Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi moniongelmaiset hankkivat lapsia vaikka tietävät ongelmien siirtyvän usein sukupolvelta toiselle?

Vierailija
12.07.2016 |

Eivätkö vain välitä, vai viekö "mut ku mä haluan vauvan"-asenne voiton järjen äänestä? Tuntuu uskomattomalta ja julmalta, että joku haluaa vierittää ongelmia jälkikasvunkin niskoille. Ehkä se työttömyys, sairastelu, päihdeongelmat, opiskelemattomuus, yleinen elämänhallinnan puute jne. ovat niin hyviä juttuja, että niiden keskelle kannattaa hankkia lapsia kärsimään ja kasvamaan samoihin asioihin sisään jo vauvasta. En käsitä.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen väliaikaisella eläkkeellä mt-ongelmien vuoksi. En suunnittele lasten hankintaa tällä hetkellä, mutta jos ehkäisy pettäisi, niin aborttia en halua tehdä. Joten vaikka elämäntilanne ei olisi paras mahdollinen, niin kaikkien moraali ei taivu aborttiin.

Miksihän tämäkin saanut 6 miinusta? Hyvähän se on, että ehkäisystä huolehtii ja ei se abortti ole kaikille todellakaan moraalisesti ok.

Vierailija
22/33 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvunjatkamisvietti on ihmisissä aika vahva. Siihen kun yhdistää huonon koulutustason ja elämänhallinnan, niin syntyy helposti ajatusmalli, jossa halutaan se lapsi nyt, eikä osata ajatella, että mitä lapsi tarvitsee viiden, kymmenen tai 20 vuoden päästä pärjätäkseen elämässä. Vauva-aika jaksetaan tsempata ja olla kiinni lapsessa, mutta sen jälkeen annetaan asioiden jälleen mennä levälleen.

Enkä tarkoita, että köyhyys yksinään tekee moniongelmaisen, mutta päihteidenkäyttö, työttömyys ilman työnhakua, mielenterveysongelmat jne. yhditelmänä ovat mahdoton kasvuympäristö lapselle. Jotkut lapset tietysti selviävät noista olosuhteista, mutta eivät kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suvunjatkamisvietti on ihmisissä aika vahva. Siihen kun yhdistää huonon koulutustason ja elämänhallinnan, niin syntyy helposti ajatusmalli, jossa halutaan se lapsi nyt, eikä osata ajatella, että mitä lapsi tarvitsee viiden, kymmenen tai 20 vuoden päästä pärjätäkseen elämässä. Vauva-aika jaksetaan tsempata ja olla kiinni lapsessa, mutta sen jälkeen annetaan asioiden jälleen mennä levälleen.

Enkä tarkoita, että köyhyys yksinään tekee moniongelmaisen, mutta päihteidenkäyttö, työttömyys ilman työnhakua, mielenterveysongelmat jne. yhditelmänä ovat mahdoton kasvuympäristö lapselle. Jotkut lapset tietysti selviävät noista olosuhteista, mutta eivät kaikki.

No esim mt-ongelma yhditettynä köyhyyteen ei todellakaan ole mikään mahdoton kasvuympäristö. Mt-ongelmiakin on erilaisia, eikä mt-ongelma tarkoita, että olisi sekaisin. Itsellä on hoidossa oleva mt-ongelma. Kyllä, tässä sairauden hoidon vaiheessa olen köyhä koska olen väliaikaisella eläkkeellä. Mutta sitten kun paranen/alan voimaan paremmin niin on mahdollisuus saada talouttakin kuntoon. Itselle tai muille ei sairaudestani ole haittaa ja ei todellakaan olisi lapsille mahdoton elinympäristö. Hoidossa oleva mt-ongelma ei tarkoita mitään elämänhallinnan yms puuttumista. Joskus riittää tukitoimeksi vain se, että vanhempi jolla on mt-ongema, on hoidossa. Itse saan laadukasta yksityistä psykoterapiaa enkä käytä mt-lääkkeitä.

