Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4-vuotiaalle hammasraudat

Vierailija
11.07.2016 |

Tultiin juuri hammaslääkäristä ja tyttö tulee saamaan hammasraudat ristipurennan vuoksi. Vielä tulee lähete oikomishammaslääkärille, mutta oikomishoito aloitetaan heti kun saadaan aika.

Onko teillä kokemusta näin nuorten raudoista? Kuinka sujuu?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai niitä voida laittaa ennenkuin pysyvät hampaat on edessä (ainakin). Oma lapseni sai samassa iässä lähetteen oikomishammaslääkärille, joka totesi hoidon tarpeen. Oionta aloitettiin juuri ennen 7-v synttäreitä. Ja se muuten jatkuu vieläkin, vaikka lapsi menee nyt lukioon. Erilaisia rautoja ja yökojeita on ollut, välillä enemmän välillä vähemmän, pysyvää ja yöksilaitettavaa. Hoito on onnistunut ja sujunut hyvin, alkuunhan siinä voi olla paljonkin säätöä.

Vierailija
2/20 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitohampaisiin raudat? Enpä usko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä minä juuri lääkäriltä kysyin että tosiaanko nyt heti aloitetaan hoito ja sanoi että kyllä, että maitohampaat muotoutuvat helposti ja pitäisi saada nopeasti kuntoon?

Itselläni oli lapsena vuosikausia raudat, että sinänsä asia on tuttu, mutta itse olin kyllä kouluikäinen.

Ap

Vierailija
4/20 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä minä juuri lääkäriltä kysyin että tosiaanko nyt heti aloitetaan hoito ja sanoi että kyllä, että maitohampaat muotoutuvat helposti ja pitäisi saada nopeasti kuntoon?

Itselläni oli lapsena vuosikausia raudat, että sinänsä asia on tuttu, mutta itse olin kyllä kouluikäinen.

Ap

Kävittekö yksityisellä'?

Vierailija
5/20 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla tosi paha juttu, että aloittavat maitohampailla oikomisen. 

Meillä aloitettiin seitsemän vuotiaana ja sekin oli hammaslääketieteellisen mielestä tosi aikaisin. Harjaamista oli kyllä tehostettava. Onneksi lapsella oli oma mielenkiinto osallistua hoitoon, muuten se ei olisi niin hyvin onnistunut.

Vierailija
6/20 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei laiteta rautoja maitohampaisiin. Ei se hoidon aloitus rautoja tarkoita. On muitakin keinoja.

Vierailija
7/20 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kävittekö yksityisellä'?

Ei käyty yksityisellä. Puolisen vuotta sitten käytiin kunnallisella hammashoitajalla normaalissa vuositarkastuksessa ja sieltä saatiin lähete tälle lääkärille. Ja nyt siis lähete vielä sille oikomislääkärille.

Ap

Vierailija
8/20 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyviä rautoja ei voine laittaa, mutta kenties jonkun yölaitteen.

Vierailija
9/20 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tämä on näitä porvoon juttuja 0/5.

Julkisella saa maksuttoman oikomishoidon 18 vuotiaaksi asti, mutta se ei oikein riitä kun yleensä hampaat ei ole vielä lopullisessa muodossaan tuossa iässä, vaan hoito pitäisi olla pikkusen myöhemmin.

Poikkeavaa että jollekkin oiottaisiin maitohampaita raudoilla, on varmaan tosi paha purentaongelma.

Vierailija
10/20 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin että se olisi sellainen kitalakeen tuleva, joka levittäisi ylähampaita isommiksi?

Lääkäri oli venäläissyntyinen niin ihan joka sanasta en saanut selvää.

Ja ei ole provo, miksi olisi?

Ap

Vierailija
11/20 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oho. Lapsellani on kalloepämuodostuma, joka aiheuttaa myös yläleuan epämuodostumaa + hampaita tulee outoihin paikkoihin. Hänellekään ei aloiteta ennen rautahampaita!

Vierailija
12/20 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt korjataan PURENTAA, ei hampaita.

Vierailija
13/20 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö.

Vierailija
14/20 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsin että se olisi sellainen kitalakeen tuleva, joka levittäisi ylähampaita isommiksi?

Ap

Eli ei tässä nyt mitään hammasrautoja olla laittamassa kuten annoit virheellisesti ymmärtää...

Vierailija
15/20 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyse yläleukaa levittävästä oionnasta, eikä hammasraudoista?!

Vierailija
16/20 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä ns. HELIX-laite, jolla levitetään ylähammaskaarta.

Laitetaan ainakin meillä heti kun hammashoito lapselle onnistuu.

Voidaan laittaa myös maitohampaisiin.

Eli renkaat viimeisten ylämaitohampaiden ympärille ja eräänlainen jousi niiden väliin.

Ei ole itse irroitettava koje, eli on suussa koko ajan.

Siksi tehdään mahd. varhain koska alaleuka kasvaa vinoon ristipurennan vuoksi, ja leukanivel myös.

(esim Taneli Mäkelä, ja mielestäni prinsessa Estella). Varhainen ristipurennan korjaustulos on myös pysyvämpi.

Itse "vika" korjaantuu tod. nopeasti, kojetta pidetään vielä paikoillaan muutama kuukausi koska

aina tapahtuu jnk.verran palautumista. Lapset on ihanan sopeutuvaisia, aikuisille sama homma olis paljon hankalampi.

Kaikki lapset (paitsi 1 kpl. 30 vuoden aikana) ovat sopeutuneet hyvin laitteeseen.Pari ekaa päivää on hankalat,hampaat on arat eikä kieli ole vielä tottunut kojeeseen. Ohjeeksi kipulääkettä tarvittaessa ja pehmeää ruokaa.  Vanhempien kannustava ja myönteinen esimerkki on tärkeää. Ja tietenkin voi sopia jostain palkkiosta lapselle yms.

Eli, kovasti suosittelen ristipurennan korjaamista heti kun vain mahdollista.Kyllä ne hammashoitolassa kertoo lisää ja voithan itse myös kysellä. Ehkä näistä tiedoista oli teille hyötyä.

Olen hammashoitaja vuodesta -86, ja saanut työskennellä koko ajan taitavan ja edistyksellisen oikojan kanssa.

Vierailija
17/20 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oletko alalla töissä, vai ihan mutu-tuntumallako päästelet?

Vierailija
18/20 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oletko alalla töissä, vai ihan mutu-tuntumallako päästelet?

Ihan omasta kokemuksesta. Itsellä on hampaaat oiottu aikuisena ja lapseni on ollut oikaisuhoidossa alta kouluikäisestä ja on edelleen. Hänellä on ollut hampaisiin kiinitetteäviä laitteita, mutta myös erilaisia yöllä ( joitain myös iltaisin) pidettäviä laitteita. Ja vuosien aikana on siinä hoidosta keskusteltu oikojan kanssa, ja puhuttu eri vaihtoehdoista ja mahdollisuuksista.

Vierailija
19/20 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estellellä näyttää muuten tosiaan olevan purenta vinossa. Meillä on vähän saman näköinen.

Kiitos nro 16 vastauksestasi, sainkin tuolla nimellä haettua lisää tietoa.

Ap

Vierailija
20/20 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivänä laitetaan kyllä jo maitohampaisiin rautoja, koska niiden avulla saadaan muokattua kasvavaa luustoa niin, että ne rautahampaat kasvavat aikanaan parempaan muotoon. Ei ole mitenkään poikkeuksellista. Minun nuoruudessani laitettiin rautoja vasta rautahampaisiin, mutta kehitys kehittyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan