Aikuisena AMK-päiväopiskelijaksi? Millaista?
Olen 28-vuotias nainen. Koulutusta, jonne aion syksyllä hakea, on tarjolla vain päiväopintoina. Koulutuksen kuvauksessa sanotaan, että sisältää paljon tiimitöitä. Vähän mietityttää, millaista on opiskella paljon nuorempien seassa? Vai onko AMK:n päiväopiskelijoina yleensä paljon aikuisia? Minulla ei ole siis mitään nuoria vastaan, älkää ymmärtäkö väärin! Olen vain kuullut juttuja, että joissakin AMK:eissa meininki on "kuin yläasteella". Millaisia kokemuksia teillä on?
Kommentit (36)
Meillä sairaanhoitajina 95÷ valmistuivat ajallaan ja loput olivat äitiyslomilla. Opiskelijoina oli paljon aikuisia, joilla aikaisempi tutkinto ja perhettäkin. Itse olin varmaan toisiksi nuorin; opiskelin 19-24 vuotiaana.
Miksi muuten luulet, ettei samaa ongelmaa ole yliopistoissa? 80÷ valituista on juuri lukiosta tulleita.
Ite oon 27 ja ihan ok on menny, ryhmässä paljon muakin vanhempaa väkeä, keski-ikä varmaan 25, joten ihan eivät täyttyneet "pelkoni" juuri lukion päättäneiden kanssa opiskelusta :) sinne vaan sekaan!
Meillä ainakin on monia yli 25-vuotiaita opiskelijoita, ja koen että hyvin tullaan juttuun nuoremmat ja vähän vanhemmatkin. Täällä joku sano että monimuotoryhmässä on niitä pätijöitä, ja ite pakko sanoa että oon samaa mieltä - muutaman kurssin käynyt päiväopiskelijoiden puolelta monimuotopiskelijoiden kanssa, ja se meno on kyllä semmosta pätemistä välillä että huh huh:-D Nuorten kanssa on ehkä helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Ite oon 27 ja ihan ok on menny, ryhmässä paljon muakin vanhempaa väkeä, keski-ikä varmaan 25, joten ihan eivät täyttyneet "pelkoni" juuri lukion päättäneiden kanssa opiskelusta :) sinne vaan sekaan!
Minkä ala opintoja?
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas on monimuoto-opinnoista huonoja kokemuksia. Muutamat aikuisopiskelijat olivat helkkarin kovia pätemään ja keskeyttivät opettajan jatkuvasti, tunnilla kuin tunnilla. Ryhmätyö näiden kaikkitietävien kanssa oli mahdotonta. Ja aikuinen olin siis itsekin, 30-vuotias. Mietin jälkikäteen, että nuorempien päiväopiskelijoiden seurassa olisi voinut olla helpompaa.
Opiskellessa olisi tietysti ollut helpompaa, mutta työelämässä taas paljon vaikeampaa, kun et osaamattomien opettajien takia olisikaan osannut mitään ilman niiden vanhempien opiskelijoiden merkittävää työpanosta. Olisit kiitollinen saamastasi avusta ja hyvästä kokemuksesta.
Itse olen jo 47v ja olen hakenut päiväopiskelijaksi,joten taidan olla luokallani se vanha ukko
Aloitin 27-vuotiaana ite AMK päivälinjalla, nyt 29. Ei meidän luokalla ainakaan ollut suoraan lukiosta tulleita kuin 2-3. Suurin osa 22-25v. Muutama alle 30v ja muutama 35-40v. Kannattaa ehdottomasti mennä kouuun jos kiinnostaa. Ryhmätyöt on omalla kohdalla sujuneet hyvin kaiken ikäisten kanssa. On totta, että nuorimmat on omassa porukassaan, itsekin oon viitynyt eniten oman ikäisten seurassa, mut kannattaa rohkeasti mennä mukaan juttuihin ja pitää hyvät välit kaikkien kanssa, niin ryhmätöistäkin selviää. :)
Rohkeasti mukaan vain. Oma asenne ratkaisee.
Mitä hiton väliä minkä ikäisiä muut on. Sen kun opiskelet muiden mukana. Mä kävin amkn yli kolmekymppisenä ja ei ollut mitään ongelmaa. Ikäskaala oli joku 20-50. Ikä on vain numero. Itsekin olet vielä nuori.
Olin 30, kun alotin. Luokan ikähaarukka 19-29. Oli siellä (saman aineen muut vuosikurssit) vieläkin vanhempia, vanhin oli joku 50 v luokkaa.
Kunhan ymmärtää, että nuoret on nuoria, niin hyvin pärjää (sulkee silmät siltä tietyltä hölmöydeltä). Istuin usein edessä, takarivin höpöttelijät ei sillon häirinny niin pahasti. Ryhmätöissä löyty aina helposti ryhmä.
Oli mahtava katella nuoria tyttöjä, siinähän ne tunnit menivät takapenkiltä tiiraillessa.
Kimmoisia peppuja ja tissejä luokka täynnä. Kannatti vaihtaa hoitsuksi ammatti.
Niiden ajatuksenjuoksu oli mitä oli , en jaksanut siitä välittää, muodollinen pätevyys riitti .
Vähän vanhempana täytyy olla motivoitunut,koska opiskelijana on eri elämänvaiheessa kuin muut. Mutta ehdottomasti kannattaa aloittaa,jos motivaatiota löytyy.
Mä alotin nyt syksyllä AMKissa, olin just täyttänyt 30. Linja on kyllä monimuoto, mutta luokalla on ihan vaan pari selvästi nuorempaa, keski-ikä varmaan noin 30 ja ikähaarukka 20-47 ellen aivan väärin vanhimman ikää muista. Meidät on jaettu pienempiin ryhmiin ryhmätöitä varten ja omassa ryhmässä nuorin 24 ja vanhin 37, tulen tosi hyvin toimeen heidän kaikkien kanssa, tämän nuorimman kanssa ehkä jopa parhaiten! :) Itse otan tämän nyt ihan sen kannalta että haluan tutkinnon taskuun. Kyllä suosittelen aloittaan, vaikka sitten päiväopiskeluna, ikä ei tosiaan oo mikään este!
Kävin amkn aikuispuolella.
Osa tunneista oli nuorten kanssa.
Siis voi v*ttu sentään, meno oli toisinaan kuin yläasteella.
Yritä nyt sellaisten kanssa tehdä ryhmätöitä, joiden äidit pyyhkii perseet ja niistää nenät.
En suosittele.
Aikuispuolella opettajatkin on reilumpia, kun tietävät senkin ettei aikuisia tarvitse paimentaa.
Hyvin pärjäät, meillä oli 38-vuotias meidän nuorten (19-vuotiaista 27-vuotiaisiin) seurassa ja hyvin sai kavereita ja tuli toimeen kaikkien kanssa vaikka oli eri elämäntilanne (4 lasta ja avioero takana) kuin suurimmalla osalla muista. Lapsia oli kyllä muillakin tai alkoivat saada siinä opiskeluaikana, että ainakin juttua riitti.