Noni, taas meni ahmimiseksi (syömishäiriö)
Mulla on jonkinsortin syömishäiriö. Söin normaalin iltaplan päälle (purkki maitorahkaa ja marjoja) toisen samanlaisen setin.. ei se vielä, mutta tämän päälle n. 150 g karkkia, kolme suklaajäätelöpuikkoa, konvehteja ehkä n. 15 kpl, keksin, metrilakua muutamia.. Laskin, että tän päivän kalorit toi 3700 noin suunnilleen. Puolet liikaa!
Käyttääköhän keho kaikki hyväkseen? Paino tietysti hetkellisesti nousee parilla kilolla. Eikai tässä auta kun yrittää huomenna olla jollain paastopäivällä. Viikonloppuna olisi menoa eikä saisi olla yhtään turvoksissa! En tiedä miksi taas lähti hanskasta tämäkin touhu!! Vituttaa!
Kommentit (29)
Terveydenhuollossa ei tunnisteta ahmimishäiriötä eli BED:iä ainakaan omalla kohdalla. Sain neuvoja ylipainooni tyyliin herkut pois ja kello 18 jälkeen illalla vain hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Täälä ap.. Juon hyvin vähän alkoholiakaan. Ehkä kuutisen kertaa vuodessa. Tosin silloin yleensä enemmän kuin sen yhden/kaksi annosta koska yhtähyvin voin silloin olla juomatta. En nauti alkoholin mausta niin paljoa, että viitsisin juoda muuten vaan. Krapula on sitten se kun helpommin sortuu ahmimiseen.
No tänään olen nyt yritänyt syödä kevyesti ja tarpeeksi kuitenkin
Aamulla: purkki maitorahkaa ja mansikoita, kahvia
lounas: kanasalaatti, fetaa vähän, siemeniä ja salaatinkastiketta 1rkl. Kolme ohutta riisikakkua.
Yritän jatkaa päivää samaan malliin. Illalla saunomista turvotuksen eliminointiin?? Paino oli noussut 1,5 kg eilisen ahminnan vuoksi.
ap
Lisää vihreää teetä ruokavalioosi. Joku tällä palstalla oli laihtunut pelkästään teetä lisäämällä muuten samanlainen ruokavalio. Ainakin täyttää vatsaa jos ei oikeasti laihduta. Poistaa ehkä nesteitä.
Tuo 1,5 kg on turvotusta jos paino on tullut nopeasti se lähtee nopeasti jos et jatka ahmimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on selkeästi ruokavalio pielessä. Saatko tarpeeksi hiilihydraatteja päivän aikana? (suurin yksittäinen tekijä ahmimisen laukaisemiselle on hiilihydraattien liian vähäinen saanti). Saatko riittävästi energiaa kulutukseesi nähden?
Yritä täsmäsyömistä:
aterioita 3 tunnin välein niin että joka aterialla saat sekä rasvaa, hiilihydraatteja ja proteiineja
Niin kauan kuin sinulla on liian rajoittunut ruokavalio/liian niukka energiansaanti, jatkat ahmimista ja lopulta päädyt ylipainoiseksi.
Ne, jotka antavat tämäntyyppisiä ohjeita, eivät selvästikään itse kärsi ahmimishäiriöstä. Eivät tiedä sitä psyykkistä puolta. Samaan kastiin menee "ota pienempi lautanen niin et syö niin paljoa".
Minulla on ahmimishäiriö ja tällä hetkellä se on aika hyvin kurissa, välillä tosin esim. vappuna söin pienen pussin salmiakkia ja kaksi suklaapatukkaa ja palasin ruotuun jo samana päivänä. Ennen tuli ahmimisputkia jotka kestivät kauankin ja määrät olivat suuria. Nyt syön säännöllisesti enkä noudata mitään ruokavaliota ja herkuttelenkin turhan usein. Syön säännöllisesti, kasviksia ja hedelmiä aterioiden ja välipalojen lisukkeena. Jos on nälkä niin syön vaikka yöllä kello kaksi (viiliä, mysliä, mansikoita tai kuivattuja karpaloita) ja teetä koska nälkäisenä en saa nukuttua. Annoskoot ovat tärkeitä. Olen lähes 40 kg kevyempi painavimmista ajoistani.