Vierailija
24/33 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ns. moniongelmainen, on mt-ongelmaa, köyhyyttä ja olen myös fyysisesti sairas. Minulle on itsestäänselvä asia että lasta en tule hankkimaan kerta en voi tarjota sellaista kasvuympäristöä jonka jokainen lapsi ansaitsee. En vain voi kuvitellakaan että saattaisin maailmaan toisen ihmisen kärsimään minun ongelmistani ja huonosta geeniperimästä siksi että "kun mä vaan tahdon lapsen". Kaikki ihmiset eivät pysty toteuttamaan asioita joita pidetään normaaliin ihmiselämään kuuluvina ja se pitäisi itsekin ymmärtää ja osata tehdä päätös joka on parhaaksi myös sille syntymättömälle lapselle, vaikka se päätös ei olisikaan itselle mieluinen.

Vierailija
25/33 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuli moniongelmaisesta ensimmäisenä erilaiset terveysseikat mieleen. Tässä huomasin "perineeni" psoriasiksen, äidilläni ja äidin äidilläni on se myös ja toivon ettei "periydy" myös omalle tyttärelleni.

Omassa suvussa esiintyy myös dementiaa, parkinsonia, verenpainetta ja rintasyöpää nyt ainakin, miehen suvussa muutama vammainen lapsi nyt esimerkiksi. Ei siis mitään suoraan periytyviä sairauksia kuitenkaan mutta suurentavat sairastumisriskiä.

Toisaalta, kuinkahan monen suvusta ei mitään terveysongelmia löydy? Siis jos nyt pitäisi ajatella, että haluaa lapselleen vain parhaimpia kultalusikoita persiiseen, niin aika tarkkana saisi kumppaninsa valita...jos omatkaan geenit olisivat tarpeeksi puhtaat.

Meillä on suvussa elintasomahasta johtuva diabetes 70 vuotiaana alkaneena, yhdellä kuolleella mummolla 80-vuotiaana alkanut dementia, sekä kaihi yhdellä isoäidillä joka 85v. Puolison kanssa ollaan terveitä. Toki mitä vain voi käydä, mutta kyllä monet suvut on vaan tosi paljon terveempiä kuin toiset.

Vierailija
26/33 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelle päihteidenkäyttäjälle tulee vahinkoraskaus, siinä nähdään silloin itselle mahdollisuus muuttaa suuntaa. Joskushan niin käykin.

Se suunnan muuttaminen on harvinaista. Yleensä varmaankin ajattelevat että, "eihän se haittaa, jos vähäsen vaan piikittää ja nuokkuu muutaman tunnin tiedottomana kun eihän se vauva tajua". Tiedän tästä pienehköstä kaupungista useita näitä narkomaani-äityleitä, lasta hoitaa joku muu, koska tämä äippä jatkaa ainetouhujaan aineporukoissa. Miehet näillä vaihtuvat usein, sulho valitaan näistä narkkiporukoista luonnollisesti. Yleensä se on se, jolta saa aineita tai siltä saa huijattua rahaa aineisiin.

Vierailija
27/33 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa tuota moniongelmaisuutta on se että ei tajua olevansa sellainen. Näkee elämänsä ihan normaalina. Ja ei näe huonoa siinä että siihen tulee lapsia mukaan. On normaalia odottaa tukia, riidellä naapurin Reiskan kanssa, vetää röökiä ja syyttää muita siitä että elämä ei ole ihanaa.

Näille ihmisille on aivan normaalia ja luonnollista viedä useiden kuukausien tiliotteita toisten ihmisten tarkasteltaviksi, että nämä rahoittaisivat heidän elämäänsä. Olen joskus joutunut asioimaan sossussa ja se oli nöyryyttävää, en halua enää sellaiseen. Teen nytkin pienehkö palkkaista työtä (verojen jälkeen jää n. 1600-1700 euroa kuussa, josta maksan vuokran ym.), että en joutuisi olemaan työttömänä ja joutuisi menemään sossuun. Luojan kiitos, minulla ei ole lapsia! Olisi painajaismaista jos tässä taloudellisessa tilanteessa joutuisi elättämään vielä lasta. Tällä hetkellä ei ole edes parisuhdetta, mikä on hyvä asia, eipähän tarvitse joku päivä kuulla: "hei, oon raskaana".

Vierailija
28/33 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä te ootte sanomaan kuka saa tulla äidiks ja kuka ei. Ei sen enempää pysty elämässä kukaan saavuttamaan kun olla äiti. 

Se on hurjan paljon saavutettu jos kykenee huonoista lähtökohdista olemaan kunnollinen äiti.

Se ei ole mikään saavutus jos olet osannut nussia miehen kanssa, mikäli et sitten pysty luomaan lapsellesi kunnollista elämää.

Useinhan ne ihmiset jotka eivät viitsi opiskella tai panostaa työssä käymiseen, yrittävät sitten olla edes jotakin lisääntymällä kuin kanit.

Se puksuttelu ei tee ketään hienoksi ja arvokkaaksi ihmiseksi jos ne lapset saavat varastaa kaupasta tonnikalapurkkeja kun jääkaapissa ei koskaan ole mitään.

Vierailija
29/33 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin ei toimi syy-seuraus - ymmärrys ollenkaan. Luulevat että heistä tulee samanlaisia itsevarmoja aikuisia naisia kuin ihailemistaan äideistä jos hekin vaan tekevät lapsia. Vähän samaahan on ilmeisesti joissakin vanhemman miehen ottavissa nuorissa naisissa. Luulevat että heistä tulee samanlaisia itsevarmoja yhteisössään arvostettuja naisia kuin alkuperäinen vaimo on ollut. Surullista. :(

Miten minulle tuli tuosta tekstistä sellainen olo että sinä et ole oikesti kovinkaan hyvällä itsetunnolla varustettu.

Jos pitäisi veikata, sanoisin että olet parhaat päiväsi nähnyt ämmän käppänä joka on nalkuttanut ja päkättänyt miehelleen päivittäin ja muutenkin vittumaisella asenteellaan karkoittanut sen tohvelisankarinsa nuoremman kainaloon.

Joo, ja itse olen siis nainen jota ei kiinnosta vanhemmat miehet.

Vierailija
30/33 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin halunnut niin yöl vastata tähän mut ei pystyny, joten uppaan tän nyt kun heräsin. Hankin lapsii, koska täl palstal on sanottu et jos ei tee lapsia, niin ei oo ketään joka hoitais ku on vanhus. Ja et on hyvin itsekäs. Ja sit sanottu että vain äiti tietää mitä on rakkaus. Ja äidit on parempia. Ja et jos ei oo synnyttänyt niin ei oo nainen eik oo kokenut mitään. Oon lukenu palstaa mont vuotta joka päivä melkein koko päivät. Ja loppuvuodest kun tää vauva syntyy, nii oon viimein yht hyvä kuin muut av-mammat. Ja parempi kui monet muut tuolla ulkomaailmas, koska oon äiti. En oo sit enää mikään ongelmainen vaan äiti, täydellinen ihminen. Ja voin laittaa faceen elämän kova korkeakoulu tittelin sijaan tittelin et oo kotiäiti ja alatiesynnyttäjä. Niin siks.

Vierailija
31/33 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittele ap tarkemmin mikä on moniongelmainen?

Vierailija
32/33 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksi nyt kuitenkin on ihan normaali asia ihmisen elämässä. Joskus voi vahinkoraskauskin yllättää, vaikka ehkäisyä käyttäisi kuinka huolellisesti. Ei ketään saa velvoittaa tekemään aborttia vastoin omaa moraaliaan ja sairaat ja köyhätkin voivat seksiä harrastaa.

Vierailija
33/33 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä te ootte sanomaan kuka saa tulla äidiks ja kuka ei. Ei sen enempää pysty elämässä kukaan saavuttamaan kun olla äiti. 

Ehkä se on sinun suurin saavutuksesi.

Joidenkin saavutukset voivat olla vaikkapa tieteessä, taiteessa, urheilussa, vapaaehtoistyössä ym.