****SYYSKEIJUT TIISTAIHIN****
Kommentit (30)
No, nyt olenkin siinä tilanteessa, että turvotusta oli, mutta sallitusti. Ensin lääkäri sai 1,2 mm, sitten 1,7 mm. Minun iässäni (38 v.) sallittu turvotus on 2 mm. Tiedän sen verran, että jos menen lapsivesipunktioon ja tulee keskenmeno, en anna ikinä itselleni anteeksi. Toisaalta, haluaisin tietenkin terveen lapsen, mutta eiväthän mitkään tutkimukset kaikkea kerro. Ja niin paljon muutakin voi mennä pieleen matkan varrella, jos on mennäkseen.
***Samoja asioita mietitään täällä. Mä olin viime raskaudessa sua vuoden vanhempi ja niskaturvotus oli 1,7mm. En mennyt testeihin ja onneksemme saimme terveen pojan. Nyt olen käynyt 10+ viikolla ultrassa+veriseulassa ja tulos oli negatiivinen. Tänään kävin virallisessa ultrassa ja mittaus tulos oli 1,3 mm. Nyt alkaa sitten olla aika tehdä päätös mitä tehdä. Tätä vauvaa on yritetty puolitoistavuotta ja mulla alkaa ikäkin tulla vastaan eli en haluaisi ottaa mitään ylimääräisiä riskejä keskenmenon suhteen. Oma ikäni taas puoltaisi sitä että testeihin pitäisi mennä. Mutta niinkuin sanoit ei nuo testitkään takaa sitä että terve lapsi syntyy. Mieheni on jo sitä mieltä että emme mene jatkotutkimuksiin. Minä vielä mietin asiaa, mutta päässä takoo ajatus etten kestäisi sitä että jos menisi kesken. Vähäinenhän tuo keskenmenoprosentti on, mutta jollekkin se joskus tapahtuu.
Tosissaan oltiin tänään virallisessa ultrassa ja kaikki hyvin :) Kaikki muut mitat viittasi samaan laskettuun aikaan, mutta pää-perämitta neljä päivää eteenpäin. Laskettua aikaa ei kuitenkaan muutettu. Kyllä taas hetkeksi putosi kivi sydämmeltä kun näki vauvan. Tänään sitten taidan kertoa omalle äidilleni vauvasta. Toisaalta tekisi mieli pitää asia omana salaisuutena ja jotenkin pelottaa sanoa asia ääneen. Mietin vielä että koska kerron asiasta töissä. Mutta jos en kerro niin sitten mun on mentävä vaateostoksille. Sillä jos laitan äitiyshousut jalkaan niin kaikki arvaa heti. Mun normaali housut alkaa olla siinä ja siinä että alkaa kiristää vaikka paino ei olekkaan vielä noussut ja mä en kestä yhtään kiristäviä vaatteita.
rv 13+1
[color=deeppink2]Onko muilla Keijuilla neuvolassa ihmetelty korkeaa hemoglobiinia? Mulla oli päälle 180¿aika jännä kun aina ollut normaalin alarajoilla. Mutta parempi varmaan tuo korkea kun liian matala, eikö se ole yleisempää raskausaikana.
Terveydenhoitaja sanoi kuitenkin että täytyy seurata sitä.
Onhan täällä muitakin neuvolassa käyneitä kellä ei vielä sydänäänet kuuluneet. Olishan se ollu kiva saada ne kuuluviin:(
Mutta seuraavalla neuvolakäynnillä sitten!:)
Kerttu 10+3
Heippa Keijut!
Uskaltaudun viimein kirjoittamaan, olen seuraillut teidän iloja ja suruja sivusta reilun kuukauden. Minulla edellinen raskaus päättyi keskenmenoon 2003 rv:lla 17+5, tätä ennen on tyttö -00, km -01 rv:lla 7 ja poika -02. Nyt siis viimein lykästi ja olen raskaana viikoilla 11+4.
Kävin tänään ultrassa sairaalassa ja nyt uskaltaa ihan pikkaisen rauhoittua, todettiin että vilkas vaavi on siellä missä pitääkin, lapsivettä on normaalimäärä ja hematoomia ei ole. Edellinen siis meni kesken hematooman ja lapsiveden menon takia. Mukaan sai 3D kuvan, josta voi vauvaa nyt sitten ihailla. Vaikka viikkoja on vielä suht vähän niin ihan se jo vauvalta näyttää. Olin ihan varma että jalkojen välissä vilahti pippeli, mutta kehdannut kysyä, kun pääasia oli ettei mitään hematoomia näkyisi ja että vauvalla olisi kaikki hyvin. Samalla katsottiin niskaturvotus, sitä ei ollut, joten en aio mennä mihinkään seuloihin. Rakenneultra tulee sitten myöhemmin. Onneksi pääsin sairaalaan seurantaan, seuraava meno on 4 vkon päästä. Sitten kyllä urkin sukupuolen selville ;-)
Perinteinen olo on ollut, en voi mennä jääkaapille ollenkaan kun alkaa oksettaa saati kaupan kylmätiskeille. Väsyttää tosi paljon ja rinnat on jo kokoa E ja tosi kipeät.Olen ihan onnellinen näistä oireista!!! Olen niitä niin kauan odottanut.
Onnesta soikeana, Ruusunen76 ja vaavi 11+4.
