vakipaikkaa tuolla tyylillä koskaan saatkaan. Arvaa mistä päästä vähennetään kun koko ajan valtiolla vähennetään väkeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No tuskin vakipaikkaa tuolla tyylillä koskaan saatkaan. Arvaa mistä päästä vähennetään kun koko ajan valtiolla vähennetään väkeä?
Jostain syystä taidat luulla, että tässä on kyse minun laiskuudestani. Sanoinhan, että olen pyytänyt lisätehtäviä. Voisi myös kuvitella, että organisaatiossa jossa työskentelen, vähennettäisiin väkeä, mutta ei, meillä palkataan jatkuvasti lisää väkeä poislähtevien tilalle. Ja johto kinuaa ylemmältä taholta vielä lisää henkilötyövuosia, koska meillä on niin ''kiireistä''.
ap
Virkamiehen leipä on leveä, mutta onneksi se myös pitkä. Palaamme näköjään historiassa taaksepäin jossa köyhä kansa piti yllä hyväosaista ja etuoikeutettua virkamiesrälssiä.