19 jatkaa... Täällä on puhuttu ylipainosta. Niin kuin että onko ongelma ylipaino vai ahmiminen. Niin sanottakoon, että en ole itse ylipainoinen. Päältäpäin ei näe ahmimisongelmaa. Pystyn kai parempina aikoina kompensoimaan sen verran. Pahoina aikoina paino toki nousee, mutta se tasoittuu sitten hiljalleen, kun "putki" on ohi.
Mitkä olisivat hyviä kirjoja aiheesta?
Vierailija kirjoitti:
Syön tarpeeksi proteeinia.. Illallakin nyt siis yhteensä puolikiloa maitorahkaa. Harkitsin jo että oksennan (en koskaan tee niin), mutta siinä vessanpytyn päällä röyhtäillessäni tajusin ettei se auta mitään enkä kuitenkaan halua sille tielle lähteä. Vieläkin syöpötyttäisi vaikka vatsa on jo täynnä ja sydän hakkaa. Tekee mieleni antaa vaan mennä! Lisää hiilaria, ruisleipää, homejuustoa (suolaista makean päälle). Ehkä kumminkin yritän katkaista nyt tähän.
Herkkua oli kaapissa lapsia varten ja muutenkin, kun ajattelin viikonloppuna hellittää nyörejä.. Silloin enemmin olisin voinut tämän mässytelyn vaikka krapulassa toteuttaa.. Raivostuttaa, että ihminen on näin heikko. Homma lähtee käsistä just yleensä siksi että tekee mieli jotain makeaa ja kun sitä sitten syö vähänkin niin se karkaa totaalisesti käsistä. En saisi edes aloittaa!!
ap
Vettä saa juoda vatsan aivan täpötäyteen. Kyllä se auttaa jonkin verran ruokahaluun tai ruoan himoon saattaa auttaa paljonkin. Vettä on sikäli ihana vetää että tietää että siinä on nolla kaloria. Suola on myös mausteena sikäli hyvä että maistuu hyvälle ja siinä on nolla kaloria.
Syöt varmaan aivan liian vähän. Ja kompensoit sitten energiavajeesta syntynyttä ahmimista paastolla. Kierre on valmis. Mulla auttoi vain vhh tai keto ruokavalio, vaihtelen näiden välillä. Olen sairastanut sh ta yli 10 vuotta. Tämä ei tietysti toimi kaikille mutta itsellä tuo keto ruokavalio katkaisee ahminnan koska rasvan määrä on suuri ja hiilarien pieni. Rasva tuo kylläisyyden.
kuitenkin kannattaa mennä ravitsemusterapeutin juttusille tai miksei vaikka ihan terapiaan, lopulta nämä ovat psyykkisiä asioita. Minullakin on mennyt monta vuotta oppia että enemmän vahinkoa se paasto tekee kun se että jatkat seuraavana päivänä puhtaalta pöydältä normaali ateriarytmillä. Pirullinen tauti tämä on en toivo kellekään
Jos olet oikeasti addikti, etkä vain huonojen elämäntapojen vuoksi lihava, niin sinun täytyy myös hoitaa ongelmaasi riippuvuutena. Riippuvuudesta eroonpääsemisestä on kirjoitettu lukuisia kirjoja ja netistäkin löytyy paljon tietoa. Ne käsittelevät ongelmaa paljon paremmin kuin tyypilliset laihdutusohjeet, jotka ovat aina sitä samaa: laske kalorit, liiku, älä syö roskaruokaa, syö enemmän kasviksia jne, blaablaablaa. Sama kuin sanoisit narkkarille, että nyt vaan alat lenkkeilemään ja lopetat päihteiden käytön. Hitokseen paljon helpommin sanottu kuin tehty.
Itse olen ollut pahasti riippuvainen niin alkoholiin, toiminnalliseen tekemiseen, shoppailuun, tupakkaan, liikuntaan, laihdutukseen kuin ruokaankin. Taustalla on addiktio ja sitä täytyy myös kohdella sellaisena. En tiedä, onko sinulla sama ongelma vai ei, mutta totesinpa nyt vain.