[color=Red][size=6]♥[/size] [color=Purple][size=6]♥[/size] [color=Sienna][size=6]♥[/size] [color=pink][size=6]♥[/size] [color=Goldenrod3][size=6]♥[/size [color=Red][size=6]♥[/size] [color=Purple][size=6]♥[/size] [color=Sienna][size=6]♥[/size] [color=pink][size=6]♥[/size] [color=Goldenrod3][size=6]♥[/size]
Kiva että uskallat joukkoon:)!!
Jotenkin teidän pohdintanne lohduttaa. Olen muuten, typo, parin kuukauden päästä 39 v. Ikähän tästä osin minullekin tekee niin vaikean asian ja se, että tämänkin raskauden alku oli taas työn ja tuskan takana. Kierto heitteli miten sattuu keskeytyksen jälkeen ja vaikka ajoitusten piti monestikin osua ihan nappiin, ei vain tärpännyt. Heppoisin perustein en siis haluaisi raskautta riskeerata edes sen pienen prosentin verran.
Tosiasia on, että tiedän, miten haluaisin toimia, mutten tiedä onko minulla siihen kanttia. Haluaisin jättää testin väliin ja luottaa siihen, että turvotus on kuitenkin alle raja-arvon. Neuvolan täti osasi auttaa oikeastaan vain sen verran, että hän ei kuulemma tuijottaisi ikään vaan noihin lukemiin. Tosin, koska lääkäri kerran suositteli, niin...
No, se mitä aion nyt tehdä, vaikka se maksaakin maltaita, on että menen yksityiselle torstaina otattamaan uuden ultran ja keskustelemaan eri lääkärin kanssa - haluan siis toisen mielipiteen. Ukkoehdokas piti minua hulluna ja käyntiä turhana, kun tulos on kuitenkin sama. Voi olla, mutta joka tapauksessa saan toisen lääkärinkin mittaustulokset ja kommentit ja mielipiteen asiasta vaikuttipa se sitten omaani tai ei. Toki haen vahvistusta näkemykselleni, mutta olen varautunut siihen, etten sitä saa.
fullmoon 12+1
(En meinaa tottua siihen, että pomppasin viikon eteenpäin...)
Tänään oli neuvola lääkäri..ite lekuri ei saanut sydänääniä kuulumaan mutta kun menin takas terkkarin luo niin hänpä päätti yrittää uudelleen ja sieltähän ne kuulu!! Ihanaa. Minulla ensimmäinen ultra vasta toukokuussa, siis se minkä kunta kustantaa..ei hullukaan jaksa sinne asti odotella. Eli yksityiselle pitää mennä, makso mitä makso! Onko teille muille tullu ihan neuvolan kautta ultra ajat vai olettako ite varannu yksityiselle tai muualle?? Ihmettelen vain kun minun sisko odotteli vauvaa pari vuotta sitten ja samassa neuvolassa kuljetaan, hän sai tuolta ultra ajan se oli raskausviikolla 13 ja toinen rv 20, eli minulla eka vasta viikolla 20.
Unohtu äskeisestä viestistä rv 10+5
kuulumisia lääkäristä: viikot täsmäävät ultran mukaan =) Aika vipeltäjä kaveri oli, ei meinannut lääkäri saada pituutta mitattua. Taisi olla uusi lääkäri, ei paljon mitään puhunut. Kaipa se otti papankin, kun jotain ronkki, mutta mitään ei sanonut. Ja kun ultras niin ei sanallakaan sanonut lyökö sydän, paljonko pituutta tms. vaikka näinhän kuitenkin omin silmin että hengissä siellä oltiin...
Sain kuvan tiitiäisestä =) Osaako kukaan sanoa, että mikä pituus on CNO 12 cm ja CRL 39,2 mm???? itse päättelin että tuo cno voisi olla koko sikiön pituus ja crl pipon koko? Olenkohan ihan hakoteillä?
Eli vaavi olis nyt n.12 cm pitkä! Vau! =D
*tiitiäinen79, masu 11+0* Ipanoitten kanssa saunaan...
p.s anoppi järkyttyi, että joko sillä sikiöllä on jalat ja kädet!!! Kun näytin ultran kuvaa...höh.
Crl-mitta on pää-peppu-mitta, eli sikiösi on 3,2 cm pitkä, ei suinkaan 12 cm:ä tässä vielä tässä vaiheessa. Sen sijaan en tiedä, mikä tuo cno voisi olla. Olisiko koko kohdun koko?
Muuten tänne ei kuulu mitään uutta. Oon syönyt tänään monta laskiaispullaa. Meillä on kylässä ystävämme, joilla on 5 kk vanha poika, sen kanssa menee ihanasti aikaa!
Tässä siis pikaiset kuulumiset.
T. Rizzu rv 12+3
Pahoitteluni sunmomille.
Tänään kävin neuvolassa ja eipä saatu sydänääniä kuulumaan. Syke kävi niinkuin jollakin muulla (anteeks en muista kuka), mutta ei kuulunu :( nyt hieman masentaa. Th meinasi et ois hieman pienempi ja siks ei kuulu. No ens viikolla ultraan sit. Muuten ei ihmeitä. Huomenna kuulumisia enemmän :)
Oona ja sintti 10+2 [color=deeppink][size=5]♥