Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peräpuikkojen antamisen yläikäraja

Vierailija
12.07.2016 |

Minkäikäiselle lapselle voi antaa vielä supon? Onko 8-vuotias jo liian vanha?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän jotkut lääkkeet ovat myös aikuisille suppomuodossa, eli sinänsä ei varmaan yläikärajaa ole. Mutta uskoisin että tuon ikäiselle suun kautta otettava lääke olisi jo tehokkaampi, siis jos kyse särkylääkkeestä. Supon kun tuppaavat valumaan sulaessaan. Jos et kuumetta mittaa rektaalimittarilla, niin en enää suppojakaan laittaisi.

Vierailija
2/20 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käyttäisi minkään ikäisellä sitä särkylääkkeenä, koska vaihteehtoja kuitenkin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, minä olen joutunut niitä ottamaan suppona aikuisenakin, kun migreenissä ei pysy mikään sisällä suun kautta otettuna.

Vierailija
4/20 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käyttäisi minkään ikäisellä sitä särkylääkkeenä, koska vaihteehtoja kuitenkin on.

Jaa. Ennemmin annan pienelle vauvalle supon kuin juotan nestemäistä särkylääkettä kymmenine lisäaineineen... Esim.

Mitä Panadol oraalisuspensio sisältää

Vaikuttava aine on parasetamoli, jota on 24 mg yhdessä millilitrassa Panadol oraalisuspensiota.

Muut aineet ovat hydrogenoitu glukoosisiirappi (E965), kiteytyvä 70 %:nen sorbitoliliuos ja sorbitoli (E420), ksantaanikumi, omenahappo, vedetön sitruunahappo, mansikka-aromi, natriumetyyli- (E215), natriummetyyli- (E219) ja natriumpropyyliparahydroksibentsoaatti.

Vierailija
5/20 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut panadolsuppoja monet kerrat lähemmäs satavuotiaillekin.

Vierailija
6/20 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistelen suppoja kauhulla, joten en niitä ole lapselleni ikinä tunkemassa jps vain vaihtoehtoja on. Ja tähän asti ainakin on ollut

Vierailija
7/20 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Ennemmin annan pienelle vauvalle supon kuin juotan nestemäistä särkylääkettä kymmenine lisäaineineen... Esim.

Vaikuttava aine on parasetamoli, jota on 24 mg yhdessä millilitrassa Panadol oraalisuspensiota.

Muut aineet ovat hydrogenoitu glukoosisiirappi (E965), kiteytyvä 70 %:nen sorbitoliliuos ja sorbitoli (E420), ksantaanikumi, omenahappo, vedetön sitruunahappo, mansikka-aromi, natriumetyyli- (E215), natriummetyyli- (E219) ja natriumpropyyliparahydroksibentsoaatti.

Ja supoton lisäaineettomia?

Vierailija
8/20 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse muistelen suppoja kauhulla, joten en niitä ole lapselleni ikinä tunkemassa jps vain vaihtoehtoja on. Ja tähän asti ainakin on ollut

Siis muisteletko kauhulla omien kokemuksiesi perusteella?

En minäkään nyt millekään taaperoiän ylittäneelle laittaisi, mutta sitähän nuoremmat eivät nyt todellakaan voi muistaa, onko peräsuoleen joku lääke tuupattu vai ei.

Vierailija
9/20 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja supoton lisäaineettomia?

Taitaa sisältää vain rasvaa ja itse lääkeainetta. Eikä ne siellä peräsuolessa ärsytä pienen vauvan mahaa ja suolistoa siten kuin nieltävä lääke.

Vierailija
10/20 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Ja siinä supossa ei tietenkään yhtään mitään muuta ole kuin ehtaa lääkeainetta. Meinaatko, että vauvasi loppuelämän terveys kärsii siitä, että satunnaisen kerran saa pienen määrän lääkettä suun kautta? Vai kuinka usein teillä herkutellaan särkylääkkeillä?

Vierailija
11/20 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Ja siinä supossa ei tietenkään yhtään mitään muuta ole kuin ehtaa lääkeainetta. Meinaatko, että vauvasi loppuelämän terveys kärsii siitä, että satunnaisen kerran saa pienen määrän lääkettä suun kautta? Vai kuinka usein teillä herkutellaan särkylääkkeillä?

Tuoteselosteen mukaan sisältää rasvaa ja itse lääkeainetta. Miksi siinä tarvitsisi olla mitään makuaineita ja muita? :D

Ei siitä varmaan terveys kärsi, mutta jouduimme ekan kerran antamaan särkylääkettä 3 kuukauden iässä, jolloin vauva oli vielä täysimetyksellä, niin hullulta olisi tuntunut alkaa antamaan tuollaisia cocktaileja, kun ei edes mitään soseita ollut saanut.

Vierailija
12/20 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi antaisit 8-vuotiaalle supon?

Jos hän ei osaa niellä tabletteja, anna suussa hajoavia tai nestemäisiä lääkkeitä.

Vierailija
13/20 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis muisteletko kauhulla omien kokemuksiesi perusteella?

En minäkään nyt millekään taaperoiän ylittäneelle laittaisi, mutta sitähän nuoremmat eivät nyt todellakaan voi muistaa, onko peräsuoleen joku lääke tuupattu vai ei.

Mä kyllä muistan! Olin ehkä 2-3v. Ei ollut kivaa... Omalle oon antanut buranaa suun kautta.

Vierailija
14/20 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin oon joutunut antamaan lääkettä 1,5kk vauvalle kuumeen takia. Annoin suun kautta lääkärin määräämää kuumelääkettä, en enää muista mitä oli, mutta ilman reseptiä sai apteekista.

En myöskään oikeen innostu noista supoista. Ei se lapsi pilalle mene siitä nieltävästä litkustakaan. Lapsemme on nyt reilu 1v. ja pari kertaa ollaa annettu lääkettä esim hammaskipuun ja rokotteiden nostamaan lämpöön. Eikai kukaan niitä lääkkeitä juottamalla juota lapselle, joten maalaisjärkeä saa käyttää tässäkin asiassa.

Vierailija
15/20 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin antamaan pillerimuodossa, kun 9kg paino lapsella tuli täyteen.

Vierailija
16/20 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nestemäistä lääkettä olen antanut varmaan vuoden ikäisestä eteenpäin, vauva-aikana oli suppo käytössä. En keksi, miksi 8-vuotiaalle pitäisi antaa lääke suppomuodossa.

Vierailija
17/20 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän jotkut lääkkeet ovat myös aikuisille suppomuodossa, eli sinänsä ei varmaan yläikärajaa ole. Mutta uskoisin että tuon ikäiselle suun kautta otettava lääke olisi jo tehokkaampi, siis jos kyse särkylääkkeestä. Supon kun tuppaavat valumaan sulaessaan. Jos et kuumetta mittaa rektaalimittarilla, niin en enää suppojakaan laittaisi.

En tiedä, olenko tehnyt väärin mutta tähän asti olen mitannut häneltä kuumeen aina pepun puolelta. Minusta se on paras ja luotettavin tapa kuumeen mittaamiseen. Tiedän kyllä, että kunhan hän kasvaa vähän isommaksi, pitää siirtyä muihin tapoihin kuumeen mittaamisessa. Tähän asti se on ollut vain se luontevin tapa. Ehkäpä sen vuoksi olen niitä suppojakin suosinut.  

Vierailija
18/20 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi lainkaan antaa suppoja, kun nykyään on saatavalla hyviä nestemäisiä lääkkeitä? Ja kahdeksanvuotias kyllä nielaisee jo tabletinkin. Taita se pienemmäksi tai hae apteekista semmoisia geelijuttuja, jonka sisään sen tabletin voi laittaa. Helpottaa nielemistä.

Vierailija
19/20 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuoteselosteen mukaan sisältää rasvaa ja itse lääkeainetta. Miksi siinä tarvitsisi olla mitään makuaineita ja muita? :D

Ei siitä varmaan terveys kärsi, mutta jouduimme ekan kerran antamaan särkylääkettä 3 kuukauden iässä, jolloin vauva oli vielä täysimetyksellä, niin hullulta olisi tuntunut alkaa antamaan tuollaisia cocktaileja, kun ei edes mitään soseita ollut saanut.

Yksi meidän lapsista oli rs- viruksen takia sairaalassa kuukauden ikäisenä ja tuolle täysimetetylle pienelle annettiin suun kautta panadolia kuumelääkkeeksi ja kuume mitattiin kainalosta.

Mä annan aina suun kautta lääkkeet. Harvoin niitä kuitenki tarvii.

Vierailija
20/20 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, olenko tehnyt väärin mutta tähän asti olen mitannut häneltä kuumeen aina pepun puolelta. Minusta se on paras ja luotettavin tapa kuumeen mittaamiseen. Tiedän kyllä, että kunhan hän kasvaa vähän isommaksi, pitää siirtyä muihin tapoihin kuumeen mittaamisessa. Tähän asti se on ollut vain se luontevin tapa. Ehkäpä sen vuoksi olen niitä suppojakin suosinut.  

Sinusta on siis luontevaa mitata 8-vuotiaalta kuume pepusta? Onko se luontevaa myös siitä lapsesta? Voisitko sanoa luontevasti kenen tahansa kuullen (oma ystävä, lapsen koulukaverit), että mittaat lapselta kuumeen pepusta?

Yleensä kai suositellaan alle 2-vuotiaan kuumeen mittaamista pepusta, sen jälkeen voi jo siirtyä kainalosta tai korvasta mittaamiseen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän